Wat zetten jullie in je paardenpaspoort per 1-1 a.s.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:22

De maximale wachttijd voor bepaalde medicijnen, die dus niet gebruikt worden indien de eigenaar/houder van een paard in het paspoort invult: niet geschikt voor menselijke consumptie, bedraagt ongeveer 6 maand..
Immers als ik mijn paspoort kwijtraak is mijn paard minimaal 6 maand niet geschikt voor menselijke consumptie.

Je kunt nu invullen wel geschikt en als de nood aan de man is dit herroepen indien nodig...

Dan komt nog dat er een overgangstermijn is voor stamboek paarden...
En dan de EU-knijp: de EU kent geen hobbydieren en/of hobbydierhouders..dus iemand met een pretshet/recreatiemix, die volgens de PVE site eigenlijk aangemerkt word als zijnde hobbydier-houder bestaat niet volgens de EU Bloos!

Daarnaast zal de EU ergens in maart 2004 beslissen over het chippen...
de raad van dierenaangelegenheden heeft daarop al als advies uitgegeven om daarom te wachten op die uitspraak om te besluiten chippen dan wel of niet te beslissen...

De PVE is aangewezen om de besluiten betreffende de I&R regeling te coördineren en uit te voeren...met andere instanties om dit te gaan controleren..

De NWPCS heeft wel veulenschetsers die mogen chippen, afgelopen zomer door een veulenschetser laten chippen.

Voor veulens is het de bedoeling dat veulens bij de moeder blijven tot ze gechipt zijn tot een leeftijd van maximaal 7 maand.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:24

Scylla"]
[quote="Aramat schreef:
De bestemming 'slacht' mag wel gewijzigd worden in 'niet bestemd voor de slacht', andersom mag niet


Dus dan kan je je paard eigenlijk als beste opgeven als voor menselijk consumptie geschikt als k t goed begrijp??
[/quote]
Ja doe dat, want je kunt t altijd nog wijzigen !!!!Andersom gaat niet.
Per 1 januaRI 2006 kun je niet meer laten slachten zonder paspoort, dat is wat er tot nog toe word aangegeven.
Enwat denk jij dat die mensen doen die de ponys niet laten chippen en registreren?
VervoerenMAG nl niet meer.......

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:28

Ethelate schreef:
Zou de slager nou echt gaan navragen over het paspoort als jij daar aankomt met je paard?
En niet elk paard is geregistreerd, dus als jij tegen de slager zegt dat hij geen paspoort heeft, wat dan?



Dat gaat dus straks niet meer.
Er wordt het eerst gecontroleerd op markten en slachthuizen.....

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:31

Scylla"]
[quote="Aramat schreef:
De bestemming 'slacht' mag wel gewijzigd worden in 'niet bestemd voor de slacht', andersom mag niet


Dus dan kan je je paard eigenlijk als beste opgeven als voor menselijk consumptie geschikt als k t goed begrijp??
[/quote]

Als jij wilt dat je paard voor consumptie is wel ja..

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:34

Natasha schreef:
Bokkers: als het straks echt allemaal zo gaat vul dan in : WEL voor menselijke consumptie bestemd!!!
Dat kun je nl altijd veranderen in NIET.
Andersom schijnt onherroepelijk te zijn!

Dat je paardje onverhandelbaar wordt als het ouder en versleten is, omdat de laatste eigenaar komt te zitten met de kosten vooor euthenasie oa..


Dit snap ik niet.. ik wil juist laten vastleggen dat mn paard niet opgegeten wordt. ALS ie ooit verkocht zou worden, wat waarschijnlijk nooit gebeurd, dan ben ik juist heel blij dat ik weet dat ie niet in de pan eindigd!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:34

Aramat dat is zo, maar je brengt t zo wel erg cru.

Ik wil de bokkers er op wijzen dat verzekeringspremies ed de pan uitrijzen, als je zon paard wil laten verzekeren.
En dat als je ooit het paard verkoopt, er niet om teruggekomen kan worden, en het lot van het paard wel eens veel minder gunstig kan aflopen, als dat ie vetgemest naar de slagerij was gegaan!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:38

hmm ok daar heb je gelijk in. Maar leg s uit van die premies dan? Ik heb geen verstand van verzekeringen..

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:39

beautyfull_mickey schreef:
ik heb even geen zin om het hele toppic door te lezen Bloos
maar moet je dan per 1 januari zelf naar de dierenarts gaan en dit erin laten zetten,of hoe moet je dat doen?




gomir

Berichten: 25545
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:39

En het kan weleens lastig verkopen worden als je dat toch wilt...

gomir

Berichten: 25545
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:41

Ik heb geen idee mickey
Wsl kun je dat wel doen als de veearts weer bij je is Verward Ik denk dat ik er morgen maar even over bel Heb nu kerstvakantie dus kan makkelijk even op en neer naar de veearts Knipoog

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:42

ja dat is een heel belangrijke opmerking, want dan? Wat gebeurt er dan? Heb je er geld voor over om hem/haar te laten euthaniseren? En anders?

gomir

Berichten: 25545
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:45

Een spuitje en naar de destructie kan altijd nog Biepmiep
Dan gaan ze gewoon in de lijm...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:47

Zolang er geen databases gekoppeld (kunnen) worden tot minimaal 2007, heeft het vermelden van dan wel of niet geschikt voor menselijke consumptie geen zin...
Ik kan immers het paspoort kwijtraken en heb na 6 maand weer een nieuw paspoort (het paspoort heb ik wel eerder, maar het paard is uiterlijk 6 maand na uitgifte geschikt voor menselijke consumptie) waarin ik vermelden kan dat het paard weer geschikt is voor menselijke consumptie....

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:53

Alane denkt mee! OK dan!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:03

Op zich zal dit op den duur meer gevolgen hebben dan we denken nu.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:13

Natasha schreef:
Alane denkt mee! OK dan!


Of is beter op de hoogte????? Schijnheilig

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:14

Biepmiep schreef:
Op zich zal dit op den duur meer gevolgen hebben dan we denken nu.

Welke gevolgen?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:18

Ik moet voor mijn 28 jarige ruin een paspoort aanvragen. Als ik dan kies voor "menselijke consumptie" mag dat.
Wil jij niet weten wat hij in die 28 jaar aan medicijnen heeft gehad...
En ik denk niet dat 28 jaar nog lekker vlees opleverd Knipoog

Alane, ik heb vanmorgen het stamboekkantoor gebeld en o.a. gevraagd hoe het zit met chippen.
Ik ga niet ieder jaar met alle veulens naar de keuring maar laat er ook aan huis schetsen. Die schetser mag NIET chippen en vanuit het stamboek zijn ze ook nog niet bezig om de veulencontroleurs daarvoor op te leiden. Misschien dat een veulencontroleur uit een andere regio wel een cursus (zelf of voor een ander stamboek) heeft gedaan.
Ik ben benieuwd of je vanaf volgend jaar idd op stamboekkeuringen kan laten chippen, ze roepen dat namelijk al vanaf '98 maar ik heb ze nog niet bezig gezien op keuringen van het welsh stamboek.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:41

Alane"]
[quote="Biepmiep schreef:
Op zich zal dit op den duur meer gevolgen hebben dan we denken nu.

Welke gevolgen?
[/quote]

Die heb ik toch al opgenoemd Alane?

Verder is een 28 jarige voor de dood meer waard als een 2 jarige.
Gek he, maar waar.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:48

Natasha"]
[quote="Alane"][quote="Biepmiep"]
Op zich zal dit op den duur meer gevolgen hebben dan we denken nu.
[/quote]
Welke gevolgen?
[/quote]

Die heb ik toch al opgenoemd Alane?
[/quote]
Eigenlijk de vraag gesteld aan Biepmiep.
Maar heb eigenlijk van jouw geen duidelijk antwoord kunnen vinden...

[quote="Natasha schreef:
Verder is een 28 jarige voor de dood meer waard als een 2 jarige.
Gek he, maar waar.

Sinds waneer dat dan? Als je had gezegd een (ongeveer) 15 jarige die altijd netjes doorgereden is..dan had ik gezegd van ja maar een 2 jarige meer waard dan een 28 jarige

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48540
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:48

ik zal iig laten vermelden dat Banjer NIET voor menselijke consumptie is....

In eerste instantie niet omdat ik haar een "beter lot" wil gunnen dan een bbq (Banjer is nu 7, en ik heb besloten dat ze minstens 40 gaat worden... tegen die tijd is er vast wel een gerenomeerd paardencrematorium... Haha!)
hoe bedoel je Penny-meisje.... Schijnheilig

En ik lees in dit topic ook over medicijnen... dat is ook een reden waarom ik Banjer niet voor menselijke consumptie geschikt wil hebben... ik wil mijn paard de medicijnen kunnen geven die ze nodig heeft...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:58

SmithsGirl schreef:
ik zal iig laten vermelden dat Banjer NIET voor menselijke consumptie is....

In eerste instantie niet omdat ik haar een "beter lot" wil gunnen dan een bbq (Banjer is nu 7, en ik heb besloten dat ze minstens 40 gaat worden... tegen die tijd is er vast wel een gerenomeerd paardencrematorium... Haha!)
hoe bedoel je Penny-meisje.... Schijnheilig

En ik lees in dit topic ook over medicijnen... dat is ook een reden waarom ik Banjer niet voor menselijke consumptie geschikt wil hebben... ik wil mijn paard de medicijnen kunnen geven die ze nodig heeft...


Jawel, er kan ook echter een keer gebeuren dat je voor een bepaald feit staat: zo snel mogelijk mogelijk verlossen (noodslacht) of een spuitje van de DA. en wachten tot de kadaverkar voorbij komt... Dan is noodslacht ongeschikt voor menselijke consumptie wederom verbonden aan een extra kostenplaatje, die hoger uit kan vallen dan het spuitje van de Da + kadaverkar.... daarbij niet te vergeten dat het geen pretig iets is om het levensloze lichaam van je geliefde paardje nog enkele dagen onder een doek op het erf te zien liggen....ook niet voor derden..

De beslissing wel geschikt kun je ten allertijde herroepen als de DA vind dat met andere medicatie wel kans is op genezing.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48540
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 01:02

dat van het kadaver ben ik absoluut met je eens... de boer bij ons op stal had koeien, waarvan er regelmatig een dood ging... het kadaver lag ook altijd op de hoek van het erf... geen leuk gezicht... maar de volgende (werk-)dag was het altijd al opgehaald...

En dat kostenplaatje... dat kan me niet boeien... ik wil mijn paard de rustplaats geven zoals ik denk dat ze die verdient... ongeacht de evt. veel hogere extra kosten...

edit: stomme typo

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 01:05

Alane"]
[quote="Natasha"][quote="Alane"]
[quote="Biepmiep schreef:
Op zich zal dit op den duur meer gevolgen hebben dan we denken nu.

Welke gevolgen?
[/quote]

Die heb ik toch al opgenoemd Alane?
[/quote]
Eigenlijk de vraag gesteld aan Biepmiep.
Maar heb eigenlijk van jouw geen duidelijk antwoord kunnen vinden...
[/quote]

Of het moet al zijn belasting in de trent van hondebelasting...
Heb je toch ook niet bij varkens/koeien/schapen en geiten?

Verzekering zou wel kunnen overgaan tot verhoging premies...niet door ongeschikt voor menselijke consumptie..eerder doordat bedrijven gaan inspelen op de menselijke emoties met als resultaat dat er duurdere medicijnen op de markt kunnen komen waardoor er langer en kostenverhogend "gesleutel" kan plaatsvinden. Want die bedrijven zijn door de regels nu gebonden aan medicijnen die niet schadelijk mogen zijn voor de mens binnen een termijn van (ik dacht 8 dagen wachttijd) en dus nu een uitloop hebben/krijgen naar 6 maand na einde behandeling...

En dan ook nog eens oppassen als paardeneigenaar voor die DA's die verder gaan/willen behandelen als je in het paspoort hebt vermeld niet geschikt voor menselijke consumptie.....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 01:10

SmithsGirl schreef:
dat van het kadaver ben ik absoluut met je eens... de boer bij ons op stal had koeien, waarvan er regelmatig een dood ging... het kadaver lag ook altijd op de hoek van het erf... geen leuk gezicht... maar de volgende (werk-)dag was het altijd al opgehaald...

En dat kostenplaatje... dat kan me niet boeien... ik wil mijn paard de rustplaats geven zoals ik denk dat ze die verdient... ongeacht de evt. veel hogere extra kosten...

edit: stomme typo


Och of je eet je paard op (slacht) of je hond eet het op of je smeert het op je gezicht...of je zit erop (laatste is het velletje van je paardje)
Als de kadaverkar er binnen een bepaalde termijn is dan worden de kadavers voor allerlei doeleinden gebruikt (vertelde mij een chauffeur van de kadaverdienst een 15-tal jaren geleden)
Als een van mijn pony's niet geholpen kan worden en voor het dier is het op dat moment beter zo snel mogelijk uit zijn/haar lijden verlost te worden en daarnaast kan en wil ik het mijn kids niet aandoen dat het dode dier nog een X-tijd ergens ligt, dan kies ik voor noodslacht..dier uit zijn/haar lijden verlost en geen stinkend "lijk" ergens liggen (=anders als ze dood gevonden worden)