Blauwe plekken op de hoeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Blauwe plekken op de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 13:35

Jordy heeft, sinds hij op ijzers staat, grote blauwe plekken op / in zijn hoeven. Ze zitten ongeveer tussen de ijzers en de plaats waar de nagels naar buiten komen in.
Bij 2 hoeven is het helemaal rondom de onderste rand van de hoef, bij de ander 2 zijn het vlekken. Zijn hoeven zijn alle 4 wit, dus is het echt heel duidelijk te zien, het blauw zit echt in de hoeven, en is dus door de hoefwand heen te zien.
Ik heb het al eens eerder gezien bij een ander paard, maar niet zo erg als bij Jordy.
Iemand een idee wat dit is?

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:53

Mijn paard had vroeger last van voernijd, ze trapte dan tegen de achterwand aan en daardoor had ze ook een soort van blauwe plekken op haar (witte) hoeven... gelukkig staat ze nu in een nieuwe stal waar ze veel rustiger is.

Maar als het is sinds Jordy op ijzers staat, zou ik toch de hoefsmid er nog eens goed laten kijken, misschien is er iets niet goed gegaan met het inslaan van de nagels.. of moeten de hoeven eraan wennen... Verward Loopt ie verder wel gewoon goed, niet kreupel?

Lachen

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 14:00

Hij loopt absoluut niet kreupel.
Hij slaat ook nergens tegenaan o.i.d., en ik vermoed zelf ook dat het iets met de nagels te maken heeft.

Zijn hoeven zien er zowieso slechter uit nu hij op ijzers staat, dus hij gaat binnenkort toch weer blootvoets.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:06

Ik dacht bij de titel aan bloeduitstortinkjes. Die kunnen ontstaan na zware arbeid. Meestal zijn ze ook eerder rood of paars dan blauw. Maar die zitten dan (voor zover ik weet) boven in de hoef, ongeveer een cm onder de kroonrand en horen binnen een paar dagen weer weg te zijn. Althans, zo heb ik het van een hoefsmid gehoord.

Maar bij Jordy zit het dus onder in de hoef? Heb je je hoefsmid (of een andere) er al naar laten kijken? Misschien zitten er te grote nagels in? Die heb je tenslotte ook in verschillende maten. Tja, ik noem ook maar wat... Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:08

op www.hoofcare.nl staat daar volgens mij wel wat over uitgelegd. Met foto's, dus dan kun je kijken of het er hetzelfde uitziet.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:40

dat is volgens mij een kneuzing gweest dat groeit er vanzelf weer uit hoeft niet erg te zijn I think so...

ik weet het alleen niet zker

gr

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 14:51

Op hoofcare had ik al gekeken, maar ik kan er niets over vinden.
En kneuzingen, dan had hij toch wel iets onregelmatig of in ieder geval gevoelig moeten lopen?

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:57

nee dat hoeft volgens mij niet hoor ligt eraan hoe erg die van mij had het gekregen toen ze in het land een tijdje liep

nescio

Berichten: 340
Geregistreerd: 06-05-02
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:32

Makhali schreef:
dat is volgens mij een kneuzing gweest dat groeit er vanzelf weer uit hoeft niet erg te zijn I think so...

ik weet het alleen niet zker

gr

Dit klopt want mijn paard heeft het pas ook nog gehad en ook heel erg !mijn hoefsmid vertelde dat het kan komen dat je paard zich een tijd niet lekker heeft gevoeld en dat klopte ook nescio was ind niet in orde en was erg ziek geweest.maar nu is het gelukkig weer weg en nescio voelt zich ook weer een stuk beter. sucses ermee.

zeg je nee dan krijg je er twee.....!!!

zjelja
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:31

volgens onze hoefsmid krijgt je paard dit omdat de nagels van ijzer zijn en deze worden donkerdr naarmate ze natter worden dit is dus gewoon een verkleuring van het ijzer wat in de hoef trekt aannemelijk of niet?

het komt zoals het komt accepteer het

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 21:37

Klinkt wel aannemelijk inderdaad, zijn hoeven worden iedere dag erg nat nu, door de blubberbak en blubberuitloop....
Maar waar komt dat gekke kleurtje blauw dan vandaan? Het is echt blauw-paars namelijk.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:59

Mijn paard heeft ook soms wat blauwe plekken op zijn hoeven, maar niet bij elke nagel. Mijn hoefsmid zegt dat hij dan waarschijnlijk ergens tegen aan is gestoten. Maar ik denk niet dat dat bij jou het geval is, misschien is hij wel allergies voor de hoefnagels ofzo, of kan dat helemaal niet Verward

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:50

Par heeft het ook, heel duidelijk te zien op haar witte achterhoeven.

Heb het ook eens bij een hoefsmid nagevraagt en die zei dat dat idd de verkleuring was van de nagels en het ijzers, en met nat weer werd dat erger.

Ze loopt ook niet kreupel en heeft nergens last van dus neem maar aan dat dat het is.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:23

bill heeft ook blauwige vlekken rond de nagelgaten, maar ook wel eens kneuzingen in de hoef en/of zool en dat ziet er toch heel anders uit. dat is meer paars/rood ipv echt blauw

Goedgekeurd onderschrift :)

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 09:06

Mijn paard heeft ook van die rode plekjes op zn hoeven. Zijn idd kneuzingen, hoor! Groeit er vanzelf wel weer uit.....

WISH IT, DREAM IT, DO IT!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, 98xsophiex98, Googlebot, ingetje3012, StonedRomy en 41 bezoekers