Paarden snappen waterbak niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Paarden snappen waterbak niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:30

:wave:

Sinds een aantal dagen zijn het paard van een vriendin van mij en mijn paard samen verhuisd naar een weide waar ze het water moeten halen uit een 'koeien'-waterbak. Onze viervoeters zijn tot nu toe buiten gewend uit een trog te drinken en binnen uit een lepeldrinkbak. Beide geen enkel probleem. De koeien drinkbak is echter een behoorlijk obstakel gebleken, en nu twee dagen later, drinken ze nog steeds alleen het beetje water dat er al in staat maar pompen ze zelf geen nieuw water bij. De snap dat de hefboom naar achter moet worden gedrukt is nog niet aanwezig.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad? En zo ja: hoe is het opgelost!

Alvast bedankt,
M_I_R

Hawaii
Berichten: 46
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:34

Ik heb dit jaren geleden ook in een weiland gehad.
Bij mij begrepen mijn paarden en pony's dit ook niet.

En doordat het systeem voor mijn Welsh pony's te zwaar was en ze heel lang moesten pompen voordat er water kwam (diepe waterput), hebben wij een ouderwetse handpomp op deze waterput gezet en daaronder een grote speciekuip. Een paar keer per dag (bij warm weer) pompte ik die bak vol.
En bij koeler of regenachtig weer hoefde dat maar 1 keer per dag.

Voor iets van 25 euro kan je zo'n ouderwetse ijzeren handpomp nieuw kopen.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Paarden snappen waterbak niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:36

Bedankt voor je reactie :)

Gelukkig hebben wij beide een stel stevige KWPN-ers die de pomp in principe met gemak moeten kunnen bedienen, dus een oplossing die kan met de bestaande mogelijkheden (1 koeienpomp en 2 paarden) heeft de voorkeur!

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:41

Je zou toch denken dat als koeien het kunnen snappen, dat paarden dat toch ook zeker moeten kunnen :? .

Of is mijn inschatting van paarden te hoog en/of die van koeien te laag :+ :D .

Ik kan je niet verder helpen ts, behalve het advies geven om er een andere drinkbak op aan te sluiten oid.

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Paarden snappen waterbak niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:44

Een paardenneus is iets heel anders als de snuit van een koe. Deze waterbakken zijn niet geschikt voor paarden.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:46

Ik leefde ook altijd in de veronderstelling dat paarden (uiteraard) veel intelligenter waren dan koeien maar je gaat er aan twijfelen he ;)

Ik ben bang dat als we ze het water op een andere manier aan gaan bieden ze helemaal niet meer op onderzoek uit zullen gaan bij dat ding omdat ze het dan veel makkelijker kunnen krijgen. Ik hoop eigenlijk dat hun dorst/nieuwsgierigheid het wint en ze gewoon wat gaan hannesen met die pomp en er 'per ongeluk' een keer water mee putten maar tot nog toe weinig resultaat helaasch....

nog even een edit: toch ken ik veel mensen die dit soort waterbakken wel hebben staan voor de paarden en waarbij de paarden er probleemloos uit drinken. Wat maakt het dan 'niet geschikt'?

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:49

Met de koeienbak moet water opgepompt worden. Op de bakken van paarden staat druk. Oppompen is zwaar en derhalve dus niet geschikt voor paarden. Ook is de constructie niet geschikt voor paarden.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Paarden snappen waterbak niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:52

Oppompen valt erg mee hoor, ik krijg het met gemak met één hand voor elkaar. Paardennek moet dat toch wel kunnen hebben lijkt me, en anders worden ze mooi gespierd ;)

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Re: Paarden snappen waterbak niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:56

Als het een Breede hendel is die je naar beneden moet doen, Kan je er dan niet een snoepje op leggen dat ze in de buurt komen ofzo? Of het "voordoen"? Ik heb echt geen idee.
Je moet eigenlijk een paard hebben die het al snapt, dan doen de andere het zo na!

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 16:00


mariettek

Berichten: 1690
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Paarden snappen waterbak niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:07

Mijn merrie heeft als jaarling een tijd in een weide gestaan met een dergelijke pomp. Zij kende het eerst ook niet. Ze dronk wel het beetje water dat erin stond nadat andere paarden hadden gedronken.
Iedere keer als ik er was ben ik met haar meegelopen naar de pomp en heb ik voor haar gepompt. Daarna duwde ik de pomp naar achteren en als zij dronk liet ik hem zachtjes tegen haar neus zakken. Dit bouwde ik steeds meer op. Ook gaf ik haar buiten de weide wel water bij, tegen mogelijke uitdroging.

Binnen drie dagen kende ze het trucje. Waarschijnlijk al sneller, want ze dronk buiten de wei al niet meer. Maar pas na drie dagen kon ik haar betrappen op zelf de pomp bedienen ;)

Het ging trouwens om een jaarling Arabische merrie. Dus dan lijkt het mij zeker voor grote KWPNers mogelijk om zo'n pomp te bedienen ;)

mariettek

Berichten: 1690
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:08

Johanna59 schreef:
Met de koeienbak moet water opgepompt worden. Op de bakken van paarden staat druk. Oppompen is zwaar en derhalve dus niet geschikt voor paarden. Ook is de constructie niet geschikt voor paarden.


En waarom dan niet? Ik ken meerdere paardenweides met zo'n pomp. Wat zou er dan mis mee zijn?

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 16:09

Kijk, dan zijn de berichten die we willen horen ;)
(niet dat de rest niet welkom is hoor, hartstikke fijn dat er allemaal mensen meedenken!) Geduld is een schone zaak zo blijkt maar weer. We gaan het eens proberen. een optie die we zelf nog hebben is een appel erin. op die te pakken te krijgen zullen ze misschien druk op de lepel zetten en hem naar achter schuiven. Of ze vreten hem zonder probleem op. T kan een beetje twee kanten op met die oplossing :')

LesterJasper
Berichten: 19
Geregistreerd: 02-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:11

Ik heb hier ook zo'n drinkbak voor koeien
Zie niet in waarom het niet geschikt voor paarden zou zijn, het water komt er hier heel gemakkelijk uit en mijn paard heeft er ook totaal geen moeite mee

Is idd misschien een goed idee om een snoepje of iets anders wat lekker is op de lepel te leggen

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:11

Ik heb helaas veel kapotte paarden neuzen gezien door die koeien pompen, waarom de neuzen kapot gaan weet ik niet, maar een koeienneus is veel harder!

mariettek

Berichten: 1690
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:18

Zitten er dan misschien ruwe randjes aan die pompen? Ijzer kan natuurlijk gaan roesten en als dat gaat schilferen is het vlijmscherp.
Mijn meisje heeft een hele gevoelige huid (prinsessenhuidje ;) ), en er gelukkig nooit last van gehad.

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paarden snappen waterbak niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:42

De weide waar ik stond had zo'n waterbak en helaas bleek ong de helft van de paarden het niet te (gaan) snappen.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 16:46

Deze pomp is iig nog mooi glad. Als ik kijk naar het enthousiasme waarmee distels en nare takken worden bestormd dan krijg ik niet echt het idee dat een waterbak haar nu ineens wegens pijn van drinken zou weerhouden?

Dat is helemaal vreemd Brainless: dus zelfs de paarden die dagelijks konden zien hoe hun weide genootjes uit de pomp dronken gingen het zelf niet snappen?

ik ga echt twijfelen aan het IQ van een paard. Reuze edel, niet zo intelligent, spijtig maar helaas /3

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:50

Mijn pony's (mini's ook :+ ) drinken probleemloos uit de waterpomp. Zelfs degenen die het niet snapten gingen vanzelf op onderzoek uit toen ze dorst hadden (eerst stonden ze langs een sloot en ja, dan is die waterpomp niet interessant genoeg :D )

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Paarden snappen waterbak niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:52

Op onze manege hebben ze ook deze pompen op het weiland. En iedereen drinkt er gewoon uit (40 paarden)

Nog nooit een paard gezien met een kapotte neus door dat ding.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:58

M_i_R schreef:
Kijk, dan zijn de berichten die we willen horen ;)
(niet dat de rest niet welkom is hoor, hartstikke fijn dat er allemaal mensen meedenken!) Geduld is een schone zaak zo blijkt maar weer. We gaan het eens proberen. een optie die we zelf nog hebben is een appel erin. op die te pakken te krijgen zullen ze misschien druk op de lepel zetten en hem naar achter schuiven. Of ze vreten hem zonder probleem op. T kan een beetje twee kanten op met die oplossing :')



Top idee! zo heb ik wel eens paarden(ook mijn eigen fjord die toen nog baby was) geleerd om de staldrinkbak te leren gebruiken.

Ik gebruikte brokjes.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paarden snappen waterbak niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:48

Bij ons dronk alles van mini tot KWPNer gewoon uit doe pomp. MOet dus kunnen.

sorento14
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-05-12

Re: Paarden snappen waterbak niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:31

de pomp een beetje achterover zetten als ze dan drinken duwen ze gelijk tegen de lepel

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:38

Wat wel eens wil helpen is het ding iets scheef (achterover)neer te zetten, zodat er wat water in blijft staan, maar dan net ter hoogte van de lepel en er achter. doordat ze dan dat water willen drinken moeten ze met de neus tegen de lepel aan en worden dus beloont als ze er tegenaan komen en bij het water (daarachter) kunnen. Hier hadden zelfs de pony's het direct door.

Whisky00

Berichten: 92
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Paarden snappen waterbak niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:43

Mijn pony heeft ook een koeienbak. Maar die snapte het gelijk. :)