Hoe heet dit soort bit ook alweer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:45

Ok dat wist ik niet, heb ik waarschijnlijk steeds geluk gehad dat ze bij kleine corectisch al reageren.

Ik heb alle soorten en maten geprobeert in overleg met instructrice en paardenzaak, dit werkte voor hem het beste. Hij heeft namelijk een gigantisch dikke tong en een relatief laag verhemelte. De enige vorm die deze tongvrijheid heeft is een deuk in het bit, hij is dus niet sterk gebogen, dat zou niet passen met zijn lage verhemelte.

Hij gaat zowie zo op tilt op het moment dat hij metaal in zijn mond krijgt en bij een gebroken bit komt zijn tong klem te zitten, die zie je dan links en rechts uit zijn mond puilen. Dat schiet ook niet op.

Ik weet dat het niet bij ieder paard werkt maar bij hem gat het gelukkig super. Ik kan hem met een pink sturen als het moet.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:21

Dit bit lijkt me voor jouw paard idd de beste oplossing, zo te horen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:55

Ik heb dus zelf ook een tinker die enorm gevoelig op een bit kan reageren, het enige waar hij echt lekker op loopt is een ongebroken trens, momenteel dus een ongebroken happy-mouth bit (kunststof). Hij heeft ook een hangend rooster en ook weinig ruimte in zijn mond.
Zit ik hem in de bak teveel in zijn mond gaat het fout.
Buiten is met hem een ander verhaal, zeker in de winter, hij reageert heel extreem op het weer (van lieve pony die nooit iets doet tot ongeleid projectiel). En dan heeft hij ineens niet meer door dat er iets in zijn mond zit als hij echt weg wil. Dan gaat er bij hem dus wél een (ongebroken) pelham in. Ik rijd het grootste deel met losse teugels, maar als het nodig is kan ik hem wel stoppen, dan liever zo dan onder een auto liggen.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:42

En zo probeert hopelijk iedereen een voor zijn paard zo geschikt mogelijk bit te vinden. Natuurlijk laten we de martelwerktuigen in de winkel hangen(waarom verkopen ze die dingen eigenlijk?).
Daarnaast belooft iedereen aan zijn paard, dat er met zachte en rustige hand gereden wordt.
OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

Waarom dan nog zo'n gerommel in de paardenmond?
Bekende, zeer oude uitspraak: Hoe heter het paard, hoe zachter het bit.
Was ie niet van Ursula Bruns? Wie kent haar nog? Wie heeft het zelf al eens geprobeerd? (Ik wel)