vraag voor mensen met een haflinger ( en excuses...)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barbara

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-02-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 11:22

Ik heb ook een Haf en zou hem nooit meer willen missen. Goed, hij kan een beetje lomp zijn en eigenwijs. Hij is niet geschikt voor beginners. Toch als er kleintjes op zitten dan is ie superbraaf en sjokt ie achter me aan. Ze moeten hem alleen niet willen gaan "rijden". Hij kan tijdens het rijden vreselijk dwars zijn maar als je hem er lekker doorheen hebt dan is hij super. Hij zal nooit naar iemand trappen. Ik kan gewoon achter hem gaan staan. Hij is bijna nergens bang voor en anders laat ie een ander pard voorgaan en loopt ie er zo achteraan.
En hij is vooral om te lachen.

Groetjes

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 16:12

ik heb een haflinger, donya, en die is precies het tegenovergestelde van jou voorbeelden. ze hinnikt naar iedereen die langsloopt, is altijd (maar dan ook echt ALTIJD) vrolijk, en zal geen vlieg kwaad doen. ze vind iedereen lief, en doet altijd echt haar best om alles goed te doen! ook tegen andere paarden is ze een engeltje. met het rijden is ze ook erg braaf, ze zal nooit een stap verkeerd zetten.

bij ons op stal staan 3 andere haflinger, die allemaal ook erg lief zijn, alleen niet tegen andere paarden, en die zijn wel veel moeilijker met rijden. ik denk dat het niet zozeer aan het ras ligt wat voor karakter je paard heeft.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 18:59

Amulet is ook harstikke lief (zal ook nooit met opzet iets gemeens doen...hij is dus niet vals ofzo)...je moet alleen wel laten weten wie de baas is..nou moet dat bij ieder paard natuurlijk, maar amu heeft de neiging om iedereen als vriendje te zien.....
Verder echt een leukje hoor !
En als jij haflingers niet zo leuk vind...nou ja, jou mening ik denk niet dat iemand anders het recht heeft om daar iets van te zeggen, iedereen heeft wel een paard dat hij of zij minder leuk vind. Sigaar

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 19:19

Fieke, staan deze haflingers allemaal op dezelfde stal? Of dat ze door dezelfde mensen beleerd of handtam zijn gemaakt?
Want de opvoeding maakt inderdaad een enorm verschil bij een haf, omdat deze wat eigenwijs is, en gewoon van begin af aan duidelijk moet worden gemaakt wat wel of niet mag.
Verder zijn mijn ervaringen dat ze een gouden vacht en een gouden hart hebben: er staan er twee op onze manege en alle beginners kun je er op zetten! Ze zijn verder ook dol op knuffelen en blijven vrij koel tijdens buitenritten, dus voor beginners die tijdens de les voor het eerst een buitenrit gaan maken onder begeleiding, is het altijd een geruststelling als ze op één van de haffies mogen...
Eenmaal goed opgevoed zijn veel haflingers dus erg lief, maar ja, ze kunnen ook op latere leeftijd weer op een bepaalde manier behandeld zijn dat ze een rotkarakter krijgen, dat geldt denk ik voor elke pony.
Ik ken een paard dat echt een superkreng was, een gelderse, maar dat zegt natuurlijk niet dat alle gelderse paarden krengen zijn hihi.
Ik hoop voor je Fieke dat je gauw eens een lieve haflinger zult ontmoeten!

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 20:33

dat klopt als en bus wat je zegt dorine!

bij ons in de wei heeft een tijdje een haf gestaan, superlief dier! gaat naar een andere wei waar ze alleen kwam te staan. werd ondertussen ook nog verwaarloosd. de keren dat de eigenaar kwam ving ze hem en deed ie 1 stapje verkeerd dan werd ie geslagen...
na een maand was het zover dat het dier haar uit de wei trapte als ze in de wei probeerde te komen. toen heeft ze haar ook het ziekenhuis ingetrapt.
in die periode ben ik het dier stiekem gaan verzorgen (mocht niet omdat ie "vals" was Frusty ) en toen kwam ik erachter dat ie verwaarloosde mok had en aan een beentje kreupel was. de mok behandeld en met haar over straat gestapt. maar echt zielig dat dier. zodra ze per ongeluk tegen je aan kwam heel schichtig , gewoon bang dat ze geslagen werd... Verdrietig Boos!
uiteindelijk baasje weer uit het ziekenhuis en dier verkocht,
en jullie kunnen vast wel raden waar "valse" paarden terecht komen... Huilen Huilen Huilen Boos! }> }> }>

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-01 21:10

Bedankt voor al jullie reacties....

Enne, Dorine, deze haflingers zijn allemaal van verschillende mensen.

Zo te horen heb ik inderdaad de verkeerde haflingers getroffen, en hoop binnenkort eigenlijk eens iets liefs tegen te komen.

Het is niet zo dat ik de haflinger haat ofzo, maar ik begon toch sterk mijn vermoedens te krijgen dat dit zo lief beschreven dier, eigenlijk best tegenvalt. Ik hoop dat dit alleen maar uitzonderingen geweest zijn.....en dat al de volgende haflingers schatten van beesten zijn...zodat ik dit ras weer volledig kan waarderen ( in zover dit niet het geval was Haha! )

Enne, over die lompigheid.....ooit wel eens een Belg op je tenen gehad ? }>

Maxlovertje
Berichten: 28
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 21:19

Volgens mij ben jij alleen maar slechte haffies tegengekomen. Ik ben alleen maar goeie tegengekomen!! Max, mijn verzorghaffie, is heeeeeeeeel betrouwbaar, je kan gewoon van alles met hem doen; hij bokt niet, steigert niet!!
Hij is gewoon helemaal te gek!!! Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers
Haffies zijn wel betrouwbaar, het hangt gewoon van de achtergrond af!!

Doegie, Lovers een HAFFIELOVER Lovers

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 21:28

Ik heb hetzelfde maar dan met het KWPN.
Ik hoor altijd "hij is zo moeilijk, hij mankeert dit of dat enz enz.
"Tuurlijk mag je het ras niet over een kam scheren.
De opvoeding speelt een hele grote rol. Geen een paard wordt vals geboren!!!!.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 22:12

Citaat:
Op 2001-09-11 21:10, schreef fieke:
Enne, over die lompigheid.....ooit wel eens een Belg op je tenen gehad ? }>

Ehh, ja! Echt verschrikkelijk platte tenen had ik daarna }> ! Dat dier ging op mijn tenen staan en bleef staan, ik heb er tegen staan schreeuwen, duwen, slaan, zelfs een keer geschopt, maar dat dier bleef gewoon staan. Net alsof ik hem aan het kriebelen was }> Mijn tenen waren zoooo plat daarna!
Toen kwam er iemand anders aan en met z'n 2'en hebben we hem gelukkig om kunnen duwen Haha! Anders waren mijn tenen nu dubbeltjes geweest *LOL*

Oeps dit is geloof ik een beetje off topic. Zorry

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 22:33

haffies zijn niet echt mijn type paard maar ik sluit me maar bij desiree aan.

Tess: wat een verschrikkelijke leuke pony heb jij zeg!!

gerdien

Berichten: 75
Geregistreerd: 09-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 22:15

Die ene silke waar je het over had, is dus mijn pony. Ik wou er ook ff op reageren. We hebben inderdaad in het begin onzettend problemen met haar gehad (aanvallen in de wei, met rijden enz.) Je kent silke alleen maar toen in die tijd dat ze je bijvoorbeeld aanviel. Ook zeg je dat je silke heel goed kent maar dat is dus niet zo, want je hebt de leuke dingen niet meegemaakt met silke, en alleen de nare dingen in het begin. Ook is ze niet gestoord. Ze heeft gewoon karakter, en we weten hoe we haar moeten behandelen en ik zou liever silke hebben dan bijvoobeeld een ontzettend sloom beest ofzo. We kunnen haar nou fatsoenlijk berijden, ok soms is ze eigenwijs, bokje zo nu en dan, maar dat is alles. Ik zou zeker weten mijn silke absoluut niet willen ruilen voor elke paard of pony. En toen silke zich zo gedroeg in het begin, was dat ze ons wou uitproberen om te zien wie de baas is. Maar nu kun je haast alles met haar doen, zonder dat ze gemeen is. And by the way, het ligt echt niet alleen aan de opvoeders dat ze zo zijn, want de vorige eigenaar heeft gezegd: in al die jaren dat ik haflingers fok en inrijd, ben ik zelden zo'n halinger tegengekomen die zo'n karakter heeft. Ik weet dat sommigen een hekel aan silke hebben, maar dat is omdat ze bang voor silke zijn, terwijl daar nu helemaal geen redenen meer zijn.
Sorry, ik moest dit even kwijt. Ik wil ermee zeggen, dat je een haflinger in het begin moet aanpakken en vooral de moed niet opgeven, dan kun je er later onzettend veel plezier mee beleven, net zoals ik.

Groetjes karin

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 22:31

ik ben juist helemaal in love met haffies! Lovers
Niet alleen door tos hoor, al voor dat ik hem had!

Ik heb een tijd een 2/3 jarige verzorgt... die ik samen met de eigenaar mee inreed... schitterend beest dat dat is!
Super karacter dat dat beessie heeft, super knuffelig en een beetje eigenwijs*beetje Schijnheilig *, en absoluut geen kwaad kennend!
De eerste keer iemand op zijn rug *ik* geen probleem...
echt een geweldig beest!

Verder heb ik er 2 heel ff verzorgt, ook schatjes...
en ik ben altijd al haf gek geweest, dat lekkere iegenwijze gedrag, vind ze super om te zien en in de omgang zijn ze ook geweldig!

Nou.. toen kreeg ik toscar...

Het ligt helemaal aan de opvoeding hoor!
Je kunt ieder paard verpesten!
en tja, de meeste haflinges zijn eigenwijs, en worden makkelijk verpest, omat ze eigenwijs zijn!

Toscar is super goed opgevoed!
In hem zit absoluut geen kwaad en juist een knuffel! Lovers
*ik heb hem nu 5 maanden, nog nooit zien trappen of iets! (terwijl hij al vaker trappen heeft gehad) Ik ga er recht achter staan, hoor met invlechten!
Ben ook de enige die in de groep kan rijden, zonder "kijk uit, hij trapt" te hoeven roepen!

En verder over de galop: kom een keer op Toscar rijden!
Die heeft goede gangen, en aan die galop... das een kwestie van oefenen! Toen hij bij mij kwam gooide hij zo lomp op om daarna een knudde race te gaan doen... en nu is het een nette galop!


Ik vind nie dat je op een ras af kunt gaan.. maar op het karacter!
*ik zou meer over de opvoeders zeggen!*

Maar iedereen zijn mening...

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 12:38

oud topic