Paarden met claustrofobie ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Paarden met claustrofobie ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 12:35

Wat ik me nou afvroeg, kunnen paarden claustrofobie hebben? en zo Ja, ken je dat herkennen en kan je er iets aan doen?

Het zit eigenlijk zo, Roos staat in een dichte stal (geen luik open of wat dan ook) (alleen snachts) maar nou heeft me vader er al een paar keer smorgens aangetroffen, dat ze ging leggen en dan trappen tegen de wand, helemaal shake, ze was gewoon compleet over de rooie. Nou denken wij dat ze misschien claustrofobie heeft, maar ik weet niet of dat ook bij paarden voorkomt..
of hebben jullie enig idee wat roos mankeert?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:38

Volgens mij is ieder paard van nature ietsje claustrofobisch. Tenminste, dat heb ik altijd geleerd, of het echt zo is weet ik niet?
Was het geen koliek ofzo? Daar dacht ik gelijk aan toen ik je berichtje las..

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 12:49

Nee, het was geen koliek

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:52

Tuurlijk kan dat. Je hebt ook honden en katten met claustrofobie etc.
Ik denk dat het wel zou helpen als ze een luikje met uitkijk op buiten heeft ofzo..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:53

mijn eerste paard was claustrofobisch.......... maar ik denk dat die van jou eerder bang is voor muizen

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:28

ja ik denk dat het best wel kan. Waarom mensen wel en paarden niet? Misschien was het wel een andere oorzaak. Je kan het beste nagaan wat er die dag allemaal voor "anders" was. Waren er toevallig kinderen met vuurwerk of zo? het kan allemaal. of idd die muizen..

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:35

Als ik Fraeva in een stal zet, dan gaat ze ook compleet over de rooie (steigeren, hinneken, bibberen, nergens meer op reageren). Dat komt omdat ze nooit binnen staat en dus dat opgesloten gevoel niet kent, ze kan niet vluchten. Zodra ze in een grote schuur komt, begint ze al enorm te zenuwen.

Staat Roos altijd 's nachts op stal? Misschien is het een idee om haar gewoon in de wei te laten 's nachts, met een schuilstalletje?

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 14:30

Roos staat swinters altijd snacht op stal, maar ze 'moet' nu eigenlijk ook op stal, omdat anders dusty in paniek raakt (daar staat zij naast).
Ze is het wel gewent, en muizen kunnen idd ook nog een optie zijn..

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:35

waarom moet het luik dan dicht s'nachts?

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 14:41

Voor de kou, wind en regen. Maar dat houden we nou voorlopig open, kijken of ze het dan nog steeds doet

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:52

Ik denk ook wel dat paarden van natuur uit vrijwel allemaal een beetje last hebben van claustrofobie, de een al wat meer dan de ander.
Want paarden in het wild leven in grote kale oppervlaktes, zodat ze naderend gevaar snel zien afkomen. Een wild paard zal zich nooit zomaar in een dicht bos bevinden omdat hij dan het gevaar niet ziet afkomen en minder kans heeft om snel weg te komen. Daarom denk ik dat sommige paarden nog panikeren als ze in een kleine ruimte zoals trailer worden opgesloten. Probeer haar haar anders eens een paar keer in een smalle ruimte te brenge, desnoods met 2 zeilen of planken uit elkaar en daar door proberen te lopen, dan kan je zien als niet in paniek geraakt als daar moet blijven staan Knipoog

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:54

Ja dat zou best kunnen. Een pony die bij ons op stal heeft gestaan had ook claustrofobie.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:17

Ik denk wel dat het kan, daarom willen sommige paarden ook de trailer niet in, ze kunnen niks aan zien komen immers

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:11

Ik zal even dagami pben zij kan jullie ook nog wel een verhaaltje vertellen Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:15

pino van mij die heeft ook engtevrees, kan niet met twee paarden op de trailer staan, als ie breed staat is er niets aan de hand. smalle openingen wil ie ook wel eens supersnel in en uitlopen
maar pino is gewoon een vreemd figuur Haha!
kan het geen epilepsie zijn?

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:16

Marieke_456 schreef:
Ik zal even dagami pben zij kan jullie ook nog wel een verhaaltje vertellen Haha!

Euh.. tja Haha!

Ik zal jullie t hele verhaal wel besparen aangezien de topicstartster er niet zo veel aan heeft Knipoog Maar Lente laat zich sinds kort steeds omvallen in de trailer en aangezien wij echt met geen mogelijkheid de reden voor haar gedrag konden bedenken (we zijn heel nederland door geweest met haar en nooit had ze problemen in de trailer... het in de trailer stappen doet ze zonder problemen en tussen haar "valpartijen" door staat ze wel rustig van dr hooi te eten Verward) heb ik al een aantal mensen om raad gevraagd, en een vrouwtje noemde Lentes probleem dus claustrofobie.. Mja, ik weet eigenlijk niet echt wat ik daarvan moet denken Scheve mond Die term vind ik voor Lente in elk geval niet kloppen (want ze loopt bijvoorbeeld dus wel zonder problemen de trailer in) maar in t hele verhaal wat ze eromheen hing zat misschien wel weer een kern van waarheid... Maar dat is dus weer niet van toepassing op dit topic dus ik zal verder wel mn mond houden Haha!

Om nog even ontopic te komen, ik denk wel dat paarden claustrofobie kunnen hebben En ik zou toch proberen om gewoon dat luik van de stal open te laten staan... Ik weet niet wat voor paarden je hebt maar bij Mirei en Lent (Haflingers, kunnen dus wel wat hebben Knipoog ) heb ik t bovenluik altijd open, behalve als t echt heel hard vriest Lachen