Wat ligt er op dit moment op je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoeveel dekens/ grams?

Enkel een regendeken
7 (4%)
Ong. 200 a 300 grams
91 (56%)
Dikker als 300 /400 grams
63 (39%)

Totaal aantal stemmen: 161


Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:36

Je zou dan juist zeggen dat de haargroei minder is omdat ze te warm staan. Anyway, bij ons wordt er volop dekens gewisseld enz. bij alle wedstrijdpaarden dus daar ligt het niet aan. Het ligt echt aan het weer.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:37

Heb toen in september inderdaad goed opgelet.
Overdag was het nog best warm, maar 's nachts koelde het al aardig af.
Dat is wel weer een voordeel van thuis staan, kun je zelf kijken en aanpassen zo nodig.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:38

mickey is geschoren en heeft een br deken op van 280 gram geloof ik,hij kan ook iets dikker zijn.

hierna heb ik voor de winter ook van br nog een flinke dikke deken Lachen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:46

Flair heeft een prachtig glanzend kort vachtje en een 200 grams rambo op. Als het echt gaat vriezen (dus ook overdag) krijgt ze er nog een onderdeken bij.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:52

Par heeft een waterdichte winterdeken van 300 grams op.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:07

Mijn ervaring is juist dat er paarden minder dik in het haar staan dan anders. Ik werk nooit met dekens, dit jaar dus ook niet. In augustus/september had Jip een behoorlijke vacht (ondanks het warme weer) maar in oktober is hij weer heel erg gaanv erharen en nu heeft hij eigenlijk helemaal niet zo'n dikke vacht. En Duvel zijn vacht is pas sinds twee wekeneigenlijk echt dikker aan het worden. Ook hij heeft dus geen deken op, hij wordt ook meestal pas nat bezweet na een ahlf uur ofzo rijden en ik heb de mogelijkheid om hem goed uit te stappen en eventueel krijgt hij nog even (nu nog niet langer dan een kwartier ongeveer) zijn wollen zweetdeken op stal even om als hij nog niet helemaal droog is en staat te dampen in zijn box. Als hij nog niet helemaal droog is (geldt meestal voor de olek onder het zadel) maar hij dampt niet in zijn box, dan wrijf ik het alleen nog na met stro en dan krijgt hij er niks op.
Ik heb voorlopig nog niet het idee dat hij er last van heeft dat hij geen deken op heeft, hij heeft dat vorig jaar en het jaar daarvoor ook niet gehad en ik heb vorig jaar toch ook gewoon wedstrijden met hem gereden. Voorlopig blijven we het maar even volhouden, want echt makkelijk vind ik het ook niet, dat gesleep met dekens.

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:09

norm is niet geschoren maar om toch een beetje zijn teddyberen vacht in te dimmen heb ik er een regen deken op liggen en als het straks gaat vriezen gaat er een 200 grams deken op

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:09

mijn paardje heeft geen dek Haha!
het is een ijslandertje en staat s'nachts binnen en overdag buiten.
maar ze hoeft echt geen dek op Knipoog
maar goed......

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:29

Mijn tinkermerrie staat overdag op de wei en snachts binnen.
In de wei heeft ze een harry's horse hightech outdoor, regendeken met 300 grams vulling, op en op stal een hh highliner, ook 300 grams alleen dus niet waterdicht.
Vorige week had ze buiten nog 200 grams pagony tiger op en binnen een 200 grams br staldeken.
Luna is niet geschoren maar zweet heel erg snel en veel tijdens t rijden (t druipt er letterlijk vanaf en dat al na een kwartier stappen en draven) en heeft ook nog een redelijk dikke vacht dus ik overweeg haar vacht toch iets korter te laten maken, maar niet helemaal scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:30

Fitzroy schreef:
Hmmm ook die dikke pakketten lijken bij ons op stal niet uit te maken, Sjuim. Zelfs paarden die andere jaren niet geschoren waren, moeten er dit jaar aan geloven.
En bij Fitz red ik het dit jaar zeker niet met 1 x scheren i.t.t. verleden jaar.



Precies Fitzroy, ik ben ook vroeg genoeg met dik genoeg (deken Haha! ) begonnen en het maakt niet uit!

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:32

die van mij is begin november geschoren..
we hebben hem een 150 grams regendeken op gedaan, in de stal heeft ie een 200 grams deken op. dat ook buiten op blijft als het toch droog blijft.. als het snachts iets onder het vriespunt gaat zitten, krijg ie er een oud zweetdeken onder, en als het echt gaat vriezen gaat die staldeken van 200 gram onder de regendeken van 150 gram..
ben niet van plan om hem nog een keer te gaan scheren, hij krijg al weer wat haartjes.. maar word niet meer zoveel als eerst! en daar gaat t me om..
hij staat van smorgens tot 5 uur op de wei, en snachts op de stal, met de deuren dicht..
tegenover de andere wat die er op hebben liggen, zou hij het heel koud moeten hebben, maar ik controleer regelmatig hoe hij voelt, en dat is nog steeds lekker warm geweest... Verward

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:04

Silly is niet geschoren, maar wel een vreselijke koukleum... die staat nu met een USG deken op (zo'n blauw met gouden geruite met bijpassend halsstuk) in de stal. Ik weet niet hoe dik die is maar het voelt aan als een dekbed!! Haha!

Als ze naar buiten gaat, gooi ik mijn Bucas zweetdeken eronder (wol gevoerd).

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:11

Picasso"]
[quote="Fitzroy schreef:
Hmmm ook die dikke pakketten lijken bij ons op stal niet uit te maken, Sjuim. Zelfs paarden die andere jaren niet geschoren waren, moeten er dit jaar aan geloven.
En bij Fitz red ik het dit jaar zeker niet met 1 x scheren i.t.t. verleden jaar.



Precies Fitzroy, ik ben ook vroeg genoeg met dik genoeg (deken Haha! ) begonnen en het maakt niet uit!
[/quote]

En wij zijn zoals gewoonlijk weer laat met dikkere dekens. Tegen de tijd dat anderen beginnen met winterdekens gaat er bij ons het bucas 'regendek' op.
Als er bij andere paarden 2 dekens op gaan, krijgt Magic eens een winterdek (rambo van 5 jaar, dus al wat dunner) op.

En toevallig sinds zaterdag heeft ze een nieuwe BR deken op. Weet niet zo snel hoeveel grams.
Ze heeft op de hals een iets dikkere vacht en verder is ze nog net zoals in de zomer! Bloos

We hebben nog nooit hoeven scheren en dus ook dit jaar niet. Echt heerlijk!!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:17

Nog niets. Maar als hij geschoren word(waarschijnlijk word dat januarie) gaat er een 300 grams Rhino op. Als hij naar buiten gaat komt daar nog een wollen deken bij.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:18

tinkerLuna schreef:
Mijn tinkermerrie staat overdag op de wei en snachts binnen.
In de wei heeft ze een harry's horse hightech outdoor, regendeken met 300 grams vulling, op en op stal een hh highliner, ook 300 grams alleen dus niet waterdicht.
Vorige week had ze buiten nog 200 grams pagony tiger op en binnen een 200 grams br staldeken.
Luna is niet geschoren maar zweet heel erg snel en veel tijdens t rijden (t druipt er letterlijk vanaf en dat al na een kwartier stappen en draven) en heeft ook nog een redelijk dikke vacht dus ik overweeg haar vacht toch iets korter te laten maken, maar niet helemaal scheren.



de vacht korter maken? hoe wil je dat doen?

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:33

anders nl...

die van mij staat nog onder een zomerdekentje maar hij staat ook
op stal dus, als het ongeveer 0 graden s'nachts word dan doe ik pas de winterdeken erop.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:54

Mijne hebben een bucas all in one deken op Haha!
Nog geen onderdekens

Wiesje

Berichten: 2915
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:50

Op Tantivy ligt nu een ontieglijke laag modder, isolerend en beschermd ook tegen kou!! Haha! Haha! Haha! Haha!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:00

Bij Jamy ligt er nu een winterdeken van ong. 400 gram op met een zweetdeken met hals Lachen Maar dat is omdat ze geschoren is. Anders had er denk ik nu nog de 'tussendeken' op of heel misschien de winterdeken al.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:01

Mijn paard heeft een wintervacht, een flinke laag blub en lange manen om hem te beschermen tegen de kou.
Zielig he ? Knipoog *LOL*

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:03

Mijn paard heeft eerst een zomerdeken opgehad. Nu staat ze onder een 300 gr HH. Straks komt daar een regendeken met een beetje voering overheen....

Ze zit nog super in het haar... alleen een wollig nekje..

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:12

Mijn paard heeft een hele dikke deken op, ik weet niet hoeveel grams Verward Zal wel 400 zijn denk ik.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:28

loulou"]
[quote="tinkerLuna schreef:
Mijn tinkermerrie staat overdag op de wei en snachts binnen.
In de wei heeft ze een harry's horse hightech outdoor, regendeken met 300 grams vulling, op en op stal een hh highliner, ook 300 grams alleen dus niet waterdicht.
Vorige week had ze buiten nog 200 grams pagony tiger op en binnen een 200 grams br staldeken.
Luna is niet geschoren maar zweet heel erg snel en veel tijdens t rijden (t druipt er letterlijk vanaf en dat al na een kwartier stappen en draven) en heeft ook nog een redelijk dikke vacht dus ik overweeg haar vacht toch iets korter te laten maken, maar niet helemaal scheren.



de vacht korter maken? hoe wil je dat doen?
[/quote]
Met andere messen op t apparaat zodat de vacht niet zo kort wordt afgeschoren.
Kan bij mensen ook dus dacht dat het bij paarden ook wel zou kunnen.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:30

Jordy heeft nu een 250 grams deken van Hypo sport op, met daaroverheen een ongevoerde regendeken van HH. De regendeken heeft hij op omdat hij veel rolt (bij voorkeur op modderige plekken), en ik deze deken zo schoon kan vegen als het is opgedroogd. En natuurlijk tegen de regen en om de andere deken droog te houden.
Jordy is overigens geschoren, maar doe ik er meer dekens op staat hij eronder te zweten, hij zweet zowieso al snel onder een deken.
Hij staat ook in een stal met uitloop, hij staat dus overdag eigenlijk altijd buiten.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:31

Apollon heeft een dik regendeken opliggen, hoeveel gram weet ik niet.
op stal heeft ze een staldeken op.