Diploma´s belangrijk of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Diploma´s Instruktie belangrijk of niet

In de manege JA / Prive Ja
46 (36%)
In de manege Nee / Prive Nee
25 (19%)
In de manege Ja / Prive Nee
43 (34%)
In de manege Nee / Prive Ja
5 (3%)
Anders
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 126


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48449
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 21:22

ik heb gestemd op nee/nee....

Ik vind het belangrijker dat iemand goed zijn/haar kennis over kan brengen.... Ik heb nu een hele goede instructrice, die prima kan uitleggen, en haar lessen aan kan passen (Banjer is een geval apart... Haha!)
Eerlijk gezegd weet ik niet of ze een diploma heeft.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 21:31

Het is een moeilijk onderwerp. Je basisdingen leer je op de cursus/opleiding. Maar als ik zie dat mensen die amper een Bproefje kunnen rijden de basis van de Orun halen en zich dan een hele peer voelen?.....Nee dank je!

Voor de manege vind ik sowieso dat een papiertje verplicht moet zijn. Voor prive ligt het eraan wat de persoon in kwestie zelf heeft gepresteerd. Want vergis je niet in de mensen die aan particulieren lesgeven en zelf L rijden of iets dergelijks.

Overigens, de mensen die opleidingen volgen die worden meestal wel getoetst door vrij bekende mensen uit de paardensport! Ook zijn het mensen die leshebben tijdens de cursus van mensen die vaak hun sporen allang verdient hebben.

Ach als je goed bent, kun je zonder moeite even je papiertje halen bij de Orun. En dan heb je dat papiertje ook!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 21:33

Ik heb ook nee/nee gekozen, maar achteraf gezien had ik beter Ja/Nee kunnen kiezen. Want op een manege speelt deverzekering ook nog een rol.
Prive maakt het mij niks uit. Zolang ze alles maar goed uit kan leggen en kan verbeteren.
Mijn instructrises hebben geen diploma, maar toch geven ze goed les! De een wat beter dan de ander (ik vind strenger toch wel fijner)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 14:32

De werkelijke reden waarom ik die cursussen niet wil doen is dat ik er gewoonweg niet het geld voor over heb........ Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde maar kost me een hoop tijd en geld......

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:40

ik vind het belangrijk dat iemand informatie goed over kan brengen. Ongeacht hij/zij een diploma heeft. Iemand met veel ervaring en ongediplomeerd kan goed veel meer weten dan een gediplomeerd iemand. Misschien kan die gediplomeerde het wel goed zelf doen, maar niet goed uitleggen. Dan heb ik toch liever een ongediplomeerde die weet waarover hij/zij praat.

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:41

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar ik vind een papiertje toch wel belangrijk.

Als je ergens nieuw gaat lessen dan ken je de instructeur nog helemaal niet en dan is het al dan niet bezitten van een diploma toch een soort selectiemiddel. Je kan ook allerlei mensen af gaan, maar dan heb je sneller de kans dat je steeds aan het wisselen bent.
Tuurlijk kan iemand veel verstand en kennis hebben en zelf goed kunnen rijden. Maar je moet dingen ook over kunnen brengen en kunnen uitleggen waarom iets zo is. Ik ken iemand die heel goed kan rijden, die heeft veel dingen zichzelf geleerd. Die rijdt dus volkomen op gevoel en kan het dus niet uitleggen (van sommige dingen weet ze niet eens hoe het heet, bij wijze van spreke).
Ik denk dus dat als je iemand hebt die wel een diploma heeft dat je er meer zekerheid bij hebt dat diegene het didactisch gezien ook goed over kan brengen.


(Wat absoluut niet wil zeggen dat diplomalozen dat niet zouden kunnen hoor).

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:52

Een diploma is niet belangrijk, volgens mij zelfs niet eens verzekeringstechnisch.
Ervaring, en het didactisch vermogen , zoals mijn voorganger reeds verwoordde, DAT is belangrijk.
En enthousiasme, zakelijkheid en inlevingsvermogen.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:24

Natasha schreef:
Een diploma is niet belangrijk, volgens mij zelfs niet eens verzekeringstechnisch.
Ervaring, en het didactisch vermogen , zoals mijn voorganger reeds verwoordde, DAT is belangrijk.
En enthousiasme, zakelijkheid en inlevingsvermogen.


Hier ben ik het mee eens! Maar een diploma vind ik aan de andere kant wel weer goed Lachen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 02:24

In de manege Ja / Prive Nee.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 08:19

Gijsenkim, heb je wel een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten voor de lessen die je geeft? Ik weet niet of een diploma daarvoor nodig is maar ik weet wel dat mocht er iets gebeuren tijdens jouw lessen je daar wel aansprakelijk voor gesteld kunt worden. Dit kan erg in de papieren lopen en wat als je dan ongediplomeerd les geeft?? Ik weet dit eigenlijk niet maar misschien is dit bij een verzekeringsmaatschappij na te vragen?

janma14
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:57

[quote]omdat ik geen zin heb om een hoop geld uit te geven aan iets waar ik niet beter van word

met alle respect voor je kunde en kennis, maar denk je dat ze in ermelo alleen maar onzin vertellen op beginnersniveau.

via mijn zus hoor ik dat het niveau van de tweede en derde fase vooral afhankelijk is van je eigen niveau.

als je daar heen gaat en je zit krap aan het M niveau, dan zul je daar ook niet meer leren dan dat niveau

maar een Z ruiter of hoger krijgt daar prima begeleiding en kan daar ook zeker iets leren.

janma14
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 17:52

komt hier geen reactie meer op?????
als ik mis zit dan zou ik dat graag horen

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:51

Hoi,

Ik vind een papiertje ook niet erg belangrijk. Hoe het zit met de aansprakelijkheid weet ik niet, dus daar zal ik maar niets over zeggen.
Maar als je kijkt naar de kwaliteit van de les, heeft dit niet mijn idee niets te maken met de al dan niet behaalde diploma's.
Ik heb les van iemand zonder diploma en die geeft prima en leuk les en weet het duidelijk over te brengen. En hoeveel zij zelf gepresteerd hebben maakt voor mij niet echt uit, mits hij of zij zelf wel inzicht heeft in het rijtechnisch niveau van de lesklant. Het gaat er bij de les toch om of zij iemand anders goed kunnen leren rijden en daar hoeven ze echt zelf niet Z voor te rijden vind ik.

Groetjes Koetjespaard

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:20

Manege ja, prive nee.

Bij een manege vindt ik het wel "passen" om een diploma te hebben.
Buiten de verzekering enz. om want daar heb ik toch geen verstand van.
Je betaalt voor les en als je dan toch een uur alleen maar rondhobbelt kan er voor dat geld wat je ervoor betaalt ook wel een gediplomeerd persoon in het midden staan.

Prive vindt ik anders omdat je toch je eigen instructeur/instructrice uitzoekt.
Wil je er 1 met papieren, dan "neem" je er 1 met.
Wil je er 1 zonder dan neem je er toch 1 zonder?

Belangrijkste bij mij is dat het klikt en die persoon mij goed les kan geven, mij duidelijk kan maken wat ik fout doe en hoe ik dingen kan verbeteren.

Daarbij neem ik aan dat iemand zonder papier maar al wel met zoveel jaren paardenervaring de basis net zo goed onder de knie heeft als iemand die net een jaar lesgeeft met papieren.
Maar daar ben je ook snel genoeg achter.

Toen we met Par begonnen wou ik iemand die goed was met jonge paarden en dat ook goed over kon brengen.
Die heb ik gevonden en heb dan ook niet eens de moeite genomen om te vragen of ze een papiertje heeft, laat staan dat ik er waarde aan hecht Haha!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:31

ik geloof niet dat mijn (waarschijnlijk) nieuwe instructrice een diploma heeft, maar gezien haar staat van dienst en het feit dat het goed kl;ikte vorige week in de clinic vind ik dat niet zo belangrijk.

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:35

janma14"]

via mijn zus hoor ik dat het niveau van de tweede en derde fase vooral afhankelijk is van je eigen niveau.
als je daar heen gaat en je zit krap aan het M niveau, dan zul je daar ook niet meer leren dan dat niveau
maar een Z ruiter of hoger krijgt daar prima begeleiding en kan daar ook zeker iets leren.
[/quote]

[quote="janma14 schreef:
komt hier geen reactie meer op?????
als ik mis zit dan zou ik dat graag horen


Vrij logisch dat je op je eigen niveau les krijgt, ze kunnen immers van een M ruiter niet in 20 lesdagen een ZZ-L ruiter 'maken' daarvoor moet je niet bij de ORUN opleiding zijn. Maar je krijgt we degelijk (althans dat is mijn ervaring) begeleiding waar je best iets aan hebt, uiteraard op je eigen niveau maar dat vind ik echt vanzelfssprekend. Want nogmaals om ècht zelf serieus verder te komen in de sport volg je niet deze cursus.


En idd (zoals eerder in dit topic gezegd werd) ik ben het er mee eens dat de 1e fase (en ook de basis) behoorlijk waardeloos is. Maar het verschil met de 2e en 3e is (hoewel ook daar genoeg op aan te merken is Knipoog)groot hoor.

En nogmaals iemand die niets kan overbrengen, zelf nog geen L-proefje kan doorsturen, geen feitenkennis heeft enz enz enz haalt gewoon de ORUN niet. Ik vind een diploma dan ook zeker niet nietszeggend. Maar ik vind wel dat in deze duscussie onderscheid gemaakt moet worden tussen iemand die nog nooit een proefje heeft gereden en voor de lol de basiscursus heeft gedaan en iemand die vol met de sport bezig is en de 3 jr cursus heeft gevolg, want dat wordt hier allemaal een beetje over een kam gesmeten. Als ik voor onze vereniging een instructeur zou zoeken, zoek ik dus iemand met een 3e fase of evt een deurne diloma want daar hecht ik toch wel enige waarde, met alle kantekeningen die er bij beide opleidingen te maken zijn, aan!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:00

Ook nee/nee gestemd.
Ik vind het ook niet nodig. Ik heb ook weleens les gegeven en dat doe ik soms nog en ook ik heb geen papieren. Ook krijg ik les van iemand zonder papieren. Ik vind ervaring, gevoel en kennis veel belangrijker dan iemand die een papiertje heeft. Dat hoeft nog niet te zeggen dat diegene met papier slechter is, maar ook niet dat hij of zij beter is. Al met al, ik hecht er geen waarde aan. Ik ben gelukkig al wel zo ver dat ik kan bepalen wat wel of geen goede instructie voor me is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:43

Even over de aansprakelijkheid.

Ik heb begrepen dat de manege-eigenaar alleen gedekt wordt door de verzekering bij ongevallen in de les wanneer hij een gediplomeerd instructeur les laat geven. Het gaat er dan om dat de manege-eigenaar lessen verzorgt op door hem geleverde paarden waarbij lesklanten betalen voor de lessen.

Indien je zelf prive-les neemt op je eigen paard ben je zelf verantwoordelijk bij eventuele ongelukken.

Wanneer je je paard uitleent aan een stalgenoot die vervolgens een ongeluk krijgt met jouw paard dan ben je als eigenaar verantwoordelijk.
Wanneer je je paard laat berijden door iemand die dat professioneel doet en die er ook voor betaald krijgt is het risico voor de [beroeps]ruiter.

Over de ORUM cursus: onmisbaar wanneer je in de manege les wilt gaan geven ivm de verzekering en daar is alles mee gezegd Lachen

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:52

Bij ons op de manege hebben ze per 1 januari een veiligheidshelm verplicht gesteld ivm het veiligheidscertificaat. Daar werd ook gezegd dat de eigenaar ten alle tijde verantwoordelijk is voor wat er onder zijn dak gebeurt. Dus ook als er privé-les wordt gegeven in zijn rijhal. Ik weet niet of dat waar is.

Als ik het stukje van Jippie lees, kan onze manege nooit kans maken op het veiligheidscertificaat omdat er maar één gediplomeerde instructrice rond loopt. De rest die lesgeeft heeft geen diploma.

Heeft iemand meer informatie over het veiligheidscertificaat??

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:09

Ik vind ook dat ervaring belangrijker is dan een papiertje. Maar in manegelessen vind ik wel dat er bijvoorbeeld een stagaire les mag geven. Vroeger (toen ik nog gewoon op manegepony's reed (op de Leensel)) kreeg ik les van verschillende mensen, soms de manege eigenaresse, en soms stagaires. Die stagaires bleven niet zo heel lang, dus je had van heel veel mensen les, en daar leer je best veel van.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:19

Emeraldo schreef:
Ik vind ook dat ervaring belangrijker is dan een papiertje. Maar in manegelessen vind ik wel dat er bijvoorbeeld een stagaire les mag geven. Vroeger (toen ik nog gewoon op manegepony's reed (op de Leensel)) kreeg ik les van verschillende mensen, soms de manege eigenaresse, en soms stagaires. Die stagaires bleven niet zo heel lang, dus je had van heel veel mensen les, en daar leer je best veel van.


Alleen het probleem met stagiares is dat de mensen die zij lesgeeft niet verzekerd zijn. Dus als iemand eraf valt en bv een arm breekt vergoedt de verzekering niet omdat er een ongediplomeerd persoon voor de groep staat.
En de meeste stagiares zijn tussen de 16 en 20 jaar, dus kunnen ook nog niet spreken van veel ervaring.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:22

Ik heb JA voor manege en Nee voor Prive gestemd.

Als ik bij een manege zou gaan rijden wil ik wel zeker weten dat, de persoon die voor de groep staat, de moeite heeft genomen om een opleiding te volgen.

Prive let ik meer op mond op mond reclame, wat de persoon zelf heeft gepresteert, hoe het klikt tussen de combinatie en de instructreur, van wie de instructreur zelf les heeft en als laatste informeer ik naar een diploma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:49

Ik heb gekozen voor Ja op manege, en Nee prive. En dat JA voor manege alleen uit verzekeringstechnisch oogpunt. Een manege kan nl. de grootst mogelijke problemen krijgen als de instructeur geen papieren heeft (3e fase Orun, de basiscursus die elke idioot kan doen en halen heeft nog geen enkele zin)
Helaas zie ik regelmatig mensen met Orundiploma de meest gruwelijke onzin uitkramen in diverse rijbakken, dus persoonlijk koop ik daar helemaal niks voor. Heb ook gereden op examens van mensen die ik als ze mij les zouden willen gaan geven in een andere situatie met een schot hagel in hun kont van het erf af zou blazen Haha!
Ik zie liever een flinke dot praktijkervaring, gecombineerd met het vermogen om "het gevoel" over te brengen, en duidelijke uitleg te geven van het hoe en waarom van de oefeningen, en het logisch op kunnen bouwen van een trainingsschema voor een combinatie.

Waar ik wel moeite mee heb, is dat mensen les staan te geven die zelf totaal geen basis hebben. En dan bedoel ik niet eens een bepaalde klasse met winstpunten, maar (en nu bedoel ik ECHT even niemand persoonlijk) bijvoorbeeld iemand die sinds een tijdje een eigen paard heeft, en die er nu achterkomt dat zijn eigen basis niet goed is geweest. Dus die nooit fatsoenlijk heeft geleerd dat hakken laag horen, dat je drijft met je kuit ipv je hak, dat je paard in de krul zagen niet de juiste manier is etc.
En dat dergelijke mensen dat in een bak gaan staan en lesgeven, onder het motto "Ja maar ik doe alleen beginnerslessen" Anmehoela! De basis, JUIST bij beginners, is het allerallerallerbelangrijkste!
En DAT vind ik dan zo jammer. Zelf altijd maar klagen dat je basis niet goed is geweest en dat je daar nu zo'n last van hebt, en dan zelf andermans basis gaan verkloten omdat je niet weet hoe of wat....

IK laat me inmiddels echt niet meer bedotten door mensen die prachtig kunnen doen alsof, maar als je als beginnend ruiter een instructeur zoekt, is het makkelijk om in zo'n valkuil te stappen. Been there, done that, and.... never do it again!!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:58

Lielle schreef:
ik geloof niet dat mijn (waarschijnlijk) nieuwe instructrice een diploma heeft, maar gezien haar staat van dienst en het feit dat het goed kl;ikte vorige week in de clinic vind ik dat niet zo belangrijk.

streep waarschijnlijk maar door, de les vandaag ging prima en ik heb dus weer instructie na 4 maanden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:34

kim6815 schreef:
Bij ons op de manege hebben ze per 1 januari een veiligheidshelm verplicht gesteld ivm het veiligheidscertificaat. Daar werd ook gezegd dat de eigenaar ten alle tijde verantwoordelijk is voor wat er onder zijn dak gebeurt. Dus ook als er privé-les wordt gegeven in zijn rijhal. Ik weet niet of dat waar is.


Een kennisje van me is afgestudeerd op het onderwerp aansprakelijkheid in de sport. Ze heeft daarbij o.a. het geval van Stal Mansour onderzocht.

Wat ik van haar begreep is een manege-eigenaar aansprakelijk in het geval van een ongeval in de les op zijn paard. Het is mogelijk deze aansprakelijkheid te verzekeren maar een verzekeraar stelt hier wel een aantal eisen. Een eigenaar moet het risico op ongevallen tot een minimum beperken. Dat doet hij o.a. dmv verplichtstellen van het dragen van veiligheids materiaal door de ruiter en het leveren van deskundige instructie.

Ook het leveren van betrouwbare paarden en harnachement hoort daar bij. Wanneer een paard bekend staat als 'onstuimig' en er zijn al vaker ruiters van af gevallen dan wordt verondersteld dat de eigenaar weet dat een dergelijk paard een verhoogd risico op ongelukken geeft. In dat geval is dekking door een verzekering niet meer vanzelf sprekend.

Volgens mij is het vanuit verzekeringstechnisch oogpunt niet nodig om pensionklanten verplicht te stellen een cap te dragen. Als ik van mijn paard val kan ik de manege-eigenaar nooit aansprakelijk stellen, tenzij hij me opzettelijk in een gevaarlijke situatie heeft gebracht.

Wanneer er ongelukken gebeuren in een manege-les op een manege-paard en de instructrice is niet gediplomeerd dan hang je als manege-eigenaar wanneer het slachtoffer de manege aansprakelijk stelt.

Om vervolgens iedereen verplicht te stellen een veiligheids-cap te dragen ziet er wel strak georganiseerd uit maar valt naar mijn mening onder de categorie window dressing.



Wat zijn trouwens de sancties wanneer je [als pensionklant] geen cap draagt??
En door wie wordt het veiligheidscertificaat Verward afgegeven??