zadel aan laten passen, wat heb je ervoor betaald?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

zadel aan laten passen, wat heb je ervoor betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 18:33



Ik krijg het idee dat de echte zadelmakers aan het verdwijnen zijn en dat er veel freubelaars voor in de plaats komen die in kussens snijden, opvullen zonder het paard te bekijken enz.

Wat heb je betaald voor het laten aanpassen van je zadel?
Wat betaal je voor het opnieuw opvullen van je zadel?
En komt de zadelmaker langs? Waar heb je het laten doen?
En wat is er verder aangepast?

WAs het resultaat naar de zin?

Ik lees hier namelijk nogal wat verhalen over dat het zadel nog niet past, boom verbreden enz. Mij is altijd verteld dat een boom niet verbreed of versmald mag worden.

Ik heb tot nu toe goede ervaringen met een zadelmaker in Groningen, met nieuwe bij hem gekochte zadels kost aanpassen verder niets, met aanpassen van niet bij hem gekochte zadels is hij duur, maar het is wel de moeite waard.


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131720
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:49

Bedoel je met "aanpassen" het aanmeten, of het verstellen ?
Ik heb mijn zadel bij de zadelmaker gekocht en na wat passen en meten uiteindelijk een standaard exemplaar gekocht.
Er hoefde niets aan veranderd te worden.
De zadelmaker is bij mij thuis langsgeweest en heeft daarvoor geen kosten berekend.
Bij duurdere zadels doet hij dat nooit, bij goedkopere zadels en tweedehands vraagt hij weleens een kleine vergoeding (ca. 25 euro).

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:39

Mijn zadel is laats opgevult voor 10 euro Haha!, omdat ik het zadel bij hem gekocht had, maar normaal kost het 25 euro.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:43

Ik kom nét terug van de zadelmaker...Hij maakt voor mij die ijzeren dingetjes aan het zadel,waar je de beugel aan hangt (mijn beugel floept er telkens vanaf en JA dat is irritant)
Hij vult mijn zadel opnieuw op, en stikt nog een naatje ergens aan mijn zweetblad.Ik ben mijn zadel 2 dagen kwijt en de kosten zijn 40 euro.

lieke2
Berichten: 2123
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:51

Toen ik mijn paard in pensionstalling had staan, is daar een zadelmaker volgens mij uit de achterhoek langsgekomen voor iedereen die daar interesse voor had. ik dus ook. Hij heeft het zadel bekeken met daarbij het paard, allebei los van elkaar en op elkaar. Zadels meegenomen, kon een weekje niet rijden en kostte toen (een jaar of twee, drie geleden) volgens mij zo'n 125 gulden. Maar wel een perfect liggend zadel. Ik zou een moeten navragen hoe die man heette, geen idee.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:42

Ik heb mijn zadel gekocht en jaarlijks laten opvullen (80,- gulden)na een paar jaar kwam ik erachter dat het zadel niet juist op de rug lag en heb mijn paard toen laten "opmeten" door een zadelmaker hij bekijkt je paard en meet z'n rug, kijkt daarna naar je zadel en maakt hem passend, ik heb er toendertijd (ong. 6 jr. geleden) 395,- gulden voor betaald), deze man is in totaal 3 keer geweest eerst opmeten daarna passen en evt. bijstellen.

Hij is geen gewoon zadelmaker, maar ook doet ook iets met het hele lichaam van het paard hij heeft een veterinaire opleiding en kan ook oorzaken van een niet goed passend zadel achterhalen.
Hij bekijkt het paard in z'n geheel en kan dan ook zewggen of het aanpassen van het zadel daadwerkelijk nut heeft.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:08

Ik heb onlangs mijn zadel laten opvullen, bij elkaar heeft het 48,50 gekost inclusief voorrijkosten. Ik heb mijn zadel laten opvullen bij Van Rijs, echt een superadres. Ook Drunense Ruiterhuis is heel goed...Daar heb ik mijn zadel vandaan.

Galactica Wadim X Gemini

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:32

Bij ons op stal is van Rijs een tijdje terug ook langs geweest, die heeft het zadel toen ook op het paard bekeken. Hij kwam bij mij tot de conclusie dat ik het te ver naar voren legde en dat de singelstoot verplaatst moest worden omdat ik het zadel anders bij het aansingelen weer te ver naar voren zou trekken. Volgens mij was ik iets van 60 of 70 euro kwijt, incl. de 10 euro voorrijkosten die hij voor elk zadel berekende.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:04

Mijn zadel liet ik eerst opvullen, dit was zo'n 10 à 20 Euro (weet het echt niet meer). Hierdan kwam er voor echter te veel druk en Lex kreeg daar wat witte haren. Toen zijn we weer naar de zadelmaker geweest en hebben we de pony meegenomen. Later heeft hij weer wat vulling weggehaald, wat 8 Euro koste. Dit duurde echter wel een paar weken, maar ik kreeg in die tussentijd wel een leenzadel mee (die ik had gepast toen de pony mee was). De zadelmaker was trouwens Hollander uit Klarenbeek.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 08:07

Ik ga altijd naar Van triest uit meppel als er wat is. Hij is nog echt een zadelmaker van de 'oude stand'. Hij is ook geen vertegenwoordiger van een bepaald merk ofzo dus alles is welkom. Mijn paard is opgemeten en heeft meet 34, en dit is moeilijk te krijgen. Dus mijn kieffertje is gewoon verbreed en weer helemaal pas gemaakt.

Buddytje
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 08:47

Mijn vriendin 275€ voor een zadel. (nieuw, leren zadel, merk moetek ff navragen) hij kwam hgratis passen, en hij had toen geen goed passend zadel bij (paardje had een zeer hoge, smalle schoft) en dan is hij gratis nog een keertje teruggekomen. en ze kreeg er nog een degelijke singel gratis bij, omdat de man vond dat haar andere singel veel te versleten was

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 08:50

ik heb gewoon Langeraap laten komen en die heeft een aantal (spring)zadels meegebracht. Van alles gepast en uiteindelijk een Stubben Siegfried gekocht.

Geen kosten voor het passen, gratis een keer opvullen, geen aanpassingen nodig.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:17

1. Ik heb een Hulsebos zadel laten aanmeten.
2. In heb hem nog niet zo lang dus opvullen is nog niet aan de order geweest.
3. De zadelmaker komt langs
4. Hulsebos
5. Niet van toepassing
6. Het zadel is echt een droom, zacht van zit en zit gewoon heerlijk.
Heb me er nog niet op doorgereden Haha!

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:30

cissie schreef:
Hij is geen gewoon zadelmaker, maar ook doet ook iets met het hele lichaam van het paard hij heeft een veterinaire opleiding en kan ook oorzaken van een niet goed passend zadel achterhalen.
Hij bekijkt het paard in z'n geheel en kan dan ook zewggen of het aanpassen van het zadel daadwerkelijk nut heeft.


Wie is dit, als ik vragen mag?

Ik betaalde voor een kleine reparatie, het opvullen en bijstellen en het verplaatsen van de singelstoten ca 100 euro. Ooteman is komen kijken hoe het zadel lag.
Helaas heeft hij zijn werk niet goed gedaan.. zadel ligt nu nog slechter.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:26

batje"]
[quote="cissie schreef:
Hij is geen gewoon zadelmaker, maar ook doet ook iets met het hele lichaam van het paard hij heeft een veterinaire opleiding en kan ook oorzaken van een niet goed passend zadel achterhalen.
Hij bekijkt het paard in z'n geheel en kan dan ook zewggen of het aanpassen van het zadel daadwerkelijk nut heeft.


Wie is dit, als ik vragen mag?

Ik betaalde voor een kleine reparatie, het opvullen en bijstellen en het verplaatsen van de singelstoten ca 100 euro. Ooteman is komen kijken hoe het zadel lag.
Helaas heeft hij zijn werk niet goed gedaan.. zadel ligt nu nog slechter.
[/quote]

Als je niet super veel haast hebt kan ik het navragen bij een kennis, ik ben (hoe stom kun je zijn) bij de verhuizing kwijt geraakt, ik weet het ook echt niet meer, ik ben toendertijd via haar aan deze man gekomen en waarschijnlijk heeft zij het nummer en/of naam van deze man nog wel (hopelijk), ik ga mijn best doen
groetjes

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:28

Niet super Lachen
Ik heb gebeld met de heuvelhove, maar moet nog even het geld bij elkaar rapen (2x zadelmaker in 1 maand is wel erg dol Knipoog ) dus als je het na wil vragen erg graag!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:55

Ik heb mijn kieffer laten verbreden en er flair onder laten zetten. Ook heeft hij (Van Triest uit Meppel) de kussensvermaakt zodat ze korter waren en niet meer op Andrew's nieren lagen en het geheel van achteren opgehoogd (instelbaar met Flair)
Op de open dag van Aqua8horse is Andrew bekeken en hebben drie zadels op gehad. Ze waren allemaal te smal (Andrew is erg breed, en inderdaad zoals van Triest voorspelt had na rust en verbreden zadel nog veel breder geworden rond de schoft) Ook was de vorm van de boom van mijn KN-dressuurzadel niet geschikt voor Andrew. Had al wel gevoeld dat Andrew er niet lekker mee liep en ik kon er niet netjes op zitten, terwijl ik er later achter gekomen ben dat op Aranka hij wel lekker zit en ik er ook netjes mee kan rijden)

Het verbreden, vermaken van de kussens en opvullen zou zonder flair zo'n 150 a 200 euro kosten.
Nu met Flair, was ik wel een stuk duurder uit, maar ik vind het heel fijn zitten en Andrew loo-pt er ook heel ontspannen mee.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:10

Ik heb m'n JC voor Amiga laten aanpassen bij Van Triest, à 200 euros. Ook m'n Ainsley heb ik toen voor Lady laten aanpassen, voor heztelfde bedrag. Nu heb ik de Ainsley voor Donna pas laten leggen à 50 euro. De eerste twee keren moest ook de boom veranderd worden.
Voor Lucky Jim bstellen we een nieuw zadel bij Van triest, dat dan voor de gewone nieuwprijs aangepast geleverd wordt (voor de mensen die bekend hiermee: Die pony is zo breed, dat een Kieffer niet kan, die kan niet breed genoeg gemaakt worden:-D).
Van Triest heeft dus een goede klant aan me, maar ik wil ook abso dat een zadel goed ligt. En bij hem ben ik er zeker van dat hij goed werk aflevert (hij meet ook op, legt uit wat er aan de hand is, doet z'n werk en dan ligt het zadel als een huis)

De eerste twee keren zijn we er met de paarden naartoe gegaan, laatst is een medewerkster van hem bij ons langs geweest die opgemeten heeft, allerlei gegevens opgeschreven heeft en aan de hand daarvan heeft hij het zadel veranderd.

En het is echt quatsch dat een zadel niet verbreed/versmald zou mogen worden, wat zou de reden daarvoor zijn?
Maar wat betreft je stelling dat de echte zadelmakers aan het verdwijnen zijn, dat ben ik wel met je eens. Ik heb m'n zadel aanvankelijk ook gekocht bij een prutser, en bij bijvoorbeeld Divoza hebben ze ook geen idee wat ze aan het doen zijn.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot, Swanzie, Ubermetrics, YandexBot en 30 bezoekers