Trailer vraagje voor onze Belgische Bokkers

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Trailer vraagje voor onze Belgische Bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 14:22

Zoals jullie waarschijnlijk weten moeten de aanhangwagens met een (leeg+laadvermogen) gewicht boven de 750 kilo een eigen kenteken hebben hier in Nederland.

Ik vraag mij af hoe dat in België geregeld is.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...


Balte

Berichten: 2737
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: Hombeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:54

Die hebben ook een eigen kenteken. Vroeger was het een gewone rood met witte nummerplaat die met een U begon. Nu zijn het witte nummerplaten met zwarte letters en ze beginnen met een Q.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 15:27

Hm, ook daar niet meer het kenteken van het trekkend voertuig dus. Is het lastig om een kenteken aan te vragen?

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:38

hihi, zou het niet weten?

Balte

Berichten: 2737
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: Hombeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:03

Nee, je trailer heeft ook een inschrijvingsbewijs en je hebt ook een aparte verzekering nodig. Je kan dan via de verzekering een nummerplaat aanvragen of zelf naar de betrokken dienst gaan of schrijven. Je moet dan ook nog eens met je trailer naar de technische controle en als dat allemaal in orde is mag je de baan op.
Je moet ook wegentaks betalen, vroeger kreeg je dan een vignet om op de voorruit van je auto te kleven maar dat is al een aantal jaren afgeschaft, nu betaal je gewoon je taks.

Balte

Berichten: 2737
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: Hombeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:04

Op de technische controle, controleren ze enkel je trailer: als het de eerste keer is, wordt hij ook gewogen. Ze controleren de sterkte van de lichten, trailer gaat ook op een test voor schokdempers en remmen als ik me niet vergis en dan kijken ze ook nog eens de onderkant helemaal na.
Wat ik eigenlijk wou zeggen, ze kijken niet na of je bvb met die wagen die trailer mag trekken.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 16:10

Doen ze dat ook allemaal als die trailer in België is gemaakt?

Even het verhaal in het kort: kennissen van ons hebben een paar jaar geleden in België een trailer gekocht, van Belgische makelij. Deze heeft in Nederland geen type goedkeuring, dus vroeg ik mij of het zinvol was te proberen de trailer weer naar België te verkopen. De vorige eigenaar heeft de papieren nog of heeft die al weggegooid.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:20

Volgens mij maakt het niet uit waar de trailer gemaakt is. Hij moet gewoon goedgekeurd zijn, of hij nu gemaakt is in Polen, of door je buurman. En hij moet natuurlijk ingeschreven zijn.

Niet alleen de trailer wordt gekeurd, ook de trekhaak moet sinds enige tijd elk jaar goedgekeurd worden. Bij ons hebben ze dus een paar weken geleden zowel de auto als de trekhaak en de trailer gekeurd. Ookal was de auto splinternieuw en al gekeurd.
Ook naar de onderkant van de trailer wordt inderdaad gekeken. En waar hij aan de auto bevestigd is, heffen ze het hele spel eens op om te zien of de trailer niet los kan schieten van de trekhaak.

Wat is er precies niet goed aan de trailer, volgens Nederlandse normen?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Balte

Berichten: 2737
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: Hombeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:27

farichta schreef:
Doen ze dat ook allemaal als die trailer in België is gemaakt?

Even het verhaal in het kort: kennissen van ons hebben een paar jaar geleden in België een trailer gekocht, van Belgische makelij. Deze heeft in Nederland geen type goedkeuring, dus vroeg ik mij of het zinvol was te proberen de trailer weer naar België te verkopen. De vorige eigenaar heeft de papieren nog of heeft die al weggegooid.

=^.,.^=


Je hebt het inschrijvingsbewijs nodig met daarop het chasisnummer en het gelijkvormigheidsattest dus papieren heb je zeker nodig!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 20:31

Er is op zich niets mis met de trailer, maar er is in Nederland geen type goedkeuring voor. Daarom zou de trailer hier door de RDW gekeurd moeten worden voordat ze een kenteken toekennen. Zo'n keuring kost al gauw EUR 450,- en dat is wel een hoog bedrag voor een trailer uit 1997. Vandaar dat ik mij afvroeg of het een beter idee was om de trailer terug te verkopen naar België.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: claud1, Gon, Google Web Preview, Mizsz_Kitty, MSNbot, Tessawodan, Tosadog en 15 bezoekers