wedstrijdpaard losgooien?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:59

Mikkie"]
[quote="Okkie1 schreef:
Wij zetten alle paarden op de wei. Een paard kan dan wel genoeg beweging krijgen maar hij moet ook tevreden zijn, naar onze mening kan dat niet zonder weidegang en sociaal contact. Een paard moet zich af en toe lekker kunnen ontspannen en zich kunnen uitleven vind ik. Ze krijgen op de wei geen bescherming en hebben echt zelden tot nooit een blessure (heb het pas 1x meegemaakt en dat stelde niet veel voor). Op een stal waar ik gewerkt had, kwamen de TOPpaarden niet op de wei. Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens, maar goed, iedereen probeert het beste op zijn eigen manier he.



Helemaal mee eens, maar ja we staan dan ook bij dezelfde stal.
Ik vind dat een paard ook de gelegenheid moet krijgen om paard te zijn. Zeker als ze flinke prestaties moeten leveren en van concours naar concours 'gesleept' worden.
[/quote]

Hier ben ik het ook helemaal mee eens. (ook zelfde stal trouwens).
Vind het persoonlijk erg prettig als ze lekker buiten komen elke dag voor zover dat kan (behalve natuurlijk als de grond bevroren is of als het hard regent.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:02

Ja, een bosrit is zeker goed!!!!! Worden ze lekker ontspannen van!! Andere omgeving enzo!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:05

Idd Franske
En maar een hoop gezever over hete paarden die dwars zijn Verward

En idd er zijn paarden die al meteen bij het hek staan.
Gewoonte heet zoiets.
Genoeg gezien bij paarden die gewend waren op stal te staan, maar je moet ze eens zien veranderen als ze eenmaal gewend zijn dat ze elke dag buiten mogen.

Op de stal waar ik sta, gaan ze op zondag later naar buiten, dan word je helemaal gek van het gehinnik als je op de gang komt.
Dan staan ze bij de box deur, Buiten!! Buiten!!

Dat kan dus ook Haha!

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:02

ellenlouise schreef:
Ik sluit me aan bij Lenn. Vaak staan ze ook bij het hek te hangen omdat er niks te eten is. Gooi wat hooi neer en er staat geen één meer bij het hek.

Verder ken ik een paardje van een jaar of 28 die na een halve dag op de wei er zelf uit komt zetten als je hem niet komt halen. Maar ja, die kreeg vroeger ook alleen gecontroleerde beweging. Heeft nu waarschijnlijk pleinvrees ofzo Cool


Bij een volle wei gebeurt dit ook en ach, dat 28-jarige paard spoorde toch gewoon niet
Maar goed, jullie zien het weer vanuit jullie perspectief en jullie willen er gewoon niet aan dat er paarden bestaan die de wei niet leuk vinden.

Discussieer lekker verder, ik trek me terug uit dit zinloze heen- en weer gepraat.

prompter

Berichten: 11146
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:11

Mijn merrie wil niet dag en nacht in het land blijven Lachen. We hebben dat meerdere malen geprobeerd: alleen, met anderen, voer in het land geven - maar zodra het donker wordt raakt ze in paniek en blijft ze net zo lang voor de uitgang heen en weer lopen tot ze door- en doorwaternat is, en maar gillen. Ik heb dat maar opgegeven.

Zou ze bang zijn in het donker Lachen?

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:15

Misschien is ze nachtblind, of zou dat niet bestaan bij paarden?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:22

En idd er zijn paarden die al meteen bij het hek staan.
Gewoonte heet zoiets.
Genoeg gezien bij paarden die gewend waren op stal te staan, maar je moet ze eens zien veranderen als ze eenmaal gewend zijn dat ze elke dag buiten mogen.

Op de stal waar ik sta, gaan ze op zondag later naar buiten, dan word je helemaal gek van het gehinnik als je op de gang komt.
Dan staan ze bij de box deur, Buiten!! Buiten!!

absoluut waar, kawa!

het is maar wat je ze zelf 'aanleert'.

en een paard is echt beter af als ie dagelijks buiten mag op de weide of in een paddock!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:20

Citaat:
Maar goed, jullie zien het weer vanuit jullie perspectief en jullie willen er gewoon niet aan dat er paarden bestaan die de wei niet leuk vinden.

Nee, dat geloof ik goed hoor! Maar wij hadden het over het algemeen en jij hebt het over de uitzonderingen

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:55

De wedstrijdpaarden die ik ken gaan heel vaak los in de bak of wei. Gewoon met peesbeschermers en springschoenen. Ook de hengsten, alleen die willen er nog wel eens uit springen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 11:24

Fitzroy"]
[quote="ellenlouise schreef:
Ik sluit me aan bij Lenn. Vaak staan ze ook bij het hek te hangen omdat er niks te eten is. Gooi wat hooi neer en er staat geen één meer bij het hek.

Verder ken ik een paardje van een jaar of 28 die na een halve dag op de wei er zelf uit komt zetten als je hem niet komt halen. Maar ja, die kreeg vroeger ook alleen gecontroleerde beweging. Heeft nu waarschijnlijk pleinvrees ofzo Cool


Bij een volle wei gebeurt dit ook en ach, dat 28-jarige paard spoorde toch gewoon niet
Maar goed, jullie zien het weer vanuit jullie perspectief en jullie willen er gewoon niet aan dat er paarden bestaan die de wei niet leuk vinden.

Discussieer lekker verder, ik trek me terug uit dit zinloze heen- en weer gepraat.
[/quote]

Ben jij niet zelf deze discussie begonnen?? en is het niet logisch dat iedereen vanuit zijn eigen perspectief reageert? Dat brengt toch ook de discussies op gang en zijn (gezonde) discussies niet het doel van bokt?

Er is hier niemand die het met jou eens is en nu is het ineens zinloos heen en weer gepraat? Over eigen perspectief gesproken......

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 11:50

runningkawa schreef:
Idd Franske
En maar een hoop gezever over hete paarden die dwars zijn Verward

En idd er zijn paarden die al meteen bij het hek staan.
Gewoonte heet zoiets.
Genoeg gezien bij paarden die gewend waren op stal te staan, maar je moet ze eens zien veranderen als ze eenmaal gewend zijn dat ze elke dag buiten mogen.

Op de stal waar ik sta, gaan ze op zondag later naar buiten, dan word je helemaal gek van het gehinnik als je op de gang komt.
Dan staan ze bij de box deur, Buiten!! Buiten!!

Dat kan dus ook Haha!



Ook die van mij worden gek als ze eens een dagje niet naar buiten kunnen of geweest zijn. Ze krijgen ook niets om aan hun benen.

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 12:17

er zijn genoeg paarden die het snel gezien hebben op de wei, en alleen maar onrustig heen en weer lopen i.p.v te grazen.
je bekijkt t per paard, de een vind het een aantal uurtjes leuk en de ander heeft t na een kwartiertje al weer gezien.
als een paard bij ons op de wei gaat rennen(rondom in de bescherming natuurlijk) heeft ie niet geboft, want staat ie in een mum van tijd weer op stal

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 12:24

Sunny heeft het zeker in de winter na een paar uur wel gezien. En toch wordt ze er redelijk op dezelfde tijd uitgehaald. Ze staat desnoods 4 uur te wachten bij het hek totdat er iemand komt die haar binnen zet..
In de zomer doet ze dit eigenlijk nooit. Toch wil ze elke dag wel graag naar buiten, behalve als het hard regent dan keer ze buiten weer om en loopt d'r stal weer in..Haha!

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 12:29

wat ik ook graag wil weten is of jullie je paarden alleen op de wei zetten of met meerdere paarden erbij?
bij ons gaan ze i.i.g allemaal apart ( om de beurt).
die van mij mag af en toe wel met z n vriendje op een klein weitje, waar ie niet echt giga uit z n dak op kan gaan.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 12:46

Die van mij staat gewoon in een groep, van de zomer heeft een trap gehad dat er een hele streep haar weg was net onder het zadel. Sja het is jammer dan, maar 2 dagen niet gereden en voor de rest, het groeit wel weer aan hoor. Ze is nu helemaal verliefd op degene die haar die trap heft verkocht..

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 12:53

hihi SM paardje????? Haha!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:03

Ja misschien wel ja Haha! Stomme muts.. Niemand snapt er wat van, maar ze is wel een keer op haar plaats gezet, normaal is zij degene die de wei terroriseert..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:54

Op de stal waar ik sta, staan ze in groepjes.
op een vorige stal is al gebleken dat als Kawa alleen moet staan, dat hij dan over de draad springt.
En bij het ophogen van de draad kroop meneer onder 50 cm lint door Verward
Hoezo kudde paarden Haha!

Citaat:
Ben jij niet zelf deze discussie begonnen?? en is het niet logisch dat iedereen vanuit zijn eigen perspectief reageert? Dat brengt toch ook de discussies op gang en zijn (gezonde) discussies niet het doel van bokt?

Er is hier niemand die het met jou eens is en nu is het ineens zinloos heen en weer gepraat? Over eigen perspectief gesproken......

En hier sluit ik me helemaal mee aan.
Omdat er hier zijn die vinden dat een wedstrijd paard ook buiten mag zijn, is het ineens gel*l Verward

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:26

roxie schreef:
wat ik ook graag wil weten is of jullie je paarden alleen op de wei zetten of met meerdere paarden erbij?
bij ons gaan ze i.i.g allemaal apart ( om de beurt).
die van mij mag af en toe wel met z n vriendje op een klein weitje, waar ie niet echt giga uit z n dak op kan gaan.


Wij hebben geen weide bij de stal waar ze nu staat, maar ze mag nu dan zomers naar Esme_27 hier van bokt.
Ze staat eigenlijk altijd alleen. Natuurlijk wel met andere paarden, maar dan wel er een lijntje tussen. Het is best een krengetje en aangezien ze achter ijzers heeft is het niet verstandig om haar met anderen te zetten.

prompter

Berichten: 11146
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:56

Fitzroy schreef:
Misschien is ze nachtblind, of zou dat niet bestaan bij paarden?


Nee Fitz, ze is niet nachtblind, want ik rij 's winters altijd in het donker met haar op de drafbaan, en zij ziet de bochten beter aankomen dan ik Bloos! (ik ben wel nachtblind Haha!). Ze wil gewoon graag binnen slapen denk ik - net als ik!

Bij ons gaan de paarden trouwens in groepen naar buiten, merries bij merries, ruins bij ruins. De paarden die wat "kwetsbaarder" zijn (blessures, iedereen zit ze achterna of iets dergelijks) in kleine groepjes van 2-3, de rest in groepen van 8-10 ongeveer.

De paarden die 's nachts buiten blijven staan nooit 's middags voor het hek, de paarden die naar binnen gaan, staan tegen de binnenhaaltijd keurig voor het hek te wachten Lachen.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:02

Gewoon losgooien.
Wel met peesbeschermers en strijklappen.
Ik vind het bullshit om een wedstrijdpaard NIET los te gooien, een paard heeft af en toe ook ruimte en vrijheid nodig.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:52

Gewoon lekker los in de winter.. lekker ff uitdollen, zonder bescherming.
Alleen met springen (1x p/w) en buitenrit (2-3x p/w) wel bescherming om.

Ik vergelijk het altijd maar met een mens.... ook jij vind het niet leuk om 24 uur op een kamertje opgesloten te zitten en een uurtje eruit gehaald te worden om te fitnessen ofzo.... dus hij ook niet... of zij kan ook.....

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:36

Ken er 2 die in de winter dan niet buiten komen behalve met heel goed /geen nat weer maar das zelde.
En als ze dan gaan zijn ze helemaal ingepakt voor peesbeschermers en springschoenen en achter onderlappen en bandages Haha!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:07

Fitzroy schreef:

Appie: je hebt zeker nog nooit een paard met een peesblessure gezien?Sommige paarden zijn erg goed in het zichzelf blesseren dus dan blijft het niet bij een ienie-mini krasje.



Ik heb heus wel paarden gezien die dat hebben, en da's iid niet leuk.
Maar ik bedoel er eigenlijk mee dat het zo overkomt van, iedereen kan dat beter doen "kleine moeite groot plezier".
Maar niet alle paarden bezeren zich zo vaak.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:08

Lenn"]
[quote="xxappiexx"][quote="Jippie schreef:
Losgooien doe ik niet. Na het werk mag Lois wel de wei op. Rondom beenbeschermers en springschoenen; kleine moeite groot plezier!


zoiets vind ik nou zo overdreven....alleen als een paard echt iets heeft zoat hij zich continu bezeerd kan ik het nog wel begrijpen. Maar waarom rondom bescherming in de wei? Voor dat enen inie minie krasje dat hij misschien krijgt?
Dat kleine moeite groot plezier vind ik wel meevallen. zonder de hele ruitershop aan hun benen hebben mijn paarden ook plezier zonder zich te bezeren.
Nee, ik vind het wat overdreven wat je nu schrijft, maar dat vind ik he, als jij je paard perse in wil pakken moet je dat helemaal zelf weten.
[/quote]

Nounounou!! Een paard is zeer kwetsbaar wat betreft zijn benen, vooral als hij ijzers heeft. Jij vindt het misschien onnatuurlijk om beschermers om te doen, maar ijzers zijn dat ook. Ze zal ze trouwens vast niet omdoen om een ienie minie krasje, maar om een mogelijke blessure.
Groot plezier was waarschijnlijk niet letterlijk bedoeld, maar het is een groot plezier om problemen te voorkomen.
[/quote]

Ik vind al die bescherming onnatuurlijk ja, en dat zijn ijzers ook. Mijn pony's hebben dan ook geen van allen ijzers.