hoe kom je nou eigenlijk aan een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:53

Ik kijk in de krant, op internet, of wordt gewoon gebeld door iemand.

Dan ga ik kijken naar het paard en let erop hoe de paarden daar verzorgd worden en gestald worden. En hoe de mensen daar met het paard omgaan. Er moet meteen een klik zijn. Dwz, op het eerste moment dat ik het paard in de stal zie staan moet hij mij bevallen. Daarna wil ik zien hoe de oorspronkelijke ruiter het paard berijdt en of zijn gangen fijn en regelmatig zijn. Dan kijk ik of het zelf met rijden klikt. Daarna kijk ik naar het gebit, buigproef doen, hoestproef doen vragen naar inentingen. Meestal ga ik dan een tweede keer terug met iemand anders die dan zijn mening kan geven. Als dat in orde is laat ik 'm klinisch en rontgenologisch keuren. Papieren vind ik niet het allerbelangrijkste. Ik heb er nu ook een zonder papieren. Die zou ik er bij kunnen krijgen dmv DNA onderzoek (ik weet nu nl. wie de vader is), maar dat vind ik duur en niet zo zinloos met een paard waarmee je toch niet gaat fokken. Bovendien loopt hij overal zo ook wel in de prijzen, dus aan die papieren heb ik niks.

Wat ook mogelijk is, is op je club (tenminste als je lid bent) rondvragen of iemand een leuk paard weet. Als je daar betrouwbare mensen kent dan scheelt dat ook weer.

francisotten
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Zwinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:14

Waar je je paard ook koopt, laat hem altijd binnen 24 uur keuren. Als er dan niet iets goed is is de verkoper verplicht het paard terug te nemen.
Neem desnoods iemand mee als je gaat bezichtigen, iemand met verstand. En rij het paard dan.
De meeste handelaars hebben er geen moeite mee om je te belazeren. Maar er zijn ook goede.
En ook niet elke particulier is te vertrouwen.
Dus is het een kwestie van goed opletten en ook op je gevoel afgaan. En niet meteen smelten voor dat lieve koppie.
ps. Ik heb nog een lief Arabiertje te koop. Ruin. Licht western aangereden. Moet door omstandigheden weg en alleen voor een goed tehuis. Is niet geschikt voor beginners. Hij is nl. zeer leergierig en werkwillig en heeft genoeg energie. Hij is ook makkelijk engels aan te rijden.
Succes met zoeken, neem de tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:18

francisotten schreef:
Waar je je paard ook koopt, laat hem altijd binnen 24 uur keuren. Als er dan niet iets goed is is de verkoper verplicht het paard terug te nemen.
Neem desnoods iemand mee als je gaat bezichtigen, iemand met verstand. En rij het paard dan.
De meeste handelaars hebben er geen moeite mee om je te belazeren. Maar er zijn ook goede.
En ook niet elke particulier is te vertrouwen.
Dus is het een kwestie van goed opletten en ook op je gevoel afgaan. En niet meteen smelten voor dat lieve koppie.
ps. Ik heb nog een lief Arabiertje te koop. Ruin. Licht western aangereden. Moet door omstandigheden weg en alleen voor een goed tehuis. Is niet geschikt voor beginners. Hij is nl. zeer leergierig en werkwillig en heeft genoeg energie. Hij is ook makkelijk engels aan te rijden.
Succes met zoeken, neem de tijd.



Binnen 24 uur Verward

Keuringsrapport is 3 maanden geldig, en met de huidige wet kan je na 6 maanden je paard nog terugbrengen.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:21

Citaat:
Dit is dus bij mij het geval, Jersey heeft een brandmerk en er horen papieren bij te zitten,maar die heeft de fokker nog..
Maar hoezo is dit gevaarlijk dan?


het paard zou buiten gestolen ook afgekeurd kunnen zijn....
met zulke paarden is er vaak wat aan de hand!
ik ken een meisje die zo een paard heeft en het gaat nu wel beter, maar ze heeft een jaar niet kunnen rijden het beestje was stokkreupel en had rugproblemen

francisotten
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Zwinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:33

Als je paard een brandmerk heeft en je weet de afstamming en naam van je paard, dan kun je vaak een duplicaat van het papier aanvragen bij het stamboek. Altijd de moeite waard. Vaak benaderd het stamboek dan eerst de vorige eigenaar. Want die behoord het papier bij het paard af te geven en het papier blijft altijd van het stamboek.

francisotten
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Zwinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:37

Klopt, maar dan moet je wel kunnen aantonen dat het al een gebrek was bij aankoop. En dat is haast nooit meer aan te tonen.
Laat daarom je paard altijd binnen 24 uur keuren. Dat is binnen ons verkoop wereldje ook heel normaal. Je weet dan wat je koopt en bent nog niet aan je paardje verknocht.
Sluit desnoods een koopovereenkomst af. Die beide partijen tekenen.
Ik heb al zoveel teleurstellingen bij anderen gezien. En dat is meestal echt leed. Want als de verkoper eenmaal het geld in zijn zak heeft en het paard de dam af is, dan vervalt de garantie!!!!

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 02:26

wij hebben eerst een pony en later onze 2 paarden via internet, marktplaats, gekocht. we eisten een maand proeftijd en lieten thuis de da even kijken. Het waren alleddrie geweldige aankopen. we hebben er nooit spijt van gehad.

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:05

marktplaats, en dan laten keuren, en een proeftijd afspreken

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:08

Ik heb mijn paard ook op marktplaats gevonden Ik heb hem wel laten keuren en nu na 1,5 jaar zijn we nog heel gelukkig samen Lovers

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:31

Ik mijn paard gekocht bij de ranch waar ik al een jaar les had. Ik vertelde dat ik een paard zocht, en op een dag lieten ze mij kennis maken met Bonanza! Haha! Helemaal perfect verlopen, klinisch goedgekeurd en mijn paard staat daar nu ook gestald. Ik zou het zo weer overdoen, betrouwbaarder kan niet! Lachen

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 16:28

ja je kunt genept worden, wij waren bij een "recreatiepaard" wezen kijken, t arme beest kon bijna niet staan en dat willen mensen dan verkopen. en je hoort wel meer slechte dingen, zovan: oh die stal spuit dat in de benen zodat ze goed lopen, en als ze dan thuis zijn zijn ze alleen goed voor de slacht.

tja wat moet je daarmee, je moet gewoon heel goed zoeken, en je niet op 1 blindstaren, ik ben wel bij 5 verschillende wezen kijken voor ik sjors vond

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 16:31

Ik ga 27 dec naar mischien ons toekomstig paard kijken,maar stel dat ik hem wil laten keuren,moet ik dan mijn dierenarts meenemen?of hoe werkt dat,staat namelijk 1 uur rijden van mij af,heb via marktplaats gevonden,de contacten via e-mail leken mij dat het een heel betouwbaar iemand is,staat bij haar aan huis,maar wat kan ik nu het beste doen?

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 16:45

Ik zal het zeker weten door een door jou gekozen vee-arts laten doen (eentje waar je ervaring mee hebt). Dat recht heb je als koper! Voor de rest kun je met de verkoper afspreken hoe en wanneer je 'm gaat later keuren. Lachen

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 16:54

Ik heb Cheyenne ook op Marktplaats gevonden. Voordeel was wel, dat ik ook precies wist van welke fokker ze vandaan kwam voordat deze eigenaar haar gekocht had. Dat geeft al iets meer beeld van een paard. Ze heeft goede papieren, was netjes ingeschreven in het Belgisch Arabisch Stamboek en ik heb haar klinisch laten keuren.....Tsja, 100% zeker weet je het nooit natuurlijk. Maar ik heb de gok genomen en nog geen moment spijt gehad.

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 17:38

Ik ben het meest voor wat grotere stallen, maar ook daar kun je bedonderd worden...Bloos

bianca22 schreef:
wij hebben in die tijd een paar fouten gemaakt. door hem bijvoorbeeld niet meteen een retourtje te geven bij het ontdekken van stalgebreken.

En als je wel de volgende dag belt moet je ook maar afwachten of je er nog afkomt...Het blijft jouw woord tegen dat van hen. In mijn geval was er alleen met een rechtszaak uit te komen en zo'n drama vind ik een luchtzuiger nou ook weer niet Knipoog (dan wordt het ook een heel duur paard Bloos )


Verder paard laten keuren voor je het mee naar huis neemt bij een door jezelf uitgekozen veearts
En neem als je gaat kijken een ervaren persoon mee


Ik heb mijn eerste paard na mijn pony via bokt gekocht en dit paard staat nu weer te koop(wel 2,5 jaar later inmiddels Knipoog )
Ik weet niet wat je zoekt Verward

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:57

EUR 2500,- in principe vast
Beschrijving: Te koop: Veelzijdige "Good looking" E-Pony

7 jarige Volbloed Arabier x Appaloosa ruin.

Witte "few-spot". Aparte verschijning.

Zeer braaf in de omgang. Op mensen gericht.

Kan goed met andere paarden op de wei.

Uitstekend gemanierd. Absoluut geen stalgebreken.

Western getraind, dressuurmatig bereden, houdt ook van een sprongetje.

Verkeers- en trailermak. Lekker voorwaarts. EUR 2500,-
Ik denk dat ik dat al gevonden heb,kijk maar eens op marktplaats,onder pony's zoals gezegd ga spoedig kijken,mijn gevoel zegt dat dit um is,maar heb alleen nog een stallingsprobleem,bij ons op de manege is pas vanaf ongeveer april plaats,zij zegt dat we daar over kunnen praten,want zij heeft hem aan huis staan,maar ja je snapt wel dat we (mijn dochter en ik) hem toch zo vlug mogelijk willen hebben,ik weet wel een plaatsje,maar die hebben geen binnenbak,en nou heb ik daar geen benul van,maar denk dat je dan maar weinig kunt rijden met ons hollands weer,en naar een andere pensionstalling gaan die 50 euro duurder is is ook mischien voor zolang een optie....moeilijke keus kon ik maar meteen op mijn stekkie terug.

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:44

brandweervrouw schreef:
ik weet wel een plaatsje,maar die hebben geen binnenbak,en nou heb ik daar geen benul van,maar denk dat je dan maar weinig kunt rijden met ons hollands weer


Ik heb ook alleen een buitenbak, maar ik kan gewoon rijden hoor in de winter Alleen als het veel sneeuwt en het blijft liggen is het even lastiger en soms is de bodem iets aan de harde kant.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:02

ja maar ze zeggen toch dat als de grond hard is ,het h Lachen Lachen eel erg slecht is voor de benen van het paard,en ik zou mijn toekomstig paard niet willen verknallen.

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:11

Mijn bodem is nog niet hard geweest in de afgelopen twee jaar, maar ik heb er vilt inliggen.
Op mijn oude stal kon ik misschien 2 of 3 weken in het jaar niet in de bak rijden bij elkaar. En als het vriest en niet glad is kun je ook nog langs de weg Knipoog

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:18

en is bij jouw de bak dan niet doorweekt van water als het zoveel heeft geregend?hier op de manege wordt dan geadviseerd om er niet in te rijden,omdat dat te zwaar en slecht zou zijn.

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:24

Die van mij is kurkdroog Knipoog
Die van de buren en de achterburen is wel wat nat, maar niet soppig dus die kunnen ook gewoon rijden Je spullen worden alleen wat viezer.

Maar het is heel erg afhankelijk van wat voor bodem er ligt

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:40

Oke bedankt,ga denk ik toch maar even kijken hoe bij hun die buitenbak eruitziet,groetjes karin Lachen Lachen OK dan!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:13

oh, griezels.... dan koop ik helemaal verkeerd een paard... Verward
De laatste paardjes heb ik geen van allen laten keuren, niemand meegehad om te kijken. bij eentje een keer vaker geweest om te rijden (ging toen om een paardje waar ikzelf op wilde rijden en die ook nog eens aangespannen moest leren)

De laatste 3 jaar kopen we eigenlijk maar bij 1 stal pony's (klikt een beetje handelaars achtig van mijn kant maar is niet zo)
eerste drachtige merrie gekocht met veulen, veulen (als 2-jarige)verkocht aan hun en een andere pony weergekocht.
merrie bleek gust, weer laten dekken, mooi veulen van gehad, merrie terug naar de hengst en overlijd daar... ze hebben alles geregeld voor ons OK dan! gezorgd dat we een andere pony weer kregen.
Tussentijds een andere pony erbij gekocht, als rijpony voor mijn dochter. Combinatie klikte niet (een jaar geprobeerd) en deze pony is teruggegaan en er is andere teruggekomen, en wederom precies zoals verteld werd....nooit geen problemen gehad..

Ik heb via internet (en dan 3 via bokt) verkocht.
1 veulen geruild voor een D/E pony(via bokt), deze is weer verkocht via bokt.
1 2-jarige verkocht via bokt.
en 1 verkocht via een andere site, en heb nog steeds contact met de kopers, die nog steeds blij zijn met het paardje die voldoet aan datgene wat ik verteld heb over het paard.

Ik vind het het belangrijkste dat je je op je gemak voelt bij de verkopers...eerst met hun praten voor je een paardje gaat bekijken...heb je het gevoel dat ze niet "in de haak zijn" zou je eigenlijk gelijk moeten afhaken....

Ach mischien heb ik dan nog steeds geluk gehad met mijn paardjes....

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:16

Onze Maikel hebben we bij particulieren gekocht, hij maakte daar echt deel uit van het gezin en ze hadden moeite hem te laten gaan. Dat gaf ons toch wel een goed gevoel. Ze wilde echt dat hij goed terecht kwam. BIj de fokkers waar wij zijn gaan kijken hadden we niet zo'n goed gevoel.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:26

Heej, dit is een leuk topic Lachen , ben benieuwd naar de reacties...
Maar eh, hoe weet je eigenlijk of een handelsstal "goed" is Verward ?