wat verwachten jullie van de pensioneigenaar??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 22:27

ik wil wel altijd graag mijn eigen voer voeren en dat wordt ook keurig gedaan en daarnaast is de eigenaar van mening dat ik niks te kort mag komen, want ik betaal stal huur. Ideaal zo'n man *LOL* OK dan! Verder zetten hun ze buiten en halen ze binnen en er wordt gevoerd.

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:57

ik ben ook staleigenaar van een gewone betaalbare pensionstal en doe eigenlijk van alles op stal ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om bijv. een paard zonder voer of water te laten staan,ik loop elke avond de stal nog een x rond om te kijken of de deuren goed dicht zijn,of zijn stalletje schoon is,dekentje recht ligt,geen beenbeschermers meer om heeft,wel fit uit zijn oogjes kijkt en ga zo maar door..en zo gauw er 1 ziek is hang ik als eerste aan de telefoon Haha!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:44

Valerie16 schreef:
Maar ik vraag me af misschien stel ik zelf te veel eisen?
Is het te veel gevraagt om
mijn voer te geven en niet dat van hun?
om mijn paardje met zweetdeken niet buiten te zetten als het regent?
om de staldeur 's avonds dicht te doen?
of om de deken die er half afhangt even recht te hangen


Ik kom nu pas in dit topic vallen dus misschien schrijf ik wel dingen die eerder staan. Wat me opvalt is dat ik de indruk heb dat je bepaalde dingen verwacht van een staleigenaar, waarvan ik denk dat het niet in een standaard pakket hoeft te zitten van een pensionstal. Het is maar net wat er af gesproken is en hoe de eigenaar er tegenover staat.
Is het pakket bijvoorbeeld:
- eigenaar mest uit
- strooid op
- geeft twee maal daags biks en hooi

dan kun je niet verwachten dat de eigenaar je paard er uit haald als je zelf niet komt. Maar ook als jij het paard op stal laat staan met een zweetdeken, dan valt het niet binnen de verplichtingen van een staleigenaar om dit te veranderen. Misschien als je hem erom vraagt dat hij je een dienst wil bewijzen, maar om er nou gewoon van uit te gaan dat hij de dekens wel even wisselt.........
Ook het dichtdoen van de staldeur, dat kun je toch ook zelf doen? dat kost jou één seconde meer tijd en de staleigenaar hoeft er niet meer extra voor naar de stal te komen.
Voor honderd euro vind ik dat je niet hoeft te verwachten dat de eigenaar de hele dag rond je paard hangt om dekens te verwisselen, rechthangen, speciaal voer te geven, te controleren of jij de staldeur wel goed dicht doet etc. Ik heb zelf op een stal gewerkt, daar betaalden de pensionklanten echt gruwelijk veel geld. Daarvan kan jij 6 paarden stallen! Er liepen zes man personeel rond, dan mag je idd wel verwachten dat er het een en ander voor je gedaan wordt. Maar dan nog, wanneer een pensionklant ander voer wou, zorgde diegene zelf dat het zo stond dat het makkelijk meegenomen werd bij het voeren en werd er gewoon overleg gepleegd van wat de pensionklant wel en niet verwachtte en van het personeel verlangde.
Een beetje eigen inbreng kan een hoop leed voorkomen, zeker als de zaken die wel in het standaardpakket (bijv. mesten, opstrooien ed.) wel goed gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:01

Eigen voer geven wisselt dus behoorlijk zoals te lezen valt. Ik ben al enorm blij dat er nu 1 keer gevoerd wordt, en dan ook de gevraagde hoeveelheid. En dat er niet meer gevoerd wordt "want anders is ie sielug" (ter info, mijn paard krijgt nu 150-200 gram brok per dag) Type voer maakt mij niet zoveel uit, zolang ze het er goed op doet Lachen
Dekenkwesties hangen idd van de afspraken af, zaken als deken rechttrekken of buiksingel opnieuw bevestigen, valt bij mij onder automatisme, dat doe je gewoon even.

Wat ik van mijn stalhouder verwacht:
- De gevraagde hoeveelheid voeren, en niet meer, dat bepaal ik namelijk.
- Aangeven als de smid komt, en vragen of het nodig is, zodat ik niet ineens op stal kom en zie dat mijn paard bekapt is, zonder dat ik er iets van wist Boos!
- Mijn paard gewoon behandelen, vriendelijk, opletten of ie een wond heeft.
- Sociaal zijn, open staan voor overleg, bereid zijn om mee te denken.

Mijn conclusie: pensionstallen en stalhouders zijn vaak een uitkomst, maar het is niet mijn ding, ik zal blij wezen als ik m'n paard gewoon weer thuis-thuis kan hebben. Het is altijd geklier...

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:15

Het normaal omgaan met de paarden en openstaan voor overleg zijn dingen die van iedereen verwacht mogen worden. Een beetje oplettendheid is ook meegenomen. Ook de gevraagde hoeveelheid voer moet niet zo moeilijk zijn, maar ik vind niet dat een stalhouder bij moet houden of je paard geënt, ontwormd en naar de smid moet. De eerste twee zullen voor hem wel van belang zijn en het is erg prettig als de hele stal tegelijk gedaan wordt waarbij de staleigenaar een grote rol kan spelen. Maar de smid??? Dat vind ik echt geen standaard vereiste, dat kun je zelf het beste in de gaten houden. In overleg kun je de smid dan voor meerdere pensionklanten tegelijkertijd laten komen.

dosator
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 11:04

Wij staan op een zgn dhz-stal. Alles is mogelijk en bespreekbaar. We hebben een zeer oplettende pensioneigenaaresse, die als het nodig is ingrijpt en je op bepaalde dingen wijst in belang van je paard. Zij is ook onze vraagbaak op stal. Onderling doen we samen veel voor elkaar. Als de één niet kan om wat voor reden dan ook dan lossen we het gezamenlijk op. Voeren gebeurt altijd op de zelfde tijdstippen alleen moet je er wel voor zorgen dat je voer klaar staat in het voerhok. Ben je het een keer vergeten dan word dat ook opgelost.
Dekens wisselen is ook geen probleem maar geef het wel even aan, alhoewel 's avonds toch altijd een x-tra ronde gemaakt word om te kijken of de paarden er goed bij staan en de juiste staldekens op hebben. Maar een paard met een zweetdeken in de regen zetten, nee dat komt bij ons echt niet voor.
Ons voordeel is dat de eigenaaresse gediplomeerde ORUN instrukteur is, echt verstand heeft van paarden, voor haar eigen paarden zeer kritisch is en daardoor voor de pension paarden zeer oplettend is.
We hebben juist voor deze pensionstal gekozen omdat het toch heerlijk is om met je paarden bezig te zijn en niet alleen aankomen, opzadelen, rijden, afzadelen en weer naar huis.
Nee op deze stal bouw je wel een goede band op met je paard!

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 11:58

ik heb met de eigenaar proberen te praten maar doet toch zijn eigen zinnetje, ik heb gevraagt of hij aub mijn voer wou voeren en haar binnen moest laten staan dan zou ik haar buiten zetten. Maar te vergeefs
Nou dan maar op een andere manier a.s maandag ochtend word ik opgehaald door Conny(hier ook op bokt) daar mag ik staan bij de andere Quartertjes.

Hartelijk dank voor jullie reacties OK dan!
en nog(beetje laat) fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.

Groetjes valerie

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:08

goh,dosator? mag ik vragen waar jullie staan? klinkt erg goed! Knipoog

dosator
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:57

Het klinkt niet alleen goed het is daar óók goed, Paardjes hebben het naar hun zin dus wij ook. O ja, alleen jammer voor je, we staan vol en voor de boxen die eventueel leeg komen worden alleen nog echte rijpaarden aangenomen. Clown Dus helaas voor jou ankie! Knipoog

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: wat verwachten jullie van de pensioneigenaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 02:42

Hmm, héél oud topic, toen wist ik nog niet eens wat Bokt was!
Toch kan ik t niet laten hier nog even wat neer te zetten.
Ik heb nl sterk de indruk dat TS (die trouwens mn pony nog voor me gereden heeft) het over mijn vader als pensionstalhouder heeft.
Even over toen gesproken: wij waren géén pensionstal. Mensen in de buurt kwamen vragen of wij plek hadden voor een extra pony, nog iemand moest een paard kwijt, en zo groeide het een beetje. Wat we boden: Grote loopstallen die gedeeld moesten worden met andere paarden of ponies, als t daarmee klikte. Vanuit de loopstal altijd uitloop in paddock, indien niet op dieet ook naar de wei. Gebruik van de buitenbak, solarium, zadelkamer, poetsplaatsen, en er waren lege boxen die gebruikt mochten worden. Wij deden: 2x per dag voeren wat nodig was en ik deed mn best om de loopstallen schoon te houden. Hoefsmid kon je via ons regelen, en ook voor dierenarts zorgden we aanwezig te zijn. Nogmaals boden wij niet echt pension, meer gewoon een plek voor je paard als ie niet bij je eigen huis kon staan.
Ik weet dat we met een andere pony die er ook stond wel ander voer hebben gegeven, en dagelijks medicijnen, over dit paard kan ik t me niet meer herinneren. Wel dat ze een box wilde met stro, wat wij verder niet doen omdat ik de enige was die mestte, en ook niet altijd thuis was om boxen dagelijks te mesten. Maar ze mocht best een box gebruiken, eigen verantwoordelijkheid, en alleen maar meer moeite voor ons. (zowel mn vader als ik vinden dat paarden buiten moeten kunnen lopen)
Dat er met mn vader niet altijd te communiceren valt/viel kan ik wel beamen. Ik gaf ook wel aan dat als iemand iets wilde, ze dat via mij moesten doen. Inmiddels is de bom gebarsten en ben ik daar weg.
TS meldt dat we 16 paarden hadden staan waar we niet naar omkeken, ik weet niet meer precies wie er stonden toen, maar buiten wat pensionklanten stonden er: 1 paard waar ik mee reed en sprong, 1 NRPS pony die dressuur werd gestart door een meisje, jonge NRPS-er die ik toen nog inreed denk ik, miss nog 2 shets die idd niks meer deden, hebben we daarom verkocht, 2 haflingers die voor de kar stonden en die ik af en toe reed, 2 jonge hafl, zelfgefokt van 1 en 2. Meer is er nooit geweest hoor.
Sorry voor dit late en misschien overbodige antwoord, maar wilde dit toch ff kwijt.