max. aantal gram deken op je paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:40

susan"]
[quote="Nimmedor"][quote="Fellor schreef:
Maar krijgt ie dit op stal op dan????!!!

jah en geoof me, hij is echt een koukleum, en hij voelt zicht prettig onder de dekens, hij is nooit klam ofzow
[/quote]
je kunt ook zelf een koukleum van je paard maken, en ik denk dat dat op deze manier aardig lukt.
[/quote]

Mijn pony stond vroeger nooit onder een deken.
Ik heb haar toen 1 keer geschoren en een normale rambo deken (denk 370 grams) opgedaan. De volgende ochtend dat ik weer kwam was ze onderkoeld.
Heb met 7 dekens op moeten stappen, elk kwartier een deken eraf. Ik denk dat een goede bescherming in zo'n geval wel degelijk baat heeft.
Het zal voor ieder paard dus verschillend zijn.

Mijn paard staat nu, ongeschoren onder een gewone 300 grams, maar ben al wel achter een onderdeken aan gegaan, omdat ze het gewoon te koud heeft als het vriest.

bren

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:29

mijn paard heeft nu een 300
grams winterdeken op en is niet geschoren,
ga hem wel scheren dan krijg hij nog een onderdeken op
tussen de 200/300 gram.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:33

Taygalover schreef:
Ik dacht dat mijn paard 300 grams HH-deken ophad maar sind 5 minuten ben ik erachter dat hij al die tijd maar eentje van 150 gram op heeft gehad Boos! Boos! . Dus volgend jaar toch maar een onderdekentje erbij . Maar ik vind het persoonlijk wel fijn als ze wat vacht hebben, zodat ze niet telkens kouvatten. (staan altijd buiten)

Uhh... als hij of jij geen problemen heb gehad met vacht e.d. waarom dan een andere/extra deken erop gooien als je 't met een 150 ook gaat. Blijkbaar ging het al een tijdje goed met die 150 gram.

Met al die grammen maak je 't jezelf alleen maar moeilijker en voor je paard ook. 1300 gr? Ieder paard wordt daar wel een koukleum van. Dat vind ik echt teveel! en lijkt me echt niet gezond.

Citaat:
Mijn pony stond vroeger nooit onder een deken.
Ik heb haar toen 1 keer geschoren en een normale rambo deken (denk 370 grams) opgedaan. De volgende ochtend dat ik weer kwam was ze onderkoeld.
Heb met 7 dekens op moeten stappen, elk kwartier een deken eraf. Ik denk dat een goede bescherming in zo'n geval wel degelijk baat heeft.
Het zal voor ieder paard dus verschillend zijn.

Mijn paard staat nu, ongeschoren onder een gewone 300 grams, maar ben al wel achter een onderdeken aan gegaan, omdat ze het gewoon te koud heeft als het vriest.
Is dit 't zelfde paard.
En mag ik vragen waarom je je pony had geschoren, terwijl ze nooit een deken op kreeg? Dan kan ik me wel voorstellen dat ze 't koud kreeg ze is de bescherming van d'r vacht kwijt.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:59

Lady heeft nu een 400 grams winterdeken op. Als het echt koud word (-5 of minder overdag) krijgt ze daar nog een onderdeken (200grams) onder.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:17

CielitoLindo schreef:
Dus mijn vraag, wat is het max wat je op een paard kan leggen.. Of is het maar net hoe dik je je paardje aan wilt kleden..


iedereen gaat nu vertellen wat er nu voor deken op zijn of haar paard ligt, maar daar zijn al heel veel topics over geweest en dat was de vraag niet.

Om even terug te komen op de vraag van de topicstarter, Hoeveel dekens je maximaal op je paard kan / zou moeten leggen, hangt nogal van het paard en de omstandigheden af. Maar ik denk dat je je beter af kan vragen wat heeft een paard nou eigenlijk nodig? Een geschoren paard kan in de winter niet zonder dekens, want die is z'n natuurlijke bescherming kwijt. Maar ongeschoren paarden kunnen zichzelf veel beter op temperatuur houden als dat veel mensen willen geloven.
Ik kan me niet voorstellen dat het comfortabel is voor een paard om met 3 of 4 dekens op te lopen.
Als het erg koud is en ik doe een thermobroek over m'n rijbroek aan, voel ik me al een Michelin mannetje (eh vrouwtje) en ben ik blij als ik de broek uit kan doen. Ik heb vorig weekend, toen het zo koud was, een onderdeken onder de 220 gram Rambo Rhino van m'n zeer dun in haar vacht zittende merrie gedaan. Maar dat was achteraf meer omdat ik het zelf zo koud vond en niet omdat ze het, ondanks haar dunnen vacht en niet al te dikke deken, nou echt nodig had.

Ik kleed mijn paard niet zo dik aan als dat ik dat zelf zou willen. IK ben een koukleum, mijn paard niet. Die heeft aan veel minder genoeg als dat ik in eerste instantie zou denken.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:54

DeesDeBest"]
[quote="Taygalover schreef:
Ik dacht dat mijn paard 300 grams HH-deken ophad maar sind 5 minuten ben ik erachter dat hij al die tijd maar eentje van 150 gram op heeft gehad Boos! Boos! . Dus volgend jaar toch maar een onderdekentje erbij . Maar ik vind het persoonlijk wel fijn als ze wat vacht hebben, zodat ze niet telkens kouvatten. (staan altijd buiten)

Uhh... als hij of jij geen problemen heb gehad met vacht e.d. waarom dan een andere/extra deken erop gooien als je 't met een 150 ook gaat. Blijkbaar ging het al een tijdje goed met die 150 gram.

Met al die grammen maak je 't jezelf alleen maar moeilijker en voor je paard ook. 1300 gr? Ieder paard wordt daar wel een koukleum van. Dat vind ik echt teveel! en lijkt me echt niet gezond.

Citaat:
Mijn pony stond vroeger nooit onder een deken.
Ik heb haar toen 1 keer geschoren en een normale rambo deken (denk 370 grams) opgedaan. De volgende ochtend dat ik weer kwam was ze onderkoeld.
Heb met 7 dekens op moeten stappen, elk kwartier een deken eraf. Ik denk dat een goede bescherming in zo'n geval wel degelijk baat heeft.
Het zal voor ieder paard dus verschillend zijn.

Mijn paard staat nu, ongeschoren onder een gewone 300 grams, maar ben al wel achter een onderdeken aan gegaan, omdat ze het gewoon te koud heeft als het vriest.
Is dit 't zelfde paard.
En mag ik vragen waarom je je pony had geschoren, terwijl ze nooit een deken op kreeg? Dan kan ik me wel voorstellen dat ze 't koud kreeg ze is de bescherming van d'r vacht kwijt.
[/quote]


misschien scheerde dit meisje haar paard omdat ze haar paard na het werk niet meer droog kreeg.

En niemand weet hoe mijn paard is ,dus kunnen ze ook niet oordelen over het aantal gram dat ik mijn paard opdoe, ookal is dat meer dan 1300 gram

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:55

Lydiia schreef:
Mijn pony stond vroeger nooit onder een deken.
Ik heb haar toen 1 keer geschoren en een normale rambo deken (denk 370 grams) opgedaan. De volgende ochtend dat ik weer kwam was ze onderkoeld.


Die van mij is geschoren en staat onder een HH Highliner van 300 gram. Hij heeft het niet koud, controleer het elke dag, zodra het kouder word krijgt hij er een deken onder Lachen
Als ie naar buiten gaat komt er een ongevoerde regendeken bij op.
(Moet wel zeggen dat het bij ons op stal absoluut niet koud is!)

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 16:56

De ponys op de boerderij en mijn vz paardje staan alle 4 zonder deken, 2 ervan worden gewoon gereden en ze staan allemaal overdag binnen en s'nachts buiten. Nooit problemen! Hun wintervacht is het beste deken Haha!

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:45

[/quote] Een geschoren paard kan in de winter niet zonder dekens, want die is z'n natuurlijke bescherming kwijt. Maar ongeschoren paarden kunnen zichzelf veel beter op temperatuur houden als dat veel mensen willen geloven.
Ik kan me niet voorstellen dat het comfortabel is voor een paard om met 3 of 4 dekens op te lopen.
Als het erg koud is en ik doe een thermobroek over m'n rijbroek aan, voel ik me al een Michelin mannetje (eh vrouwtje) en ben ik blij als ik de broek uit kan doen. Ik heb vorig weekend, toen het zo koud was, een onderdeken onder de 220 gram Rambo Rhino van m'n zeer dun in haar vacht zittende merrie gedaan. Maar dat was achteraf meer omdat ik het zelf zo koud vond en niet omdat ze het, ondanks haar dunnen vacht en niet al te dikke deken, nou echt nodig had.

Ik kleed mijn paard niet zo dik aan als dat ik dat zelf zou willen. IK ben een koukleum, mijn paard niet. Die heeft aan veel minder genoeg als dat ik in eerste instantie zou denken.[/quote]

Mee eens. Mensen zijn veel te vaak geneigd om hun paard dik in te pakken als ze het zelf koud hebben, maar paarden zijn geen mensen en hebben het zeker niet snel koud. Bovendien maak je je paard alleen maar vatbaarder voor kou als je er meerdere dekens oplegd.