Wat ligt er op dit moment op je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoeveel dekens/ grams?

Enkel een regendeken
7 (4%)
Ong. 200 a 300 grams
91 (56%)
Dikker als 300 /400 grams
63 (39%)

Totaal aantal stemmen: 161


Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:58

Helemaal niks!
En hij krijgt alleen een deken op, als het echt heel erg koud is (overdag -5 ofzo) dan krijgt hij 's nachts een dekentjes op, maar verder heeft hij zelf een vacht en hij staat in een binnenbox.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:02

Ze hebben allebei een Rambo Rhino Turnout van 200 g op.

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:03

Roos staat op dit moment met een deken van tussen de 200 en de 300 gram op. Ze heeft nog een heel dun velletje dus op dit moment heeft ze het niet koud. Pas als het hele dagen en nachten vriest, flink vriest krijgt ze een 400 a 500 grams op.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:03

ik weet nie hoeveel grams.
maar een HH highliner en een waterdichte herfst/winterdeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:04

Kawa en Twilight hebben beide een 300 grams waterdichte deken op liggen.
En hier moeten ze het ook maar de hele winter mee doen.
Ze zijn beide niet geschoren.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:20

Een waterdichte 220 grams deken. Paard is niet geschoren en staat de overdag buiten. Heb een 300 grams deken besteld waar ik de 150 grams HH hals op kan monteren. Maar die combi bewaar ik voor als het ook overdag gaat vriezen. Ik denk dat ik dit weekend als het gaat vriezen een zweetdeken onder de 220 grams doe voor wat extra warmte.
Laatst bijgewerkt door Mac op 04-12-03 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:21

Mijn haflinger is voor het eerst geschoren en er ligt een HH highliner van 300 gram op en daarover een staldeken van 400 gram.
Totaal dus al 700 grams dekens Bloos! (schrik er zelf van).

Hij staat nu gewoon dag en nacht in een buitenstal. Maar zijn vachtje was al best erg aan het groeien vandaar zulke dikke dekentjes.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:26

Camilla is geschoren en heeft een onderdeken van 150 gram op, en daaroverheen een winterdeken van 350 gram.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:27

siesti schreef:
Mijn haflinger is voor het eerst geschoren en er ligt een HH highliner van 300 gram op en daarover een staldeken van 400 gram.
Totaal dus al 700 grams dekens Bloos! (schrik er zelf van).

Hij staat nu gewoon dag en nacht in een buitenstal. Maar zijn vachtje was al best erg aan het groeien vandaar zulke dikke dekentjes.


Tjeetje wat sneu, dat beest moet zich wel rotzweten, het is overdag soms wel 10 graden hoor! Waartom hou je je haflinger trouwens dag en nacht binnen?


Samsam staat onder een waterdichte 150 grams deken en staat hiermee overdag ook buiten. Pas als het ook overdag vriest gaat hij onder de 300 grams.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:31

die van mij heeft ook niks op hij heeft een super dikke vacht dus hij heeft het echt niet nodig.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:34

siesti schreef:
Mijn haflinger is voor het eerst geschoren en er ligt een HH highliner van 300 gram op en daarover een staldeken van 400 gram.
Totaal dus al 700 grams dekens Bloos! (schrik er zelf van).

Hij staat nu gewoon dag en nacht in een buitenstal. Maar zijn vachtje was al best erg aan het groeien vandaar zulke dikke dekentjes.


dit lijkt me erg veel. hij staat in stal, dus uit de wind. hoeveel wil je er dalijk opleggen als het gaat vriezen?!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:39

Die van mij heeft een onderdeken met daar overheen een ongevoerde regendeken op. Als het straks goed gaat vriezen krijgt ze haar winterdeken op (400grams)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:39

Isolda krijgt alleen een deken op als het echt erg regent en ik wil nog rijden, dan heb ik een Rambo 200 erop.
Dan kan ik haar zo uit de wei trekken en heb ik toch een schoon paard.
Dus niet voor de warmte, maar voor het gemak.
Verder heeft ze een prima vacht, ik vind het altijd grappig om te zien:
Als ik haar 's ochtends uit de stal haal heeft ze een glanzend "dun" velletje, 's avonds als ik haar uit de wei haal is het net een teddybeer met die haren omhoog *LOL*

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:41

loulou schreef:
dit lijkt me erg veel. hij staat in stal, dus uit de wind. hoeveel wil je er dalijk opleggen als het gaat vriezen?!


Het is ook wel veel maar de onderdeken kan ik altijd straks verwisselen.

Maar nu staan alle deuren nog open en komt er toch een aardige wind vanuit de weilanden.
Zijn haren begonnen toch ook ineens flink te groeien.
Straks als het echt gaat vriezen gaan alle deuren dicht dus dan is het warmer op stal dan het nu is bij wijze van spreken.. Dus dan verwissel ik de onderdeken voor een iets warmere deken.

Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit moet ik zeggen.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:46

hij heeft een deken op van harry horse (al weather), maar hoeveel gram dat is???

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:48

Samsam schreef:
Tjeetje wat sneu, dat beest moet zich wel rotzweten, het is overdag soms wel 10 graden hoor! Waartom hou je je haflinger trouwens dag en nacht binnen?


Samsam staat onder een waterdichte 150 grams deken en staat hiermee overdag ook buiten. Pas als het ook overdag vriest gaat hij onder de 300 grams.


Hij zweet zich dus helemaal niet rot want ik heb het zelf in de gaten gehouden of hij het niet te warm had en dat is het geval dus niet anders had ik het natuurlijk niet gedaan. Ik vind het nu zelf op zich ook wel heel veel en moet nog even nadenken of het anders kan.

Hij staat dag en nacht op stal omdat het bij ons heel veel heeft geregent en de weilanden heel nat zijn. De eigennaar van de pensionstal waar we staan wil niet de weilanden kapot getrapt hebben zodat de paarden, als gaat vriezen, wel nog op het land kunnen staan.
Maar hij komt er elke dag gewoon uit hoor, dus ik zie geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:53

Eleonoor"]
[quote="ArwenLune schreef:
Sodeju, 700 gram erop en het is nog niet eens onder nul!? Wat ga je nou doen als het flink gaat vriezen? Elektrisch dekentje met aggregaat op een karretje erachter?


Als je goed hebt gelezen, staat Pablo nu onder 500 grams, pas onder 700 grams als het gaat vriezen dit weekend!!! Het wordt je vergeven hoor, maar wel brilletje opdoen... Cool

Fitz, niet normaal nu, zo snel als de vacht aangroeit. Ik hoor van vele andere dat de vacht dit jaar dikker is dan voorgaande jaren. Zoals Pablo er nu voor staat hoef ik nog niet te scheren en doe ik het liever niet. Maar als het inderdaad giga nog gaat groeien deze maand moet hij er met kerst weer aan geloven. Echt, voorgaande jaren zag je de scheerstrepen nog in april, en ik had hem ook toen geschoren in november. Nu heeft hij al een pak haren gekregen.
[/quote]

Ja heel raar; de mijne heeft ook een veel dikkere vacht dan anders en ik ga ook het scheerapparaat tevoorschijn halen en paard pesten. Hij zweet verdorie al na een minuut of 15 met rijden. Vorig jaar zat ie idd lang zo dik niet in z'n haar en ik ben echt heel erg op tijd begonnen met dekens. Hij staat nu onder een 370 grams deken van Rhino/Rambo en als ie geschoren is straks komt daar nog een aantal grammetjes bij op Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:57

Kan de poll niet invullen aangezien ik er 2 heb.
Honey (dekenmodel geschoren) staat onder een 250 grams.
Jamaica (helemaal geschoren) staat onder een 400 grams

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:13

mijn paard heeft nu een 250 grams winterdeken om, maar zodra het echt gaat vriezen, dan krijgt ze dr nieuwe winterdeken van 350 gram om!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:13

Zo gek is het niet dat de paarden zo snel dik in het haar zitten,
in oktober is tenslotte een record gevestigd, nooit eerder was het zo vroeg in het jaar al zo koud.
Daarom heb ik mijn paarden al zo vroeg onder een dik pakket gezet. Net als vorig jaar zit Ozep weer super in het haar en kreeg al vragen hoe ik hem zo mooi geschoren kreeg Haha!
Triumph staat voor het eerst met dekens.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:17

Hmmm ook die dikke pakketten lijken bij ons op stal niet uit te maken, Sjuim. Zelfs paarden die andere jaren niet geschoren waren, moeten er dit jaar aan geloven.
En bij Fitz red ik het dit jaar zeker niet met 1 x scheren i.t.t. verleden jaar.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:26

Ik heb hem vanaf begin september onder een deken. Hem heb een paar middag afgelaten, het was toen 23-24 graden, dus dat vond ik ook zo sneu.

In ieder geval staat hij nu heel mooi kort in het haar. Hij heeft ook hele korte haartjes. Op zijn hals kon ik laatst zien dat hij iets wolliger word, maar zweten doe hij nauwelijks. Heerlijk!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:26

mis een antwoord bij de pol: geen deken, alleen bagger elke dag!
Mijn pony staat zonder deken op, krijgt ook niet zo'n dikke wintervacht dus ik heb er niet zo'n problemen mee..

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:31

Fitzroy schreef:
Hmmm ook die dikke pakketten lijken bij ons op stal niet uit te maken, Sjuim. Zelfs paarden die andere jaren niet geschoren waren, moeten er dit jaar aan geloven.
En bij Fitz red ik het dit jaar zeker niet met 1 x scheren i.t.t. verleden jaar.


Ik heb daar inderdaad ook last van. Mijn paard heb ik nooit hoeven scheren want als ik dekens op had was het genoeg zodat ik door kon blijven trainen.
Nu ben ik zelfs een maand eerder dan vorig jaar begonnen met dekens op doen en dikkere, en nog was zijn vacht in oktober al veel te dik.
Ligt dit jaar echt aan het weer.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:33

Zo heb ik het ook gedaan Essie,
ik controleerde minstens 3 maal per dag hoe ze er onder stonden, 's ochtens 's middags en 's avonds, 's avons laat dan vaak nog een keer.
Overdag stonden ze vanaf een uurtje of 13 vaak zonder deken, en rond een uur of 18 gooide ik ze dan weer op, maar dan wel gelijk een Rambo 400 grams.
Daar stonden ze 's nachts gewoon goed onder, lekker behaaglijk, maar niet te warm of koud.
Ik denk dat het op een pensionstal veel moeilijker te realiseren is, maar dat de enorme haargroei daar wel aan te wijten is.