Wat vinden jullie er van zonder sperriempje te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:23

Citaat:
Op 2001-09-06 12:17, schreef Appie:
Jasmijn, dat betekent evengoed dat jij je paard dus omtrekt naar links! Waar zijn je gewichtshulpen?

Als je een zadelmak paard wat verder gaat doorrijden kom je ten alle tijden wel eens een "mis-communicatietje" tegen...
Ook al zet je je gewicht in de strijd...

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:27

Ja dat is waar, maar het lijkt me zo apart dat je zo het bit er doorheen trekt. Ik heb ook heus weleens van die 'mis-communicatietjes', maar het is me nog nooit overkomen dat ik het bit er doorheen 'trek'. En dat terwijl ik rij zonder sperriem en een hele losse neusriem.
Vandaar mijn reactie.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:29

Trouwens Sonja, wat grappig dat je zonder neusriem rijdt. Ben ik helemaal mee eens, dat ding is eigenlijk nergens voor nodig.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:29

Wat voor trens gebruik jij dan?

Ik kan me voorstellen dat wanneer jij een bustrens gebruikt de kans veel kleiner is.
Ikzelf gebruik eigenlijk altijd watertrensjes en dan is de kans groter.

Wil natuurlijk niet zeggen dat ik (of Jasmijn) regelmatig onze paarden "flossen" Haha!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:31

Ik rij ook gewoon op een watertrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 13:34

Ik rij western, met een snaffle shanks. Een gebroken trensje met scharen.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 13:58

Op het moment dat een jong paard beslist opeens de andere kant op te scheuren, zijn mijn gewichtshulpen meestal net naast mijn paard Haha! .
Het is ook mij nog nooit gelukt om allebei de bitringen aan een kant van de mond te krijgen hoor, wees niet bang, maar zo'n sperriempje geeft toch stabiliteit.
En zelfs met mijn paard waarmee ik inmiddels Z2 moet starten, komt het nog wel eens voor dat hij iets engs ziet en in no time 180 graden gedraaid is, ik moet bekennen dat ik dan ook niet altijd van de mond af kan blijven omdat mijn gewicht niet meer helemaal midden boven mijn paard zijn. Moet ik me daarvoor schamen? Ik denk het niet als ik zo om me heen kijk, ben ik zeker niet de enige die dat even met los teugeltje oplost.
Als er geen gekke dingen gebeuren kan je natuurlijk best zonder sperriem rijden, met stang en trens moet je trouwens wel, maar met jonge paarden vind ik het niet slim.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 17:04

Longeren en jonge paarden doe ik meestal met een africhtingsneusriem, en oudere paarden met een engelse (dus alleen hoge) neusriem. Bevalt me prima zo, maar eigenlijk nooit iets strak. Als ik te hard trek moet 'ie wat mij betreft gewoon 'au' kunnen zeggen Knipoog . Africhtingneusriemen schijnen jammergenoeg een beetje 'uit' te zijn, en toegegeven, een hoge staat mooier, maar je moet denk ik gewoon gebruiken wat het beste werkt.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 17:24

Wat is het verschik dan tussen een africhtingsneusriem en gecombineerde neusriem?
Ja ik weet wel wat het verschil is, maar ik bedoel het verschil van inwerking.

Ik heb namelijk ook een jonge fjord en wat is dan beter voor het inrijden, een gecombineerde of lage neusriem?

Gucci
Berichten: 182
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 17:31

ik zou nog niet zonder sperriempje gaan rijden ik zou er appelstroop op het bitje doen heeft hij wat te sabbelen tijdens het rijden.. Dat is trouwens ook een oplossing als je paard/pony het bit niet wilt innemen...
Gewoon goedkope appelstroop

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 08:25

Jasmijn, leg nog eens een keer uit waarom je het met jonge paarden niet slim vind? Ik begrijp dat nog steeds niet. Vooral juist met jonge paarden moet je zo min mogelijk in de mond zitten en met wat lossere teugels rijden. Dus een sperriempje en zelfs een neusriem heb je eigenlijk helemaal niet nodig.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 08:41

Als je bitringen omdoet dan trek je ook niet zo snel het bit door zijn mond hoor, maar ook al zitten die er niet om dan vind ik het nog knap als het je lukt een bit door een paard zijn mond te trekken.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 09:54

Ik trek het bit niet door zijn mond gelukkig, maar zodra je begint met aanleuning opzoeken, gaat een jong paard ook zoeken en dan is een bit dat zo rustig mogelijk in de mond ligt het beste. Als je alleen nog maar met een los teugeltje rijdt maakt het natuurlijk niets uit.
Natuurlijk zou het ideaal zijn, als we het zoeken van het paard vloeiend zonder storing met onze hand konden volgen, maar ik denk dat er maar erg weinig ruiters zijn die dat kunnen. Dan krijg je dus toch een beetje druk verschil en ik gebruik dan een sperriempje om het bit zo stil mogelijk in de mond te houden.
En tja, als het paard op de volte ineens besluit toch maar uit te breken, kan ik helaas niet zeggen dat ik nooit eens aan de binnenteugel zit, al zou ik ook liever zien dat dat niet zo is.
Ben ik dan echt de enige die door een (jong) paard wel eens uit balans gebracht wordt?

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 10:15

nee hoor Jasmijn!
mijn paard verdacht ik ervan een drammer te zijn en dus heb ik op voorhand gekozen voor een kneveltrensje bij het inrijden en daar ben ik heel blij om geweest! Had ik dat niet gedaan, dan had hij op een volte vast ook wel eens zijn gebitje geflost gehad!

En idd, we gaan allemaal voor het ideale, de 1 misschien wat fanatieker dan de ander, maar het is schijnheilig om te doen alsof er nooit iets fout gaat, tenminste bij mij zou dat schijnheilig zijn! Ik wou dat het waaar was, maar helaas, er gaat nog geregeld wel eens iets fout....

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 10:56

Okee, ik snap nu wat meer wat je bedoelt.
Drukverschil in de teugels heb je natuurlijk weleens, maar volgens mij kan het nooit in die mate dat het bit gaat schuiven in de mond. Dan komt het toch weer op trekken neer of je hebt de buitenteugel toch niet voldoende aan.
Uit balans raken gebeurt volgens mij bij iedereen wel eens, ook bij mij en zeker met een jong paard.

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 11:34

Ik rij altijd zonder neusriem. Vroeger reed ik altijd met een hoge neusriem (het lipje eraf geknipt). Daarna heb ik zo'n bonfire neusriem gehad, die was wel gecombineerd. maar mijn paard werd steeds vervelender met dat gezeur om d'r neus, dat ik dacht: wat zou ze doen zonder neusriem: helemaal niets dus. Nadeel is dat je las zij ineens d'r neus de andere kant op doet het bit door d'r mond trekt.... Dat kun je natuurlijk oplossen met bitringen, maar mijn paard is zo slim, en vind kauwen erg lekker dat ze die binnen de korste keren in d'r snuit heeft en dan maar loopt te smakken.... Niet echt de bedoeling lijkt mij!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 12:33

Het verschil tussen de inwerking van een lage en een dubbele neusriem?
Bij een lage neusriem ligt de kaak vrij en kan het paard toch zijn mond niet (te ver) opensperren.