biks of mushli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
winnie_q

Berichten: 78
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: zoetermeer

biks of mushli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 23:23

hoi,

ik vraag me af waar minder eiwitten in zitten.

biks (gewoon onderhoudsbrok)
of mushli zonder haver

De dierenzaak bij mij in de buurt zei de mushli, maar ik dacht dat ze daar juist heel dik van werden.
Nou kan het natuurlijk dat je ook met weinig eiwitten dik kan worden maar dat weet ik niet.

of weet iemand iets waar nog minder eiwitten in zitten?
Zemelen ken ik wel, maar grote hoeveelheden schijnen ook niet goed te zijn.

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:01

Voor zover ik weet staat muesli stijf van de eiwitten. Mijn paard heeft een tijd terug lichte vorm van spierbevangenheid gehad en de veearts raadde muesli ten strengste af!
Ik kon onderhoudsbrok voeren of evt draversbrok, daar schijnt nog minder in te zitten?
Waarom wil je minder eiwitten geven?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 02:11

Wij hebben onze pony een jaar Reform- Kruiden- Muesli van Havens gevoerd, omdat ze hoefbevangen was en het wortel seizoen was over, want wortels en hooi was het enige wat ze mocht eten eigenlijk.
Na wat rondgebeld te hebben, hebben wij besloten dit voer te gaan proberen, je moet toch wat.
Ze zeggen altijd dat er een laag eiwit gehalte in zit, maar meestal staat dat gehalte gelijk aan dat van basisbrok...
In deze muesli is het ruw eiwit gehalte het laagst vergeleken met al hun andere voer en het verteerbaar eiwit ook.
Onze pony is 1.30m hoog en mag s'ochtends en s'avonds een handje muesli en 1 of 2 plakken hooi per dag, in het wortel seizoen laten we de muesli weg en krijgt ze 2 keer per dag een emmertje wortels.
Zij word trouwens wel getraind en is in combinatie met dit voer de 80 kilo kwijtgeraakt die er vanaf moesten voor haar gezondheid in 7 maanden tijd!
Maar vergeet niet, pony's hebben weinig nodig en ze hebben het meeste baad bij goed hooi!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 02:13

En als je twijfelt wat je wilt of kunt voeren, vraag het dan eens aan je da of iemand die er verstand van heeft.
Je kunt ook bij verschillende voederbedrijven folders vragen, daar staan de eiwit gehalte ed in.
Laat je niet te snel omlullen, want iedereen wil zijn voer verkopen...

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:44

Ik voer ook muesli van havens met een laag eiwit gehalte bij naast mijn biks.
Mijn paard is net genezen van spierbevangenheid en dit moch ik gewoon voeren als hij wat arbeid vericht had.
Nu gaat het echt zeer goed met hem en ik blijf het bij voeren na de arbeid.
Ik zou goed op de achterkant van de zakken kijken wat de hoeveelheid is van de eiwitten.

winnie_q

Berichten: 78
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 09:51

hoi,

bedankt voor de reacties.
Mijn pony krijgt een handje onderhoudsbrok, en als ik wat met hem gedaan heb een paar korreltjes muesli zonder haver.
Ik vroeg het me gewoon af eigenlijk. Mij lijkt onderhoudsbrok mider eiwitten te bevatten, Maar in die zaak waar ik het vroeg (verkopen ze van allerlei soorten voer) werdt mij muesli zonder haver aangeraden vandaar mijn vraag.

thaxxx Groetjes Winnie

oke nu weet ik ook hoe je muesli schrijft, hihi

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:55

winnie_q schreef:
Mij lijkt onderhoudsbrok mider eiwitten te bevatten,


Als je gewoon op de verpakkingen kijkt, dan staat daar altijd een staatje op met allerhande gehaltes en ingredienten. Dit is bij wet verplicht. Dus je kunt bij de fourage handel gewoon effe lezen
Overigens weet ik uit ervaring dat Havens diverse goede producten heeft, waaronder een aantal muesli's.