Auto en trailer met B rijbewijs????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:30

ik heb een....*tada* Fiat Multipla op grijs kenteken en die kan/mag een anderhalfpaards trailer trekken met mijn dikzak erin, ware het niet dat mijn dikzak niet instapt Boos!

Om de stalling van de trailer eruit te krijgen, vervoer ik nu pony's naar wedstrijden en af en toe een paard naar een kliniek.

Ik ben nog van de generatie die het E rijbewijs bij het B cadeau kregen en ik wilde dat het nog zo was, ik word nu steeds gevraagd om voor mensen zonder E rijbewijs paard/pony te vervoeren en ik kan moeilijk NEE zeggen Schijnheilig

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 16:11

Wil je een fatsoenlijke trailertrekker die ook nog eens niet te duur is in de wegenbelasting, dan is een bestelbus op grijs kenteken ook een goede optie. Mijn 2.2 diesel bus trekt de trailer prima en het is ook erg makkelijk met je spullen, maar dagelijks woon-werk verkeer over een langere afstand hoef ik er gelukkig niet mee te rijden, erg comfortabel is het niet. Nou heb ik ook een redelijk gare bus, de moderne bestelbussen rijden bijna als een normale personenauto.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:04

Wij hebben het bij de RDW opgevraagd en mogen met onze combinatie rijden zonder E.

Onze auto weegt 1470 kg. Het maximaal laadvermogen van de trailer is 1200 kg (en is dus niet zwaarder dan het trekkend voertuig). Dat mag de auto ook trekken. De combinatie blijft in gewicht onder de 3500 kg, dus mag het met B.

Ik zie wel vaak vrij lichte personenwagens een trailer trekken. Dat lijkt me niet echt veilig. Onze auto mag de trailer van ons met paard maar net trekken, maar dat komt omdat het een automaat is en dat maximale trekgewicht is meer ingesteld ter bescherming van de auto.
De auto weegt 1470 kg en is een 2.5 l. uitvoering. Je merkt nauwelijks dat hij moet trekken.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:16

Ik zal hem maar weer even kopieren voor al die mensen die niet geloven dat het laadvermogen van je auto ook mee telt

Voorbeelden van www.cbr.nl:

Voorbeeld 6
Ledige massa motorvoertuig: 1450 kg, laadvermogen motorvoertuig 600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale maximum massa van de combinatie is minder dan 3500 kg.

Voorbeeld 7
Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg, laadvermogen motorvoertuig 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg
Vereist: Rijbewijs BE
Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.

Lees en trek je conclusies Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:26

Idd Fitzroy, dat klopt helemaal.

Stomme is dat bij heel veel personenauto's het laadvermogen van de auto (of de maximum massa van het voertuig) niet eens in de papieren staat, dat moet je opzoeken op het typeplaatje.

Mijn auto weegt 1420 kg, de maximum massa van het voertuig is 2685 kg, (ik kan een boel laden!) daar komt dan nog 1300 kg trailer bij, dat maakt 3985 kg. conclusie: ik moet m'n E hebben (heb ik ook).
Zou ik het laadvermogen van de auto echter niet meetellen kom ik op 1420 + 1300 = 2720 en de auto is zwaarder dan de trailer dus dan zou ik met B mogen rijden zou je denken.... Nou, mooi niet dus. Denk dat veel mensen denken dat ze het voor elkaar hebben, maar dat het toch niet klopt.

Stel je auto weegt 2000 kg en je hangt er 1500 kg trailer achter, dan zit je keurig op de 3500 als je het laadvermogen van de auto niet meetelt, maar met die 500 kg stenen in je laadruimte zit je op 4000 kg en dat zou je dan toch zonder E mogen rijden? Denk het ook niet....

Voor rijden met B-rijbewijs telt nou eenmaal wat het op papier allemaal maximaal zou kunnen wegen, niet wat het ook in het echt weegt. En wat je allemaal in je kofferbak kunt stampen hoort daar dus ook bij, dat kan er immers ook voor zorgen dat je over de 3500 kg heen gaat.

Het wordt tijd dat ze gewoon voor iedere aanhanger boven de 750 kg E verplicht gaan stellen, ben je van dat gedonder af!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:34

Ik hoop alleen niet dat een van die mensen die beweren zonder E te kunnen rijden ooit een ongeluk veroorzaakt, want reken er maar op dat verzekeringsmaatschappijen de regels uitstekend kennen en zich direct beroepen op het feit dat je niet met het juiste rijbewijs rond reed.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:42

Dat is ook een belangrijke reden waarom ik mijn E gehaald heb. Altijd op pad met de auto, trailer én paard van een ander, dan wil je dat gezeik om het juiste rijbewijs echt niet hebben als er iets gebeurt!
En ik hoop nooit iemand tegen te komen die het niet voor elkaar heeft....

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:44

dat kan niet je mag er wel een kleine aanhanger mee rijden met een B maar niet een trailer en een paard. Ik zou gwoon doorgaan voor je E dan leer je erook meerijden met zo'n grote aanhanger.

Ik heb nu een halfjaar me rijbewijs ga nog even wat ervaring opdoen met me autootje en dan ga ik ook verder voor me E en dan lekkr met me arabje naar het strand en de duinen owh heerlijk lijkt me dat en ben lekr dan van niemand meer afhankelijk.

xx

Bianca22

Berichten: 655
Geregistreerd: 11-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:01

ik woon nog thuis en dacht , laat ik toch maar aan het e achter b beginnen. ik heb hem op 31 oktober in 1x gehaald, 10 lessen(was wel weer 550 eurie's lichter).
ik ga in april mijn tinker inrijden en hoop hem aankomend zomer eens mee te kunnen nemen. ik vind het altijd zo'n gedoe dat uitreken of het wel of niet mag, zeker als je eens niet met je eigen combinatie moet rijden. ik heb hem nu en vind dat een veilig idee, als er iets gebeurt kan ik tenminste zeggen dat ik wel mijn rijbewijs heb, je wet maar nooit met slimme verzekeringen.

en bovendien vind ik dat ik een heleboel geleerd heb met lessen en kan ik nu veilig en met zelfvertrouwen mijn tinker vervoeren!