Alweer een vraag over paardenpaspoort!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Alweer een vraag over paardenpaspoort!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 01:53

Ik heb een pony zonder papieren en ik rijd geen wedstrijden.

Nu vind ik het dus ook onnodig om hem te laten chippen. Voor zover ik begrepen heb is het chippen ook nog steeds niet verplicht.

Een paardenpaspoort zal echter wel verplicht worden per januari.

Nu zie ik op verschillende sites dat je een paspoort kunt aanvragen maar ik zie bijna overal staan dat ze dan direct gechipt worden.

Kun je nu ook nog een paspoort aanvragen zonder je paard te laten chippen?
En zo ja: hoe en waar dan?

En wat zijn de voordelen van het direct laten chippen? Want volgens de sites waar ik op gekeken heb is het veel beter om direct ook te laten chippen maar waarom Verward


Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 01:57

nee dat kan niet, een paspoort is altijd aan een chip verbonden.
chippen is nog niet verplicht maar word het wel!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 02:11

Maar als chippen niet verplicht is dan mogen ze je toch geen paspoort weigeren als je niet chipt?

Want als ik geen paspoort kan aanvragen zonder te chippen dan dwingen ze mij tot iets wat dus eigenlijk niet verplicht is?

Vreemde zaak maar goed.

Uit de verschillende berichten hierover begreep ik dat de paspoortplicht per 1 jan. 2004 ingaat maar de chipverplichting is nog niet bekend. Maar goed als je zonder chip geen paspoort krijgt tja dan wordt het weer een andere zaak.

Ik wil me eerst nog wat meer verdiepen hierin want ik ga niet zomaar van alles in mijn paard stoppen!
Zucht jammer dat dit nu weer halsoverkop moet allemaal. Zou fijn zijn als ze zulke dingen eens ruimschoots van tevoren bekend maken en dan ook nog op zo'n manier dat je er wat over hoort. Zonder bokt had ik dit allemaal niet eens geweten.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 02:36

kaj schreef:
Zonder bokt had ik dit allemaal niet eens geweten.


Ik dus ook niet.

Heb wel een paardenpaspoort waar alle entingen staan geregistreerd sinds ze in mijn bezit is. Deze heb ik via mijn d.a. ooit gehad, maar schijnbaar is dit niet het paspoort wat ze bedoelen Verward Klopt het dat het echt via een stamboekkantoor verstrekt paspoort moet zijn. Wie helpt mij met de antwoorden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 09:27

Mijn pony's heb ik laten chippen, ookal rijd ik geen wedstrijden. Ze zijn dus gechipt. Toen waren er nog niet zoveel stamboeken die meededen. Dus mijn Haflinger heeft gewoon een paspoort het NHS als ik het goed zeg. Althans dat staat op zijn paspoort. En mijn Welsh Cob heeft een paspoort van het Welsh stamboek.
Ik heb gewoon laten chippen door de veearts. En toen alles opgestuurd wat moest.

Chippen zonder paspoort kan naar mijn weten niet.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:02

Princess schreef:
nee dat kan niet, een paspoort is altijd aan een chip verbonden.


Kan wel hoor! Mander is niet gechipt (en zolang het niet verplicht is laat ik het ook NIET doen!), maar ik heb wel vorige week zijn paspoort aangevraagd en binnengekregen.

Even informeren bij je stamboek. Succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Kazoo
Berichten: 217
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:06

Kijk voor de details even op:
http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/nl-paardenpaspoort/
Er is een overgangsregeling. Als je niet aan wedstrijden meedoet en je paard niet in een trailer over de openbare weg vervoert, heb je in 2004 nog geen paspoort/chip nodig.
Vanaf 2006 moeten alle paarden die in Nederland gehouden worden een paspoort en een chip hebben.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:09

Kazoo schreef:
Er is een overgangsregeling. Als je niet aan wedstrijden meedoet en je paard niet in een trailer over de openbare weg vervoert, heb je in 2004 nog geen paspoort/chip nodig.

Maar als je niet meer over de openbare weg je paard mag vervoeren zonder chip, dan lijkt het mij logisch dat je ook laat chippen. Je kunt altijd naar de kliniek moeten, of gewoon weg willen een keertje.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:36

Een paspoort aanvragen zonder te chippen kan zeker wel. Bij renpaarden wordt al veel langer dan bij 'gewone rijpaarden' een paspoort vanaf de geboorte aangevraagd. En die paarden zijn niet gechipt.

Maar afgelopen weekend stond er iets in de Paard&Sport hierover. Ik geef toe dat ik dat niet zo goed gelezen heb maar volgens mij stond daar wel iets over dat paarden volgend jaar wel allemaal gechipt moeten worden + paspoort. Je moet vanaf volgend jaar ook van elk paard bekend maken of ze geschikt zijn voor consumptie of niet. Als je beslist dat ze niet geschikt zijn voor consumptie kan dat niet meer omgedraaid worden. In dat geval hoeven bepaalde medicijnen ook niet meer in het paspoort genoemd te worden. Als het paard wel geschikt is voor consumptie dan moeten al zijn behandelingen en medicijnen in het paspoort worden opgenomen.

Ik vind het wel een beetje overdreven allemaal hoor.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:12

Kaj je kunt je pony laten inschrijven bij het NRPS dan chippen ze je pony en dan krijg je er een paspoort bij ze schatten hem dan op leeftijd en dan krijgt hij/zij een 1-1-.. geboorte datum en verders moet hij.zij geschets worden. Maar als je contact opneemt met het NRPS dan zeggen ze wat je moet doen en dan kan je eigen DA langs komen voor het chippen en registreren en dan is het een kwestie van de papieren opsturen en dan komt het allemaal in orde en ik moet zeggen bij het NRPS zijn ze aardig vlot

...Dreaming with my eye's wide open...

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:40

Buitenzorg"]
[quote="Princess schreef:
nee dat kan niet, een paspoort is altijd aan een chip verbonden.


Kan wel hoor! Mander is niet gechipt (en zolang het niet verplicht is laat ik het ook NIET doen!), maar ik heb wel vorige week zijn paspoort aangevraagd en binnengekregen.

Even informeren bij je stamboek. Succes!
[/quote]


Ik heb dus een pony zonder papieren en ik ben een ochtend aan het bellen geweest maar het was niet meer mogelijk om alleen een paspoort aan te vragen dus zonder een chip erbij.
Ok, dan maar helemaal niets, want zolang die chipverplichting nog niet wettelijk geregeld is, komt er geen chip in mijn pony.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 13:06

Chronos schreef:
Kaj je kunt je pony laten inschrijven bij het NRPS dan chippen ze je pony en dan krijg je er een paspoort bij ze schatten hem dan op leeftijd en dan krijgt hij/zij een 1-1-.. geboorte datum en verders moet hij.zij geschets worden. Maar als je contact opneemt met het NRPS dan zeggen ze wat je moet doen en dan kan je eigen DA langs komen voor het chippen en registreren en dan is het een kwestie van de papieren opsturen en dan komt het allemaal in orde en ik moet zeggen bij het NRPS zijn ze aardig vlot


Dank je!
Ik denk dat ik dan maar eens contact met het nrps ga opnemen!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:21

opala schreef:
Heb wel een paardenpaspoort waar alle entingen staan geregistreerd sinds ze in mijn bezit is.

Hoe dom kun je zijn. Ik bedoel dus het vaccinatieboekje Bloos .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 bezoekers