Wat voor bit is geschikt voor deze shet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Wat voor bit is geschikt voor deze shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 19:54

Ik heb een verzorgshetje, en nu zit ik erover te denken om daar een hoofdstelletje voor te kopen.

ze heeft er 1, maar dat is nou niet bepaald top kwaliteit, vol met scheuren, super stijf, en volgens mij zit het helemaal niet lekker. Althans Speedy blijft constant haar mond open doen. Nu heb ik niet zoveel verstand van tuig, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat hoofdstel lekker zit Verward maar ik denk dus ook dat dat door het bitje komt.

Ik heb het bit niet echt goed bekeken, maar voglens mij is het een vrij dik trensje, maar ik heb gewoon het idee dat ze wat gevoelig in de mond is...

Wat voor bitjes zijn nu juist zacht, ik zat zelf aan een gewoon trensje te denken eignelijk, omdat dat volgens mij juist lekker zacht is? maar wat raden jullie me aan...

(ik heb hier dus echt TOTAAL geenv erstand van en voel me na 6 jaar paardrijden behoorlijk mutsig Bloos )

dit is de shet met hoofdstelletje aan, al is die niet echt duidelijk te zien, ik zal proberen een foto te vinden waarop je kunt zien wat ze dus telkens met haar mond doet Verward

Afbeelding

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:14

een dik bit is zo als ik het heb begrepen NIET scherp in de mond...en het open doen vande mond.. dan trek je waarschijnlijk iets te hard in de mond.. probeer het paard op de zit terug te krijgen.. Suc6!!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:16

Sommige pony's ervaren dunne bitjes juist als prettiger dan dikke, terwijl die vaak scherper genoemt worden. Maar omdat je shet zo'n klein smoeltje heeft is een dun bitje misschien wel lekkerder voor hem. En een dubbel gebroken is nog zachter dan een enkel.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 20:37

het heeft niet iets met rijden te maken. Het is gewoon dat ze gekke bekken trekt zodra het hoofdstel om zit... en er gewoon niet meer mee op houd... ik heb ook gekeken of misschien het hoofdstel te straks zat, of juist te los, maar dat is het ook niet.. ik heb al heel wat zitten verstellen, maar ze bleef het gewoon doen Verward

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:44

mschien moet je even kijken of het hoofdstel als het een gaatje(of2) groter zit.. ook meteen een stuk beter zit
-x-madieke

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:44

let er gwoon eens op dat jij niet in de mond zit te trekken, of controleer of het bit de goede maat is en of het op de goede hoogte hangt..
anders een gewone dikte, als er echt niets aan de hand is
laat de tanden en kiezen eens controleren misschien heeft ze haken en dan kan ze het bit ook vervelend vinden

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 20:55

nou de lengte is het dus echt niet.. want ik dacht eerst van, misschien hangt ie te los, 1 of 2 gaatjes langer gedaan, nou het hing gewoon letterlijk op zijn tanden in der mond, en ze ging haar toch eroverheen leggen. toen gekeken of ie niet gewoon te strak zat, maar als ik hem iets strakker deed ging ze helemaal raar doen Verward het bit is geloof ik niet echt heel dik.. ik zal er binnenkort anders eens een foto van maken of zo.

dat van die tanden controleren is misschien wel een idee, ik zal het eens aan de eigenaresse voorleggen.

het heeft dus echt niks te maken met het in de modn trekken, want ik heb er nog niet eens echt mee gereden Verward gewoon zodra het hoofdstel in zit doet ze het, en houd er niet meer mee op....

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:15

hmm ik ben het met spetterlover eens..!! mischien moet je Idd even de tandjes laten controleren

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:30

Shiloh schreef:
ik dacht eerst van, misschien hangt ie te los, 1 of 2 gaatjes langer gedaan, nou het hing gewoon letterlijk op zijn tanden in der mond, en ze ging haar toch eroverheen leggen. toen gekeken of ie niet gewoon te strak zat, maar als ik hem iets strakker deed ging ze helemaal raar doen


als ie te los is lijkt t me niet zo handig dat je hem langer gaat doen
en als ie te strak is, is het ook niet handig als je hem nog strakker doet


Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 21:45

jah sorry beetje scheef opgeschreven zie ik nu Verward bedoel natuurlijk andersom... eerst dacht ik misschien te los en toen deed ik hem iets strakker en anders om ... heb er in ieder geval flink mee zitten klote, maar ze bleef raar doen met haar mond.. jah sorry ben soms een beetje blonT

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:02

Verootje kan idd wel eens gelijk hebben.
Een dik bit is helemaal niet altijd zachter, hoewel vaak gedacht wordt dat dit in alle gevallen opgaat.
Een bitje voor een shet kan niet zo heel dik lijken, maar is in verhouding voor de pony vaak veel dikker dan een normaal bit, een shet heeft nu eenmaal minder ruimte in de mond.
Als ze dan haar mond dicht doet, kan het zijn dat het bit dan al constant op de lagen drukt, en ze daarom de mond open doet.
Ik heb zelf ook een (veel grotere) pony die dit probleem ook snel heeft, gewoon vanwege te weinig ruimte. Voor hem is een dunner bit minder scherp dan een dik dus.

Tandjes laten nakijken is nooit overbodige luxe Lachen

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:07

Kijk even samenmet iemand die er verstand van heeft naar je hoofdstel.
Het is een beetje lastig zo, maar dat er iets niet goed zit is duidelijk. Ik woon nogal uit de buurt,anders had ik je graag geholpen. Kijk ook eens in een behoorlijk ponyboek, daar staat in hoe het hoort te zitten en wat je voor bitten kunt gebruiken. Ik zou een niet te dikke gebroken trens nemen, maat moet je zelf even nemen, je hebt shetten met maat 8 en shetten met maat 12,5. In ieder geval iemand met verstand van zaken erbij halen ! Succes!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 22:11

die 12,5 en zo, is dus gewoon centimeter? dan ga ik wel even met een liniaaltje langs het bit dat ze nu heeft.. want dat is iig niet te breed.. maar ik weet gewoon niet of het te dik is of zo... Ik denk niet dat ik in een ponyboek kan vinden wat er mis is btw... het hoofdstel zit op zich goed, maar nog doet ze zo... misshcien idd iets met haar tanden Verward ik ben er iig achter dat het bit dus niet te los hant en ook niet te strak.... het enige wat ik me eigenlijk nog kan bedenken is dat OF het hoofdstel gewoon vrij stijf is en gewoon niet lekker zit.. dat het bit te dik is of zo.. dat ze het bit zelf niet fijn vind dus... ow iets met haar tanden....

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:17

Ja, dat is de breedte. Even opmeten. En even iemand laten kijken die er wel verstand van heeft!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 20:36

verder nog iemand ideeen en suggesties? want ik wil eigenlijk gewoon weten wat voor bitje nou fijn is....

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:38

Zoals verootjoo al zei, een dubbelgebroken bitje is zachter, maar misschien is een kleiner bitje juist wel prettiger, dat zul je gewoon moeten uitproberen ?

En misschien ligt het wel aan de neusriem, en vind ze een hoge neusriem met sperriem prettiger ? kan ze haar mond igg niet meer zo opensperren, uiteraard niet te strak doen !

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:43

als je pony een fijn mondje(korte mond) heeft dan zit een dik bit erg onprettig omdat ze haar mond niet kan sluiten.

een dunner bit heb je dan nodig,enkelgebroken of dubbelgebroken.