Ongewenste bezoeker bij de weide, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Ongewenste bezoeker bij de weide, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 14:21

Hallo,
Graag zou ik via deze weg advies willen om deze situatie op een zo goed mogelijke manier aan te pakken.
Ik heb de paarden achter het huis staan. We hebben 3 weides, 1 winterweide met schuilstal en vooraan hebben we een stallenblok met de bak. Om de weides loopt een oude drafbaan in een rondje, waar achter weer weilanden grenzen door middel van kleine greppels.
Ik heb afgelopen week de paarden s'nachts buiten gelaten ivm het mooie weer. Vrijdagochtend kwam ik echter om 8 uur bij de weide en trof ik mijn shetlander en ene ruin kleddernat aan van het zweet en compleet over de zeik. Na het verzorgen hiervan en het voeren ben ik de omheining gaan bekijken, alles was heel. Wel keken de paarden heel angstig naar het achterste stuk van de weide. Tijdens de weide uitmesten viel het me op dat ze op die plek niet gemest hadden, terwijl het altijd een poepplek is.
De weide zelf was een puinhoop, stukken hooi wat niet opgegeten waren, mest waar doorheen gerend was...
Ik dacht zelf aan herten of een vos, tot ik de omheining van de drafbaan ging controleren op schade ivm herten die er wellicht doorheen waren gegaan.
Daar zag ik een enorme voetstap van een sneaker/sportschoen, zeker maat 45/46. Iets verderop nog een aantal. Die horen hier niet? :(
Niemand hoort daar verder te komen en het is ook niet mogelijk, tenzij je heel bewust vanuit het achterste weiland van de buren over de greppel springt, je door ons draad wurmt en voila, je staat op de drafbaan en kan dus zo weer bij het hek van de weide gaan staan.

Ik vond dit erg raar en opperde aan mijn buurvrouw dat ik ze in t vervolg eerst maar weer binnen zette. Ze zei tegen mij dat ik dan ook maar niet meer tegen 9 uur in mijn eentje op die baan moest om te voeren of uit te mesten. Ik keek haar vragend aan en toen zei ze daar weer op dat ze me gezien had donderdagavond toen ze naar haar soapserie haar paard ging voeren. Ze had me gezien met een zaklamp. Nouuu, dat was ik dus niet! Ik was donderdagavond niet eens thuis en voor het laatst bij de weide geweest om 7 uur. Nu weten we dus zeker dat daar iemand geweest is die er niets te zoeken heeft en we zijn van plan om stalcamera's op te hangen.

Maar nu vroeg ik me af, wat doe je als je zo iemand op beeld hebt? Wat doe je als je zo iemand daar ziet? Wat mag en wat mag niet en mag je uberhaupt wat met beelden? Is het verstandig om het algemene nummer van de politie te bellen en het aan te geven?

Hier in de buurt is vorig voorjaar een voorval geweest op de weide van onze overbuurman. Daar kwam bewust een auto geparkeerd welke 3 volwassen mannen bevatte en deze gingen dan 'rijden' op zijn fokmerrie shetlanders. Ook verwisselden ze halsters. Deze zijn betrapt en weggejaagd.
Maargoed, met oog op de zomer, straks wordt het erger? Ik kan toch niet met 30 graden mijn pony's binnen doen, alleen omdat er een stel maniakken rond kan lopen... Ik heb ze verdikke achter huis staan?

Alvast bedankt voor de tips.

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Ongewenste bezoeker bij de weide, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:26

hetzelfde probleem hier maar dan met verzorgpony's hij heeft 2 weides bij huis en een een eindje verderop steeds kleine meisjes van een jaar of 8/9 die tegen mij gaan zeggen dat ik maar bij de paardjes weg moet gaan omdat het mijn paarden niet zijn. klopt hebben ze een punt maar het zijn wel mijn verzorgpaarden dus ik heb het recht om ze gewoon te trainen verzorgen voeren etc.

ik zou als hij nog een keer komt hem wegsturen en zo nodig politie bellen heel veel succes!

(lees trouwens steeds meer van dit soort verhalen)

senna21

Berichten: 11920
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:27

Tijd om de (wijk)agent in te lichten, lijkt mij.
Voor jouw dieren, maar ook om anderen te waarschuwen. (en voorlopig je paardjes 's nachts binnen houden?)

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Ongewenste bezoeker bij de weide, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 14:28

Hopelijk nemen die de klacht wel serieus...
Ik heb ze idd maar naar binnen gehaald gisteren, vertrouw het niks! En 9 uur, dat is niet eens middernacht, als zo iemand dan al het lef heeft om daar rond te wandelen, terwijl er gewoon iemand op stal is om die tijd, incl lampen en buitenlamp aan, bah!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:30

Jeetje wat vervelend en brutaal!!! En ook gewoon eng, omdat je niet weet met welk doel ze kwamen/komen.
Hoe dan ook zou ik melding maken van de politie en vragen of ze misschien in de schemer en avond eens een auto langs kunnen rijden als ze wat aan het surveilleren zijn.
Misschien dat zij meer tips kunnen geven en antwoord kunnen geven op de vraag of ze wat (kunnen) doen mocht je ze op camera hebben staan.

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Ongewenste bezoeker bij de weide, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:32

Zo te horen hebben ze je paarden behoorlijk verveeld. Hadden ze geen verwondingen? Volgens mij kan je met beelden wel aantonen dat ze op verboden terrein komen en kun je daardoor de politie inlichten.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 14:37

Het doel is me inderdaad ook niet duidelijk. Wel is het duidelijk dat iemand de 2 meest benaderbare wel wat hebben laten doormaken, want onze merrie en ene ruin daar hoef je als vreemde niet bij te komen, en die waren ook niet echt overstuur. Ik heb er een shetje nog bij, en onze andere ruin. De shet is alleen nog niet eens 3... Dus als ze daar op zouden gaan zitten, he bah... Het is wel lastig om te surveilleren, we wonen aan een grote weg, het complex loopt in een soort L vorm achter ons door naar de weilanden en grenst bij onze buren en daar weer aan het fietspad, met een grote sloot ertussen.

Zoals dit:

Afbeelding

Onze woning staat van voor gezien rechts, onze buren links van het stallenblok. Daarachter is dan alleen maar weide tot aan de bosserijen en zanddijken. Voldoende beschutting voor vreemde mensen dus.
De plek waar iemand geweest is, is van voor gezien links van de zandweide.

Ik heb direct de mond, geslachtsdelen en verdere lichaam gecheckt, was al in alle staten met die maniakken zoals toen in Limburg. :( Gelukkig niks. Wel dus inderdaad doorweekt van top (ook het hoofd, boven de ogen, achter de oren) tot teen.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Ongewenste bezoeker bij de weide, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:43

Wij zitten kort in de buurt van die dierenbeul voorvallen, heb nog steeds vermoeden dat onze merrie ook aangevallen is jaren terug (snee van 50 cm bij haar schede tot uier), maar bon. Wij ook al vaak rare dingen gezien en aangifte gedaan (2x nu denk ik? En buren ook al meerdere malen...). Laatst was er een man midden in de nacht uit de wei van de buren gekomen. Politie zei dat als we dit weer zien we 112 mogen bellen van hun. Ondanks het geen "echt" noodgeval is. Dus ik zou zeker aangifte doen, en als dit bekend is bij de politie sta je al een stuk sterker als je eens 's avonds op je camera kijkt en daar ineens zaklampen ziet schijnen. Politie kan je wel vertellen wat je in zo'n geval kan doen.

BrittFelice
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:46

Hè bah! Wijkagenten inlichten hoor! Dan kunnen ze het in de gaten houden, en de paardjes 's avonds maar binnen denk ik zo. Gelukkig dat ze behalve bezweet zijn niets hadden? Camera's zijn een goed idee, en volgend keer gewoon de politie bellen, dan is het bekend bij ze en dat is altijd een voordeel

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:48

Dit is gewoon een regelrechte ramp. Je bent voortaan bang om je eigen paarden buiten te laten staan

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:49

Jeetje van een beetje stress raken ze niet zomaar doorweekt, moet je nagaan wat er gebeurt is .... Hebben jullie ook aan diefstal gedacht? Dat dit misschien een poging geweest kan zijn paarden te stelen. Of achten jullie die kans klein?

Balen dat dat punt zo achteraf gelegen ligt. Maar wellicht schrikt het ook wat af als er politie in de buurt zo nu en dan eens rondrijd? Ik zou sowieso de politie even bellen en inlichten.
Ze hebben potverdorie toch gewoon van je spullen en al helemaal van je dieren te blijven -:(-

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:50

Jeetje, wat vervelend! Ik zou zeker de politie inlichten en camera's ophangen! Ik zou ook plaatjes ophangen met "Privé domein. Hier hangen camera's" of iets dergelijks, daar schrikken ze meestal al van af.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:51

Jeetje, wat vervelend! Ik zou zeker de politie inlichten en camera's ophangen! Ik zou ook plaatjes ophangen met "Privé domein. Hier hangen camera's" of iets dergelijks, daar schrikken ze meestal al van af.

BrittFelice
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Ongewenste bezoeker bij de weide, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:55

Jeee ik zit er echt mee in mijn hoofd.. Vreselijk.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:56

Politie verwittigen.
Camera hangen mag als je enkel privéterrein filmt en het duidelijk kenbaar maakt (door een bordje) dat er camera's hangen. Of het kan dienen als bewijsvoering moet je even overleggen met de politie, mij werd altijd gezegd dat die wetgeving niet zo rechtlijnig is.

Voor de rest zou ik toch tijdelijk een verhoogde controle instellen. Paarden sowieso 's nachts binnen. Plaats een grote spot die aangaat bij beweging. Zorg voor flinke stroom op de draad en kijk je omheining eens goed na. Zijn er misschien toch zwakke plekken waar een persoon gemakkelijk binnen kan (bedenk dat personen die echt iets kwaads van plan zijn zich niet laten tegenhouden door 1 tik van het stroom). Doe halsters sowieso af en laat halsters en touwen ook nergens aan het stalgebouw liggen waar iemand gemakkelijk aan kan (en denk ook hier weer: wat niet gemakkelijk lijkt voor ons, is het dat wel voor een kwaadwillend persoon), liefst halsters en touwen in een afgesloten zadelkast dus.
Loop vaker tot helemaal achteraan. Doe dit niet alleen, maar met familie, vrienden, buurvrouw,... Zorg dat er op regelmatige tijdstippen beweging is over het hele terrein. Neem hierbij altijd een mes mee of een stok ofzoiets mee ter verdediging, maar ga nooit de aanval zelf aan. Zie je iemand, probeer niet te verstijven van angst of meteen te roepen, maar neem het signalement goed in je op als de situatie dat toelaat en verwittig de politie.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Ongewenste bezoeker bij de weide, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 17:02

Heb via het digitale antwoordformulier een berichtje gedaan naar de wijkagent. Dus hopelijk word ik terug gebeld. We gaan alle boompjes komende week snoeien welke om t rechter winter stuk staan en alles op de track ook weg snoeien zodat we volledig zicht hebben. Natuurmonumenten hebben een lading takken op een rij in het verlengde liggen dus die zal ik ook even een belletje doen wanneer ze dat dachten op te ruimen. Ligt er al weken nu en biedt zeker beschutting, mochten het zwervers oid zijn. Of het diefstal was, of iig dan poging tot, sluit ik eerst niet uit. Feit dat er geen trailer of iets gezien is zegt niks als ze ergens verderop willen laden. Ze dragen sowieso geen halsters. De boel op slot gaat nu ook gebeuren.

Het enge is voor mij ook echt dat de twee makkelijksten zo overstuur waren. Die kan je in principe zo aanhalen als vreemde. Halsteren in het donker is denk ik wel wat moeilijker, zeker als mijn andere ruin, welke leidend is, stampij maakt.

Ben nu op zoek naar camera toezicht bordjes. Helaas al twee winkels gehad zonder succes.

Ik zit er ook best mee idd! Het is toch belachelijk dat je je dieren zo achter slot en grendel moet zetten? Ze gaan komende tijd iig naar binnen in de nacht en de camera is al uitgekozen. Een bij de schuil stal en een bij de gewone stallen.

Bah :(

Cowgirl

Berichten: 23769
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:47

Wat een ellende , je voelt je niet eens meer veilig op eigen terrein..gatver.

Misschien is het wat om een koppel ganzen op je terrein te laten lopen. Naar horen zeggen zijn het zeer goede waakhonden.
Een beetje agressieve ram kan ook nog, die kunnen erg hard beuken namelijk.

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:01

Wat eng eigenlijk.. Ganzen schijnen inderdaad goed te zijn maar hebben ook hun verzorging etc nodig..

hopelijk gebeurtt t niet nog een keer!
Laatst bijgewerkt door CxB op 15-03-14 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Berichten: 16681
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:02

Indd een camera (die bordjes heb je volgens mij bij de praxis), een schijnwerper die bij beweging aan gaat
is dat niks om die bij het achterste blok te zetten.
Indd een flinke scheut stroom op het draad. Een draadje in het midden van de palen dat je er niet tussen door kan en of onderdoor.
En misschien kan je het hekwerk van de drafbaan op een of andere manier ook onder stroom zetten.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ongewenste bezoeker bij de weide, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:04

Ganzen enkel om deze reden aanschaffen zou ik niet doen, ook deze dieren hebben hun verzorging, een veilig verblijf en voedsel nodig.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 18:06

Zijn ganzen niet verspeiders van bepaalde ziekten voor paarden? Dacht zoiets ooit meegekregen te hebben. Op alle omheiningen staat stroom :j We hebben stroom vanaf kastjes en we hebben via de buitenkant stroom vanaf de centrale. Een tik van het kastje is te overzien, die van de centrale is echter niet leuk :))

Een sensorlamp op de schuilstal is niet eens zo'n slecht idee. Dan wel op het pad gericht anders blijft ie aangaan, haha

Ik heb me laten informeren net dat ze ze bij BTN de Haas hebben, Praxis kan anders dus ook, mooi zo!

nutts
Berichten: 334
Geregistreerd: 10-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:08

jeetje wat eng zeg

Lau

Berichten: 16681
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:08

En een extra draad? Zodat de wei niet makkelijk in te komen is?

Lauraa12

Berichten: 331
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:11

ohh dat is best een eng verhaal...
ik hoop dat ze niet vaker komen!
zo'n lamp en camera's zijn wel handig ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:13

Volgens mij begrijp ik het goed en is de man door een greppel gesprongen. Is het niet mogelijk om een extra draadje (met flink stroom erop) te spannen heel dicht na die greppel. Als je hem echt op het randje van de "afgrond" die bij de greppel hoort plaatst is het heel moeilijk om er doorheen te klimmen zonder een flinke schok te krijgen.