gevaarlijk trailer af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

gevaarlijk trailer af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 16:24

Ik heb een vraagje. Een van mijn paarden gaat altijd heel fijn rustig de trailer op. Op de trailer zelf is ze ook heel rustig. Maar als we haar eraf willen halen vliegt ze er echt als een idioot achteruit vanaf. We zijn dan altijd met z'n tweeen. Eentje die bij haar hoofd staat. En de ander staat naast de klep, want meestal gaat ze scheef en dreigt dan met een been naast de klep te geraken. Ze gaat zo hard achteruit dat er eigenlijk geen tijd meer is om haar aan de zijkant nog recht op de klep te duwen. En het is al 2 keer gebeurd dat het vel van haar been af was en daarna dus een dik been. Ik besef dat ik dan nog geluk heb gehad want het had nog erger kunnen zijn. We blijven zelf altijd heel kalm, maar dit helpt verder niks. We hebben ook geoefend om heel vaak achter elkaar de trailer op en af te gaan. Erop lopen is geen probleem, erop staan ook niet, maar eraf gaan bleef misgaan. Iemand een tip hoe ik dit kan aanpakken? Ze zal nog heel vaak een trailer op moeten.


Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:53

Oei, dat klinkt zeer bekend. Doet mijn jaarling ook. Ik ben benieuwd naar de reacties. Ik heb alles al geprobeerd, ook tussenschot opzij, maar hij blijft het doen.
Nu staat er iemand naast de klep en die legt zijn hand zijn kont, zodat hij er niet naast springt.

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:03

M'n vorige paard deed dit. Die stortte zichzelf bij voorkeur met z'n volle gewicht achteruit zodra de balk weg was.

We zijn dit eerst op het erf gaan oefenen. Ho is ho, achteruit alleen op commando, en weer ho. Toen in de trailer hebben we er grofweg iemand achter gezet met een dressuurzweep. Dan maar even hard. Paard los, balk los, de begeleider zegt 'ho' en zodra hij begon te bewegen - zwiep!

Net zo lang tot hij normaal stil kon staan wachten, want eraf mag gewoon niet voordat de begeleider het zegt. Toen heel langzaam, pasje voor pasje, 'terug'. Zodra hij te hard ging weer 'ho' en stopte hij niet, gelijk weer een tikje ter herinnering. Na enige oefening kon hij zo redelijk beheerst uitladen, maar we hebben wel altijd nog iemand aan beide kanten van de klep moeten zetten om te zorgen dat hij zich niet te vroeg omkeerde.

Het is overigens goed om na aankomst je paard niet altijd gelijk uit te laden. Ze krijgen zoiets van "zodra we stilstaan mag ik" op die manier. Af en toe nog een kwartiertje op het erf laten staan met een bak slobber leert ze dat dat uitladen niet zo heel dringend is.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:10

Als je een 2-paardstrailer hebt en een niet al te groot paard kun je 'm misschien omdraaien als je het schot eruit haalt en dan vooruit uitladen. Of een trailer met een voorlaadklep, zoals een Ifor Williams.

Nulla tenaci invia est via

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:11

tja is lastig.. Ik heb er ook een gehad, die gewoon niet achteruit de trailer uit wilde.. die probeerde om te keren.. toen ie klein was ging dat nog wel. hij kwam bij een handelaar vandaan en heeft waarschijnlijk niet zulke prettige herinneringen gehad.
Waarschijnlijk doet jouw paard t ook omdat ze zeker nu nadat zij haar been heeft opengehaald t achterwaards gaan als eng beschouwd..
durf t zo niet te zeggen wat je moet doen.. blijven oefenen en geduld hebben. misschien een groot shot direct langs de laadklep plaatsen zodat dat een muur vormt kan ze er in ieder geval niet meer naast stappen en zich weer bezeren... succes..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:46

het enige wat je kan doen is het aan de zijkant goed begeleiden en verder niet teveel aan het hoofd hangen........ laat maar sprinten de wagen af, gaat vanzelf wel over, zolang er iemand naast staat om ervoor te zorgen dat ze niet aan de zijkant eraf gaat geeft dat helemaal niks. Ik heb altijd gemerkt dat hoe minder je erop reageert hoe eerder het overgaat.

Ook is het inderdaad handig om niet altijd maar gelijk uit te laden en gewoon die paarden eens laten staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:47

Ik zou hem in ieder geval goede transportbeschermers omdoen, dat scheelt alweer een paar vellen eraf of erger, mocht het nog eens misgaan.

Een kennis van mij had ook een paard dat er altijd in een rotvaart afkwam en zij heeft het opgelost met een bak wortels. Zodra het paard los was en de stang achter losgemaakt ging worden hield ze hem een bak met wortels voor. Op die manier had hij al een stuk minder haast met het achteruit lopen.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:55

afleiden met eten ? (wortels, bix) juist op dat moment ?

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:57

Ik vind dat afleiden wel goede tip eigenlijk. Die ga ik aankomende zondag eens toepassen. OK dan!

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:59

Vooral voor je eigen veligheid zorgen lijkt me het belangrijkste.
Ik dnek dat het trailer rijden voor hem ook niet leuk is komt ie er bezweet uit? Dan kan het zijn dat hij het gewoon niet naar zijn zin heeft. idd transport beschermers gebruiken om erg leed te voorkomen

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:04

Nou, die van mij gaat met oortje naar voren en bij wijze van glimlach op zn gezicht de trailer op. Hij vindt de trailer opgaan helemaal niet erg, maar eraf gaan???? Hij vliegt echt dr af, voor je het weet staat hij eraf, met een diepe zucht.... Ik geef er verder niet veel aandacht aan.
En als ik op de grond oefen met achterwaarts gaan, dan kan hij gewoon stapje voor stapje en ho is ho....
Maar ik ben blij dat Scum dit topic heeft geopend! Heeft mij ook geholpen!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 21:21

Alvast bedankt dat er zoveel reacties staan. En ook fijn dat het herkenbaar is. Lachen

We laden haar zowiezo nooit meteen af. Ze staat altijd heel happy op de trailer. Het maakt eigenlijk niet uit of ze er meteen afgehaald wordt, of pas na een uur. Aan de zijkant tegenhouden helpt absoluut niet want ze is veel te snel. In voer op de trailer is ze absoluut niet geinteresseerd, ze is over het algemeen niet echt in voer geinteresseerd, behalve 's avonds in de stal op het vaste tijdstip. Er gaat ook altijd een ander paard mee, en die staat ook altijd heel rustig en hij gaat er wel rustig af.

Het idee van de zweep vind ik een beetje eng. Dit is het type paard dat zich niet aanstelt, maar in paniek raakt. Ook het type paard waarbij je heel rustig moet blijven en eigenlijk nooit mag afstraffen, want dan wordt de paniek nog groter. De opmerking van angst omdat het een keer eerder is misgegaan klopt denk ik wel. Transportbeschermers omdoen is op zich wel een goed idee. Ware het niet dat ze een heel vlug achterbeen heeft, en als er zich spanningen voor doen, dan gebruikt ze dat meteen...

Ik sta open voor nog meer reacties Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:27

Ik kende ook wel paarden die dat deden.
Maar net zoals GijsenKim zegt, niet teveel aandacht aan besteden.
Niet teveel tegen proberen te houden bij het hoofd, want dan willen ze vaak alleen maar harder "terug trekken"
Die gene die de stang achter weg haalt kan al wat met 1 hand aan de zijkant begeleiden en dan achter pas losmaken, dan heeft ze die druk al gevoeld voordat ze los is.

Maar die paarden die ik kende zijn het steeds minder gaan doen.
Achteruit lopen is gewoon eng omdat je niet goed ziet waar je heen gaat en dat kun je maar beter snel gehad hebben Lachen
Pas als het vertrouwen komt dat het niet eng is, word het wel beter.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:23

Die van mij gaat als hij de klik hoort van de stang als een gek achteruit. Hij is zo al een keer achterover geklapt!
Mijn trucjes:
-(al gezegd) voer
-een ragebol achter tussen / tegen z'n benen houden op het moment dat je de stang losmaakt (rare tip misschien maar werkt bij mij super)
-de stang losmaken terwijl de klep nog dicht zit (hij gaat dan de klik hopelijk op een gegeven moment niet meer associeren met naar achteren stormen)

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:56

Maitu schreef:
-de stang losmaken terwijl de klep nog dicht zit (hij gaat dan de klik hopelijk op een gegeven moment niet meer associeren met naar achteren stormen)


Deze vind ik dus echt levensgevaarlijk! Probeer dit alsjeblieft niet...
Als de stang al los is, en het paard stormt naar achteren terwijl je de klep open aan het maken bent, krijg jij de klep bovenop je kneiter. Bovendien krigt je paard dan als het fout gaat de schrik van zijn leven (klep die naar benden dondert maakt een aardige herrie) met alle mogelijk gevolgen van dien.
Ik heb dit dus een keer zien gebeuren, de man die achter de klep stond kwam er met flink van blauwe plekken en een stel hechtingen in zijn hoofd vanaf, maar had veel erger kunnen zijn.

Jordy stormde ook zo achteruit van de trailer. Erop was geen probleem, maar hij wilde niet achteruit, hij probeerde zich op levengevaarlijke manieren om te draaien. Als hij dan eindelijk achteruit ging, ging het eerst met een rotvaart, en dan steigerde hij op de klep om om te draaien.
Na gewoon vaak traileren is het vanzelf over gegaan, hij loopt zo mak als een lammetje naar buiten.
Gewoon de benen goed inpakken, met goede (hoge) transportbeschermers of goed beschermende bandages. En inderdaad al druk opzij geven terwijl de stang erachter vandaan gaat, dan weet ze iig dat er daar iets staat.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 15:37

Dit paard is eigenlijk jarenlang goed de trailer afgegaan. Maar dit probleem was er gewoon opeens, een paar maanden geleden. Ik snap dus niet hoe dit zo plots komt. Trouwens, de stang kan ik wel losmaken, dan blijft ze meestal nog wel staan. Maar op het moment dat je van voren heel rustig aangeeft dat ze eraf mag dan begint het vliegen.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:36

Probeer eens stil te staan voor de klep en achteruit laten lopen. Weer naar voren 2 voetjes op de klep en weer naar achteren. Elke keer een stukje verder de klep op en weer naar achteren. Half in de trailer weer naar achteren. Op deze manier kan je misschien het rustig naar achteren laten lopen oefenen.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 08:11

Dat lijkt me een goeie tip. Had ik nog niet aan gedacht. Thanks! Ik zal nog laten weten of dit werkt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991 en 24 bezoekers