Verhuizen, paard mee of niet ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Verhuizen, paard mee of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 23:24

Ik heb het lang willen uitstellen omdat ik echt niet wil verhuizen, maar als 17 jarige heb je daar blijkbaar niet veel over te zeggen. Ik woon in Belgie, oost-vlaanderen Sint-niklaas en ik heb hier ook heel mijn leven gewoont of toch in de omgeving.
Mijn moeder heeft nu een nieuwe vriend en het is al heel snel heel serieus geworden. Hij woont in Mechelen dit is ongeveer 30&40 minuten van sint-niklaas. 21 maart is de groote dag en verhuizen wij dus naar daar. Ik blijf hier in sint-niklaas naar school gaan dus elke dag de trein op.

Mijn merrie staat natuurlijk ook hier in sint-niklaas. En mijn moeder vind het dus ook vanzelfsprekend dat zij mee verhuist. Allemaal goed en wel maar ik maak me hier toch wel zorgen over en zie er echt tegen op.
Ik kocht haar in Augustus 2012 ze is dus toen naar een stal bij ons in de buurt verhuist. Hier heeft ze een jaartje gestaan voor ze naar een dichtere stal verhuist is in September 2013. Ik weet ook dat de vorige eigenaar haar net geen jaar had voor ik haar kocht. Dit wilt dus zeggen dat ze al aardig veel verhuist is de laatste jaren.

Waar ik nu sta, staat ze 24/7 het hele jaar door op de weide met schuilstal. Een dichte stal heeft ze nooit gekend en op de vorige stalling werd ze in de winter dan ook helemaal gek, dit is dus ook een reden dat ik ze verhuist heb. Niet enkel staat zij daar goed maar ook ik ben heel blij van de stalling, ookal is er geen binnenpiste en ligt het er nu slecht bij heb ik het daar toch echt naar mijn zin, zowel ik als mijn paard. Ik kom goed overeen met iedereen en heb een heleboel vrienden gemaakt.

Gisteren ging ik kijken naar de stalling waar ze terecht zou komen als we verhuizen. Ook daar zou ze in de winter weer de stal in gaan en die zijn dan ook erg klein, ze kunnen rond hun as draaien maar verder niet. Ook de piste is erg klein. Er staan daar momenteel 5 paarden waarvan 3 van de eigenaar zelf (eigenaar is al van oudere leeftijd) Dat is een heel verschil tegenover de 26 paarden die ik nu elke dag zie en help verzorgen.

Het is dus vast wel al duidelijk ik wil echt niet verhuizen van stal. En ik vraag me ook af of het wel zo goed is om je paard zo vaak te verhuizen ?

Ik begin te denken of het eventueel mogelijk is om haar te laten staan ? Ik moet elke weekdag met de trein naar school. Mijn paard staat op nog geen 10min rijden van het station en er is ook goede verbinding met de bus. ik zou er dus zonder problemen geraken maar dan moet ik natuurlijk mijn paardrij kleren meesleuren elke dag en ook in het weekend moet ik dan steeds met de trein naar sint-niklaas dit is ongeveer 40 minuten op de trein + wachten op de bus en het rijden naar de stal. dat is in de weekends en in de vakantie dus zeker 1uur onderweg..

Hoe denken jullie er over ? is het te doen om ze te laten staan of neem ik haar toch beter mee ?

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:29

Ik liet haar staan :j je hebt volgens mij zelf al besloten wat voor jullie beide goed voelt. Goed ook dat je zo aan je paard denkt. Zou zeggen, probeer het eerst. Als het tegenvalt kan je alsnog je merrie dichter bij je nieuwe woning halen. Wellicht dat je dan ook wat langer de tijd kunt nemen om een soortgelijke stalling te vinden. Maar, als jij denkt dat jij het kan klaarspelen, lekker laten staan. Je hebt er niks aan als je op een stalling staat waar je weet dat je paard zich frustreert. Word je zelf ook gefrustreerd van.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:30

Niet meenemen, eerst een fatsoenlijke stalling zoeken als je haar toch naar Mechelen haalt.
Dat kun je haar niet aan doen....

emily2105

Berichten: 345
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:31

Is er niet nog een andere stalling daar in de buurt die wel aan je eisen voldoet? Zo nee zou ik haar laten staan, je geeft zelf al aan dat ze niet in een stal gezet kan worden, dus kan je haar beter op deze plek laten staan.

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 23:33

sylva schreef:
Ik liet haar staan :j je hebt volgens mij zelf al besloten wat voor jullie beide goed voelt. Goed ook dat je zo aan je paard denkt. Zou zeggen, probeer het eerst. Als het tegenvalt kan je alsnog je merrie dichter bij je nieuwe woning halen. Wellicht dat je dan ook wat langer de tijd kunt nemen om een soortgelijke stalling te vinden. Maar, als jij denkt dat jij het kan klaarspelen, lekker laten staan. Je hebt er niks aan als je op een stalling staat waar je weet dat je paard zich frustreert. Word je zelf ook gefrustreerd van.


ik denk er inderdaad aan om tot de zomer te wachten om haar te verzetten, de stalling waar ze nu staan is echt een droom. een goede piste zolang het geen weken regent zoals nu, een natural horsemanship piste, een meertje op het domein zelf waar we in de zomer in kunnen zwemmen met de paarden en een geweldige sfeer. ik heb enkel schrik om de motivatie om naar haar toe te gaan te verliezen als ik steeds zo ver moet..

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:34

Nog even laten staan voordat je een stalling in de buurt van je nieuwe woonplaats hebt gevonden die wel voldoet aan je eisen. Stel dat het je bij de nieuwe stal niet bevalt ( wat je eigenlijk al denkt) dan moet je haar NOG een keer verhuizen.

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 23:34

emily2105 schreef:
Is er niet nog een andere stalling daar in de buurt die wel aan je eisen voldoet? Zo nee zou ik haar laten staan, je geeft zelf al aan dat ze niet in een stal gezet kan worden, dus kan je haar beter op deze plek laten staan.


we zijn al enkele stallingen gaan bekijken maar nergens is er tot nu toe mogelijkheid tot 24/7 weidegang... voor de rest zijn er wel weides te huur maar dan ook weer nergens een piste in de buurt om te gaan rijden.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:38

TsarinaZ schreef:
sylva schreef:
Ik liet haar staan :j je hebt volgens mij zelf al besloten wat voor jullie beide goed voelt. Goed ook dat je zo aan je paard denkt. Zou zeggen, probeer het eerst. Als het tegenvalt kan je alsnog je merrie dichter bij je nieuwe woning halen. Wellicht dat je dan ook wat langer de tijd kunt nemen om een soortgelijke stalling te vinden. Maar, als jij denkt dat jij het kan klaarspelen, lekker laten staan. Je hebt er niks aan als je op een stalling staat waar je weet dat je paard zich frustreert. Word je zelf ook gefrustreerd van.


ik denk er inderdaad aan om tot de zomer te wachten om haar te verzetten, de stalling waar ze nu staan is echt een droom. een goede piste zolang het geen weken regent zoals nu, een natural horsemanship piste, een meertje op het domein zelf waar we in de zomer in kunnen zwemmen met de paarden en een geweldige sfeer. ik heb enkel schrik om de motivatie om naar haar toe te gaan te verliezen als ik steeds zo ver moet..


Ik heb ze altijd naast huis gehad en moest later ook een dik jaar verder reizen. Geloof me, voor een fijne stalling heb je het echt over. Dat gaat vanzelf. Ik had het nooit gedacht en heb zelf de keuze gemaakt om de mijne kilometers verderop te zetten destijds, alleen zodat ze in de winter buiten konden. Ik wist waar ik het voor deed, dus het is nooit een issue geweest. Terwijl ik al kan miepen als ik 25 min moet fietsen naar m'n werk :')
Laatst bijgewerkt door Hollyleaves op 02-02-14 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 23:39

evelien11 schreef:
Nog even laten staan voordat je een stalling in de buurt van je nieuwe woonplaats hebt gevonden die wel voldoet aan je eisen. Stel dat het je bij de nieuwe stal niet bevalt ( wat je eigenlijk al denkt) dan moet je haar NOG een keer verhuizen.


daar heb je inderdaad gelijk in :j

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:43

Hee een St Niklazenaar :) Ik ben van Melsele :)

Ik zou haar toch ook nog even laten staan. Zoals eerder gezegd, je kan haar later nog verhuizen mocht het qua tijd echt niet gaan en in de tussentijd kan je verderzoeken naar een eventuele andere stalling :)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 02-02-14 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: punt uit een woord verwijderd, dit is niet toegestaan op bokt

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:46

evelien11 schreef:
Nog even laten staan voordat je een stalling in de buurt van je nieuwe woonplaats hebt gevonden die wel voldoet aan je eisen. Stel dat het je bij de nieuwe stal niet bevalt ( wat je eigenlijk al denkt) dan moet je haar NOG een keer verhuizen.


Precies, hier ben ik het helemaal mee eens. Je komt vanzelf wel een stal tegen die wel voldoet aan jou eisen.

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 23:59

Mi_Amore schreef:
Hee een St Niklazenaar :) Ik ben van Melsele :)

Ik zou haar toch ook nog even laten staan. Zoals eerder gezegd, je kan haar later nog verhuizen mocht het qua tijd echt niet gaan en in de tussentijd kan je verderzoeken naar een eventuele andere stalling :)


haha wat een toeval! :) waar sta je op stal ?
nou ja ik ga ze dus echt nog even laten staan, nu enkel men moeder nog overtuigen..

xkathy_love

Berichten: 259
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Verhuizen, paard mee of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:06

Ik zou haar idd laten staan op de stal waar ze nu staat. Dat voelt voor jullie beide goed en het is (niet alleen voor het paard maar ook voor jou) fijn om zo een leuke plek als vertrouwen te houden, mocht je nou wel een leuke en goeie stalking in de buurt vinden kan je haar altijd nog verplaatsen ;p Succes met je verhuizing!

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 00:09

xkathy_love schreef:
Ik zou haar idd laten staan op de stal waar ze nu staat. Dat voelt voor jullie beide goed en het is (niet alleen voor het paard maar ook voor jou) fijn om zo een leuke plek als vertrouwen te houden, mocht je nou wel een leuke en goeie stalking in de buurt vinden kan je haar altijd nog verplaatsen ;p Succes met je verhuizing!


ik wacht het inderdaad nog even af :j en bedankt ik zal het nodig hebben :+

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:57

Wat betreft je paard rij kleding is het misschien mogelijk om die op stal te laten liggen. Met meerdere t shirts en truien. In het weekend als je al geen spullen voor school hij je hebt, deze mee naar huis om te wassen.

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 00:59

FrNo schreef:
Wat betreft je paard rij kleding is het misschien mogelijk om die op stal te laten liggen. Met meerdere t shirts en truien. In het weekend als je al geen spullen voor school hij je hebt, deze mee naar huis om te wassen.


moet ik even bekijken of ik me ergens kan omkleden dan maar dat kan wel werken :j

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 01:03

Soort van zelfde probleem hier alleen ik ben in het bezit van een auto. Paard staat nu enkele reis 22km van mijn huis vandaan.
Over 3,5 week ga ik samenwonen en 46km enkele reis van mijn paard wonen.
Ook een tijdje zitten dubben maar toch besloten om op mijn huidige stalling te blijven. Zie wel op tegen de nóg langere reistijd en files (drukke stad) maar mijn paard staat nu super en dat weegt niet op tegen mijn ongemak.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Karin_deB op 03-02-14 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 01:03

Ik ga iedere dag 2 uur met de bus voor school... dus ik zie het probleem niet :+
je kunt altijd nog een ander adresje zoeken terwijl jij al verhuisd bent en haar voorlopig laten staan.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Verhuizen, paard mee of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:05

Tegen je gevoel verhuizen, zou ik niet doen (als dat kan). Ik zou haar laten staan, de dagen worden nu ook langer dus miner last van kou/donker die snel demotiverend werken. Zoals eerder vermeld, je kan haar erna nog altijd verhuizen. Dat geeft ook jou de tijd om eventueel iets geschikter te vinden. Goeie plaatsen zijn vaak beparkt in aanbod. Ik wou mijn paard verhuizen en heb het uiteindelijk pas na 3maand gedaan omdat ik de eerdere stallen niet goed vond.

Maak je niet teveel zorgen over het veel verhuizen. Als je paard zich fijn voelt op zijn nieuwe stalling, past hij zich snel aan :) De eerste verhuis was mijn paard nerveus en bij verhuis 2 verliep het veel beter en binnenkort verhuis 3 naar Frankrijk. Dus 3x verhuisd op 1jaar terwijl hij ervoor nooit was verhuisd. Maar als ik zie hoe hij is overgebloeid van stal 1 naar 2, geen twijfel, verhuising 3 zal fantastisch worden (op 150ha domein haha)

Succes! Volg je gevoel

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Verhuizen, paard mee of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:05

Voorlopig lekker laten staan en vanuit school gaan. Heb je geen kluisje op school waar je je spullen in kunt leggen tijdens de lessen?

Verhuizen kun je altijd nog. Zeker als ze binnen staan niet gewend is zou ik wachten tot het voorjaar, dat ze daar ook lekker 24/7 naar buiten kan. Dan is ze iig gewend tegen de tijd dat ze de nacht naar binnen moet.

pascal8
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-08-11

Re: Verhuizen, paard mee of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:10

Staan laten is de meest logische keus

LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Re: Verhuizen, paard mee of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:15

Zou haar uiteindelijk wel mee nemen.
maar eerste een andere stalling zoeken waar jij je goed bij voelt.
je paard verhuizen naar een plekje waar jij je niet thuis voelt is de kans ook heel groot zat zij zich er niet thuis voelt.

en haar altijd daar laten staan wordt onhandig met het reizen.

suc6

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:18

Voorlopig laten staan. Je paardrijkleren kan je wellicht op stal ergens laten en als je paard de hele dag op de wei staat is het misschien ook niet nodig om er elke dag heen te gaan? Zo zou je er voor kunnen kiezen om door de weeks om de andere dag te gaan. Dus bijv. zaterdag, zondag, dinsdag en donderdag. Misschien staat je moeder hier wel open voor.

Ulaan

Berichten: 248
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:22


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:30

Inderdaad, paard nog laten staan waar die staat. Rustig kijken in de omgeving voor wel een stalling die goed bij je paard past.

Omkleden eventueel in de wc op stal? Of in de stal zelf ;)

De dagen worden langer en warmer dus je hebt nog een goede aantal maanden om rustig na te denken over een goede stalling in de buurt.

succes met de verhuizing ;)