Hoe oefen je tölt??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendy_Komen

Berichten: 6299
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Hoe oefen je tölt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 12:57

Ik heb een vraagje aan de mensen met gangen paarden hier. Ik ben er vrijdag achter gekomen dat mijn tinkertje kan tölten. Het is natuurlijk niet perfect, maar er is een begin. Ze deed het toen ik rustig draafde, en mijn zus me bijna inhaalde. Kila wou dus sneller, maar ik hield haar in. Toen ging ze dus over in tölt. Ik vraag mij nu alleen af, hoe ik haar goed in tölt kan laten gaan, en hoe ik dat haar laat blijven doen. Ze doet het nu nog een beetje bij toeval, en niet lang, en zou het heel leuk vinden als ik het haar verder kan leren.
Dus weet iemand hoe je een paard goed tölten leert?
Alvast bedankt!!!

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:21

vraag ik me ook eigenlijk wel af Lachen

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:23


Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:24

Er is een stuk over de bit ingeweest. Daar stond ongeveer dit in:

- ga niet lopen kloten zonder goede begeleiding
- voor een niet-gangen paard is het vrijwel niet mogelijk om én een extra gang goed te kunnen, én verder te gaan in bijvoorbeeld dressuur, dan moet je dus kiezen

meer weet ik niet Lachen

Wendy_Komen

Berichten: 6299
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 13:41

dimmelim schreef:
http://www.icelandichorse.is/tolt.html

Dit is een trainingshandleiding in het engels. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Wees vooral geduldig.

Bedankt! Heb het gelezen, en ga het van de week uitproberen Haha!

Wendy_Komen

Berichten: 6299
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 13:42

Ellende schreef:
- voor een niet-gangen paard is het vrijwel niet mogelijk om én een extra gang goed te kunnen, én verder te gaan in bijvoorbeeld dressuur, dan moet je dus kiezen.

Ach, ik rij western, en wedstrijdjes zullen er nooit komen, dus dat is gelukkig geen probleem

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:55

We moeten het maar gauw een keer filmen sister, dan kunnen we goed zien (en laten zien) wat voor gang ze nou doet. Het zag er in iedergeval erg grappig uit. Ze liep eerst in draf, en toen ik ernaast kwam draven wou ze versnellen. Wendy hield Kila in en opeen zakte haar achterhand wat omlaag en ging het pastempo omhoog en de passen werden volgens mij ook korter dan de drafpassen. Of het nou tolt was of 1 van de andere gangen die op die site genoemd zijn.. ik heb geen idee. Maar inderdaad gauw eens filmen die hap..

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:21

er zijn meer topics over tolten, probeer het een smet de zoekfunctie, ik denk dat je daar erg veel aan zal hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:37

Altijd beginnen vanuit stap, dan goed achterop het zadel gaan zitten met je benen verder naar voren dan normaal en wat lange beugels. Dan handen iets omhoog om je paard op te richten. Vervolgens goed opgesloten proberen te drijven en je paardje lateraal te krijgen.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:22

kijk eens op www.icelandic-horses.com dat is de site voor ijslandse paarden, daar kan je wel iemand vinden die jou het juiste advies geven. er zijn ook zat mensen die voor een leuke prijs bij jou thuis komen, en je passend advies geven. succes en wie weet heb jij een toltende tinker

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:49

Ellende schreef:
- voor een niet-gangen paard is het vrijwel niet mogelijk om én een extra gang goed te kunnen, én verder te gaan in bijvoorbeeld dressuur, dan moet je dus kiezen

meer weet ik niet Lachen


Dan heeft de Bit het mooi fout!!

Als extra gangen er op de juiste manier ingereden worden (en er dus geen Schweinepass ontstaat), helpen deze juist mee aan ruimere, en soepelere gangen.
Mijn Amerikaanse Draver is een Pacer, een Draver die niet op de baan heeft gedraaft maar getelgangt. Dit raad ik je echter niet aan uit te bouwen (veel tölters kunnen ook telgangen), paarden vinden dit zelf makkelijk (maken zich helemaal hol en voelen op die manier minder van jou), maar het zit in een laag tempo (bv. in de bak) uiterst vervelend, en bij die van mij is het het geval dat ze er ook niet meer uit komt, dus rustig 3rondjes door telgangt voor we weer een normale draf te pakken hebben.

Tölt daarentegen is een erg fijne gang, zit heerlijk, verbruikt weinig energie voor ruiter en paard, en is bovendien erg goed voor je rug en de gewrichten van het paard. Tölt is dan ook ontstaan doordat paarden hun gewrichten gingen ontlasten (IJslanders bv. door het harde en ongelijke terrein).

Simpele hulpen voor tölt: Ga meer achterover zitten en rijd het hoofd hoofd. Bovenbenen iets naar voren verplaatsen en lichte druk uitvoeren met de kuiten. Niet teveel, dan vallen ze in draf. Met veel geduld zullen ze uiteindelijk in tölt vallen..
Maaar... Ik ben geen prof, dit zijn mijn eigen kennis en ervaring..

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:32

Ik zie de term "achterover zitten" veel staan.....

Ik denk dat het beter te omschrijven is als : "Je gewicht naar achter plaatsen". Je gaat namelijk niet naar achter "hangen", wat ik dus wel erg veel zie...
Je gaat simpel gezegd gewoon iets verder naar achter zitten op je zadel.
Ook in de tölt is een rechte houding gewenst Knipoog

"Handen omhoog doen " is vaak ook een punt wat mensen te letterlijk nemen. Dan krijg het idee van het hoofd omhoog trekken vaak. Terwijl je deze hoge oprichting juist bereikt door het vanuit achter te laten komen. (drijven...opgevangen dus). Hierbij kan je vaak je handen prima laag houden.
Soms is dit zelfs geweest omdat het paard anders gaat sterrenkijken, oftwel, rug wegdrukken en neusje in de lucht.

Om dit tolten evt. een beetje uit te bouwen, kan je denk ik het simpelst beginnen met optimale verzameling in stap, en dat steeds een stukje uitbouwen wat betreft het tempo. In stap wordt het dan niet voorwaarts neerwaarts..maar voorwaarts opwaarts Knipoog

Tot hier, Succes en veel plezier !