Inwerking stang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-01 16:06

Hoe komt het dat een stang (trens) veel scherper inwerkt dan een gebroken trens?
Of is dat helemaal niet waar?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 17:10

Eum, ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij werkt een trens doorgaans zachter in dan een stang, omdat een trens gebroken is en een stang gewoon recht. Bij een dressuurstang heb je een beetje de hefboom werking en bij een stang met gewone trensringen, werkt het mondstuk (doordat het recht is) harder in op de lagen dan als het bit gebroken of dubbelgebroken is. Volgens mij staat er ook wel uitleg in het Divoza boek bij de werking van verschillende bitten. Ik denk dat daar ook wel bij zal staan waarom een stang scherper is dan een trens.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 17:13

Lees het boek 'het paard, het bit en de ruiter' van Gertrud Jetten eens. Daar staat de werking van heel veel verschillende bitten en de verschillen daar tussen heel duidelijk uitgelegd (ook over stangen en trensen), echt een aanrader!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 17:41

Mij is het altijd zo uitgelegd dat een paard bij een rechtetrens minder bewegingsvrijheid heeft.
daardoor ligt het stabieler/rustiger in de mond van een paard wat een voordeel kan zijn.
echter een ophouding op links werkt meer in op 2 lagen dan een enkel gebrokentrens omdat die dan weer schanierd in het midden een dubbelgebroken trens heeft dat nog veel minder en is daarom 'zachter' paarden met een laag gehemelte kun je beter rijden met een ongebroken trens(rechtetrens) dan met een gebroken omdat de gebroken dan in zijn gehemelte kan prikken wat juist pijnlijker is.
een liverpoolstang of een dresuurstang heeft een hefboomwerking door de scharen eraan.
Daarnaast zit er een kinketting aan waardoor je met een harde hand het zogenaamde notenkraak effect hebt.
het bit draaid dus bij grof gebruik in de mond maar kan dat eigenlijk niet door de kinketting.
de onderkaak wordt dan min of meer in de houtgreep genomen.
(alleen bij grof gebruik) vandaar dat een stang dus pas is toegestaan vanaf de Z1 dan wordt geacht dat je hulpen zozeer verfijnd zijn dat je er mee om kan gaan verplicht is het pas vanaf de zzlicht.

Een leuk boekje is de optoming van uw paard heb 'm laatst gekocht voor 12.50 bij de V&D waren ze in de aanbieding staat van alles in over alle bitten en ook over westernbitten.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 10:40

Je moet maar eens een stang op je onderarm leggen en aan iemand vragen om de scharen naar onderen te trekken. Je zult dan voelen dat een stang heel wat scherper inwerkt dan een gebroken trens.
Omdat de tong bij een stang met een tongboog onder de boog ligt, drukt de stang veel meer op de gevoelige lagen van de mond van het paard. De inwerking van de stang wordt mede bepaald door de lengte van de scharen in combinatie met de kinketting.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-01 10:46

okee bedankt! ik wou dit gewoon even weten, was er benieuwd naar!