Is het raar als ik mijn bijrijder verplicht met ti

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:07

Ik zou sowieso afspreken dat ze priveles gaat volgen totdat ze het sterrenkijken kan oplossen en pas daarna in de groepsles mee gaat rijden.


PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:17

Het is jou paard en jou regels, maar regels worden duidelijker en makkelijker naleefbaar als ze uitgelegd worden.
Dus waarom met thiedeman.
Ik vind het overigens een goede beslissing om haar met thiedeman te laten rijden.
Ga regelmatig kijken als ze rijd zodat je op de hoogte bent van hetgeen ze doet met je paard en dat ze makkelijker de mogelijkheid heeft om je vragen te stellen. Mijn ervaring is dat dit met een schriftje niet altijd even makkelijk is en bellen ook vaak niet gebeurd.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 19:22

Lachen Ik heb net m'n bijrijder aan de telefoon gehad...

Heb nog eens een keer uitgelegd waarom ik graag wil dat ze met thiedeman rijdt (ook ivm de voorgeschiedenis van mijn paardje) en dat de instructeur het ook beter vind als ze mét rijdt. Ik heb ook gezegd dat het niet mijn bedoeling was bot over te komen, gisteren..

Ze begreep het allemaal, beloofde voortaan gewoon weer met thiedeman te rijden. Ze gaf nu ook toe dat mijn paard met haar hoofd omhoog loopt bij haar. Ik had wel het idee dat ze het fijn vond dat ik nog even belde. Ben helemaal opgelucht Lachen .

Lachen

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:30

Ik wou nog evee wat toevoegen.
ik ben zelf geen voorstander van hulpteugels en als je nieuwe bijrijder nog niet zo goed kan rijden zou je haar helemaal niet met hulpteugels in de weer moeten laten gaan als je niet weet hoe je er mee om moet gaan kan je meer kapot maken als verbeteren.
Het is meschien mooi voor het plaatje maar dat is dan ook het enige,
geef haar les jij kent je paard tenslotte het beste en kan haar dan corigeren en daar zal ze dan ook veel meer van leren .
het is wel goed dat je haar nog even gebeld hebt.
veel succes verder

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:47

Dobbel, een thiedeman is juist een hulpteugel voor degenen die niet zo goed kunnen rijden. Mits afgesteld door een ervaren iemand.
Het heeft twee voordelen. Het paard wordt min of meer toch aan de teugel gereden waardoor het de rug beter gebruikt als zonder, de ruiter hoeft alleen maar voorwaarts te rijden. En doordat de rug van het paard beter gebruikt wordt kan de wat onervaren ruiter beter zitten en dus beter aan zijn hulpen werken.
Ik gebruikte de thiedeman zelfs in de manegelessen voor manegepaarden.
Het voordeel is ook dat de ruiter de teugel niet steeds strakker kan nemen zoals bij een slofteugel en het paard niet zo vast staat als bij bijvoorbeeld een elastiek of bijzet.

Ik vind het een ideale oplossing voor moeilijkere paarden met een wat mindere ruiter

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:24

Ik snap alleen niet waarom de thiedeman af moet als het paard goed loopt? dan kan je hem toch net zo goed laten hangen? Dan moet je stoppen met de training, dan is alle concentratie toch weg?

Als je bijrijder priveles zou krijgen is dat dan van dezelfde instructeur als jouwe? Zo ja, zal ik haar priveles geven, daar leert ze zelf van en je paard ook meer dan van een manege groepsles.

Ik vind jou reactie eigenlijk wel normaal. Zij moet zich aan jou regels houden. Ik hang toch ook geen slof aan me paard als ik alleen ben? Nee ik doe altijd precies wat ik moet doen. In het begin moest ik met cap rijden altijd braaf gedaan, later hoefde het niet meer. Oh wat was ik blij die cap hoefde niet meer op. Tot dat ik eens goed ging nadenken en erachter kwam dat Rav eigenlijk het gekste paard is, dus nu rijd ik weer met cap(ze keken me eerst wel raar aan, dachten dat ik bang was om te vallen). Nu is een cap niet te vergelijken met een hulpteugel

Het moraal: Een bijrijder moet luisteren naar de eignaar, ongeacht de wensen. (bv. al zou je altijd met een pimpelpaarsdekje moeten rijden, vind ik dat je dat moet doen, punt uit!)

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 21:32

Thanx PeppySan voor het nog een keer uitleggen OK dan! ... Ik denk dat niet iedereen bekend is met de thiedeman, hij komt ook niet zo heel veel voor....

Martenique: in principe kan de thiedeman er idd ook opblijven als het paard goed loopt, want hij werkt dan niet meer in. Maar als ze toch op den duur naar zonder rijden toe wil... De thiedeman is heel makkelijk los te klikken en dan kun je de riempjes gewoon om de hals heen hangen met de klipjes aan elkaar (ben ik nog te volgen Lachen ), dus het zorgt niet voor een heel grote onderbreking in het rijden. Ik heb mijn bijrijder idd voorgesteld binnenkort eens privéles te nemen, dan krijgt ze ook weer aanwijzingen waar ze mee verder kan. Dat is trouwens van dezelfde instructeur.

Lachen

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:50

Ik ken de tiedeman wel.
je kan je paard er wel mee dwingen zijn hoofd te laten zakken maar hij is daarom niet altijd ontspannen en dan heeft het geen zin.
mijn menig is en blijft les geven daar leer je het meest van.
het neemt niet weg dat je gelijk hebt omtrent een slofteugel dat vind ik echt helemaal niks vooral als je niet weet hoe je er mee om moet gaan

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 21:58

Eeeehm, dobbel, je kan een paard echt niet met z'n hoofd naar beneden dwingen met een thiedeman hoor. En verder heeft mijn bijrijder dus les en gaat ze privéles nemen.

Lachen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 22:14

Dat kan wel met een thiedeman, verder blijft het met een thiedeman een principe van het probleem van de verkeerde kant aanpakken... de voorkant dus.

Voor sterrekijkers gebruik je een martingaal, voor paarden die bijv. op een buitenrit moeilijk bij je te houden zijn is een thiedeman handig.

28-09-2007
Nothing compares too you...

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 22:20

iedereen kan wel etgen hulpteugels zijn maar ze zijn er niet voor niets en als je er goed mee om gaat is er niks aan de hand weet ik zeker Verward

Just Beleve and HOPE

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 22:33

Flair, ik heb geen zin in een discussie over of het wel of niet kan (je paard in de krul trekken mbv thiedeman). Mijn mening is volgens mij wel duidelijk nu. En uiteraard rij je een paard met je kuit naar je hand toe en ga je niet alleen met je hand zitten wroeten. Als je dat bij mijn paard doet wordt ze alleen maar heel frusti en gaat ze bijna onregelmatig lopen. Dat is niet het geval met de thiedeman.

Lachen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 22:35

Wat jij wil.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:06

Miko schreef:
...
Nog even voor de mensen die tegen het gebruik van een thiedeman door een onervaren ruiter: zoals Margje al zegt het is een heel vriendelijke teugel.
Je kunt een paard er absoluut niet mee in de krul trekken
. En als het paard goed loopt werkt ie helemaal niet in.
...


Daarom ben ik bij mijn vorige paard zolang bezig geweest met hem te leren dat hij best lang mag lopen met zijn hals, dat hij niet altijd met zijn kin op de borst hoeft te lopen. Resultaat van met thiedeman rijden door onervaren mensen die hem daarmee dus geleerd hadden dat hij met zijn kin op de borst moest lopen, dus echt wel in de krul getrokken en niet zo'n beetje ook.

Net als bij alle hulpteugels geldt, als ze juist gebruikt worden is er geen probleem, bij onjuist gebruik richten ze meer schade aan dan ze goed doen. Ik had ook een bijrijder die mijn paard 1 keer in de week reed, bij haar liep hij te sterrekijken, ik had er geen last van. Na een tijdje ging het beter door fatsoenlijke les. Ik ben dus tegen het gebruik van hulpteugels, helemaal in handen van onervaren ruiters.

Sprakeloos

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 00:11

flair schreef:
Dat kan wel met een thiedeman, verder blijft het met een thiedeman een principe van het probleem van de verkeerde kant aanpakken... de voorkant dus.


Hier ben ik het ook mee eens.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 03:07

gelukkig dat jullie het samen hebben opgelost en dat je haar even hebt gebelt, het blijft toch jouw paard en als ook de instructeur het zegt, lijkt het me beter als die thiedemann omblijft.

-

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 12:32

dobbel"]
[quote="flair schreef:
Dat kan wel met een thiedeman, verder blijft het met een thiedeman een principe van het probleem van de verkeerde kant aanpakken... de voorkant dus.


Hier ben ik het ook mee eens.
[/quote]

hier nog een die het daar mee eens is

ik snap je probleem, sterrenkijken is voor een paard niet goed, dus logisch dat je niet wil dat je paard bij je bijrijder sterren gaat kijken

maar de thiedeman werkt idd alleen als het paard niet nageeft, zodra hij nageeft hangt ie los

maar wat is de situatie:
paardje wil sterrenkijken

thiedeman houdt dat tegen, begrenst dus de voorkant

paard voel druk in zn mond, doet zn hoofd verplicht naar beneden om van die druk af te komen

hoofd is naar beneden, druk is weg, thiedeman hangt los

leuk voor het plaatje, maar hij zal ook dan zn rug niet goed gebruiken, de neiging hebben om op de voorhand te lopen, achter dus niet actief zijn

omdat hij dus aan de voorkant zo begrenst wordt dat ie na moet geven, dingen als nageeflijk lopen moet je van achteren oplossen, het paard van achter naar voor rijden, en niet dmv een hulpteugel zn hoofd laten zakken

hoe los de thiedeman ook is ingesteld, hij oefent altijd druk uit, tot het paard in de gewenste houding loopt

de manier waarop die houding wordt bereikt is niet de juiste

je paard moest juist doordat hij achteren actiever wordt gemaakt aan de voorkant de hand gaan opzoeken en die gaan volgen, begin je aan de voorkant ipv de achterkant, hem dus tegen te houden, gaat hij je hand niet opzoeken maar die druk ontduiken door zn hoofd maar naar beneden te doen

ik heb ervaring met lastige nageeflijk te krijgen paarden, ervaring met veel hulpteugels, oa de thiedeman, en het beste is toch echt goed priveles nemen, zonder hupteugel, want dan pas gaat het paard op de goede manier in de goede houding lopen!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 19:54

Hoi allemaal,

Ik heb dit topic gestart omdat ik graag antwoord wilde op de vraag of ik van mijn bijrijder iets kan vragen over de manier waarop ze rijdt.
Het was dus niet mijn bedoeling een discussie te starten over het gebruik van de thiedeman. Ik zou nu best uitgebreid kunnen uitleggen waarom ik wil dat mijn bijrijder de thiedeman gebruikt en waarom ik er zelf eerst ook mee gereden heb, maar dan zou ik de discussie alleen maar aanzwengelen. Eigenlijk wilde ik sowieso niet meer reageren, maar aangezien de reacties blijven komen... Lachen

In ieder geval, allemaal bedankt voor het meedenken. Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik het met mijn instructeur besproken en zijn er inmiddels goede afspraken met mijn bijrijder. Dus wat mij betreft kan dit topic sluiten!

Lachen

SassieSjaak

Berichten: 2250
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 21:04

Ik rij ook een paardje voor een vriendin van mij.
En ik rij hem ook met een thiederman.
Het is jou paard en zij rijdt hem toch alleen maar dus ik vind dat ze t moet doen zoals jij zegt.

Het is en blijft jou paard, en zij rijdt hem voor jou.
Ik vind een paardje veel fijner lopen met thiederman als zonder.
Suc-6

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 21:29

Plucker schreef:
Ik vind een paardje veel fijner lopen met thiederman als zonder.
Suc-6


tsja als je zo gaat denken kan ik mijn paard ook wel met slof gaan rijden omdat ik me dan druk hoef te maken of hij wel rond loopt!!

Ik denk dat het gewoon beter is asl ze gaat lessen en misschien soms die thiedeman erbij pakt, ik ben ook zo'n deler geweest en het was niet bepaald leuk, ik heb er juist niet door leren rijden

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 21:37

Ja omdat het plaatje dan mooi is nou fijn hoor.
Ik moest ook verplicht met tiedeman rijden op mijn verzorg fjord ik vond het echt waardeloos beestje kon niet meer op eigen benen lopen.
hij moest dan ook op de strakste stand nou ik vertikte het om dat te doen en ra ra naar een paar weken liep hij al stukke beter en er waren er genoeg die dat op vielen.
Ik ben er mee gestopt omdat ik een eigen paardje heb gekocht kan nog bijna niks en ik ben ook niet van plan om er ook maar een hulpteugel aan te hangen omadat dat mooi is voor het plaatje.
Ik zal het hierbij laten iedereen moet het verder ook zelf weten wat hij/zij het beste voor het paard vind maar fijten blijfen fijten voor mij.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 21:41

gijsenkim schreef:
Ik denk dat je paard beter af is zonder hulpteugel........ laat je bijrijder lekker rijden met het paard zoals ze dat doet. Bij jou loopt hij verder goed. Je hoeft toch niet te presteren..........


...en misschien bereikt ze wel wat met haar argument Knipoog

'Paint' it 'Black'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Trendiction, YandexBot en 97 bezoekers