Kneveltrens..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Kneveltrens..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 20:28

De werking van een kneveltrens is mij bekend. Dus daar hoef ik niks meer over te weten.
Ik vind een kneveltrens ook een fijn rustig bitje.
Maar wat vinden jullie er nou van?
Heb je zelf wel eens met een kneveltrens gereden? Goede ervaringen? Of juist niet?

Afbeelding

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:40

nee, ik heb er geen ervaring mee, maar is dit net als een stang???

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:06

xcynthiax schreef:
nee, ik heb er geen ervaring mee, maar is dit net als een stang???

nee, de werking is bijna net als een gewone enkelgebroken bustrens in dit geval. Alleen met sturen kun je het bit niet door de mond trekken, het ligt rustiger in de mond. En die knevels zorgen ook voor druk tegen het hoofd waardoor sturen makkelijker wordt.
Voor paarden die in een volte opeens de andere kant op gaan wil zo'n bit nog wel eens helpen.
Je mag er gewoon mee starten op wedstrijden.
Maar ook bij gebruik van zo'n bit moet je de beenhulpen niet vergeten.

Citaat:
wat vinden jullie er nou van?
om de vraag van Chantal_cs nog even te beantwoorden:
Ik vind het geen verkeerde bitten. Het ligt nog iets rustiger in de mond dan een bustrens.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:14

Het ene paard is er super op, het andere paard is er niet mee te rijden.

Maar met een wat lastiger sturend paard is het best de moeite om het eens uit te proberen

Ik vind het een heel vriendelijk bit

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:29

Ja hoor, fijne bitjes!
Ik heb er een tijdje eentje gehad welke snel last had van rauwe plekjes achter het mondstuk (dus geen kapotte mondoeken, maar echt achter het plooitje) die had daar met dit bitje geen last van.
Zadelmak maken vind ik ook fijn met dit bitje, vaak zijn ze dan nog niet wegwijs met teugelhulpen, de druk die hierdoor verdeeld wordt op het hele hoofd geeft ze naar mijn idee meer duidelijkheid.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:31

hmmm sjuim........ zal het onthouden.... eigenlijk nooit over nagedacht

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:47

Laatst bijgewerkt door mdmoiselle op 31-12-03 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:54

Ik heb ook zo'n bit. Gebruik hem bij het springen, maar dat is eigenlijk omdat ik het wel stoer vind staan en kwaat kan het toch niet. Hij is in ieder geval niet scherper dan een gewone enkel gebroken trens.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:17

moet je dan gewoon ook met 1 teugel rijden? of heb je dan 2 teugels?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 22:22

Je kunt gewoon met 1 teugel rijden hoor, het enige wat er anders is aan dit bit vergeleken met een gewoon trensje zijn de lange scharen.

Ik rij nu 1 van mijn paardjes op een dubbel gebroken watertrensje, maar heb zo mijn ideen om over te gaan op een kneveltrensje.

Ik was gister op Indoor Wierden en heb is even goed op de bitjes gelet, maar zie maar zelden een pony met een kneveltrens in. Vooral in de hogere klassen is het veelal pessoa en pelhams wat de pony's dragen. Ik ben van mening dat deze bitten niet nodig zijn. En dat alles met een aardig bitje is op te lossen. Dus met een watertrensje, bustrens, kneveltrens, rubber bitje, appelbitje en dat soort bitten.

Eva_vanO
Berichten: 316
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:25

Het is gewoon met 1 teugel.
Ik vind het wel een goed bitje, we wouden het eerst kopen voor ons verzorgpaardje maar nu loopt ze goed op een gewone lichte watertrens. Dus is het niet meer nodig.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 23:07

Heb er 1 keer mee gereden op een paard dat echt normaal een bom was, maar met die bitje ging het echt super.
Vind het zelf een fijn bitje, maar zou het voor mijn eigen paarden nooit kopen....

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 23:17

Ik gebruik het bit ook, vooral met springen erg handig. Als je een korte wending moet maken, kun je het bit niet door zijn mond trekken. En die kans is er wel als je met een watertrens of bustrens rijd.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 00:18

Ilkkah schreef:
Heb er 1 keer mee gereden op een paard dat echt normaal een bom was, maar met die bitje ging het echt super.
Vind het zelf een fijn bitje, maar zou het voor mijn eigen paarden nooit kopen....


hoeso zou je het voor je eigen paard nooit kopen???

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 12:16

Nog een vraagje voor de gene die met een kneveltens rijden: voor wat voorn paard gebruik je dit bit?

Van de ene hoor ik dat heet hoofdjes er super mee zijn te rijden en van de ander hoor je dat moeilijk te sturen stuge paarden en super mee zijn te rijden..

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:40

Het paard waar ik het bit voor gebruik is best een heethoofd, maar dat was geen reden om een kneveltrens te gaan gebruiken. Ik vind het bit gewoon erg handig bij het springen.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 16:48

is volges mij een heel goed bitje wat ook goed is voor paarden die wat moeilijker te sturen zijn.

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 16:53

Jup heb ik ook voor Camble.
Toen ik met haar reed voor ik haar kocht, had ze dat bit in, dus heb het maar mee genomen want ze reageerde er gewoon fijn op.
Meestal is Camble gewoon braaf maar soms een lekker heethoofdje Lachen
En bij het springen is het ook handig.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:16

Ik heb m'n vorige ponymerrie met een bitje met halve knevels gereden, een enkel gebroken versie. Het sturen begreep ze meer zo, het kwam duidelijker over. De pony was overigens een drukke tanten ook Knipoog. Bitje ligt hier nu ongebruikt, toch maar 's verkopen, want jammer genoeg is het voor m'n shetje te groot.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:19

Bij de dravers rijden we vaak met een bit met alleen aan de onderkant knevels. Wanneer ze hun hoofd plotseling omdraaien voor de kar (en ze zien regelmatig interessante dingen om zich heen Lachen ), bestaat altijd het gevaar dat het bit onbedoeld door de mond getrokken wordt. Met die knevels aan de onderkant voorkom je dat. Ik vind een kneveltrens een vriendelijk bit, erg veel kwaad kun je er niet mee doen (in ieder geval niet meer dan met een gewone trens...)