opnieuw beslagen, hoe lang voordat ze goed lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

opnieuw beslagen, hoe lang voordat ze goed lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 15:51

Hoi iedereen,

Mijn paard is vrijdag anders op haar voeten gezet (iets stijler want de tenen waren wel erg lang). Ze loopt dus nog steeds op eieren, duidelijk te zien bij het rechtervoorbeen. Het voetje is ook iets warm.

wat is dit??

groetjes!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:55

Dat is per paard heel verschillen. Sommigen hebben nergens last van en lopen er zo mee weg. Een paar dagen kan wel, maar een dit begint toch lang te duren. Heeft de smid ergens verkeerd genageld en die weer eruit gehaald, waardoor er een ontsteking is gekomen mss? Bel even je smid hierover op.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:58

Als je paard vrijdag al anders op haar voeten is gezet en de hoef voelt nu nogsteeds warm en ze loopt anders... nee da's volgens mij niet goed.
Ik zou als ik jou was je smid maar eens bellen, misschien heeft hij per ongelijk een nagel in het leven geslagen?!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:00

Een been/voetstand veranderen moet zijn tijd hebben. Stel je voor, er zijn heel wat spieren en pezen en botten bij betrokken. In goed overleg en samenwerking tussen hoefsmid en dierenarts kan het heel goed lukken. Houd kontakt met je smid en dierenarts,als je het vermoeden hebt, dat er iets niet goed gaat, meteen bellen!

harriewijk

Berichten: 47
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:34

Meestal betekenen bovenstaande syptomen die aanhouden, zoals erg voorzichtig lopen en een warme hoef op een verkeerd geslagen nagel. Het beste wat je kan doen is even contact opnemen met je hoefsmid!!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:40

Waarschijnlijk inderdaad een verkeerd geslagen nagel. Helemaal omdat het maar om een voet gaat en ook nog wat warm is (beetje ontstoken misschien) . Bel de hoefsmid of eventueel de dierenarts.
Sterkte.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:41

Een voetstand veranderen is inderdaad iets heel anders dan "gewoon" beslaan.
Het heeft even tijd nodig voordat je paard gewend is.
Maar een warme hoef, dat hoort er eigenlijk niet bij.
Als ik jou was, zou ik even contact opnemen met de hoefsmid om het te bespreken/bekijken zodat je zeker weet dat het alleen om de verandering van de hoefstand gaat.

Bij mijn paard is het erg verschillend hoe lang hij moet wennen aan nieuwe ijzers.
Soms loopt ie er zo op weg, andere keren duurt het een week voordat hij er fatsoenlijk op kan lopen.
Nu is mijn paard ook vrij gemakkelijk (voor zichzelf Knipoog), hij presteert het om dagen door te brengen op 10 vierkante meter, terwijl hij toch echt genoeg ruimte heeft om te lopen Knipoog
Dan is het een kwestie van "kilometers maken"; zolang hij op z'n gemak op zijn vierkante meter blijft staan, zal hij er niet snel aan wennen.
Mijn taak is dan om hem z'n nieuwe schoenen in te laten lopen *LOL*

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:39

Hoefstand veranderen bij een paard van ouder dan 3 jaar moet je nooit doen want dat belast de pezen te veel! En ik heb het nu niet over een te lange teen of zo, maar als je het bedoeld zoals je het zegt: echt de stand veranderen, dan zou ik onmiddelijk een andere smid nemen (als je paard ouder is dan 3).
Wat is de reden dat de stand volgens hem verandert moest worden ?

Een hoefsmid moet de stand van de hoeven van een volwassen paard respecteren, en zijn beslag daaraan aanpassen. Doet hij dit niet dan veroorzaakt het teveel spanning op de pezen, en zelfs botstructuren, met alle bijkomende problemen van dien.
Een ruim hoefbeslag is natuurlijk altijd vereist