Hoeveel ruimte nodig voor rengalop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:26

Ik heb met Jessie heeeel veel meters nodig, want die krijg je amper terug! Ik doe het ook bijna nooit, want meestal word hij helemaal gek en moet ik veeel moeite doen om hem rustig te houden

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:32

Ja, dan ik nog even, het betreffende schelpenpad is wel iets langer dan 500 meter, ik schat dat het eerder een kilometer lang is. Ik heb er iig met Goldy genoeg ruimte om écht voluit te gaan, maar ja, ik heb maar 2 sprongen nodig om weg te vliegen en ik kan in 2 seconden stilstaan als ik wil... Maar ja, Goldy is super lenig en ook 'maar' een D-ponietje, met een paard van 1.70 heb je bij lange na niet genoeg lengte aan dat schelpenpad! En ook niet met een paard van 1.60. En je moet een goeie rem op je paard/pony hebben wil je echt voluit gaan en optijd weer stilstaan.

Ik doe het alleen vaker in de berm langs een weggetje dat zo ong 1,5 km lang is, vooral als Goldy weer eens te veel energie heeft, dan vinden we het beide heerlijk om even uit te waaien, maar ja dan is dat snel te kort omdat we nog wel langer door willen gaan. Ik denk dat het perfect is als je ong 3 km hebt, langs het strand Haha!

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:40

Wij hebben ook een lang pad, ongeveer een km of 1,5 en als we galopperen dan gaat Ig in mijn gevoel best
hard (terwijl we in middengalop zitten) totdat hij het idee krijgt dat ie ingehaald gaat worden.
Dan voel je de kracht in zijn achterbenen en is het net een kanonskogel die afgeschoten wordt.
Hij gaat dan zo hard.... maar is dit dan rengalop... ik vind van niet want ik weet dat hij dus nog harder kan.
Ik sta dit meestal een pas of 10 toe anders krijg ik hem echt niet meer terug. Na zo'n galopje is het net een klein kind..... dribbelt, galoppassen op de plaats....
Ik heb ook idd veel ruimte nodig om hem weer in het gareel te krijgen maar laat ze eens lekker op het
strand uitrazen dan weet je hoe hard rengalop is....
je voelt je dan heel klein hoor op zo'n afgeschoten turbo...

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:43

Ik heb bijna nog nooit een pad gehad waarbij ii Matti voluit kan laten gaan. Ik moet haar altijd inhouden. Alleen als het een flinke heuvel is of een enorm lang pad dan kan ik der laten gaan. Met een heuvel heb je het voordeel dat je sneeler kan stoppen (voor je gevoel misschien dan Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:07

We hebben hier in het bos een pad van ongeveer 4 km en dat is pas leuk !
Op 1tje van een km ben je pas echt lekker bezig en dat moet je alweer aan remmen gaan denken. Dat is jamer Haha!

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:14

In het bos en de wei kan ik niet in rengalop, op de straat bijna rengalop. Als ik op priveterrein bij mensen aan het einde van de straat ga rijden wel ( ongeveer 4 kilometer lang, denk bijna 100 meter breed ) Dat is heel breed en goed vlak. Maar het is ook dat mijn pony dan die ruimte ziet, dat ze al half flipt. ik ga daar altijd met mijn vriendin heen, en dan gaan we dus echt keihard. dan heb je ook een hele lange weg nodig om weer af te remmen. In principe kan ik na ongeveer 700 meter in rengalop zitten met sunny. Maar dat ligt ook aan de pony denk ik, een pony met erg ontwikkelde beenspieren/ heel veel kracht zal sneller in rengalop zitten. Je moet in ieder geval wel genoeg ruimte hebben, met naar mijn mening weinig bochten of obstakels Lachen

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:26

Ik heb vaak genoeg gedacht dat mijn paard op paden van 1 km echt hard kon, maar toen ik met haar een keer op het strand kwam wist ik dat die galopjes op de paden niet zo veel voorstelde Haha!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:42

Ik galopeer (rengalop ja Knipoog ) bijna altijd op een pad dat aan het einde behoorlijk stijl omhoog loopt, want anders duurt het heel lang voordat ik Fraeva weer in een rustig tempo heb.
Maar toen ik in Drenthe was met Fraeva (daar heb je altijd van die mooie brede, maar vooral lange paden Haha!) kon ik haar voluit laten gaan op een heel lang pad van zeker wel een paar kilometer.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:51

Op de zandweg bij ons lukte het altijd net, maar als je echt op tempo bent moet je wel alweer beginnen met remmen.. ik denk dat het een kleine kilometer is, helaas is er nu een stuk vanaf dus een echte rengalop lukt niet meer.
bij Evita voel ik het vanzelf trouwens.. in rengalop word je meer heen en weer geslingerd om het zo maar te zeggen Clown

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:57

als je eens rengaloppen wilt maken, ga dan naar Baarle Nassau en omgeving, daar kan je echt kilometers op brede zandpaden galopperen, tot je geen galop meer kan zien (of voelen).........tip: neem geen doodloper mee

Ethelate

Berichten: 21122
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:58

Op vorige stal, was de wei 600 meter diep, en heen in midden galop, en dan in rengalop terug, en hopen hem in de wei te houden Knipoog
Het maisveld was 1,5 km omtrek en echt leuk om een paar rondjes rengalop te race.
Bij Tos merkte je wel goed verschil, in ren galop moest ik wel verlichte zit Knipoog Terwijl middengalop nog goed te zitten is

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:59

Margreet schreef:
"Boem is ho" is dan wel heel letterlijk Haha!

Maar het was een buitenbak, met alleen een biels en de omheining van het weiland aan het eind...Scheve mond


Dan is plons ook water Haha!

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 10:12

met kane heb ik ook de nodige ruimte nodig om weer af te remmen Lachen
met een halve kilometer red ik het niet , en idd midden galop is nog goed uit te zitten maar met zijn rengalop zit ik toch liever in verlichte zit Haha!

Nou moet ik er ook bij zeggen dat als er andere paarden mee zijn met de rit dat hij alsmaar harder en harder gaat ( stel je voor dat je ingehaald wordt in je galopje Knipoog ) als ik alleen rij dan gaat meneer niet harder dan een midden galopje ( maar dat vin ik niet zo erg Lachen )

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 12:45

Bij ons in het Duitse Reichwald hebben we trouwens wel een heel lang pad van 6 kilometer lang rechtuit. Daar kan je gewoon wedstrijdje houden, en de rem is dan ook weer bruikbaar want na 5 kilometer rengalop, willen ze toch wel weer stappen (nou ja niet altijd natuurlijk Bloos )