Peesbeschermers of bandages?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat verkiezen jullie?

Peesbeschermers
84 (67%)
bandages
18 (14%)
helemaal niet nodig
22 (17%)

Totaal aantal stemmen: 124


Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:31

Sting schreef:
Ik doe sting eigenlijk nooit wat om. Klinkt een beetje vreemd waarschijnlijk, maar ik vind dat een paard op zn eigen benen moet kunnen lopen!


Mja ik ga hier dus volledig mee akkoord . En vind bandages dan ook overbodige luxe , zeg niet dat het niet mooi is maar wat is het nut ? Peesbeschermers zijn natuurlijk wel ideaal als bescherming bij springen etc... . Dus dat zou ik zelf ook wel gebruiken , moest ik springen , maar dat is niet zo... dus ik hou het maar bij niets Lachen !

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:31

Es en Herlando krijgen niets om hun benen ze hebben ze niet nodig. Tenzij we gaan springen maar dan is het risico van aantikken veel groter. Dan gebruik ik beenkappen, peesbeschermers of bandages net waar ik zin in heb (en wat bij het shabrak past natuurlijk Haha! )

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:48

Ik heb gekozen voor peesbeschermers, daarvan weet je 95% dat het op een goede manier om gedaan wordt.
Daarnaast verschilt het trouwens per paard. Sommige paarden met speciale vaste beengebreken worden regelmatig met bandages gereden. Zoals bijv. paarden met Artrose.

Impuls

Berichten: 325
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 18:27

ik heb gekozen voor bandages omdat ze zo mooi zijn (heb ze heel soms om)
peesbeschermers gebruik ik alleen bij springen... je paard krijgt er vaak zwakkere enkels van omdat hij het dan niet volledig gebruikt! en dat wil ik niet..! ik rijd trouwens op een welsh-cob x belg en die hebben wel sterke benen en hebben dat dus niet nodig

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:10

Ik heb altijd peesbeschermers om omdat ik niet kan bandageren.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:03

Hoi,
ik rijd vaak met peesbeschermers als ik haast heb, ligt eraan... ik rijd dan wel met peesbeschermers of bandages met onderlappen, en dan strijklappen, en springschoenen. en als ik mijn paard los zet of in de wei, krijgt hij bandages om zonder onderlappen en daar peesbeschermers over en springschoenen, en strijklappen
voor de extra bescherming
groetjes Maudje

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 01:05

als er bescherming nodig is, dan peesbeschermers, maar liefste gewoon blote benen
gewoon op de eigen benen lopen

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 09:46

Hoi,
paarden lopen altijd op eigen benen, of je moet een heel appart paard hebben Scheve mond
maar ik bescherm mijn paarden gewoon optimaal, omdat mijn paarden meestal aparte bewegingen hebben, zou ik het jammer vinden als ze een blesure zouden oplopen, dat kan natuurlijk altijd nog maar dan zal het waarschijnlijk wel een minder zware blesure zijn, denk ik zo

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:58

bij mijn pony gebruik ik gewoon peesbeschermers maar bij mijn 'bijrijdpaardje' Haha! doe ik bandages om. ze tikt zichzelf aan en bandages beschermen haar benen beter tegen haar eigen benen *LOL*

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:42

In de winter meestal Bandages, want die geven bescherming EN steun. Lachen

Maar zomer's doe ik NOOIT bandages om, want de temperatuur onder de bandages kan dan oplopen tot 65 graden. Bloos!

Dus dan doe ik altijd peesbeschermers om.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:45

rockey schreef:
Hoi,
paarden lopen altijd op eigen benen, of je moet een heel appart paard hebben Scheve mond


Ze bedoeld daarmee dat je paard gewoon moet lopen, zonder steun van bandages.
Dus daarbij de uitdrukking: Op eigen benen.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:22

3 in 1 beschermers zijn het beste.Soms gebruik ik ook wel peesbeschermers. In mijn geval doe ik dat ook wegens strijken en klappen. Bandages vind ik persoonlijk nergens goed voor. Het is een hoop werk, en ze hebben niet echt een functie. Sommige mensen vinden het er sjiek uitzien. Pezen kunnen tijdens het rijden een hoge temperatuur krijgen, en als je er dan ook nog eens bandages omdraait kunnen ze niet meer goed koelen, en dat is dan nog gevaarlijk ook om eerder blessures mee op te lopen. Voor mij dus zeker geen bandages.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:13

Feetje"]
[quote="Sting schreef:
Ik doe sting eigenlijk nooit wat om. Klinkt een beetje vreemd waarschijnlijk, maar ik vind dat een paard op zn eigen benen moet kunnen lopen!


Een paard loopt altijd op z'n eigen benen.
Bandages of peeskappen geven bescherming.
Als je paard niet op z'n eigen benen loopt is er toch wat mis met jou rijden.


Ik zelf heb peesbeschermers gekozen.
Makkelijker en ik kan niet bandageren (d.w.z. ik heb het nooit geleerd van een ervaren iemand), dus dan waag ik me er voorlopig niet aan.

Bij Sabientje waren peesbeschermers niet nodig maar bij Tervano wil ik het risico eigenlijk niet nemen.
Liever nu bescherming om dan een kreupel/gewond paard op stal te hebben staan.
[/quote]


Peesbeschermers zijn er ook voor de bescherming maar ik vind ook dat een beest ook best een keer ZONDER moet kunnen lopen..kijk naar de dressuur..super zware oefeningen en ook nog zonder 'been bescherming'....magie?

En bandages geven eigenlijk weinig bescherming/ondersteuning hoor..

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:17

Ik gebruik geen van beide, die van mij kunnen ook prima lopen zonder een hele handel aan hun benen en dan halen ze hun benen niet open.
Ik heb wel bandages, maar aangezien ik nogal lui uitgevallen ben gebruik ik ze nooit...

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:29

ik zou altijd voor peesbeschermers gaan!

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:47

Peesbeschermers
Bandages zijn ondige vind ik dan weer
Je hebt s neel de kans dat je ze te strak doet en bij een paard wat niet echt stil kan staan is het een opgave
Maar vaak genoeg lopen die van mij ook zonder wat om hoor
Alleen als ik serius ga trainen krijgen ze ze om anders niet

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:34

bandages zijn mooi, maar veel werk
peesbeschermers (+strijkkappen) is praktisch

Wat is het nou? De 1 zegt dat bandages goed zijn, de ander niet... de een zegt dat het goed is dat t warm gehouden wordt, de ander niet...

Wat is de echte waarheid nou Verward

Lienoke
Berichten: 139
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:53

al je echt echt veel springt zou ik peesbeschermers nemen maar gewoon zo voor eens te springen niet echt... en ik vind bandages ook veel werk en heel mooi maar eigelijk ben je dan toch vele beteraf met peesbescherms die mss wel helpen!

maxie

Berichten: 2214
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:56

alleen strijklappen omdat het gewoon nodig is

Msisi2000
Berichten: 97
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:17

rockey schreef:
Hoi,
ik rijd vaak met peesbeschermers als ik haast heb, ligt eraan... ik rijd dan wel met peesbeschermers of bandages met onderlappen, en dan strijklappen, en springschoenen. en als ik mijn paard los zet of in de wei, krijgt hij bandages om zonder onderlappen en daar peesbeschermers over en springschoenen, en strijklappen
voor de extra bescherming
groetjes Maudje


wow, dit vind ik wel een beetje heel erg veel of ligt dat nou aan mij?
lekker voor je paardje als hij zo in wei moet rond lopen zeg

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:39

Ik gebruik allebei, ligt er maar net aan.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:54

Hoi,
maar ik doe het voor de extra bescherming, en mijn paard komt toch maar een uurtje op de wei

hel1

Berichten: 855
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Groningen, Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 12:46

ik kies voor peesbeschermers...maar das omdak bandages niej netjuhs krijg...en omdak et handiger vind

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:08

xxappiexx schreef:
Ik gebruik geen van beide, die van mij kunnen ook prima lopen zonder een hele handel aan hun benen en dan halen ze hun benen niet open.


ik lees nu net m'n mening terug...en ik ben van mening verandert Haha!
Ik heb nu een nieuw paardje, waar ik toch wel zuinig op wil doen. Ik ga binnekort dus peesjes en strijklappen kopen voor d'r omdat ik niet wildat ze d'r benen openhaalt tijdens het rijden.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:57

als je niet goed kunt bandageren heb je kans dat je de pootjes van je paard afknelt of op een andere manier beschadigd dus ik hou het voor de safe (en voor t makkelijk Tong uitsteken) maar bij de peesbeschermers.