wel of geen halster om op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

laat jij het halster bij je paard om in stal?

ja... want
10 (5%)
nee... want....
177 (94%)

Totaal aantal stemmen: 187


Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 19:52

Nee, op stal alle halsters af, wil de stalhouder ook hebben. Als je echt perse wilt dat hij een halster om houd, mag dat, maar op stal hebben we per gang een rij haken voor alle halsters, en alleen op de wei halster om. Op stal breken ze niet uit, en bij brand is het een kwestie van alle stallen open en die paarden naar buiten jagen.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 19:55

absoluut geen halster om op stal en ook niet in de wei

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 19:56

Die van mij hebben nog niet eens een halster om als ze in de wei staan, dus op stal al helemaal niet. Veels te link dat ze ergens achter blijven haken.

Ze hebben eigenlijk alleen een halster om als ik met ze ga wandelen of trainen, met borstelen e.d. staan ze ook gewoon los.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 19:57

Bij ons op de manege moeten JUIST alle pony's en paarden een halster om i.v.m. de veiligheid bij brand etc. Er heeft bij ons echt nog nooit een paard iets bezeerd vanwege een halster..

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:10

Die van mij hebben geen halsters om op stal, eer zit volgensmij te veel risico aan om ze om te laten, je kunt ze dan beter een paar keer meer op en af doen!

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:13

waarom wel eigenlijk? het heeft geen nut vind ik. In de wei staat de mijne trouwens ook zonder halster. Behalve 's zomers, want dan zit er een vliegenfrontriem aan.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:15

De kans dat je paard met halster ergens blijft hangen is tig keer groter dan de kans dat er brand uitbreekt. halster af dus.
Daarnaast kan een halster ook nog eens ontzettend gaan irriteren en schuren waardoor het paard misschien schuurwonden aan over kan houden.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:18

Mijn paard heeft wel een halster om op stal,Ik sta op een grote stal waar alle paarden iedere dag buiten gezet worden in allerlei groepjes.
Het lijkt mij geen doen om maar met een paar mensen alle paarden buiten te zetten.
Als je paard binnen moet blijven dan is de afspraak:halster af.
Er is natuurlijk risico maar ik sta er al 11jaar en er is nog nooit wat gebeurd.

Ann

Berichten: 13257
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:21

Mijn Tinker heeft altijd haar halster af op stal, op het land of in de bak, ze luistert goed en haar pakken zonder halster is geen enkel probleem voor mij, een vreemde kan haar echter niet te pakken krijgen Lachen

Skye
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-12-03
Woonplaats: Sperziebonenstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:26

Nooit doen, het is echt gevaarlijk, zoals al gezegd, denk maar aan brand, klem zitten etc.
In de wei liever ook niet, het is net zo onverantwordelijk, vastzitten is echt een gevaar, het kunnen verwondingen voo rhet leven zijn, lokken met voer werkt ook prima. Vingers aflikken

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:36

nooit met halster!
er hangt wel een oud halster aan haar box voor de zekerheid, maar eigenlijk loopt ze ook met iedereen mee aan d'r voorplukkie Lachen

in de wei staat ze wel eens met halster als iemand anders d'r buiten zet, maar dat is makkelijker als je een heleboel paarden buiten moet zetten.. als ik het zelf doe gaat d'r halster wel af, lijkt me ook wel prettiger voor haar.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:58

Nee, die gaat af.
Vroeger hielden we ze wel eens om, zo gebeurde dat altijd daar.
Totdat Tancreda (natuurlijk, wie ander Tong uitsteken) bleef hangen, en vreselijk in paniek raakte en uiteindelijk (gelukkig) het halster kapot trok. Ook otto had er eens problemen mee gehad, en een wondje opgelopen.
We hebben sindsdien nooit meer de halsters om in stal.
Vind het dood eng, halster om in stal. In de wei heb ik ze om vaak, vanwege het vliegennetje, maar is die neit nodig het liefste het halster af (als de boer ze buiten zet, hebben ze halster om, maar ook dat is niet erg).

In de bak had ik ook halster om zodat ik haar snel kon pakken als ze ging rennen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:00

bij ons hebben ze alleen halsters om in de eerste twee weken als ze uit de opfok komen......... daarna heeft geen enkel paard meer een halster om

Zoals ik hier al voorbij zag komen...... een paard in paniek hou je met een halster echt niet tegen

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:02

Nee, altijd alles af. Op het land, op stal enzo, gewoon lekker af.
Dennis laat zich prima vangen dus waarom om laten?

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:08

ik heb in de stal nooit een halster om als ie ergens aan blijft hangen of vast komt te zitten ben je de sjors!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:10

Geen halster je paard kan er in verstrikt raken!

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:11

Nee, want hij is makkelijk te pakken (voor sommige mensen een reden om er wel 1 om te doen) en hij kan zich er alleen maar mee verwonden!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:15

Nee hoor geen halster om, ook niet in de wei. Krijgen ze van die lelijke kale plekken van en stel je voor dat ze ergens aan blijven haken of zo.

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:26

Niet in de stal maar wel in de wei en in de trailer!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:29

In de stal af.
In de wei niet omdat ik het paard (meestal) niet binnen of buiten zet.

Ik zie er geen enkel voordeel in om het halster om te laten.
Ook niet bij brand. je gaat die paarden dna toch niet 1 voor 1 naar buiten brengen...
Gewoon, deur open en paard naar buiten jagen in zo'n geval

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:36

Nee hoor nergens voor nodig. Het kan alleen maar narigheid brengen als het verkeerd gaat!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:37

graciaxxx schreef:
... ik wil het halster af omdat ik vind dat dat prettiger is voor het beest en ze niet aan haar hooinet kan blijven haken, hij wil dat ik het halster omlaat voor hte geval dat er bijvoorbeeld brand is of als ze even snel haar stal uit moet...
wie weet een oplossing??? Verward

Hier staan 2 dingen die ik levensgevaarlijk vind!
Mijn paarden hebben alleen een halster om, als ik ze van- en naar de wei/paddock breng. Een hooinet in de stal is net zo gevaarlijk als een halster!
Paarden krabben zich regelmatig met hun achterbenen aan hun hoofd; 2 jaar terug kwam ik ´s ochtends als eerste op stal en schrok me een ongeluk, toen ik het paard met hooinet in de box, zag liggen, met z´n been vast in het net Verdrietig . Gelukig was hij niet in paniek en kon ik hem makkelijk lossnijden. Met een halster kan precies hetzelfde gebeuren!
Mocht je paard om een-of-andere reden toch perse een halster om hebben, zou ik een zekerheidshalster om doen. Mijn paarden hebben er eentje van Kalvakade (die ze dus zo goed als nooit omhebben Knipoog ); die hebben een elastische hoofband en -neusriem. Als ze blijven hangen, stropen ze -door het meerekken- het halster vanzelf van hun hoofd.

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:41

wij laten het halster af stel je voor dat ze zig verwonden
en zonder halster kunnen ze ook lekerder liggen en eten *LOL*

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:13

Ik laat nooit het halster om in de stal, het hangt wel naast haar staldeur.

johnvt
Berichten: 229
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:39

Absoluut geen halster om in de stal, dit kan gevaarlijk zijn geldt ook bij ons op het land, halster bij de deur hangen is goed. In nood zo te pakken.