Hoeveel uur gaan jullie paarden per naar buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:50

Het is verschillend.
Door de weeks an 8 tot een uur of 4/5
En in het weekend van 10 tot een uur of 4.

Ligt er ook aan hoelaat ik ga rijden.
als ik om 2 uur ga rijden laat ik ze daarna binnen staan.
Ook ligt het aan het weer. Als het regent staan ze binnen.
maar dan gooi ik ze meestal even een kwartiertje buiten.!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:25

Als het aan mij lag, stond mij arabiertje nog steeds 24/7 in de wei.
Maar helaas, de boer "kan het niet aanzien" dat een arabier buiten staat als het koud is, dus moet hij 's avonds naar binnen, in een klein rotstalletje nog wel!
Maar in vergelijking met de meeste paarden die 24/7 op stal staan heeftie het nog best goed... (paarden van een kennis komen maar 2x per WEEK een paar uur uit dat stal!)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:26

Zomers de hele dag.
Mijn paard heeft een hekel aan regen , dus dan rij ik hem alleen, en anders gaat hij een uurtje naar buiten.. als het niet regent van 12 tot 5 a 6 uur. Verder staat als het lekker weer is de paddock deur open , dus dan heeft hij een stal van 4 bij 5 Haha! en een paddock van die grootte, dus das is best wel ruim

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:32

De cobs staan gewoon 24/7 buiten.
In februari komen de drachtige merries weer naar huis en gaan dan alleen overdag naar buiten. In maart verwacht ik het eerste veulen al en dan heb ik ze 's nachts graag onder dak.
Eind april zullen ze weer 24/7 naar buiten gaan.
De rest blijft buiten.
Mijn oude ruin loopt bij huis los op het erf en het land en ik zet 's ochtends rond 8 uur zijn deur open en aan het eind van de dag gaat de deur weer dicht.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:36

in het weideseizoen (mei tot dik in december dit jaar!) 24/7 op de wei, nu staat ie van 's morgens 8 tot 's middags een uur of 3 in een blubberige paddock, weer of geen weer. De boer laat ze nogal snel binnen, maar dan zet ik mijn eigen paard zelf buiten. Ik heb een kribbebijter, die kan echt geen 24 uur binnen staan.

Ik probeer er iedere middag tegen 3 uur te zijn (lukt soms niet met mijn werk) dan kan ik nog 2 uur tuttelen voor het donker is.....

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:39

Op stal gaan ze van oktober tot april elke dag in groepjes van 2,3 of 4 op paddocks, van 9 tot 4. Slecht weer wat later of vroeger naar binnen.
Zomers gaan ze de weilanden op van 7 tot 5, alleen met die vreselijke hitte afgelopen zomer kwamen ze alleen sochtends en savonds een paar uur buiten. Ligt dus aan het weer, maar ze komen iedere dag een aantal uur buiten Lachen

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:15

Zomerseizoen 24/7 buiten, sinds paar weken enkel snachts binnen, smorgens eerst hooi dan gooit de boer ze buiten met z'n 3''tjes (rond 9-en) en 's avonds zet ik ze weer binnen, hangt er vanaf hoe laat.. Als de wei echt heel erg is, dan staan ze paar uur per dag op de oprit, vrij groot zit ook gras aan, maar daar mogen ze alleen lopen als de boer thuis is.. voordat er een of andere kip het hek niet goed sluit.. die oprit kunnen ze het gras wel kapot lopen uiteraard, maar ziet er na al die jaren nog prima uit in de zomer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 01:30

Elke dag minimaal 8 uur.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:22

dat is verschillend soms gewoon een hele nacht maar soms ook maar 2 uurtjes ik sta dan niet op een stal dus of ik of het baasje moet ze buitenlaten en als ik dan wegga dan gaan ghun ook naar binnen maar soms willen ze NIET naar buiten echt waar de wei in het begin bestaan uit blubber en vooral de hengst wil daar niet door heen lopen dan jaag ik ze altijd op zodat ze WEL naar buiten gaan

maar iedere dag dus verschillend.....

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 12:22

Mijn pony staat buiten als het licht is, dus als het donker is gaan ze weer naar binnen.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 12:44

In de zomer staat lady altijd dag en nacht buiten maar in de winter staat ze 'snachts op stal.
En omdat het land nu te nat is mag ze ook de wei niet in. Maar ze komt er meestal wel 2-3 uur per dag los uit en dan ook nog met het rijden

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 15:55

Dit is de eerste winter dat Andrew 23 uur per dag buiten blijft staan Knipoog
De vorige jaren kwam hij in elk geval 's nachts op stal. Door zijn gestresde gedrag en vanwege problemen met zijn luchtwegen (en spat waardoor ik maanden niets heb kunnen doen) staat hij nu dit jaar echt continue buiten en komt alleen op stal om brok te voeren en te poetsen.
De wei is nu voor de helft een modderboel, maar ze hebben een paar heuveltjes waar ze droog kunnen staan en liggen en achterin is het ook nog niet vertrapt. Er staat geen gras meer, maar wel een pak kuil, zodat ze kunnen eten wat ze willen. Bij slecht weer dan ziet het er wel vies (en wat verzopen) uit, maar mok heeft hij niet (hij krijgt het vooral 's zomers) en hij heeft geen problemen met het weer...
Ze hebben geen schuilstal, maar wel bomen om het weiland en hij heft een regendek op. Wel prettig dat hij niet continue nat blijft als het dagen achter elkaar regent zoals laatst.

De andere pony die ik rijd op stal, komt er bijna elke dag gedurende de ochtend uit (8.30 tot 12.00) De dagen dat ze niet buiten zijn geweest zet ik haar zelf nog even buiten. Heb geen tijd om uren te wachten, dus ik ben blij dat ik naar Andrew wat dat betreft geen omkijken heb, en die andere pony wil liever niet alleen staan buiten, en blijft rustig op stal, dus daar krijg ik geen schuldgevoel van...

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 16:14

SymO schreef:
Wat ik me nu afvraag...
Ik hoor allemaal van die verhalen: ja mijn paard staat 4/5 uur op de wei, blabla....
Hoe ziet jullie wei eruit?


De wei is opgedeeld in 4 grote stukken, 1 voor de eigen paarden, 1 voor de pension paarden, 1 voor de pony's en 1 voor mijn paard en die van mijn stalgenootje (zij heeft een opjager en laat die van mij wel met rust, dus die mag erbij)
Alle delen zijn perfect nog, niet veel gras natuurlijk, maar verder prima. Glad, geen kuilen en modder, alleen aan het hek, maar niet wegzakken.

Ik let goed op de benen van mijn paard, maar staat op het land dus niet tot haar knieën in de drek.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 16:43

Tigger"]
[quote="SymO schreef:
Wat ik me nu afvraag...
Ik hoor allemaal van die verhalen: ja mijn paard staat 4/5 uur op de wei, blabla....
Hoe ziet jullie wei eruit?


De wei is opgedeeld in 4 grote stukken, 1 voor de eigen paarden, 1 voor de pension paarden, 1 voor de pony's en 1 voor mijn paard en die van mijn stalgenootje (zij heeft een opjager en laat die van mij wel met rust, dus die mag erbij)
Alle delen zijn perfect nog, niet veel gras natuurlijk, maar verder prima. Glad, geen kuilen en modder, alleen aan het hek, maar niet wegzakken.

Ik let goed op de benen van mijn paard, maar staat op het land dus niet tot haar knieën in de drek.
[/quote]


soms staan mijne in de bak, en soms in het weiland.
We hebben veel weilanden dus kan makkelijk!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 16:45

Ja heerlijk is dat als je de ruimte hebt, dat hebben wij dus ook... Ik ben ook heel erg blij dat ze nog heerlijk naar buiten kunnen

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:31

van 8 uur smorgens tot half 5/ 5 uur savonds.
in de zomer 24/7

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:37

364 dagen per jaar 24 uur buiten ....alleen van oud op nieuw gaat hij uit logeren Haha!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:49

In de zomer 24/7 uur op t land.
En nu van 10 tot 19 uur in de paddock (bak) of in de blubber (wei zonder gras) en 's nachts op stal.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:51

ze staan in 3 weien 1 kleine 1soort bak en een gewone wei

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:14

Wat doen jullie na de winter met die weilanden die nu blubberlanden zijn? Herinzaaien of gewoon de natuur z'n gang laten gaan? En hoe lang doet het land erover om te herstellen van die "mishandeling"?

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:16

Vanaf april (ligt wel een beetje aan het weer) tot oktober 24/7 en in de winter zo'n 8 tot 10 uur in een paddock.

Is het weer helemaal 10x niets dan is het vaak korter buiten! Haha!

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:30

Ik vind het heel erg rot maar net als veel paarden in onze omgeving kan Imona maar 1 x per dag haar stal uit en dat is als ze bereden wordt. Ze mag een half uurtje los in de paddock, maar longeren gaat voor en als je pech hebt willen er drie achter elkaar longeren. In de buitenbak mogen de paarden niet los en ook niet gelongeerd worden en in de wei komen ze alleen 's zomers. Dan kun je kiezen tussen een wei waar ze van 12.00 tot 20.00 uur staan en 's nachts op stal, of de dag en nachtwei waar ze het hele zomerseizoen dach en nacht buiten staan.

Je kunt het wel 'belachelijk' vinden dat sommige paarden maar 1 uurtje per dag buiten komen maar als je de gelegenheid niet krijgt om ze langer los te gooien houdt het echt op! Ik ken geen één pensionstal of manege hier in de omgeving waar dat wel mogelijk is... Ik ben het er wel mee eens dat het overal zou moeten kunnen. Want ook mij zit het niet lekker dat dat arme dier de hele dag staat te wachten om er ff een uurtje uit te mogen.....

Naast onze stal is een hele dure pensionstal (heb ik in het verleden ook gestaan) en die dure sportpaarden mogen in de zomermaanden maximaal 4 uur in een klein, afgezet stukje (in hun eentje want owee als ze zich bezeren....) staan. In de winter staan ze allemaal in hun binnenboxen chique te wezen... En dan mogen ze een uurtje zwaar in de krul getrokken de anderen laten zien hoe goed ze zijn... in de privélessen van 50 euro per uur (30 per half uur...). Nee als ik de keus had dan zou ik d'r liever 24 uur in de wei hebben met een schuilstal, alles liever dan zo'n saai leven... Gelukkig kan ze in april het land al weer op!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:32

sonjabelgium schreef:
Wat doen jullie na de winter met die weilanden die nu blubberlanden zijn? Herinzaaien of gewoon de natuur z'n gang laten gaan? En hoe lang doet het land erover om te herstellen van die "mishandeling"?

Ik heb ze nu in groepjes van 3 of 4 per ha lopen.
In februari sluit ik de helft daarvan af, dat wordt met goed weer gesleept en er komt kunstmest op (rond maart). Bijzaaien is alleen nodig op de voerplek.
Daarna heeft het rust tot er voldoende gras weer op staat (eind april meestal) en dan weid ik ze om. In de zomer hebben ze dan dus steeds een halve ha en heeft de andere helft weer tijd om te groeien.

We moeten nu nog zo'n 4 ha omheinen en als dat af is, heb ik wat meer speling met beweiden. Nu is dat gewoon groenland om te hooien en een deel is voor het eerst ingezaaid toen de aardappels eraf waren.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:42

dola schreef:
HAi, ik lees de laatste tijd zoveel dingen dat het paard er maar een uurtje per dag uitkomt!!!!

Dat vind ik echt belagelijk. Somigge mensen die vergeten dat een paard van instinkt buiten leeft, in weer of geen weer!!!!

Ga zelf maar eens 23 uur in een stal zitten en 1 uur naar buiten! Boos! Wat vinden jullie er nu van?


Bruun komt maar belagelijk weinig buiten Haha! Clown

Ik zet haar zo vaak als kan buiten, maar ik ga af op de weerberichten en of het land niet te nat is.
De ene week staat ze gemiddeld 2 a 3 uur buiten, de andere week staat ze helemaal niet buiten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:43

Dus al bij al hersteld de meerderheid vanzelf. Fijn om te weten, m'n arme landje is nogal "mishandeld" geweest nadat de merrie hier veel te lang is blijven staan Bloos!