hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
daantjeschot

Berichten: 232
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: alkmaar

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 12:08

hallo allenmaal
ik ben hier nieuw dus weet nog niet zo goed hoe het moet maar ik heb een vraagje mij paard (tinker)staat samen met een ijslander op het land en ze eten samen in een week ong 5 balen hooi op maar is dat niet te veel ? ik heb wel geprobeer minder te voeren maar dan krijgt ze echt honger dus wat moet ik doen?

groetjes danielle


daantjeschot

Berichten: 232
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 12:09

oke badankt ik ga kijken of dat werkt

Schijnheilig

groetjes danielle OK dan!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:11

Nee, dat is echt niet te veel. Hier gaat er dagelijks een baal door waarvan de tinker alleen al 3/4de voor z'n maag neemt, de fjord krijgt half en half hooi en stro en de shet een schuifje hooi per dag (die krijgt ie net op Knipoog. ... Een ijslander heeft ook nogal wat nodig, en in dit koude weer eten ze nog wat meer om hun lichaam warm te houden!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:46

ik denk dat het niet teveel is. je zegt ook al dat ze anders honger hebben. en je kunt beter teveel hooi voeren dan teveel brokken vind ik.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:52

Hier gaat ook ongeveer een baal hooi per dag eraan voor 2 grote paarden. Hooi is ruwvoeder en kan op zich niet veel kwaad als je een beetje te veel geeft, hooguit wat kilo'tjes dus je zal wat harder moeten werken Tong uitsteken . Alleen uitkijken dat het van goede kwaliteit is en niet beschimmeld, laat ze dan maar wat knabbelen dan hebben ze iets te doen Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 16:13

Volgens mij kan je hooi nooit teveel geven. In de natuur eten ze ook de hele dag, dus ik denk dat het alleen maar goed is dat ze zelf kunnen weten hoeveel ze eten. Is zo natuurlijk mogelijk lijkt mij.

DubbelFun

Berichten: 88481
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 16:35

Anouar15 schreef:
Volgens mij kan je hooi nooit teveel geven. .

In heel sommige gevallen dus wel.
Mijn ene paard gaat gigantisch aan de dunne als ze teveel hooi krijgt. Helaas voor mij want ik voer ook graag veel hooi.
Nu kan ze niet meer dan 2x een plak per dag krijgen en de rest moet ik aanvullen met laag-calorie bix.

Waardoor het komt is mij ook een raadsel, maar het gegeven ligt er(letterlijk en figuurlijk Lachen )

Ter verduidelijkijng ze krijgt dus geen kuil of voordroog maar echt hooi van goede kwaliteit.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 16:38

het is niet zoveel!!!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 16:39

ik vind het niet echt te veel hoor.
maar dat kan jij anders vinden.
ik geef de mijne elke dag 1 baal omdat ze dag en nacht in de wei staan en de grond dus bevroren is op het moment dus kunnen ze niet zo veel gras eten.
en soms krijgenn ze nog wel meer

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:42

Sugarmiss"]
[quote="Anouar15 schreef:
Volgens mij kan je hooi nooit teveel geven. .

In heel sommige gevallen dus wel.
Mijn ene paard gaat gigantisch aan de dunne als ze teveel hooi krijgt. Helaas voor mij want ik voer ook graag veel hooi.
Nu kan ze niet meer dan 2x een plak per dag krijgen en de rest moet ik aanvullen met laag-calorie bix.

Waardoor het komt is mij ook een raadsel, maar het gegeven ligt er(letterlijk en figuurlijk Lachen )

Ter verduidelijkijng ze krijgt dus geen kuil of voordroog maar echt hooi van goede kwaliteit.
[/quote]

hhmmm, gelukkig is jouw paard dan wel de uitzondering die de regel bevestigt Knipoog ! (gelukkig uiteraard voor de andere paarden, niet voor jou Haha! )!
dan is ze duidelijk niet in het bezit van het 'prototype-paardenspijsverteringsstelsel Bloos! !

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:06

Onze pony's staan met 4 (waaronder 1 tinker, een new forest-achtige, 1 welsh B en een halve arabier) en zij krijgen per dag 1.5 baal hooi (toen het nog minder koud was 1 baal). Dat maak op 1 week 10 of 11 balen.
Onze balen zijn heel stevig (je kan de koorden er bijna niet afschuiven) en zwaar. Het hooi proberen we te verdelen over 3 voederbeurten. Daarnaast krijgen de pony's nog een handje brok, maar dat stelt niet veel voor.
Ik moet zeggen: onze paarden zijn eerst flink vermagerd, en maar goed ook want ze stonden veel te dik toen ze van de weide kwamen. En nu 'stagneren' hun buikjes, om het zo te zeggen. Ik zou een tijdje eten geven zoals je het doet en dan zien. Verdikken ze te veel (vooral dan een enorme grasbuik, want rijk wordt een paard niet van wat hooi), dan geef je wat minder (en soms ook wat minder brok), staan ze vaak te rillen en vermageren ze te veel naar je zin, dan kan je best wat meer geven.

Maar een tinker die te mager is, heb ik eerlijk gezegd nog niet zo vaak gezien Haha! . Het zijn sobere diertjes hoor, en ijslanders ookal.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:10

Sugarmiss"]
[quote="Anouar15 schreef:
Volgens mij kan je hooi nooit teveel geven. .

In heel sommige gevallen dus wel.
Mijn ene paard gaat gigantisch aan de dunne als ze teveel hooi krijgt. Helaas voor mij want ik voer ook graag veel hooi.
Nu kan ze niet meer dan 2x een plak per dag krijgen en de rest moet ik aanvullen met laag-calorie bix.

Waardoor het komt is mij ook een raadsel, maar het gegeven ligt er(letterlijk en figuurlijk Lachen )

Ter verduidelijkijng ze krijgt dus geen kuil of voordroog maar echt hooi van goede kwaliteit.
[/quote]

Misschien geef je het hooi vlak nadat je brok gegeven hebt? In dat geval heeft de brok minder kans om echt goed te verteren en opgenomen te worden omdat het hooi alles "vooruit duwt", waardoor het paard minder profiteert van zijn eten.
Ik gok maar iets, misschien heeft het er wel helemaal niets mee te maken...

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, s0173957 en 37 bezoekers