Juiste lengte van de staart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-01 16:34

Ik vraag me iedere keer weer af hoe lang ik de staart van Laiser moet afknippen.

Ik heb de staart pas geknipt, want de staart was echt te lang en ik wil niet dat hij erop gaat staan (mocht hij weer eens steigeren).

De haren op zijn lippen vind ik ook een moeilijk punt. Heel veel mensen knippen of branden die, maar ik dacht toch echt dat je die niet af mag knippen. Wie weet hoe dit nu precies zit?


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 17:08

Is het niet zo dat als je je paard onder zijn staartwortel kriebelt en die dus zijn staart omhoog doet dat de onderkant van de staart net iets onder het midden van de ehm... hoe noem je dat stuk.... pijpbeen moet zitten?

Ik laat de snorharen van de paarden altijd zitten. Het zijn toch tastharen, dus ze doen er ook daadwerkelijk wat mee. (lijkt me Haha! )
De andere lange haren, rond de kaak en onder de kaak doe ik wel weg, dat lijkt zo lomp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 17:15

Je moet er idd rekening mee houden dat ze de staart optillen. Ik vind het heel lelijk als een staart te kort is (al is de staart bij springpaarden vaak wel korter geknipt dan bij dressuurpaarden) Zelf hanteer ik de volgende stelregel: ik knip hem af aan de ONDERkant van de kogel. In gedragen toestand hangt ie dan een stukje erboven. Handbreedte onder het spronggewricht, zoals in de boekjes wel eens staat, vind ik persoonlijk veel te kort.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 17:18

De staart hoort geloof ik ter hoogte van de koot afgeknipt te worden Verward . Ik knip hem nooit recht af, maar knip hem steeds schuin in, zoals de kapper dat doet, zodat het er niet zo recht uitziet. Dat vind ik zoooo lelijk Knipoog .
De haren rond de neus knip ik iets af, op een ruime centimeter, dan ziet het er netjes uit, maar heeft zo'n paard er toch nog iets aan Verward .

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 17:22

Is eigenlijk heel persoonlijk...
ik heb ze altijd aan de wat korte kant,
verders gaan alle xtra haren eraf, incl. tastharen rond de neus en ogen.
Oren scheer ik niet helemaal uit maar ik "hol" ze wel iets uit.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 17:27

Ik knip pinks staart af toet de onderkant van de kogel.
En zodra hij de hoef nadert pas, zeg maar.
Snorharen scheer ik af ivm knabbelen aan Mysty's staart en andersom
schijnt te helpen??

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 17:34

Ik leg altijd mijn hand onder de staartwortel en knip hem dan net iets boven de kogels af. De tastharen laat ik meestal zitten en anders ze heel erg lang zijn, dan snoei ik ze een beetje.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 19:43

Die van Felix en Danno knip ik altijd zo halverwegen de kogel af.
Voor de rest laat ik alles zitten. tastharen weghalen vind ik zielig.
Okay soms knip ik de plukken uit de oren(niet helemaal kaal hoor alleen hetgeen wat er uit steekt) als ze vies zijn, maar verder laat ik alles zitten.
S'winters knip ik de sokken iets korter vanwege het vuil.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 20:10

tja, ik knip dus de staart alleen als ie op de grond dreigt te komen, meestal zoiets rond de kogel.
Verder zorg ik dat er geen plukken uit de oren hangen, maar de rest blijf ik af

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 20:14

tastharen blijf ik af die zitten er niets voor niets ik knip lot zijn staart zo:
[img]../upload/20/lotk3.jpg[/img]

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 09:57

De staart van mijn paard heeft de lengte van die van Lodewijk op de foto hierboven. Ik draai de staart eerst een paar keer rond en knip dan de staart van buiten naar binnen schuin af, zodat hij niet recht hangt.
De tastharen laat ik altijd zitten, alleen heeft ze rond haar ogen soms haren die scheef groeien in de richting van haar oog, die knip ik soms een stukje af zodat ze niet in haar ogen komen!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:22

Ik doe de staart ook ongeveer zo, is ook verschillend per paard vind ik. De tastharen laat ik zitten, die zitten er niet voor niets. Maar ik moet toegeven dat ik voor een keuring of wedstrijd ook wel eens die haren wat korter knip en inderdaad ook die haren bij de ogen als die erin dreigen te komen omdat ze te lang zijn en omkrullen.

Ook de haren aan de zijkant van de staart laat ik lang maar ik moet toegeven dat het wel heel netjes staat als die kort zijn.

De manen moeten wel altijd verzorgd (kort) eruitzien anders vind ik het echt geen gezicht. Geldt ook voor de oren, daar mogen geen plukken uitsteken, die hou ik altijd netjes bij.

_________________
Now this is nothing less than perfect in a less than a perfect world
*ilse delange*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-09-04 11:24 ]</font>

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:27

Tastharen blijf ik vanaf, dus rond de ogen, neus en snuit blijft staan. Ook ik 'snoei' de haren onder de kaaklijn.
Staart op lengte tussen kogel en sprong, afhankelijk of het paard een wit been heeft. Als het kan de staart dan op de bovenlijn van het witte been. Wat ik dus NOOIT doe: staart opscheren, vind ik absoluut niet mooi. Dus op wedstiijden vlecht ik de staart (trouwens in de regelementen voorkeur boven scheren of trekken van de staartwortel).

De oren alleen uitsteeksels naar buiten wegknippen, doe nooit de binnen kant scheren of knippen. De haren zijn bescherming voor vuil en vliegen in de oren dus zitten er niet voor niets.

Manen knip ik af. Je ziet het niet want ik knip eerst een kant recht, kam ze naar de andere kant, knip weer recht, kam naar boven en knip ze recht. Een soort van opknippen is dat zodat je niet zo'n stijf recht randje krijgt.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:29

Ik vlecht de staart ook in op de wedstrijd, maar heeft dat echt de voorkeur?

Manen trek ik of ik snij ze met zo'n handig mesje.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 11:46

Er staat inderdaad in het dressuurboekje dat vlechten van de staart de voorkeur heeft boven scheren en trekken.
De manen doe ik ook altijd met een mesje. De haren rond de neus en kaak knip ik een klein beetje af. Ook de haren in de oren knip ik zo dat er geen plukken meer uitsteken. De onderkant van de staart knip ik recht af, ter hoogte van de kogel.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-01 16:56

Bedankt!

De staart van Laiser heb ik ook ongeveer op de langte van de foto van Nimber.
De tastharen heb ik zelf ook niks aan gedaan. En gelukkig zie ik dat er meer mensen zijn die dat gewoon laten. (Het zijn immers tastharen.)
Zelf trek ik de manen en zorg dat ze niet langer dan een handlengte worden. (is het mooiste bij hem).
De haren die uitsteken uit de oren knip ik ook. Maar er is iemand bij mij op stal en die scheert ze helemaal uit (lijkt me alleen niet zo verstandig, die haren zitten er niet voor niets.)
Iedereen die gereageert heeft bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag en 42 bezoekers