Ervaringen met supplementen/voer tbv spieropbouw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:11

Pfff, bokt weer op z'n smalst.
Laat iedereen zelf bepalen of hij zijn paard voedingsupplementen geeft en de manier waarop ze trainen.

Ik heb zelf ook de doelstelling om m'n paarden op relatief jonge leeftijd op een redelijk niveau te rijden.
Heeft niets met m'n ego te maken meer met m'n hypotheek.

Ik vind wel dat je per paard moet kijken en dat sommige paarden enorm kunnen opknappen van niets doen. Een paard wordt niet alleen sterker van werk maar ook van vrije tijd om uit te groeien. (een jong paard dan)
Sjuimpje heeft haar paard die tijd gegeven en is er nu mee aan de slag en wil dmv goede voeding en training haar paard sterker maken.

Tenzij iemand elke dag langs de kant van de bak staat kun je daar dus geen duidelijk oordeel over geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:17

Zep schreef:
Nou Pipo, die indruk die wek je dus. En daar word ik een beetje moe van.


Je moest eens weten waar ik allemaal wel niet moe van wordt. Vooral van mensen die aannames doen.
Lees dan nog een keer mijn reacties. Ik ben alleen fel op het supplementen verhaal.

De rest moet iedereen lekker zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:10

Aimee, ik vond jouw verhaal over de stofwisseling in de spieren wel heel informatief. Wat daar staat heeft allemaal te maken met het gezond opbouwen van spieren en tegelijkertijd proberen verzuring en spierpijnen te voorkomen. Als er een spulletje is dat daarmee kan helpen (op kruidenbasis bijvoorbeeld) dan denk ik dat dat helemaal zo gek nog niet is. In wezen rij je gewoon, maar blijft het spierweefsel gezonder en vooral prettig aanvoelen voor het paard. Als je dat combineert met doordachte opbouw in het werk, dan is dat zo gek nog niet.
De masseur/fysiotherapeut die veel bij ons op stal komt, begeleidt heel veel paarden op die manier op hun pad naar de topsport, dit zijn dan voornamelijk springpaarden. Hij masseert ze, maar geeft ze zonodig ook kruiden en vitaminen bij.
Laten we nou eerlijk wezen dat een paard verder brengen te maken heeft met grenzen verleggen en die grenzen liggen ook lichamelijk in het paard. Je overschrijdt die grenzen niet, maar je duwt ze als het ware verder. Dit kan spierpijn en verzuring opleveren omdat het lichaam zich moet aanpassen en dat gaat nu eenmaal altijd achteraf. Je kunt het paard dus helpen door deze aanpassingsprocessen in het lichaam wat voorsprong te geven. Je maakt je paard hiermee niet kapot, maar geeft hem eerder een veiligheidsmarge. Zolang je dit met beleid en met mate doet, bespaar je je paard een hoop ellende, zoals blessures waar vooral onnadenkende mensen wel mee komen te zitten.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:24

Ik zie het hele probleem niet.
We spreken hier over voedingssupplementen en niet over kunstmatige spierversterkers.
Als middelen van zuiver product zijn gemaakt dat wordt het overtollige uitgescheiden.
Bij extra arbeid en spieropbouw zijn extra voedingsstoffen nodig; in principe moet dit voldoende zitten in goed voer.
Maar als je paard extra nodig heeft van een bepaalde stof(fen) dan zou je meer moeten voeren en dat is vaak niet goed.

Door dus extra voedingsstoffen toe te voegen aan het dieet bereik je een beter resultaat zonder je dier te belasten.
Maar let wel op of er geen BHT of BHA in zit!!!
Dit zijn kankerverwekkende antioxidanten, terug te vinden in vele dierproducten waaronder bv. paardenvoer. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:06

Pipo"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik ben sinds anderhalve week weer bezig met mijn jonge paard,
Hij is nu bijna 1.75 en goed 3,5 jaar. Hij is vorig jaar ook alleen goed zadelmak gemaakt en heeft daarna een half jaar stilgestaan, zeker gezien zijn stokmaat is het logisch dat hij nog slap is.
Op zich bouwt het wel snel op; nu na anderhalve week ligt zijn ruggengraat alweer netjes verzonken tussen 2 spierpartijen die lekker zacht aanvoelen en waarop hij niet reageert als je hem daar stevig roskamt o.i.d.
Maar met name in het sluiten merk ik dat hij het gewoon nog slecht kan verwerken, ik weet ook dat dit natuurlijk een kwestie van tijd is, en dan dit met gerichte training snel verbetert.
Toch wil ik eens kijken of ik hem daar ook op een andere manier mee kan helpen.


Volgens mij gaat het hier om.
[/quote]
Juist daar doelde ik ook op.
Niet meer en niet minder.
Je voelt zelf wel of je je paard meer kunt gaan sluiten
En ik denk dat iedereen weet dat voor een paard wat minder groot en slungelig is, dit makkelijker gaat dan bij een paard wat nog een minder sterke achterhand heeft door zijn enorme groei.

Als mensen dat op willen lossen met suplementen vind ik dat gewoon een enge gedachte.
Want dit komt vanzelf goed met gewone training.

En dat was alles wat ik bedoelde, dus wie blaast hier de zaak nu op?
Maar nogmaals, wie de schoen past...

Wat betreft de post van mij, dan verkoop je hem en koop je een ander

Daarmee bedoelde ik dat je dan als jezef graag snel wilt een paard koopt wat al sterker/ouder is.
Dat ze het moeten leren heeft daar dus niks mee te maken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 19:37

Lovely schreef:
Aimee, ik vond jouw verhaal over de stofwisseling in de spieren wel heel informatief. Wat daar staat heeft allemaal te maken met het gezond opbouwen van spieren en tegelijkertijd proberen verzuring en spierpijnen te voorkomen. Als er een spulletje is dat daarmee kan helpen (op kruidenbasis bijvoorbeeld) dan denk ik dat dat helemaal zo gek nog niet is. In wezen rij je gewoon, maar blijft het spierweefsel gezonder en vooral prettig aanvoelen voor het paard. Als je dat combineert met doordachte opbouw in het werk, dan is dat zo gek nog niet.

Precies,
en vanuit dat oogpunt heb ik mijn vraag gesteld, zodat het voor mij, maar ook voor hem aangenaam rijden is en blijft.

En Aimee,
ik heb jouw posts goed gelezen, en hoewel het meeste me al wel bekend was (zo heb ik ook een tijd lang zeewier gevoerd toen ik nog niet zo'n volledig krachtvoer had, juist om die aminozuren) was het toch verhelderend.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 02:36

Nou ja, hopelijk heb je er toch wat aan. Vooral met de aanvulling dat ik het geven van supplementen ook alleen maar als nuttig beschouw wanneer het er voor zorgt dat het rantsoen aangevuld wordt met noodzakelijke stoffen, die het werk voor een paard makkelijker kunnen maken.
Trouwens, ik ben ervan op de hoogte dat Dodson&Horrell Country competition mix aminozuren bevat. Ik ken dressuurruiters die hun (grand-prix)paarden daarnaast ook nog vitaplus van Farnam geven.