Deken of niet? help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Deken of niet? help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 22:36

Ik krijg binnenkort een verzorg fries en ben nu samen met de eigenaar aan het kijken wat we allemaal nodig hebben. Nu zitten we een beetje met de vraag of we een winterdeken moet kopen. Wij denken van wel, maar zij had weer gehoord dat het niet hoeft omdat ze toch niet geschoren (mogen) worden. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen Haha!

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 22:43

niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:44

Ik ken heel veel friesen, en die staan zelfs nog 24 uur buiten per dag....en dat zonder deken...

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:45

Niet geschoren mogen worden... Verward Mag zeker niet van het stamboek ofzo.... Maar ik geloof niet dat iedereen dat zo strikt neemt Lachen . Ik ken een paar Friezen, en die staan allemaal onder een deken!
Dus als 'ie snel zweet met rijden en het heel lang duurt voor 'ie droog is... zou ik gewoon een deken aanschaffen!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:45

Ligt eraan hoe dik de Fries in het haar zit, de mijne staat op stal en heeft een deken op liggen.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:46

Chiqa schreef:
Ik ken heel veel friesen, en die staan zelfs nog 24 uur buiten per dag....en dat zonder deken...


Daarvan ken ik er ook wel een paar, die staan nu gewoon nog dag & nacht buiten, ook als het vriest... Maar daar wordt verder niks mee gedaan geloof ik.

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:48

Het is dus hoe dik je ze in het haar wilt hebben, friezen worden ook regelmatig geschoren (degene die met wedstrijden gaan) maar als je ze op tijd een dek oplegt, kunnen ze heel mooi in het haar blijven.
Dus natuurlijk kun je ze onder een deken leggen, let er wel op dat friezen vaak een extra uitgesneden dek nodig hebben daar ze een ander halsopzet hebben.

Als je meer vragen hierover hebt, stuur me maar een pb, ik heb nl dekens voor friezen verkocht.

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 22:48

Dus maar wel een aanschaffen?

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 22:55

Ik hoor net dat in een officieel proevenboekje dressuur staat:
Koud bloedige paarden (daaronder vallen Haflingers, Friezen, Shetlanders, Fjorden, IJslanders) mogen niet geschoren of geknipt worden, de manen mogen uiterst getrokken worden.
Is dat zo?

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:00

Ik ga er vanuit dat de Fries nog niet aangeschaft is dus tegen de tijd dat alle haren weer aan gegroeit zijn ga je pas starten neem ik aan Haha!

Ook heb ik een Haflinger staan en die is gewoon lekker geschoren. Haha!

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:05

Ed Peer, rijdt m2 dressuur met een fries en deze wordt gewoon geschoren, hij is er niet uitgeknikkerd, dus.

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 23:07

maar is het nodig om een deken te kopen?

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:10

ja

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 23:11

okey, en wat voor een deken dan?

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:12

ligt er aan of ze 24 uur buiten staat, als dat zo is dan een waterdichte deken aanschaffen zal zo rond de 300 gram zijn ofzoiets

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 23:13

Hij staat 's avonds als het goed is op stal (ik weet het niet zeker).

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:32

als je dekens kunt verwisselen, zou ik op stal een staldeken van 300 grams erop leggen en bij nat weer dan overdag een dunne regendeken eroverheen.

Dominick dekens maken speciale dekens voor friezen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:45

lindatje schreef:
Ik hoor net dat in een officieel proevenboekje dressuur staat:
Koud bloedige paarden (daaronder vallen Haflingers, Friezen, Shetlanders, Fjorden, IJslanders) mogen niet geschoren of geknipt worden, de manen mogen uiterst getrokken worden.
Is dat zo?


loulou is ook geschoren en ik rijd gewoon wedstrijden. beetje vreemd dat juist de paarden met een hele dikke vacht niet geschoren zouden mogen worden Lachen


maar ik zou niet gelijk een winterdeken aanschaffen.
je hebt het paard nog niet? of lees ik dat verkeerd?

maar anders eerst even afwachten of de vorige eigenaar er een deken op had liggen. als dat zo is zou ik natuurlijk wel een deken op doen, want dan is het paard dat gewend.

als de vorige eignaar er geen deken op had, zou ik dat zelf ook niet doen.
tenzij hij eerst op stal stond en nou opeens in de wei. dan kun je overwegen een regendeken aan te schaffen.

als het paard niet geschoren is en een dikke vacht heeft zou ik zeker geen winterdeken op doen... veels te warm!
een regendeken lijkt me dan voldoende. hoewel dit eigenlijk ook niet perse nodig is. een fries kan (als hij de mogelijkheid heeft te schuilen) normaal gesproken prima zonder deken buiten staan.
als het kan zie ik een paard liever zonder dan met deken. een deken is alleen maar slecht voor de vacht. omdat er minder frisse lucht/zuurstof bij kan worden de haren dood.

is hij wel geschoren of ga je hem scheren dan natuurlijk wel een winterdeken. eventueel met onderdeken.

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:54

Ik zou erst eens kijken hoe de fries er nu bij staat. Staat hij al vanaf oktober oid onder een deken, moet je die er nu niet ineens afhalen, dat zou niet eerlijk zijn tegenover het paard. Maar om nu te zeggen dat een deken MOET? Nee, daar ben ik het niet mee eens. Duvel is dan wel geen fries, maar die staat in een binnenbox, wordt normaal gereden en uitgebracht op wedstrijden (M1 niveau) en die staat nooit onder een deken (oja, vorig jaar 1 nacht opgehad, toen het -10 werd, en hij 's avonds op stal begon te rillen. Verder heeft hij de beste jas die er is, nl zijn eigen vacht. En daar redt hij het prima mee.
Als de fries die jullie gaan kopen altijd buiten heeft gestaan en nu ineens naar binnen zou moeten en veel harder moet gaan werken, zou ik hem waarschijnlijk wel scheren en er een deken opleggen, want anders zal je hem wel nevernooit meer droog krijgen na het rijden (friezen in de wei ontwikkelen meestal een aardige berenvacht).
Als hij juist altijd binnen stond en nu wel naar buiten gaat, zou ik met een ademde regendeken beginnen, niet meteen een dikke deken, dat is nergens voor nodig.
En verder moet je naar het paard kijken, als hij het te warm heeft gaat hij zweten, als hij het koud heeft gaat hij rillen (het opzetten van de vacht is geen teken dat hij het koud heeft, daamree vergroot hij alleen de isolerende werking van zijn vacht).

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 21:08

Bedankt allemaal voor de reacties Haha!