Paard bij huis. Wat zijn de voor- en nadelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15461
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:59

Ik heb zelf lange tijd mijn vorige paard thuis op stal gehad. ´s Ochtends vroeg ging ze dan naar een land verderop waar de andere paarden stonden. Dit paard had er geen problemen mee om alleen op stal te staan, dit was een haflinger en de enige interesse was eten...

In die tijd ben ik er achter gekomen dat het veel werk is om een paard thuis te onderhouden.

Mijn arabiertje zou ook thuis komen te staan maar deze werd doodongelukkig van een nacht alleen op stal en staat nu op pension.
Ideaal, veel minder hectiek in je leven. Paard wordt ´s ochtends op het land gezet, stal wordt gedaan. Heerlijk...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:34

Jippie schreef:
Ik sta op een stal met tussen de 75-100 paarden

Goeie god Bloos! Wow! Of is dat normaal? Maar die kunnen dan toch niet allemaal naar buiten elke dag of wel? En is de bak dan niet altijd overvol of hebben ze er een van 100 bij 100 ofzo Scheve mond

Balte

Berichten: 3555
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:19

Wij hebben gekocht wat jij beschrijft. Een ouder huis met werk aan + voldoende grond om de paarden thuis te houden.
Wat onkosten betreft, zijn er toch een aantal die flink overdrijven denk ik hoor. Mijn paarden krijgen mengeling, luzerne, wortelen, bieten en voordrooghooi. Ze staan op vlas. Ik betaalde vroeger op de manege 250 euro per maand, daar hou ik nu makkelijk drie paarden en twee pony's van. Eén paard heb ik nog maar net, dus die is nog dun maar de anderen zijn lekker rond, te rond zelfs, dus ik denk niet dat ze iets tekort komen.
Er kruipt natuurlijk meer tijd in de verzorging, bij mij gaat dit vaak ten koste van het rijden.
Verbouwingswerken wil ook zeggen moeilijk en in de rommel wonen maar hoop doet leven. Nu wonen we nog boven omdat de benedenverdieping nog niet af is. Als ik dan door het raam kijk, kijk ik zo op de stallen.
Lucky is al 11 jaar bij me, een makkelijk paard, vlug tevreden. Stond vroeger op een hele goeie pensionstal en toch ondervind ik dat ze hier nog veel tevredener is. Overdag kunnen ze vrij binnen en buiten en hebben ze een paddock. In de zomer staan diegenen die niet meer of nog niet bereden worden dag en nacht op de weide. Dus dan beperkt het werk zich tot water aansleuren.
Sociaal contact mis ik wel, maar de pensionstal waar ik vroeger stond, is op amper enkele minuutjes rijden van hier. Daar trek ik dan 's avonds geregeld naar toe voor een babbeltje.
Om meer te kunnen rijden (heb nu een buitenbak van onze buren) zou ik soms wel wensen dat ik weer op een pensionstal sta, maar als ik zie hoe de paardjes van hun vrijheid genieten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:12

Teigetje schreef:
Wij hebben gekocht wat jij beschrijft. Een ouder huis met werk aan + voldoende grond om de paarden thuis te houden.

Idd, hier het zelfde. Mijn ouders hebben 2 jaar geleden dit huis gekocht, een oud huis wat helemaal opgeknapt wordt. Het was zelfs zo erg, dat ik de kamer inliep en ik zo door de vloer stapte. Het was een houten vloer en die was helemaal verrot Bloos

We hebben hier genoeg ruimte om de pony's thuis te houden. We wonen midden tussen de landbouwers, en tegenover ons woont er een, waarvaan we allemaal voederwortelen krijgen. Het hooi halen we bij de buurman vandaan, bij een Schapenboerderij. En voor het stro gaan we gewoon naar Wieringerwaard! Kortom, ideaal paarden aan huis Haha!

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:30

Ik heb mijn pony bij de buurman staan. Dat is nog makkelijker! Ik hoef zelf niet voor hooi, stro een bak etc te zorgen. Maar de pony staat wel achter mijn huis!

Ik zie alleen maar voordelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:23

Lenn"]
[quote="Jippie schreef:
Ik sta op een stal met tussen de 75-100 paarden

Goeie god Bloos! Wow! Of is dat normaal? Maar die kunnen dan toch niet allemaal naar buiten elke dag of wel? En is de bak dan niet altijd overvol of hebben ze er een van 100 bij 100 ofzo Scheve mond
[/quote]
Ik sta op een hengstenhouderij - stoeterij - handels- en springstal met slechts een handje vol pensionklanten. Op die manier loopt het aantal paarden snel op hoor Lachen

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:48

En de stal waar ik stond daar staan tussen de 200 en 250 paarden.....
Maar ik zie ook niet hoe een paard in pension goedkoper kan zijn dan aan huis, zoals gezegt bij 4 pony's scheelt het mij echt €350.- per maand en bij mijn paard scheelt het mij zeker €200.- per maand, in totaal ben ik er dus €550.- op vooruit gegaan.
Nu hebben wij wel een huis gekocht waar alles al was hoor, bak lag er al, spuitplaats met warm en koud water? heb ik ook hoor! Ik heb dan niet zo veel land maar ze kunnen nu tenminste dag en nacht naar buiten, als het te nat is heb ik de paddock nog, bak heb ik weg laten halen en bij het land betrokken want die gebruik ik toch niet, stallen zijn nu 3.5mx3.5m terwijl mijn paard van 1.75m in pension in een stalletje van slechts 2 meter breed stond, de pony's staan de hele dag buiten met de mogelijkheid om zicht terug te trekken in hun "stalletje" van 6mx12m.
Enige nadeel is dat je idd alles zelf moet doen maar ja, ik had daar een doe het zelf stal dus voor mij verandert er niet echt veel, alleen dat ik nu zelf voor hooi en bodembedekking moet zorgen en natuurlijk de mestafvoer maar dat is een kwestie van 1 telefoontje en ze staan een dag later bij me vor de deur, ik heb het er allemaal voor over!

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:50

Ik lees zo veel over bepaalde faciliteiten die je op een pension stal wel zou hebben en thuis niet...

Ik sta op een pensionstal (naja boer met stallen). Wij hebben een nette stal, paarden worden 2 x per dag gevoerd en ze worden buiten/binnen gezet. Ik heb echt geen solarium, binnenbak, warm water etc. hoor!! Heb alleen een kleine buitenbak. En ik betaal 160 € all-in...

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:53

*ggrrmmbbll* ik sta bij dezelfde boer als Lissalover, gebruik geen stro, koop zelf vlasvezelstro en ik betaal 200 euro Boos!

Mijn paard is maar ietsje groter dan die van Lissalover, maar misschien mest ie meer Schijnheilig

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:06

Ik heb mijn pony niet echt aan huis gehad, maar op een boerderij van 1 minuutje fietsafstand Knipoog we moesten wel alles zelf doen zoals voeren enzo.

Groot nadeel vind ik de controle op je paard die je mist! Als je zelf weg bent, is er niemand die op je paard let. Op een pensionstal is er meestal wel iemand en bij ons zou iemand het direct zien als er iets met m'n pony is.
De gezelligheid zou ik ook missen als evita aan huis stond, en het sociaal contact met andere paarden. Ze staan nu lekker in groepen (7/8 oaarden ongeveer) en dat vind ik juist heel goed

Forget
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 21:44

Iedereen bedankt voor hun reacties. Tja, het wordt er niet makkelijk op. De woning is wel slechter, maar ik ben nu een supernieuwe woning gewend. Luxe kunnen we met gemak inleveren. Mijn vriend is een echte klusser, dus opknappen is niet zo'n groot probleem. Sociaal contact heb ik nu ook niet. Ik ben de enige die voor hem rijd vandaar. Ik voer het paard zelf en die staat niet naast mijn deur. Dus ik ben dagelijks al twee uur kwijt aan voeren e.d. Controle kan ik doen, omdat ik geen 40 uur werk en tussen de middag kom ik thuis. Een paardenstal en buitenbak zijn al aanwezig. Allemaal wel oud, maar wel bruikbaar. Het paard waar ik nu op rij staat ook vaak buiten en zomers dag en nacht. Ik weet dat ik dan nog eigen paard moet kopen, maar dat mag best een veulen zijn. Een maatje voor het paard hoeft niet zo duur te zijn voor mijn gevoel. Maar ja, ik moet er wel goed over nadenken. Wat ik wel merk zijn de kosten voor hooi en stro. Wat mij is doorgeven dat een pak stro ong. 3 euro kost en een pak hooi 2 euro. Is dit redelijk?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:49

Ik denk dat je dan wel erg goedkoop uitbent...Ik zou wat meer informatie vragen...reken je niet rijk!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30645
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:01

Als je stro en hooi van het land koopt dan kost stro hier dacht ik 1 euro per baaltje. En hooi 2 of 3 euro, dat weet ik even niet meer. Zijn gewone kleine baaltjes die je zelf kan tillen.
Aan huis ben ik gewoon veel goedkoper uit als op een pensionstal. Ik heb twee pony's, die krijgen bix, hooi, wortels, appels en staan op stro. Ik ben nog geen 1000 euro in een jaar kwijt. Op een pensionstal ben ik zeker in deze omgeving 6000 euro per jaar kwijt.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:11

------------------------------------------------------------------------------

ik heb beide mogenlijkheden gehad en zweer bij een pensionstal.
ik heb daardoor meer vrije tijd!
geen gezeur met vergunningen,mestafvoer en weideonderhoud,tijd,vakanties,voer bestellen/bezorgen.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 08:02

smurf schreef:
*ggrrmmbbll* ik sta bij dezelfde boer als Lissalover, gebruik geen stro, koop zelf vlasvezelstro en ik betaal 200 euro Boos!

Mijn paard is maar ietsje groter dan die van Lissalover, maar misschien mest ie meer Schijnheilig



Hij is wel 3 keer zo breed... Haha! Nee hoor, maar voor puk betalen we ook minder en Jack geloof ik weer meer dan voor Lisje, weet niet precies waar klaas zijn kosten op bepaald....

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 10:24

Ieder moet voor zich een plaatje maken van wat hij wil en verwacht. Maar ik zou niet anders meer willen dan mijn paard(en) bij huis. Wij hebben bijna 10 jaar geleden een oud huis gekocht met wat grond. Niet alleen om de paarden, maar ook omdat wij nog meer ruimteverslindende hobbies hebben en ons huis heeeeel erg groot is (bv. 8 slaapkamers, en dan wel met afmetingen van bv. 10 x 8... het is een voormalige kampeerboerderij...). De stallen waren er al, wel oud, maar inderdaad, bruikbaar en in de loop van de tijd met niet al te veel moeite leuk op te knappen. Nu heb ik drie ruime boxen (3,5 x 4 meter), zadelkamer in huis (ons huis is een geheel, dus ook de stal), buitenbak met verlichting. We zijn bezig met de poetsplaats met water etc. en ik wil binnenkort nog een solarium gaan maken. Ik woon bovendien tussen de buren/vrienden die ook paarden (aan huis) hebben dus wij helpen elkaar met vakanties etc. Bovendien is er dus aanspraak en gezelligheid genoeg.Controle is er ook al ik die 2 dagen in de week werk (om de paarden te kunnen onderhouden Lachen). Als het slecht weer is zijn er hier in de straat 2 binnenmaneges die ik kan afhuren (waarvan 1 door de rijvereniging gebruikt word, dus ook dat is op loopafstand). Het enige dat ik nog graag zou willen hebben is een weiland, dat mis ik nog wel. Maar er is misschien zicht op dat het land hier aan de overkant binnenkort te koop komt.... Dus wie weet...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:58

Ik heb ze ook aan huis staan. De tijd die er in gaat zitten reken ik niet, ik doe het voor m'n plezier .... Sociale controle is vaak onbeschofte bemoeinissen in de plaats, zou ik zeker niet voor kiezen Tong uitsteken, de kosten ... Vorige maand heb ik bv een staldeur gekocht, OK, moet ik helemaal betalen ... tegelijk is het ook MIJN staldeur ... op een pensionstalling is het een ander z'n deur die je betaald Knipoog elke maand weer ... En ook hier was m'n drinkbakje bevroren, dus nieuw bakje gaan kopen. Er komen dus wel 's onverwachte kosten bij, maar al bij al ben ik stukken goedkoper uit, ik heb drie pony's aan nog niet eens de kost van wat anderen voor één paard betalen op stalling zo Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:09

Electriciteit (waarom gaan de lampen altijd achter elkaar stuk en niet tegelijk?)
Afrastering controleren en repareren.
opslag voor hooi, plof, voer.
bemesten en kalk op het land, na laten maaien van het gras, onkruid steken.
Strategisch ophangen van je weideklok(schrikapperaat). onkruid bijhouden zodat er ook schrik op de linten blijft.
zadelkamer/tuighok.
water voorziening.

Ik heb de paarden ongeveer 100 meter achter het huis staan, als je 5 X daags met een tankje water op en neer moet hobbelen is het heeeeel eind.

En het grootste probleem hierzo: de smid (ben nu al ik weet niet hoe vaak met de pony's naar de smid geweest, omdat hij geen tijd had om te komen ivm rijtijd Boos! )

vwb een oud huis: laat er wel iemand na kijken zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan omdat het een slooppand blijkt te zijn...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 16:50

Ik vind het fijn dat de paarden aan huis staan, voor mij zijn de voordelen:
-zelf weten hoe lang de paarden op de wei of in de stal gaan
-zelf voeren
-lekker rustig dus geen gemiep aan je kop
-alleen je eigen spullen
-het is allemaal wat goedkoper
-altijd in de buurt als er iets is

nadelen:
-als we weg willen, maar daar hebben we ons opa voor..

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:40

Het beste is om hooi en stro samen met of van een boer uit de buurt te kopen.

Wij hebben de pony's ook aan huis staan, wij hebben zelf een boerderij. Onze buren (gestopte boeren) kopen van ons vaak een hoeveelheid hooi op het moment dat het op het land ligt.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 06:46

Ik heb mijn paarden nu ook aan huis sinds ruim een jaar en het bevalt super(ik stond eerst in pension beviel ook goed maar dit is beter!!!)
Ik zou niet anders meer willen, heerlijk!!!
Als ik een weekend wegga, zorgt mijn vader voor mijn paarden, super, toch!!! Succes!!!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:01

Geen idee waar je in Limburg woont maar ik betaal voor mijn hooi 1,60 euro en voor mijn stro 1 euro per baal. Dat is niet duur uiteraard.

Mijn boerderij staat wegens omstandigheden te koop maar ik woon liever hier in een slecht huis met mijn paarden naast de deur dan in een luxe huis. Voor mij zijn de rust, de ruimte, het niet hebben van buren en de paarden die ik kan zien zodra ik uit het raam kijk pure luxe.