ben radeloos, paard weg of niet!!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 00:20


Je suis Charlie.


Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 00:21

Cassidy schreef:
IK zou kijken of er een mogelijkheid is tot het aanpassen van de losgooibakken die je tot je beschikking hebt, en anders zou ik een andere stalling zoeken.
En losgooien in de binnenbak als niemand rijdt? Hebben jullie spiegels hangen, kan ze door een ruit? Echt hoor, die moet regelmatig haar ei kwijt, en niet alleen aan de longe. Mijn merrie moet er al eens in de week uit, even knetteren....dan is het weer een week goed.



Het klopt wel wat je zegt, want in de zomer kan ik haar vel beter aan en krijgt ze meer voer, omdat ze anders het trainingsschema weer niet goed volhoud! maar de binnnenbak hebben we alleen open in 1 wintermaand en dat is december! dus dat is al voorbij, en hierin mag je je paard niet losgooien maja wel stiekem gedaan hoor! Knipoog

Enne waar ze nu staat is 1 minuut lopen van mijn huis en zijn hele goede vrienden van me, geen echt goede andere pensionstallen in de buurt, en de stalgenoten zinnen me ook! de bazin is tegelijkertijd mijn beste raadgeefster en instructrice, dus een adner e staloling is denk geen goed idee. Maar ik kan wel met hun praten nastuurlijk!

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 00:23

Cassidy schreef:
Fijn dat het lezen in het engels goed gaat...en er staan nog meer interessante artikels onder



Herken je jezelf erin? Lips are sealed


Pijnlijke vraag zeg! maar jammer genoeg wel jah! tenminste in de eerste 2 links die andere heb ik nog niet gelezen, iig erg bedankt voor je begrip en dat je me zo goed helpt Haha!

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 00:27

Cowgirl schreef:

Dit paard moet naar buiten en contact krijgen met andere paarden..
Ik heb zo al vele paarden zien opknappen en rustig worden.



Tsja.. dan is de enigste optie inderdaad een andere stalling maar dat zal een groot probleem worden hier! Maar dan is de vraag ook maar of dat wel goed gaat dan! groot risico vind je niet....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 00:33

Je dendert door. Praat met de eigenaresse van de pensionstal, zeg dat je erover denkt om je paard te verkopen, zeg dat je denkt dat het beter gaat als ze wat vaker los zou komen. Vraag of het mogelijk is de longeerbak aan te passen (en als span je er maar een schriklint boven.

Echt hoor, verandering van stal zou de laatste optie zijn, helemaal als je er prettig staat en het naar je zin hebt. Maar je moet ook bedenken dat geen enkel paard het waard is je nek op te breken. En zoals je nu (noodgedwongen) met je paard omgaat ben je daar wel hard naartoe aan het werken (excuseert mijn lompheid).

Je suis Charlie.

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 00:38

Jeetje mina

Wat kun jij ontzettend goed tekenen, OK dan! echt geweldig!!!!!

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 00:39

foutje is voor jou bedoeld ellende!

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 08:13

[quote="Cassidy"]Je dendert door. quote]
Verward waarover Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 09:50

Dat je meteen over ander stalling praat terwijl je nog nieteens met de eigenaresse hebt gesproken.

Je bent al bezig met stap B, terwijl je stap A nog moet doen.

First things first.

En er zijn genoeg stallen in de buurt van Utrecht waar je paard wel naar buiten kan. Misschien zonder binnenbak, maar er is genoeg.

Maar wat wil je: het geluk van je paard, of je paard verkopen en er een ander voor terugkopen, die er wel tegen kan om 23 uur per dag op stal te staan?

Je suis Charlie.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 10:21

Als ik je verhaal zo lees, dan vermoed ik ook dat je paard haar ei niet kwijt kan en daardoor nogal "fris" wordt, met alle gevolgen vandien.

Ik ben het er zeker mee eens dat het voor kan komen dat het absoluut niet klikt met een paard en dat het soms beter kan zijn om een ander paard te zoeken.
Maar in dit geval denk ik dat je het probleem gaat verplaatsen, het evt. nieuwe paard zal hoogstwaarschijnlijk ook zijn/haar ei niet kwijt kunnen, en dan zit je weer in hetzelfde schuitje.

Mijn eerste indruk is dat het niet zozeer aan je paard of aan jouw manier van rijden ligt maar aan de omstandigheden waarin je paard wordt gehouden.
Probeer je eens voor te stellen wat je zelf zou doen als je 23 uur per dag opgesloten wordt....... dan wil dat je dat ene uurtje ook wel even flink de beest uithangen (niet aanvallend bedoeld overigens).

Ik hoop dat je iets kunt regelen zodat je paard in elk geval een deel van de dag lekker "paard" kan zijn; grote kans dat de problemen met rijden hierdoor als sneeuw voor de zon oplossen.
Ik wens je heel veel succes !

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:10

Ik zou ook in twee verschillende richtingen de oplossing proberen te zoeken:

Leg je probleem eens voor aan je instructeur, geef aan dat je je niet op je gemak voelt als je op je paard zit en dat je twijfelt wat je moet doen. Misschien kun je wat het rijden betreft zo tot een oplossing komen. Goede begeleiding is zo belangrijk.
En misschien geeft je instructeur dan ook wel aan dat dit niet het juiste paard voor je is als jij er naar vraagt.

Verder denk ik inderdaad ook dat jouw paard heel veel beweging nodig heeft... Niet alleen in de vorm van rijden, maar ook lekker los, zodat ze zich uit kan leven zonder dat ze er iemand mee lastig valt.
Of anders even aan de longe voor je erop gaat.
Ik zou zoeken naar mogelijkheid om je paard er voorlopig 2x per dag uit te doen, 1x rijden, en 1x los/aan de longe/ of in de stapmolen.
Dan weet je of dit scheelt.

Als ze echt bang is moet je proberen meer vertrouwen van haar te winnen, hier zijn ook allerlei methodes voor.

En tja, als je het na het een en ander geprobeerd te hebben echt niet meer ziet zitten zelf zal je misschien toch een knoop door moeten hakken...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:41

Mariska15 schreef:
ze staat ongeveer 23 uur per dag in de stal, ik rijd dan meestal een uur of anderhalf.


Ik denk dat veel paarden gek worden als ze zo veel op stal staan en alleen uit komen om te rijden, heeft ze er dan nog wel lol in? Ik kan me voorstellen dat ze juist gaat lopen klieren, omdat dat t enige is waar ze misschien nog wat lol uit haalt en ze moet toch dr energie kwijt.. Als wij Gamble er alleen een uurtje per dag uit zouden halen om te rijden dan zou ie ook binnen de kortste keren stront vervelend zijn!
Kan je niet wat extra dingen met r doen naast rijden? Jullie zijn met zn 2en, misschien kunnen jullie dan af en toe 2 x per dag gaan, net wat Nouvel zegt. 1 x rijden en de andere keer wat anders doen, sowieso even longeren zodat ze dr ei kwijt kan maar ook grazen, wandelen op t erf, uitgebreid poetsen, enz.

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 17:46

Aramat"]
[quote="Mariska15 schreef:
ze staat ongeveer 23 uur per dag in de stal, ik rijd dan meestal een uur of anderhalf.


Ik denk dat veel paarden gek worden als ze zo veel op stal staan en alleen uit komen om te rijden, heeft ze er dan nog wel lol in? Ik kan me voorstellen dat ze juist gaat lopen klieren, omdat dat t enige is waar ze misschien nog wat lol uit haalt en ze moet toch dr energie kwijt.. Als wij Gamble er alleen een uurtje per dag uit zouden halen om te rijden dan zou ie ook binnen de korste keren stront vervelend zijn!
Kan je niet wat extra dingen met r doen naast rijden? Jullie zijn met zn 2en, misschien kunnen jullie dan af en toe 2 x per dag gaan, net wat Nouvel zegt. 1 x rijden en de andere keer wat anders doen, sowieso even longeren zodat ze dr ei kwijt kan maar ook grazen, wandelen op t erf, uitgebreid poetsen, enz.
[/quote]


Ik zou het heel graag willen, maar hier heb ik niet de tijd voor eigenlijk! ik heb het heel moeilijk en druk op school en soms met vrienden!
Maar op mijn vrije dagen probeer ik wel van alles!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:51

Heb je er echt goed over nagedacht voordat je een paard kocht? Je paard hoort voor je vrienden te gaan. En ja, helaas hou je dan soms erg weinig vrienden over.

Als je zelf geen tijd hebt om dingen extra met je paard te gaan doen, kun je altijd vragen of de stalhouder haar overdag naar buiten kan doen. Desnoods betaal je er extra voor? Die paarden die anders in de buitenbakken staan, die staan daar toch niet de hele dag? Je zei dat ze zich misschien wel in de stapmolen zou gedragen. En ik heb nog niet gehoord dat je met de eigenaar van de pensionstal hebt gesproken over eventuele aanpassingen van longeerkraal en losgooipaddocks, als je paard over omheiningen springt.

En het zoeken van een verzorgster/bijrijdster?

Je suis Charlie.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:51

Wil je vader niet iets vaker gaan dan? Misschien kan je iemand erbij zoeken die haar af en toe s extra uit dr stal haalt?

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:46

Ik heb het idee dat je wel een paard wil maar alleen op gezette dagen zodat je ook genoeg tijd overhoudt voor andere dingen, al eens aan een bijrijdster gedacht die je paard wel van zijn extra energie wil verlossen??

The thing I treasure most in life can not be taken away!

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 10:38

Ik wil liever stoppen met dit topic, en hem lekker laten zakken, dus liever geen reacties meer!

Ik ben genoeg geholpen door iedereen, ik weet wel dat ik mijn paard hou na de discussies en al het denkwerk!
Ik heb gepraat met slathoudster en het losgooibakje kan de rand verhoogd worden maar van de rest willen/kunnen ze niets veranderen. Er is verder ook niemand die ik als bijrijdster wil alleen maar omdat ze er vaker uit moet. Diegene wil dan natuurlijk ook gaan rijden en dat heb ik liever neit, ze is al niet een van de makkelijkste!

Ik houd mijn paard, maar als ik over een half jaar weer twijfel denk ik dat ik de knoop door zal hakken.
Ik weet dat ik om kritiek gevraagd heb van iedereen en bedankt voor de reacties daarom maar eigenlijk wil ik nu geen kritiek meer ik weet het al wat ik wil, en aan veel reacties kun je niet echt waarde hechten omdat men niet in dezelfde situatie zit. Misschien krijg ik nu heel bokt over me heen! maar ik weet al wat ik ga doen en daar laat ik het bij.

Voor degene die nog willen weten wat ik ga doen: Ik verkoop haar niet, maar ga na school gewoon iedere dag haar in de verhoogde paddock zetten en dan haar daar lekker haar ei kwijt laten kunnen, in die tussentijd blijf ik bij haar zitten (wel in een keet) naast het bakje en praat ik hardop mijn huiswerk ofzo.. dan weet ze iig dat ik er nog ben en dan een uur later ofzo moet ik thuis eten dus zet ik haar bbinnen, en dan na het eten kom ik weer en dan word ze gelongeerd en met rijden flink aan het werk gezet! groetjes Mij

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:40

als jij je niet lekr voelt bij dit paard zou ik zker een ander paardje nemen want weinig voeren heeft geen zin als je er weinig in stopt en hij moet wel werken dan presteert hij niks als je er niets in stopt komt het er ook niet uit als je begrijpt wat ik bedoel.. Ik zou gwoon lekkr op je gemak naar een paardje zoeken waar je wel veel plezier in hebt en waar je dikke maatjes mee kan worden en dan heb je weer veel meer zin om te gaan en dan durf je ook een stuk meer en dan wordt rijden voor jou ook weer een plezier en veel leuker!

Succes met je beslissing

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:07

Als je de mogelijkheid hebt om haar vaker buiten te laten denk ik dat het al heel veel zal schelen. En over een paar maanden is het zomer, dan ziet de situatie er al heel anders uit.

En al is het alleen maar voor je verdere ontwikkeling, ik zou de cursussen Natural Horsemanship niet uit je hoofd zetten. Helemaal omdat je zelf hebt gezien dat je je heel erg in de situatie van Linda Parelli kon verplaatsen.

Ik kan je alleen maar naar de waterbron leiden, eruit drinken moet je zelf doen.

Succes ermee.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 bezoekers