Hoe reed jullie bijrijdster de eerste keer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:02

De eerste keer dat verzorgmeisjes iets doen bij par zie ik zowieso al niet echt serieus, kijk wel naar hoe ze ermee omgaan, maar weet ook vantevoren al dat par gaat uitproberen.

Tijdens longeren zal ze blijven vervelen de eerste keer, naar haar toekomen, stijgeren, omdraaien.
Bij het rijden zal ze steeds harder gaan, niet nageefelijk zijn, en bochten afsnijden.

Het enige waar ik dan idd ook naar kijk is dat ze niet in haar mond aan het trekken zijn en gewoon rustig blijven.

Par wordt vanzelf rustiger naarmate ze het meisje vaker zal zien.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:28

De eerste keer dat ik naar mijn vroegere verzorgfjordje ging, had ik ook niet verwacht dat ze me meteen zou willen zien rijden. Maar ik was klaar met borstelen, en ze wijst me het zadel aan.
Dus ik zadel op, en stap op, reageren alle 'toeschouwers' met 'zo Pepper heeft er zin in'. Goh, loopt ie normaal niet zo? Hmmm... Pepper had een tijd stil gestaan, en was heel erg blij dat hij weer mocht lopen. Hij liep onwijs te showen, ik had er verder ook niet veel op in te brengen, maar hij liep wel leuk Clown
Jammer was alleen dat de bak heel erg modderig was, en hij veel te veel op de voorhand liep, en dus constant struikelde...

Ik ben toen trouwens weer naar binnen gehaald door zn eigenaresse, omdat mijn handen helemaal waren gaan gloeien omdat het regende ed, en ze niet wilde dat ik ziek werd Ach gut ... Achteraf gezien was ik daar wel blij om, want ik kan wel tegen een stootje... Maar Pepper niet...

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:56

De eerste keer heb ik ook geen grote verwachtingen. Andrew is een erg dominante pony en hoe meer ze met hun handen rijden (en de teugels kort houden) hoe sterker hij zich maakt. Ik heb dus het liefst dat ze hem gewoon aan een redewlijk lang teugeltje met hun been rijden en voorwaarts rijden zonder te knoeien met teugels. Als ze hem op die manier goed aan het lopen krijgen, dan komt alles wel goed.
Veel keus heb je niet in onze omgeving. Dus de meeste meisjes die gaan verzorgen hebben alleen les op manegepony's gehad en moeten nog veel leren. Zolang ze maar niet te eigenwijs zijn om dingen van je aan te nemen wil ik het proberen...

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:07

zilverster schreef:
de 1e keer dat ik ging rijden op mijn verzorgpony ben ik er gelijk afgekukelt..
Ik weet niet wat ze gedacht meot hebben... Schijnheilig Maar toch ben ik aangenomen..


Hahaha! Ja jij kon wel Springen...moest je het alleen Forrest nog leren Tong uitsteken .
Nee maar het ging er mij niet om dat je eraf viel hoor....je klom er meteen weer op, reed netjes, zat niet te schoppen en te plukken..en dat vind ik veel belangrijker! Per slot valt iedereen er wel een keer af!

Nu weer even ontopic: Toen ik de eerste keer op mijn verzorgknol ging rijden had hij al een jaar ofzo stil gestaan en had die man alleen een zadel (zonder beugels dus). En omdat hij niet wist wat hij zou doen, had hij hem maar aan de longe gedaan...Ja daar zat ik dus aan de longe zonder beugels....kon niet zoveel misgaan toch?? Hahaa

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:31

ik heb een keer ergens proefgereden, was bij een haffie. Ik kwam toen net uit mijn werk bij de efteling... en had niet door dat ze me eigenlijk ook even wilde zien rijden. WHAHAHA wat een lachertje, zat ik daar in me efteling appepakkie, met mijn witte blouse helemaal opgerold en onder het vesje gestouwd, zodat die niet AL te vies zou worden (het was kei warm en hardje zomer)... cap was te groot, en ik had chaps geleend die ook te groot waren... HET ZAG ER NIET UIT!!

maar het paardje liep super, lekker aan de teugel, braaf aan het been. de eigenaresse zei nog dat ie me misschien kon uitproberen, deed ie ook, maar had hem snel onder controle, het was best een mak beestje...

helaas is de pony toch niet door gegaan. Ik wilde praten over het bedrag dat ze vroeg, ze vroeg 50 euro en het as toch een flink eind fietsen... in eerste instantie wilde ze er wel over praten, maar toen hield ze toch ineens voet bij stuk.. toen had ik toch zoiets van, sorry, maar dat heb ik gewoon niet...

De eerste keer dat ik op oscar reed liep hij ook best netjes, hij had alleen al heeeeel lang stil gestaan, waardoor ik er eerst aan de longe opgezeten heb.. maar dat ging prima en os hield zich koest... op een gegeven moment heb ik een paar lessen gehad, en daarna ging het een stuk beter!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:49

Ik vind de eerste paar keer rijden als een eigenaresse erbij stat eigenlijk wel een beetje "eng"
Je bent dan heel voorzichtig en denkt de hele tijd, doe ik het wel goed, ik ga dan ook meteen een stuk slordiger rijden en niks lukt meer Haha!

maar ach oliebol happends Haha!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:00

Bij mijn eerste verzorgpony werd ik gewoon in de wei gezet. Hier is ze, veel plezier. Dus ik (ik was toen tien of elf ofzo) ik poetste en toen weer weg. Ik mocht zovaak komen als ik wilde dus bijna elke dag. Na een week durfde ik eindelijk te vragen of ik mocht rijden. Dus die jongen: 'ja hoor, hier is het zadel en het hoofdstel.' Wij naar de bak. Ik er op. Het was een redelijk snel paard en ze had een jaar niet gelopen en er was een of andere machine nogal hard aan het brullen, dus toen ik aandraafde galoppeerde ze aan en ze wilde zich niet op laten vangen, dus ik op een volte gezet en toen begon ze te bokken en recht voor de ogen van die jongen viel ik er keihard af! Huilen Bloos Maar ik mocht blijven Lachen Dus de volgende dag ik weer rijden, maar er gebeurde precies het zelfde Huilen Gelukkig stond die jongen er niet bij, maar hij vroeg later of ik er nog afgevallen was en toen ik ja zei was hij erg verbaasd... Later ging alles heel goed, maar het maakte dus niet echt uit hoe ik reed! Knipoog

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:50

eerste keer is volgens mij gedoemd te mislukken. Haha!
niet dat ik zulke slechte ervaringen heb, ik ging op een paard rijden dat ik toch wel mocht rijden of ik nou goed of slecht reed.
maar je bent gewoon zenuwachtig voor zo'n eerste keer, daarbij pak je het paard aan? met risico dat de eigenaar je maar arrogant vind of laat je het een beetje op z'n beloop, zodat de eigenaar denkt dat je over je heen laat lopen.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:03

dana schreef:
maar je bent gewoon zenuwachtig voor zo'n eerste keer, daarbij pak je het paard aan? met risico dat de eigenaar je maar arrogant vind of laat je het een beetje op z'n beloop, zodat de eigenaar denkt dat je over je heen laat lopen.


Zeker weten!

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:22

Melissa schreef:
Ik vind de eerste paar keer rijden als een eigenaresse erbij stat eigenlijk wel een beetje "eng"
Je bent dan heel voorzichtig en denkt de hele tijd, doe ik het wel goed, ik ga dan ook meteen een stuk slordiger rijden en niks lukt meer Haha!

maar ach oliebol happends Haha!



onzin melis! het ging juist heel erg goed vond ikke! nog even en je sjeest er zo op weg...(als we haar kunnen krijgen natuurlijk! Haha! )

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:47

Mijn bijrijdster reed de eerste 2 keren toen ik erbij was erg vriendelijk en Nappie deed niet echt moeilijk. Volgens mijn instructeurs moest ze nog wel heel veel leren maar dat zou wel goed komen (altijd positief denken....) Ze vond dat ze alles wel zo al wist na 2 x rijden en heb haar daarna haar gang laten gaan hoewel ik dat verschrikkelijk moeilijk vond omdat ik er niet helemaal het juiste gevoel bij had (helemaal omdat ik een stel basis dingetjes had opgeschreven en dat werd afgedaan als "pennyregels" terwijl ik wel het gevoel had dat het allemaal niet werd gedaan wat erop stond en ik haar moest laten zien hoe je bandageerd terwijl ze had gezegd dat ze dat allemaal al kon omdat ze handelspaarden had gereden)

Totdat ik ineens na 3 weken door beide instructeurs werd aangesproken dat mijn bijrijdster er toch wel nare trekjes op na hield..................... Ze had mijn paard een aantal keren op zijn kont getrokken en heeft meer dan 2/3 van de les in de hoeken met hem stil gestaan. Nou zijn beide instructeurs geen mensen die zich snel met iemand anders bemoeien (meestal vinden ze dat mensen het zelf maar moeten "uitvechten") Maar dit keer had de vrouwelijke intructeur er meerdere malen wat van gezegd dat dit niet de manier was om met mijn paard om te gaan en dat het alleen maar averechts zou werken en dat het een paard is die echt een zachte hand nodig heeft, maar ze wilde niet luisteren en mijn instructeur heeft zich daarna niet meer met haar bemoeid in de les.

Uiteindelijk heb ik van diverse vriendinnen en kenissen op stal te horen gekregen dat ze helemaal niet zo vriendelijk bezig was en zodra ik mijn hielen had gelicht en ik uit het zicht van de bak was dat Nappie eens flink op zijn donder kreeg en in zijn mond werd getrokken Huilen

Zoals jullie begrijpen heb ik de knoop maar gelijk doorgehakt en heb ik haar gezegd dat op aanraden van mijn instructeurs het geen klikkende combinatie was. Hier was ze het totaal niet mee eens want ze had echt heerlijk gereden Verward Maargoed het was mijn eigen beslissing en ze wilde er verder niet over praten.....)

Maargoed dat was mijn eerste bijrijdster, nu heb ik een meisje van 14 die echt helemaal verliefd op Nap is hem wegrijdt alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, hem heerlijk vertroeteld helemaal zijn stalletje netjes achterlaat en hem ook nog eens heel netjes rijdt Hij is volgens mij net zo verliefd op haar als zij op hem en dat is me meer waard dan wat dan ook Ze was wel heel erg zenuwachtig maar dat geeft niet, zou ik ook zijn Knipoog

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:37

Het woord bijrijdster vind ik niet meer op zijn plaats, want ze verzorgt, traint en brengt ze uit op wedstrijden. Ze is begonnen met 1 x in de week voor een Arabier de dressuur te verzorgen en dit is nu uitgebreid tot 7 dagen in de week en de verzorging van 3 van de 4 Arabieren. Natuurlijk was het in het begin wennen aan mij en het dier. maar door veel privélessen ging de combinatie steeds beter lopen. Het is normaal, dat je bij de eerste ritten denkt, van houdt ze dit wel vol...en nu zie ik ze met een blik kijken van ach...als ik er zelf op zit...maar ze blijft positief. Schijnheilig

I love my Arabian horses

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:50

De eerste keer dat ik op Dex zat, had ik het gevoel dat ik de eerste keer op een paard zat. Niet dat het rijtechnisch slecht ging, maar ik had jarenlang alleen buitengereden en kwam nu ineens het paard rijden, van iemand die bij ons de buurt toch wel goed staat aangeschreven. De eerste keer dat ik op stal kwam werden er meteen allemaal vragen op me afgevuurd van: "Wat denk je met het paard te gaan doen" en "Wat doe jij als hij..... doet". En toen werd Dex ook nog eens voorgereden voor me. Helemaal erg. Ik ben iemand die er dan ook het liefst zelf opstapt. Dus toen zakte de moed me een beetje in de schoenen. Was echt bang dat het helemaal verkeerd ging.
Maar ja, die dag is nu 5 jaar geleden, dus ik denk dat het toch wel goed gegaan is.

verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:38

Mijn 1ste keer was ik ook van die pony afgekukeld; later bleek dat ze pijn had als je op haar reed.
De eigenaares had toen meteen aangeboden dat ik oop haar paardje mocht rijden... echt helemaal top OK dan!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:47

eerste keer ging voor m'n gevoel wel goed, behalve dat ik een heel groot deel van de hoefslag niet eens gezien heb Knipoog

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:15

Dennis was heel braaf en sjokte achter mij aan. Dat doet hij altijd als er voor het eerst weer een nieuw iemand op hem rijd. Z'n verzorgmeisje was heel lief voor hem en deed erg haar best. Ze rijd nog niet zo lang dus ik kon er ook niet veel van verwachten. Het enige wat ik zocht was een gezellige meid die leuk met Dennis en mijn spullen om gaat en zich er voor in zet. Dat ze niet zo goed rijd maakt mij niet zo veel uit, Dennis maakt het weinig uit(zo lang het gezellig is en hij niet te hard hoeft te werken vind hij het goed).
Het is een top meid die Dennis nu verzorgt. Ze komt 2x per week, gaat kwa rijden(met Dennis, heeft een beetje een gebruiks aanwijzing als je hem echt aan het werk wil hebben) onwijs voor uit en zelfs als het onwijs slecht weer is hoor ik haar niet klagen. Ik vind het knap voor een meisje van 10 die het echt zelf allemaal wil en zo haar best doet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:03

Hoi,

Wij hebben sinds een paar maanden ook een bijrijdster en dit bevalt onzettend goed. In het begin even de kat uit de boom kijken van bijde kanten... en vertrouwen krijgen in elkaar... en nu wordt het alleen maar beter! We zijn er echt onwijs blij mee..!!

www.stalpetersburg.nl kijk voor meer informatie in ons profiel OK dan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Patriesje, XXleonieXX en 158 bezoekers