paard geen plezier in zijn werk...

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

jannahuis

paard geen plezier in zijn werk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 20:28

Ik sta op dit moment ook op RT op dit forum met hetzelfde verhaal, maar omdat jullie misschien andere kijk op dit soort dingen hebben, zou ik ook graag naar jullie mening willen vragen. Ik vind het namelijk erg jammer dat eht zo gaat..

Ik heb al eerder op dit forum gestaan, omdat mijn paard erg traag is.
Het lijkt net of hij geen plezier heeft om te rijden. Hij 3,5 jaar en zo'n 4 maand onder het zadel, staat bij mijn merrie in het land en is dol op haar, hij gaat helemaal door het lint als ik haar weg haal.
Als ik zijn karakter moet omschrijven hij is braaf, rustig van aard, en een ontzettende schat maar wel lomp.
Als ik ze in de bak losgooi dan blijft hij achter mijn merrie aanlopen en neemt geen eigen initiatief. Als ik samen met een ander paard op buitenrit ga en dat paard loopt ergens langs, dan doet hij het ook zonder problemen, de engste dingen kunnen langskomen, als een ander schrikt schrikt hij ook, hij doet alles na!
Maar nou probeer ik toch of hij alleen mee kan op een buitenrit omdat ik gewoonweg niet elke keer als ik naar buiten wil de mogelijkheid heb om iemand te regelen die met mij mee kan op het paard. Maar hij haakt dus af, hij vindt het erg dat hij alleen moet lopen en dus geen partner heeft waar hij op terug kan vallen. Dat hij stil blijft staan en niet meer vooruit gaat met geen enkele mogelijkheid, pas als ik iemand met een longeerzweep achter me heb staan die heb aardig slaat dan gaat hij weer vooruit om na 50 meter weer stil te gaan staan.
Maar dit is niet mijn bedoeling er zal toch iets moeten zijn waardoor ik hem in zijn waarde kan laten en hij het leuk vindt om met mij mee te gaan op buitenrit? Zodat ik meer als zijn maatje over kom waarop hij kan vertrouwen? Maar ik weet dus niet hoe ik dit zou kunnen doen. Het is namelijk niet echt vervelendheid, tuurlijk mag hij dit niet doen en straf ik hem hiervoor af, maar het lijkt erop dat hij dit doet omdat hij het echt heel erg vindt om alleen te gaan.
Ook in de bak vindt hij geen klap aan. Maar ik zou dus neit weten wat ik nog meer zou kunnen doen, waardoor ik hem meer vertrouwen kan geven zodat hij iets voor mij wil gaan doen? Zodat hij plezier in zijn werk heeft? Heeft iemand een idee ik zou het heel graag willen horen, ben namelijk erg benieuwd!!! Ik vind dit namelijk zo'n raar geval!!!! Ik heb het nog nooit mee gemaakt en toch heb ik al veel jonge paarden gezien
Als iemand me zou kunnen helpen heeel graag

Liefde voor het leven

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:58

Jouw paard gebruik de andere paarden als steun zoals je al zij. Hij heeft waarscheinlijk een geen sterk karacter, en durft enge dingen niet zelf te onderzoeken. Hij vertrouwd geheel op de andere paard. Waardoor als een van hen schikt hij ook schikt. Want ja die schikt dus dan is er wat.

De oplossing is dat jij die plaat van het andere paard gaat innemen. Maar ja dat is makkelijker gezegt dan gedaan.
Gooi hem los in de bak en ga hem gewoon is rustig naar voren drijven. Voor de rest niks. Je blijft gewoon rustig achter hem aan lopen. En als hij te dicht in de buurt komt drijf je hem weg van je. Doe dit zo lang dat zijn oor naar je blijft kijken, en je merkt dat hij zich gaat aanpassen aan jouw. Dus als jij harder gaat, gaat hij harder. En als je zachter gaat gaat hij zachter. Ben je op dat punt. Draai je dan rustig om en loop de andere kant op. Kijk is over je schouder. Komt hij achter jouw aan. Of blijft hij staan. Als hij gaat stil staan of nog een stuk verder loopt zonder in jouw richting te draaien. Ben je te vroeg gestopt.
Doe dit regelmatig. En je zult het resultaat al snel merken. Gaat dit goed. Ga dan gewoon is wat enge dingen doen wat hij eng vind.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:00

Jouw paard gebruik de andere paarden als steun zoals je al zij. Hij heeft waarscheinlijk een geen sterk karacter, en durft enge dingen niet zelf te onderzoeken. Hij vertrouwd geheel op de andere paard. Waardoor als een van hen schikt hij ook schikt. Want ja die schikt dus dan is er wat.

De oplossing is dat jij die plaat van het andere paard gaat innemen. Maar ja dat is makkelijker gezegt dan gedaan.
Gooi hem los in de bak en ga hem gewoon is rustig naar voren drijven. Voor de rest niks. Je blijft gewoon rustig achter hem aan lopen. En als hij te dicht in de buurt komt drijf je hem weg van je. Doe dit zo lang dat zijn oor naar je blijft kijken, en je merkt dat hij zich gaat aanpassen aan jouw. Dus als jij harder gaat, gaat hij harder. En als je zachter gaat gaat hij zachter. Ben je op dat punt. Draai je dan rustig om en loop de andere kant op. Kijk is over je schouder. Komt hij achter jouw aan. Of blijft hij staan. Als hij gaat stil staan of nog een stuk verder loopt zonder in jouw richting te draaien. Ben je te vroeg gestopt.
Doe dit regelmatig. En je zult het resultaat al snel merken. Gaat dit goed. Ga dan gewoon is wat enge dingen doen wat hij eng vind.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:03

Ben je wel al eens gewoon met hem wezen wandelen? Zodat hij je kan zien en kan zien dat jij ook nergens bang voor bent en wel bij hem bent. Misschien voelt 'ie zich alleen als je op zijn rug zit, heeft niet het gevoel dat je dan bij hem bent. Dan zou je bijv. een keer halverwege de wandeling even kunnen opstijgen.

Volg ons op facebook! https://www.facebook.com/Amable.nl
http://www.amable.nl voor vrijheidsdressuur lessen, workshops en shows

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 16:50

Ik heb het topic verplaatst naar vmr omdat het echt over rijden gaat en dat hoort niet op uz (ookal is het een heel serieus probleem...).
Op vmr kijken ook nog eens veel meer mensen dus warascheijnlijk meer antwoorden.. Succes ermee

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie