wat is een hanentred ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carole

Berichten: 45
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-01 07:49

Ik ben op zoek naar een paard. Op een advertentie las ik dat een paard een hanentred heeft. Wat is dat ???


Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 11:16


Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 13:58

Ja, dat geeft een heel raar gevoel, hij trekt zn benen dan heel hoog op!
Er zijn paarden die het alleen doen als ze uit de stal komen, maar sommigen (gaan) het ook tijdens het rijden doen, dat is een heel naar gezicht.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 19:13

Ik ken zo'n paard. Hij tilt het been heel hoog op in het spronggewricht, maar hij zet het been niet naar voren onder de massa. Hij is tot m2 gekomen maar nu waardeloos voor de sport. Dat hadden sommige mensen me al voorspeld dat dat zou gebeuren. Het hoeft niet altijd nadelig te zijn, maar als je echt hoog wil komen in de sport, en het paard moet gedragener gaan lopen, kan hij dat vaak niet. Voor een manege of recreatiepaard zal het niet heel veel kwaad kunnen.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 19:22

Sorry Desiree maar daar ben ik het niet mee eens.
Mijn paard heeft ook een hanentred maar dan alleen als ze op stal staat of als ze vastgebonden staat om bvb. te poetsen. Je hebt inderdaad paarden die dit ook doen tijdens het rijden. Maar Gigolo van Isabell Werth had ook een hanentredachtige pas in de passage en de piaffe en hoe ver is die wel niet geraakt. Het gaat 'm er gewoon over dat het paard voldoende andere kwaliteiten heeft om die lage punten op een ander vlak op te halen.
Het is ook niet zo dat zo'n paard er last van heeft, want zo'n paard weet immers niet beter, vaak zijn ze er mee geboren.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 15:59

maar toch, het is een naar gezicht, vind ik!!
en als ze het in bv een proef dan, dan is dat onderdeel niet goed, en kan de jury er dus een voldoende voor geven!
Dat lijkt me toch zonde!!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 16:33

Een paard met een hanetred buigt zijn spronggewricht tijdens de zweeffase met een snelle rukkende beweging hoog op. Meestal ziet men deze aandoenig slechts aan een been, het kan echter ook aan beide achterbenen tegelijk optreden. Ofschoon het zeldzame symptoom al van oudsher bekend is, heeft men er nog steeds geen verklaring voor kunnen vinden. Men vermoedt dat dat afwijkende zenuwimpulsen, spierproblemen of vergroeiingen van het spronggewricht met daar overheen lopende pezen als gevolg van een ontsteking hieraan ten grondslag liggen. De meeste patienten vertonen het in geringe mate en dan vooral in beweging, tijdens nauwe wendingen en het achterwaarts lopen. De symptomen kunnen tijdelijk volledig verdwijnen, waarna ze weer terugkomen. In lichte gevallen kan het paard nog wel gebruikt worden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 08:39

Sorry dorien, maar de meeste paarden met hanetred komen niet ver in de sport. Inderdaad verschilt het of het lichte mate is of zware mate. Ik betwijfel overigens of jouw paard echt hanetred heeft, want een paard heeft er toch altijd alleen last van als hij loopt. Niet als hij stil staat.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 09:52

Toen ik haar pas had, dacht ik dat ze niet graag haar hoeven liet schoonmaken, maar ik heb het daarna aan de hoefsmid en de dierenarts gevraagd en beide zeiden me dat het een hanentred is. Je hebt het namelijk in verschillende gradaties: in lichte mate, zoals mijn paard en in ergere mate, waarbij het ook optreedt tijdens het rijden.
Het is inderdaad een "mankement" in de communicatie tussen de ruggenmerg en de zenuwen. Op een bepaald moment krijgt het paard een te sterke prikkel waardoor het paard zijn been opheft.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 10:19

Dan zal het bij jouw paard ook niet zo erg zijn, en kun je er goed mee vooruit. MAar ik kende een paard dat het in de stap en draf heel goed liet zien. En hij is niet meer geschikt voor de sport. Hanetred is niet erg als het paard goed in staat is om toch gedragen te lopen, want dan bezit hij daar wel de nodige motoriek en kracht. MAar veel paarden met hanetred kunnen dat dus niet.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 10:29

wij hebben een tuiger met hanentred op stal staan en het is mij zo uitgelegd: er is een zenuwprikkel in het spronggewricht (weet niet of het het spronggewricht was) en die prikkel geeft aan dat het been hoger opgetild moet worden. Als hij van stal komt heeft hij het heel erg maar als je wat met hem aan het werk raakt word het minder

Ik kan me niet voorstellen dat een paard met hanentred ver kan komen in de sport. Het is ronduit geen gezicht en ik kan me niet voorstellen dat de jury dat mooi vind. Met springen lijkt het me ook niet echt handig of hebben ze er dan juist weer geen last van?

z

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 11:28

ach, ik vind het helemaal niet lelijk. in de dressuur willen ze juist zien dat het paard snel is in het achterbeen en actie. Dus in zoverre is hanetred juist gunstig, maar het paard moet wel zijn been naar voren brengen onder de massa. Als ze dat doen is er helemaal niets aan de hand.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 11:54

brengen sommige hun been naar voren dan? Die bij ons gaat alleen maar omhoog. En dat vind ik lelijk.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 13:15

alleen omhoog is niet voldoende nee, ik vind het niet zozeer lelijk. MAar het niet naar voren treden is wel een tekortkoming.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 16:20

Wel Desiree, jij beschrijft dus wat mijn paard doet, ze heft haar been op en zet het onder de massa weer neer; ze doet dus eigenlijk een pas naar voren!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 16:45

Als je weet dat een paard dat je kan kopen een hanetred heeft, kun je hem beter niet kopen. Zulke paarden zijn over het algemeen niet veel waard.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 17:28

Ik vind niet dat je een paard op een hanentred moet afkeuren. Het hangt er vanaf wat je ermee wilt gaan doen en hoe erg de hanentred is. En voor een groot deel wat jij er zelf van vindt, als jij het storend vindt, kan je best het paard niet kopen, maar als jij er geen probleem mee hebt zou ik het als ik jou was niet laten (dan alleen afgaande dat de hanentred het enige minpunt van het paard is!)

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 08:33

Heb het er gisteren met de fysiotherapeut over gehad, het gaat om een overgeprikkelde zenuw inderdaad, overactief. MAAR het kan ook om een vorm van een ataxie gaan maar dat hoeft ook geen nadeel te hebben. Het is maar geheel de manier waarop het paard loopt. Zolang hij met het been toch de kracht heeft om de massa te dragen is er niets verkeerds aan de hand. het paard dat ik ken, heeft dat dus nooit gekund. De ene hanetred is de andere niet.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 13:38

Citaat:
Op 2001-09-11 09:33, schreef Desiree:
De ene hanetred is de andere niet.


Helemaal mee eens!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers