Wat is Mok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brechtje

Berichten: 3698
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: fok.nl

Wat is Mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 17:03

Vast erg dom dat ik dit niet weet omdat ik al 7 jaar met paarden omga en paarden heb maar nog nooit mok ebn tegen gekomen. Ik zie vaak die mokzalfen en hoor van mensen mijn paard heeft Mok enzo maar weet eigelijk niet wat dat is! Wel dat het aan de hoef is enzo, maar was is het precies?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:04

goede vraag ik weet het ook niet.op stal staat er wel 1 met mok en er word wel op gereden

Brechtje

Berichten: 3698
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: fok.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 17:06

Haha oke dan ben ik niet de enige.
Wie kan óns helpen?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:06

Het is niet aan de hoef zelf, maar in de koot. Het kan ook verder omhoog gaan, maar alleen als je er niet op tijd bij bent. Het zijn ruwe kloven met grijze korsten...

piepelotje
Berichten: 454
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:08

Zijn een soort korstjes die gaan ook kunnen gaan bloeden als je ze eraf haalt. Asl het erg is kan een paard zelfs onregelmatig gaan lopen.
Tis pijnlijk voor het paard.
Sommige mensen wijten het aan nat staan maar m'n mening is dat het een voedingsprobleem is. Een onbalans in de voeding.
Komt dus vanbinnen uit.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:08

...dat je dat niet kent... maar goed misschien ook wel een goed teken Schijnheilig
mok is een korstvorming in de kootholtes van je paard(weetje we...daar bij de hoeven Knipoog ) dit onstaat meestal door, natigheid aan de benen dat gepaard gaat met zand,dat gaat schuren,en als je het niet droog houdt,of iig schoon maakt onstaat er mok Clown !! Haha! het is dus wel een beetje de bedoeling dat je het een beetje onderhoudt!!
snap je het nu?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:09

Mok is een bacteriele infectie van de huid. Deze bacterien leven in de grond, en het ene paard kan er vermeerd vatbaar voor zijn, het andere krijgt het nooit. Vaak wordt mok op voeten aangetroffen met witte aftekeningen, maar ook donkere benen kunnen aangetast zijn. Verwaarloosde mok kan tot bloedvergiftiging leiden.

Paarden kunnen mok krijgen door kleine wondjes in de huid. Als er dan nog veel vocht bij komt kijken hebben schimmels en mijt een goede voedingsbodem.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:10

piepelotje schreef:
Zijn een soort korstjes die gaan ook kunnen gaan bloeden als je ze eraf haalt. Asl het erg is kan een paard zelfs onregelmatig gaan lopen.
Tis pijnlijk voor het paard.
Sommige mensen wijten het aan nat staan maar m'n mening is dat het een voedingsprobleem is. Een onbalans in de voeding.
Komt dus vanbinnen uit.

nee het ligt echt niet zozeer aan de voedign!!! Schijnheilig
het gaat erom dat je die kootholtes droog en schoon houdt,want zand dat nat isgaat schuren in de holtes,als je het niet weghaald!en daardoor onstaat meestal mok!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:12


Brechtje

Berichten: 3698
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: fok.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 17:20

Heel erg bedankt allemaal voor de infomatie ik weet het nu gelukkig Lachen
Wel raar ben mok nog nooit in 7 jaar bij me paarden tegen gekomen!

Ook bedankt Cassidy daar had ik veel infomatie van vandaan.