rijden in de sneeuw...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 17:05

Tip tegen sneeuwklompen:
hoeven onder insmeren met groene zeep dan blijft de sneeuw niet zitten

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 17:33

lijkt me doodeng om in de sneeuw te draven, laat staan te galopperen, poeh voor mij niet hoor. straks glijdt mun paard uit en lig ik er onder. nee dankje, dan rijd ik wel een tijdje niet.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:25

Citaat:
Maar dan vraag mij toch iets af . Jullie zeggen dus allemaal dat sneeuw gevaarlijk is omdat de hoeven komen vol te zitten, maar hoe doen ze het dan met paarden in bijvoorbeeld het koude rusland en het hoge noorden? Daar trekken paarden de koets met kalkoenen onder hun ijzers in de sneeuw, of doen ze daarbij nog iets speciaals


Er bestaat speciaal sneeuwbeslag, of er komt een zooltje onder of een ring die bij elke stap de sneeuw eruit perst.
Tegen uitglijden gebruiken ze scherpe kalkoenen.

Nu ik mijn paarden zonder ijzers heb is het echt geweldig om te kunnen rijden.
Met ijzers zou ik het echt niet wagen, je kunt moeilijk elke 3 passen afstappen om de sneeuw eronder uit te halen.
Alle insmeer middeltjes verdwijnen toch weer snel dus heeft eigenlijk geen zin.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:38

mijn paard heeft vóór sneeuwbeslag (rubber ringen tussen hoef en ijzer) en achter widea's. Hij komt uit Oostenrijk en heeft daar voor de slee gelopen, dus sneeuw kent ie goed!

Jammer dat de boer principieel geen paarden buiten zet met sneeuw, hij ziet allemaal spookbeelden van gebroken benen enzo. Ik heb vanmiddag m'n eigen paard maar buiten gezet en een lol dat ie had, toen ik hem weer ging halen, kwam ie niet eens......

Ik heb een stuk gestapt op het fietspad (was gestrooid), maar Morrie wilde liever in de besneeuwde berm lopen, dat moest ie natuurlijk altijd met de slee erachter.... moeilijk hoor: inburgeren!

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:47

Ik heb van een vriendin van mij de tip gekregen om sokken om de hoeven te doen (bij beslagen paard) de sneeuw wordt er dan ook uitgedrukt. Heb dit helaas niet kunnen proberen want ik heb geen sokken die om die gigantisch grote hoeven passen! (paard is 1.78cm!) Mijn arabier had totaal geen problemen met galoperen en gekdoen in de wei, maar die is niet beslagen!