Mening over inprenten van veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is jouw mening over het inprenten van veulens??

Inprenten is heel erg goed!
8 (88%)
Inprenten is onzin!
Geen stemmen
Ik weet niet wat inprenten is.
1 (11%)

Totaal aantal stemmen: 9


annekoning
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Heukelum

Mening over inprenten van veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 15:35

Wij moeten voor school een verslag maken over het inprenten van veulens en daarom vragen we jullie mening over inprenten.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 15:43

Crosspost!

In je andere topic kwam al naar boven dat niet echt iemand weet wat inprenten is (ik eigenlijk ook niet), dus misschien moet je ipv er een potie van te maken het uitleggen.

annekoning
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 16:01

Inprenten is dat je je veulen direct na de geboorte al dingen gaat leren omdat ze in de eerste paar uur na de geboorte het meeste leren. Je gaat het veulen overal aanraken (ook in neus oren enz) Je klopt op de hoefjes (voor beslaan) Je raakt ze aan met plastic zakken doeken scheerapparaten enz enz. Ook de dagen na de geboorte herhaal je deze dingen nog een paar keer zodat het velen nergens meer bang voor is. Daar hoort ook bij dat hij aan het halster moet leren lopen, voetjes geeft je dekens op kunt leggen enz enz. Wat je dus met het inprenten bereikt is dat je een veulen krijgt wat nergens bang voor is en waar je alles mee kunt doen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:06

Hallo Het is handig dat als je een woord niet begrijpt het even opzoekt voor je reageert.

De inprentingsfase begint onmiddelijk na de geboorte. In dat stadium leert het veulen razendsnel wat normaal is en wat niet. Als je het veulen meteen op dat moment overal aan gaat raken en bekend maakt met jouw handelen dan zal hij daar in de rest van zijn leven geen problemen mee hebben. Daarom is het ook zo belangrijk in de eerste weken het veulen aan alles te wennen wat nodig is, een halster, meelopen, voetjes geven, opzij gaan. Dit is niet alleen een veulen makkelijker te leren dan een paard, het is ook voor het veulen makkerlijker dit nu te leren dan pas over een paar jaar. De lagere school is nou eenmaal iets wat je doet als je kind bent. Deze fase is het mits de moeder er bij is niet bedreigend en het geleerde zal ook nooit meer als bedreigend ervaren gaan worden. (trauma's daargelaten)

Ik begrijp alleen geen jota van je pollvraag. De inprentingsfase is een biologisch gegeven, daar kun je moelijk een mening over hebben. Je kunt je (en moet je) wel afvragen hoe je van die fase gebruik gaat maken. Wat vind jij dat het veulen moet kennen, wil je al meteen langs de weg gaan wandelen of toch maar niet. Kennis maken met schrikdraad in deze periode of niet. Een keer voor de lol een trailertje in of niet. Of zomaar het weiland in donderen en er pas weer uit als hij 3 is??

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 19:24

Wij hebben nu een enterhengst waarbij dat dus ook gedaan is. Ik vind het heel handig, hij heeft absoluut geen problemen met de hoefsmid, je kan overal aan komen en hij is nergens bang voor.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 19:44

ik heb met tinka ook meteen heel veel gedaan, ze is niet gek te krijgen nu ik zou het ook zo weer zo doen