Longeren met touwtjes / bijzet ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Longeren met touwtjes / bijzet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 16:05

Zelf longeer ik wel eens met touwtjes, gewoon voor goede nageeflijkheid, ruggebruik en ontspanning..

Maar met een bijzet .. bereik je daar nou eigenlijk hetzelfde mee ? Lijkt me dat je paard er minder diep mee loopt omdat je niets tussen de benen hebt zitten.

Beschrijving op Divoza :
Pagony bijzetteugels (bst.nr.: 11040)
Deze teugels hebben tot doel naar een lagere, horizontale of hogere oprichting te werken. Dit kan door de bijzetteugels te bevestigen aan een zadel of tijdens het longeren aan een longeersingel.

Maar dat snap ik niet, als je er mee longeert, een lagere, horizontale of hogere oprichting .. hoe krijg je dan verschillende effecten met die bijzetteugel, door hoe strak je hem zet ofzo?

Vroeg het me af, want ik kan zelf niet echt iets logisch bedenken.

-


YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 16:08

Ik heb ook een poos met bijzet teugels gelongeerd, maar ik vind het ondingen. Mijne gaat er erg in hangen en ze kunnen hun neus veel te makkelijk omhoog/naar voren steken. Met touwtjes moeten ze voorwaarts neerwaarts gaan. ze kunnen niet omhoog doordat je ze tussen de voorbenen doorhebt.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 16:10

ja daarom doe ik het met touwtjes, ik snap het nut van een bijzetteugel niet zo goed.. volgens mij heb je bij een bijzetteugel ook veel meewerking van je paard nodig Knipoog

-

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:19

ik longeer ook meestal met bijzetteugels, maar als je hiermee wilt longeren dan moet je ook een longeersingel gebruiken hier zitten veel verschillende ringen op die op versxhillende hoogte zitten, dus je kan je bijzetteugel op verschillende ringen vastzetten

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:22

Ja het paard wat ik nu heb werkt ook best goed mee, maar mijn vorige die stak zijn kop omhoog en lopenmaar. Dat had dus geen effect! Behalve beweging. Het paard dat ik nu heb liep vaak te diep in het begin en met de bijzet bleef ie netjes met zijn hoofd naar beneden, maar ceht over zijn rug gaan deed ie niet.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:12

Ik vroeg me dus hetzelfde af.. maar wat kun je nou eigelijk het beste gebruiken voor een wat oudere pony waarvan het ruggebruik moet worden gestimuleerd? Touwtjes ? Bijzet ? of niets ?

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 20:14

voor ruggebruik denk ik toch wel touwtjes, zolang je het maar langzaam opbouwt zodat ze die ontspanning zelf kan vinden

-

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:17

Ik weet het niet.. daarom vraag ik het hier maar even in jouw topic Haha!

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:39

Ik longeer met een slofteugel. Wel even uit elkaar halen zodat je twee delen hebt. Haha!
Tussen de voorbenen maak ik deze vast aan de longeersingel, haal deze door het bit, en dan naar de singel toe, en vastmaken aan een ring.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:41

Heeft dus eigelijk hetzelfde effect als touwtjes ? Lachen

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:42

Ik longeer met een halsverlenger. Dit is vriendelijk en VRAAGT het paard om ontspannen en door de rug te laten lopen. Ik heb een jonge pony, dus ik ga hem niet vastzetten met een slof of bijzet etc... BTW heeft hij nu nog een heeeel zachte mond, die super gevoelig is... Dat wil ik graag zo houden!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 20:44

Wat doet die halsverlenger precies ?

hmm met touwtjes zet ik ook geen paard vast hoor, ik zet ze vrij los zodat het paard zelf ontspanning kan vinden, maar niet helemaal er onder uit kan komen door te gaan sterren kijken en de neus naar voren duwen.. dat kan niet, maar meestal vind ze wel goed de ontspanning

-

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:57

Dat houdt je met een slof of touwtjes ook hoor griebels. Dat werkt niet veel anders als zo'n elastiek

Vind alleen dat ze in zo'n elastiek zo lekker gaan hangen, krijg je van die duikboten van Knipoog


Ik maak mijn slof trouwens net zo vast als de touwtjes. Door de ringen aan de singel en bovenop weer vastmaken. Verkorten kan ik dan gewoon door een knoop erin te leggen
Ik heb geen ringen aan de zijkant en als je om de singel heenknoopt gaat het schuren, maar het schiet ook vrij snel los als je paard zijn hoofd er een keer ingooit Knipoog


Over bijzets weet ik trouwens maar weinig, vind ik ondingen om mee te werken.
Alleen tussen de voorbenen en met een bitstukje vast kan ik er wat mee of met een groen paard aan de zijkant. Anders houd ik ze lekker in de kast

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:59

Moet je even aan een ruitersportzaak vragen, die kunnen dat beter uitleggen als ik. Het is in elk geval een elastiek die je tussen de benen of aan de zijkant van het zadel vast kan maken, dan loopt ie door het bit naar het kopstuk. Daar kun je hem zo vast zetten als je wilt. Het is de bedoeling dat het paard steeds druk krijgt van het elastiek en om die druk te verminderen, moet hij zelf een verlichte plek gaan zoeken. Ontspannen dus en laag. Als hij dit niet wil, hoeft hij dit niet te doen (hij kan zelfs als ie wil met zijn neus de lucht in!), maar loopt ie dus niet lekker. Hij zal dus zeker die elastieke druk willen laten verdwijnen. Zoals ik al zei, vraag het eens aan de winkel, ik kan echt bar slecht iets uitleggen... Sorry!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:07

Of gebruik de zoekfunctie eens. Er is aardig wat over die ondingen geschreven

Ik snap alleen niet waarom jouw paard een harde mond krijgt van een slof en niet van een elastiek dat constant druk geeft Verward (dat elastiek blijft namelijk vrij lang druk geven, tenzij ze zich helemaal oprollen met de kin op de borst, maar dat kan ook nooit je bedoeling zijn )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:10

Dit elastiek geeft een hele lichte druk in de mond, en alleen als hij met zijn hoofd omhoog gaat lopen. Zoals ik al zei, is het een jong paard, en ik heb dat ding dus niet om hem aan de teugel te laten lopen... Dat leert ie later wel. Hij zit dus heel los bevestigd, waarbij hij alleen maar wat lichte druk in de mond krijgt als hij met zijn neus omhoog gaat lopen. Zo kan hij dus nooit ontspannen. Daarbij geeft een elastiek nooit zoveel druk als bijv. een slof.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:00

Ik longeer met Gogue, de Pessoa bijzet is ook aan te raden.

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:07

Een slof is niet elastisch en geeft dus geen druk als het paard nageeft. Het maakt weinig uit of ze tegen een slof inlopen of tegen een elastiek Verward
Dat elastiek rekt veel verder door, waardoor de druk steeds groter wordt...

Maar ik denk dat wij het toch niet eens worden Gebruik voor de grap de zoekfunctie eens

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:16

Om te beginnen longeer ik zelf met touwtjes. Die dan tussen de benen en dan via het bit naar de zijkanten.

Het nadeel van halsverlengers vind ik net als Gomir overigens dat paarden er al snel op gaan hangen. Die dingen rekken toch lekker mee.

Ook van bijzetters ben ik niet wild. Die zijn vaak een stuk zwaarder, met name door die grote 'elastische' ringen. Als het paard dan nageeft blijven bijzetters toch door 'vragen/tikken' omdat ze wat zwaar zijn.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:26

gomir schreef:
Dat elastiek rekt veel verder door, waardoor de druk steeds groter wordt...


Klopt, en die kunnen ze zelf naar eigen inzien verminderen of laten verdwijnen. Bij de slof kunnen ze maar tot een bepaald punt omhoog komen en dat geeft naar mijn mening nog steeds meer druk als iets wat meegeeft... Een elastiek geeft ook geen druk als het paard nageeft. Een slof is niet elastisch en geeft dus naar mijn idee minder mee als een halsverlenger. En de druk kun je zelf bepalen net als de slof... Alleen heb ik meer opties dan met een slof.

Ik gebruik dit omdat ik bezig ben met een pony in te rijden, en deze graag zijn neus omhoog steekt. Een slof vind ik te bruut bij een jonge pony, deze wordt meer vastgezet naar mijn idee met een slof of met een bijzetteugel. Gedwongen dus. Hij moet zelf ondervinden dat hij "daar" het prettigst kan lopen...
Ik kan het best mis hebben en wil best luisteren naar jouw idee, maar tot nu toe (ik ken de slof heel goed!) vind ik de halsverlenger een beter idee als bijv de slof...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:29

Antoinette schreef:
Het nadeel van halsverlengers vind ik net als Gomir overigens dat paarden er al snel op gaan hangen. Die dingen rekken toch lekker mee.



Zoals ik al vertelde is Igor heel erg zacht en gevoelig in de mond. Ik zie hem dus nog niet zo snel gaan hangen in die elastieken... Voor Igor vind ik dit de beste oplossing. Bij een ander paard had ik misschien ook voor iets anders gekozen.
Misschien dat ik het zo neer moet zetten... Nu leek het alsof ik tegen de slof ben, wat ik dus niet ben...

En nogmaals... Ik gebruik hem niet zoals jullie om hem ook nog nageeflijk te laten lopen.. Alleen om hem niet zijn neus in de lucht te laten steken en gewoon om hem lekker ontspannen te laten lopen... Dat is ook een verschil. Als ik hem zou gebruiken om hem nageeflijk te laten lopen zou die idd strakker bevestigd zitten en wrs ook meer druk uitoefenen... Maar zo gebruik ik hem dus niet.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 23:56

ik vind die rede van het elastiek wel goed op zich ..
maar misschien bij jonge paarden touwtjes beter als ze toch een beetje moeten leren hun ontspanning te vinden en uit zich zelf absoluut de neus naar voren / omhoog doen ?

-

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 12:10

Ik denk als ik dat bij Igor ga gebruiken dat hij in de stress schiet. Het is nogal een zenuwpees en heel erg angstig... Straks misschien als hij wat verder is dat ik iets anders ga proberen... Als ik erop zit trouwens loopt hij wel nageeflijk, en heb bijna niets in mijn handen... Ik zal dit topic in elk geval in gedachten houden als Igor wat verder is...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 12:46

Lachen Oke, ik denk dat ik het beste touwtjes kan gebruiken als ik dit hier zo lees...

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: masyo en 24 bezoekers