Paard kopen bij handels/dressuurstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Zou jij een goedgekeurd paard kopen bij een handelaar als je de perfecte op het oog hebt?

Nee, nooit vanwege de risico's
1 (1%)
Nee, ben tegen paardenhandelaren
2 (2%)
Ja, mits ik een goed idee heb over de stal en het paard
44 (50%)
Ja, zie ik geen probleem in
30 (34%)
Ja, mijn paard is ook van de handel en dat bevalt goed
11 (12%)

Totaal aantal stemmen: 88


Anoniem

Paard kopen bij handels/dressuurstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:42

hallo,

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn op bokt die hun paar bij een handelaar hebben gekocht en of er slechte of goede ervaringen daarmee zijn. Ik heb nu nameloijk een paardje op het oog zonder papieren bij een hele kleine en nette handels/dressuurstal die verkocht wordt omdat ze niet talentvol genoeg is voor de echt hoge dressuur.

groeten, Fellor


Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:46

Ja, ik heb zelf stage gelopen bij een handelsstal en kom hier nog weleens en ik zou hier zelf best een paardje willen kopen.
Heb ook heel wat leuks voorbij zien komen in die tijd.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:47

Precies zoals je het zegt:
Als het paard goedgekeurd is en als het verder een perfect paardje is.
Ook nog na een bepaalde proefperiode.
Laatst bijgewerkt door coydog op 10-12-03 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:48

Nooit veel ontevreden klanten of in ee keer zieke paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:48

Die proefperiode is natuurlijk ook een goed idee, thx!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:49

Ontevreden klanten heb je waarschijnlijk overal,het is hoe je ermee omgaat wat je naam maakt.

Als handelsstal bedoel ik dan.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:51

Als het paard me aanstaat, de handelsstal een goede indruk maakt en de keuring in orde is, dan zie ik geen enkel bezwaar.
Er zijn mensen die er de voorkeur aan geven om rechtstreeks bij de fokker te kopen; dat kan voordelen hebben (o.a. prijs), maar ook nadelen.
Een goede handelsstal heeft een naam hoog te houden en ziet niet graag negatieve reclame, ze moeten er tenslotte van leven.
Ook al is de indruk van de handelsstal goed, sinds ik bekend ben met bokt zou ik toch even bij bokkers checken welke ervaringen ze hebben.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:54

Ja, ik zie er niet meer risico's in dan van een particulier kopen, met het verschil dat een handelaar zijn reputatie niet moet verknallen.
Wel uiteraard het paardje laten keuren, maar iedereen kan slechte paarden verkopen, handelaren en particulieren.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:04

Ik zie ook geen problemen. Wel eerst even laten keuren natuurlijk. En vraag eens in de omgeving of men het een goede handelsstal vindt. Als het er verder netjes uitziet (stallen enzo) zou ik het gewoon doen.

Dragoon
Berichten: 132
Geregistreerd: 02-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:27

Ik zou nooit naar een handelaar gaan en dan zeker geen paard kopen zonder papieren.
Ik zou wel eventueel naar een fokkerij gaan die de dieren zelf gefokt hebben en papieren hebben.
Particulieren hebben meestal geen objectieve kijk op hun paarden. En meestal zien ze alleen maar de positieve kanten aan hun dier.

Het is inderdaad zou dat handelaars en fokkerijen aan hun naam moeten denken. Maar bij particulieren kan je meestal nog redelijk wat van de prijs afkrijgen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:47

Geen enkel probleem!
Ik heb zelf op meerdere handelsstallen gewerkt en mijn eigen paard heb ik bij een handelsstal gekocht (de handelaar is speciaal opzoek gegaan voor ons).

Belazerd worden kan ook bij particulieren. Neem voor de zekerheid altijd iemand mee die wel een goede kijk heeft op paarden en die onpartijdig is.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:27

Beide paarden heb ik van een handelsstal gekocht (althans destijds mijn vader) De een is werkelijk een lot uit de loterij, had toen (3 jaar)geen papieren (nu wel, dankzij DNA proef) en er werd ook bijgezegd dat ze "onhandelbaar" was, nauwlijks ingereden (omdat ze iedereen eraf gooide) Ik heb nu weer onlangs gesproken met de vorige eigenaresse, dus ik weet dat dat verhaal helemaal klopt ( + het feit dat de eerste 2 anderen die ik er op liet rijden, gelijk naar de 1e hulp vervoerd moesten worden) Blijkbaar zag dit paard het met mij wel zitten, hoewel ze nog steeds bok-steiger kampioen is nu op 21 jarige leeftijd. als ik haar niet gekocht had, was ze naar de paardemarkt in Den Bosch gegaan! In de 19 jaar dat ik haar heb is ze nog nooit ziek of kreupel geweest, er is op (spring) wedstrijden grof geld voor geboden, bovendien heb ik bij een prof. springruiter gelesd, die helemaal lyrisch van haar is (ze heeft blijkbaar goede techniek-....ik dus niet!) en die wil haar nog steeds kopen.
De ander heb ik als veulen gekocht, van een manege/handelsstal, dit paard bleek nog voordat ik haar op 4 jarige leeftijd inreed, dat ze toen al ernstige arthrose had, ze is nu 16 en het gaat nog steeds goed, maar het is natuurlijk altijd een "zorgenpaard" geweest.

Ik ben zelf ook op zoek naar "uitbreiding" maar om heel eerlijk te zijn, ik ben ook bang. Het liefst wil ik een kloon van mijn schimmel.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:44

Mijn ene komt ook van een handels/dressuurstal, bevalt prima, die ander hebben we via een handelaar gevonden, bevalt ook prima.Geen problemen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:44

Mijn ene komt ook van een handels/dressuurstal, bevalt prima, die ander hebben we via een handelaar gevonden, bevalt ook prima.Geen problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:46

Bedankt allemaal, ik zal het nog eens in overweging nemen. Neem in ieder geval altijd iemand mee die zelf ook paarden gefokt heeft wanneer ik naar een paard ga kijken. Zelf ben je soms inderdaad niet objectief meer over een paard als je het helemaal ziet zitten.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:13

we hebben annebel ook een handelsstal. We zijn niet bedrogen of wat dan ook, echt goed behandeld daar ook. Eerst overal proef rijde, ook buiten en alles. Ik zie geen probleem. Maar er zijn altijd minder goede handelaren, dat weten we ook zeker. We hebben bel ook zeker laten keuren door onze eigen DA, en eerst priveles genomen bij m'n eigen instructricen. N dus een weekje op proef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:26

Ik zie er geen enkel probleem in mits ik het paard kan laten keuren bij een DA naar mijn keuze.
Bovendien ben je wettelijk gezien beter beschermd als je bij een handelaar koopt dan bij een particulier.

Alja

Berichten: 25519
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:59

geen enkel probleem, vind in het algemeen handelaars makkelijker qua handelen en als er iets niet goed is

ONDERSCHRIFTLOOS

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:03

Mijn paard is ook van de handel.
Ik had wel al met m'n pony op die stal gestaan dus ik wist hoe eht er aan toe ging.
En het bevalt me goed Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:57

Feetje schreef:
Mijn paard is ook van de handel.
Ik had wel al met m'n pony op die stal gestaan dus ik wist hoe eht er aan toe ging.
En het bevalt me goed Lachen


Jahaa, wij zijn in orde Knipoog

Wij hebben dus zelf een dressuur/handelstal (die waar Feetje het over heeft).
Elk paard wat we hebben staan is goedgekeurd en heeft goed papier (af en toe eens een pony'tje zonder papier waar we al iemand voor weten).

Mensen kunnen komen wanneer ze willen en mogen het paard los, onder het zadel, aan de longe zien en er eventueel zelf op rijden.
Vaak komen mensen hier met een beeld van wat voor paard ze zoeken en dan zoeken wij een paard wat bij die mensen past. Of we moeten al toevallig wat leuks op stal hebben staan.

Sinds ik me kan herinneren nog nooit!! een ontevreden klant bij ons op de stoep gehad.
Mensen kunnen altijd bellen/komen als ze een probleem hebben met dat paard en we zoeken dan samen naar de beste oplossing.
Als een paard echt niets voor die mensen is dan zeggen we dat wel. Maar natuurlijk aan hun de keuze wat ze ermee doen.

Ochja, het lijkt me wel duidelijk dat ik geen problemen heb met een handelsstal. Je hebt handelstallen en handelstallen he Knipoog

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:20

Fellor schreef:
Ik heb nu nameloijk een paardje op het oog zonder papieren bij een hele kleine en nette handels/dressuurstal die verkocht wordt omdat ze niet talentvol genoeg is voor de echt hoge dressuur.


Ik heb mijn paard bij een (kleine) dressuurstal gekocht. Zij zou, net als het paard dat jij op het oog hebt, niet binnen korte termijn echt hoog in de sport lopen. Ik heb een heel goede ervaring met deze stal, zowel rondom de aankoop als daarna nog. Met name kleinere stallen die toch hun brood ermee verdienen hebben een naam hoog te houden. Uiteraard is het altijd raadzaam een kenner mee te nemen om met je mee te kijken en een (klinische) keuring te laten doen.

Als je genoeg mensen in de paardenwereld kent, vraag dan rond mbt meningen over de stal. (Ik zelf krijg, als ik vertel waar ik mijn paard gekocht heb, nog steeds te horen "oh, maar dan heb je wel een heel goed paard onder je kont!". OK dan! ) Als je je achteraf nog zorgen moet gaan maken of je écht niet belazerd bent is dat ook waardeloos.

Veel succes met de eventuele aankoop!!

Follow your dreams. They know the way.

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:21

In mijn ogen kun je idd beter bij een handelaar kopen, dan bij een particulier. Particulieren verzwijgen eerder iets en als er iets mis mee blijkt na verloop van tijd, zal een particulier een paard niet snel terug nemen. Een handelaar zal sneller een ander, geschikter paard voor je zoeken, dit om zijn goede naam in ere te houden.

Ervaring is iets wat je pas krijgt, vlak nàdat je het nodig hebt!

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:55

ik heb mijn skatje ook van een handelaar.. niets mis mee.. die man die belt zelf onze instuctrice op als hij weer wat heeft staan dat hem wel wat voor de western lijkt... echt een aardige man... maar ik zou hem wel laten keuren.. voor de zekerheid..

en volgens mij kun je ook beter bij een handelaar dan bij een particulier.. om de reden die hier boven is genoemd..

euhm.. Scheve mond

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:58

Als het paard goedgekeurd is zie ik weinig problemen!!

XANTHA

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:17

Jolynn schreef:
Als het paard goedgekeurd is zie ik weinig problemen!!


helemaal mee eens!

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers