Hoe kan ik haar helpen!!!--> masseren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Hoe kan ik haar helpen!!!--> masseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 17:02

We hebben op de manege een pony (Shera) en zij heeft heel veel last van haar rug. Onze instructrice die nu met zwangerschapsverlof is heeft haar een tijdje alleen maar met gevorderden laten lopen in de les en dan met chambon. Dit ging eigenlijk heel goed. Daarna heeft er een hele tijd een ruiter op gereden zonder chambon en dat gind ook heel goed. Maar toen ging onze instructrice dus met zwangerschapsverlof en vond de andere instructrice dat Shera maar weer in de les mee moest gaan lopen. Dit ging een tijdje wel goed.
Maar nu kun je heel goed merken dat ze weer heel veel last heeft van haar rug. ze trapt naar ander paarden in de les en legt haar oren plat in de nek als een ander paard te dicht in de buurt komt. in de wei doet ze dit overigens niet!!!
Ook op stal wil ze niet graag meer dat er iemand in haar stal komt en als je met het zadel aankomt schopt ze je half de stal uit. Ik vind eigenlijk dat ze niet meer in de lessen mee mag lopen maar dat vind de eigenaar waarschijnlijk onzin.
Ik vind het echt heel zielig voor haar want je kan gewoon merken dat ze pijn heeft Huilen . Ze drukt tijdens het rijden ook best veel haar rug weg.
Nou vroeg ik me af of iemand weet hoe ik haar kan helpen door haar bijvoorbeeld een massage te geven of iets anders.
wie kan mij helpen!!!! Ik wil heel graag iets voor haar doen!

.


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:02

Kop op mensen!
Er is toch wel iemand die weet hoe we dit paardje (grote pony) moeten masseren of iets in die zin, zodat ze met rijden iets minder pijn heeft? Verward

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 18:15

jah da hoopte ik ook!!!!
please bokkers help ons onze arme shera te helpen!

.

IlovePepper
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:15

Hey!
Je moet het anders eerst eens met die mensen van de manege praten en goed zeggen en uitleggen wat jij ervan vind!
Je kan haar ook gewoon met je vingers masseren maar ik geef je een tip: je hebt bij de Hema en de (betere) drogisten van die soort ronde dingen met van die soort massageknoppen erop! OK dan!
Dat vinden ze heerlijk en dan lekker ronddraaien!:j
Suc6 ermee!

Het enigste dat ik te vertellen heb is dat ROMY & NIKKI de allerliefste knollenbeestjes van de hele wereld zijn!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 20:07

heb je daar zelf ervaring mee dan???
en hoeveel kosten die dingen en hoe gebruik je ze?
Met de eigenaar praten heeft toch geen zin. Ze hebben haar gewoon nodig in de lessen omdat er anders nie genoeg paarden zijn. ze zouden wel nieuwe paarden erbij kopen maar die zijn er nog niet!
Maar als da helpt zou da heel fijn zijn! Misschien maar eens proberen.

.

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 06:11

Als je echt geintresseerd ben in massage om het paardje te helpen, kan ik je het boek "je paard in topconditie"aanbevelen.
Hier staan veel massage technieken in uitgelegd en ook waar en wanneer je het toe kan passen.
Ook het boek T-team van L. Tellington Jones is een goede, hier staat heel veel in en op een makkelijke manier uitgelegd.
Gewoon doen wat je gevoel je ingeeft, zoveel kan er niet verkeerd gaan. Eigenlijk zou je haar moeten laten ontspannen en elke keer voor het rijden masseren, maar dat gaat niet zo makkelijk bij een manege pony.
Heel veel succes ermee!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 11:09

Lermy schreef:
Als je echt geintresseerd ben in massage om het paardje te helpen, kan ik je het boek "je paard in topconditie"aanbevelen.
Hier staan veel massage technieken in uitgelegd en ook waar en wanneer je het toe kan passen.
Ook het boek T-team van L. Tellington Jones is een goede, hier staat heel veel in en op een makkelijke manier uitgelegd.
Gewoon doen wat je gevoel je ingeeft, zoveel kan er niet verkeerd gaan. Eigenlijk zou je haar moeten laten ontspannen en elke keer voor het rijden masseren, maar dat gaat niet zo makkelijk bij een manege pony.
Heel veel succes ermee!


Nee das het probleem met Shera dat ik haar maar 1 keer per week zie dus dat ik haar ook maar een keer kan masseren. maar iig heel erg bedankt voor de tip. ik zal eens naar dat boek gaan kijken!!!

.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:33

Dat boek van Linda Tellington Jones heb ik gelezen, maar ik vind het erg moeilijk om die grepen na te doen. Je weet zonder (praktijk) voorbeeld nooit of je het precies doet zoals zij bedoeld. Maar het is op zich wel een goed boek, misschien als ik nog een paar van die grepen weet, dat ik die zaterdag wel op Shera kan toepassen.
Ik heb t-team en t-touch ook op mijn verzorgpony van toen toegepast, omdat zij pijnlijke achterbenen had en toen werd ze heel lekker ontspannen en leek ze daarna iets minder pijn te hebben. Dus het is het proberen denk ik wel waard.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 12:59

Annetje schreef:
Dat boek van Linda Tellington Jones heb ik gelezen, maar ik vind het erg moeilijk om die grepen na te doen. Je weet zonder (praktijk) voorbeeld nooit of je het precies doet zoals zij bedoeld. Maar het is op zich wel een goed boek, misschien als ik nog een paar van die grepen weet, dat ik die zaterdag wel op Shera kan toepassen.
Ik heb t-team en t-touch ook op mijn verzorgpony van toen toegepast, omdat zij pijnlijke achterbenen had en toen werd ze heel lekker ontspannen en leek ze daarna iets minder pijn te hebben. Dus het is het proberen denk ik wel waard.


owww jah anne da moet je zeker proberen! het kan iig nooit kwaad denk ik.
en als het niet werkt kan ik misschien wel een massage borstel kopen zoals ilovepepper zei.

.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:12

Lermy schreef:
Als je echt geintresseerd ben in massage om het paardje te helpen, kan ik je het boek "je paard in topconditie"aanbevelen.


dat boek wilde ik je ook net aanbevelen. Ik vind het een super boek.
Persoonlijk vind ik dat alles heel helder en duidelijk staat omschreven.
Je schrijft dat je het paardje maar een keer per week ziet, maar je moet maar zo denken. Beter een keer per week, dan helemaal niet. Het zal dan wel wat langer duren voordat je resultaat ziet.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:27

Massage is idd eg fijn als het een spierenkwestie is. Is het echter een ruggewervelprobleem dan kan de osteopaat beter eens langskomen. Als er een werveltje scheefzit dan kun je masseren wat je wilt maar dat helpt niet echt. Voor de spierenkwestie heb je idd wat aan de ttouches die in het boek dat eerder genoemd is beschreven staan.

Niets zo charmant als een paard in her land.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 15:36

ik denk wel dat het een spierenkwestie is omdat ze er niet altijd last van heeft. Bijv. met de chambon ging ze haar rug veel meer ontspannen en kon je merken dat ze minder pijn had. Maarjah we kunnen haar moeilijk altijd met chambon blijven rijden. Dus ik denk dat we het maar eens gaan proberen met de massage. Annetje heeft dat boek gelezen en zij gaat het proberen toe te passen op shera's rug.
bedankt allemaal voor jullie tips. Ik hoop dat het gaat helpen.

.

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:08

Hej Karen. Wel goed dat je er een topic over hebt geopend
want er moet wel iets aan gebeuren.
Ik zal weleens langs de hema fietsen om te kijken naar dat draaiding waar IlovePepper het over had
Maar de mange had toch ook een speciale massageborstel?
Heb ik weleens op Goliath gebruikt

HO HO HO, and a bottle of rum!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 22:10

ja maar das anders irma.

.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:38

Van verschillende internet site gehaald:

Bij Tellington Touch willen we het dier bewust maken van zijn lichaam, dit doen we door middel van 1 en ¼ cirkelvormige, liftende en strijkende bewegingen die allemaal dierennamen hebben.


kijk ook hier: http://www.dest.demon.nl/nelleke.htm

TTeam biedt nieuwe mogelijkheden voor training en daarnaast oplossingen voor gedragsproblemen en lichamelijke ongemakken.
Het dier wordt gestimuleerd zijn lichamelijke, geestelijke en emotionele balans te vinden, waardoor het leervermogen en zelfvertrouwen wordt gestimuleerd, de vlucht- ,vecht- en staakreacties worden beheerst, waardoor de
samenwerking met de mens wordt verbeterd.

TTeam is gemakkelijk te leren en bestaat uit:
- Een aanraaktechniek, de TTouch, welke een kalmerende, stimulerende, bewustmakende, normaliserende werking op het lichaam kan hebben;
-Grondoefeningen die ten doel hebben de coördinatie, de balans en het leervermogen te
vergroten.

TTeam is succesvol bij paarden bij bijvoorbeeld.:
Pijnlijke spieren, rugklachten, stijfheid, verzet bij hoefsmid of tandarts, angstbijten, slaan, bokken, problemen bij opzadelen, poetsen, toiletteren, reizen en laden.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:50


iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 16:53

mmmh ik denk dat we hier wel wat aan hebben voor shera. Zou idd fijn zijn als jij dat boek haalt anne dan kunnen we het zaterdag eens proberen.

.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:48

Ik heb het boek gehaald bij de bieb, zal ik het zaterdag meenemen?

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:06

Naar mijn idee is het het beste als zoveel mogelijk mensen van jullie mensen openlijk weigeren te rijden op dieren met rugklachten!!
Laat ze *&()* zorgen dat die dieren in orde zijn en dat de zadels goed passen. Ik vind het lief bedoeld van jullie hoor maar als er een klotezadel op ligt en helpen die massages ook niet echt.

There is no reality, only perception.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 17:24

euh ellenlouise ik heb al gezegd dat het paardje gewoon in de lessen moet blijven lopen. Daarom willen wij haar zoveel mogelijk helpen. En trouwens je hebt niet het recht om zo te zeuren over de zadels want daar heb ik niks over te klagen. De zadels passen perfect. ze zijn allemaal precies door de zadelmaker op maat gemaakt en passen dus precies. en het zijn ook echt geen slechte zadels, nee sommige paarden hebben zelfs superdure kiefferdressuurzadels. Dus ik snap niet hoe je bij die klotezals komt eerlijk gezegd.
we gaan haar probereb zo goed mogelijk te helpen maar ik vind het niet erg leuk dat je zo reageerd. reageer dan niet als je dingen gaat zeggen waarvan je niet weet of het zo is.
sorry maar dit moest ik effe kwijt.

En Annetje fijn dat je het boek hebt. dan kunnen we morgen kijken wat we gaan doen.

.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 00:34

Tja, ik maak me er gewoon nogal boos over dat een paard met flinke rugpijn in de lessen moet blijven lopen. Of heeft dat een speciale reden????

En dat het superdure kiefferzadels zijn zegt natuurlijk helemaal niets over hoe ze op een paardenrug liggen. Het past of het past niet. Jij kunt zelf ook de allerduurste schoenen aantrekken maar als ze niet passen gaan je voeten gewoon ook pijn doen.

Kun je natuurlijk wel 's avonds lekker je voeten laten masseren Knipoog

De zadels waren alleen een voorbeeld trouwens...........

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-03 22:50

oke even iets rechtzetten. de zadles passen wel en zijn door de zadelmaker op maat gemaakt. daar dus geen problemen meer over.
en wij zouden ook willen dat ze niet meer meeliep in de lessen. maar we hebben gemerkt vandaag dat ze al veel beter loopt dan eerst. ik denk dat het wel beter gaat worden met haar.

.

veertjuh14

Berichten: 94
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: sint anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:26

jah help die lieve shera maar es ff

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:40

een vriendin van mij zit op een school en daar leert ze alles over freestylen gewoon rijden en ook t-team
ik heb ook wat dingetjes van haar geleerd
1{ga met 2vingers, 3 of 4 of alleen de handpalm over de huid van de pony beweeg alleen het vel overde spieren en zorg dat er geen wreiving is tussen jou hand en de huid.
je moet dit in een bepaald figuur doen ik zal dit zo goed mogelijk proberen uit te leggen
je moet rondjes draaien en als je dan zeg maar een klok hebt moet je met de kleine weizer zegmaar 6uur en dan een heel uur tot je weer bij 6uur bent en dan nog door tot 9uur
dus zegmaar telkens van 6 tot 9 dan laat je los en dat telkens herhalen over de rug vooral over het midden
als je het nog niet snapt stuur me dan een PB-tje
ik zal nog aan die vriendin vragen wat je verder het best kan doen !!!
veel suc6 en t-team plezier en ik hoop dat het goed komt met je diertje!

*LOL* *LOL* *LOL* welsh for ever *LOL* *LOL* *LOL*
bokken is verslavender dan roken Haha!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 14:37

hey rosaatje ik heb je hierover al gepbt. Het gaat nu stukken beter met shera. Ze is niet meer zo DE chagie Shera. Gelukkig!

.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM_KL, bella24, cabochon1, myk_en_shant, nine1987 en 116 bezoekers