Wanneer beginnen met inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:48

hhhhhhmmm.......mijn paardje word in april 3,en daar is nog vrij 'weinig' mee gedaan.Nu is ze misschien 1x gelongeerd,een paar keer zadel opgehad,1x bitje in gehad.En dan de standaarddingen,zoals voetje,langs de weg enzo.

Waarom perse al voor het 3e jaar erop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:17

Ik longeer Ustinov nu 1x per 1 a 2 weken een kwartiertje.
Ik heb hem dan wel een zadel op maar niet bijgezet, ik doe dit puur om hem goed aan de commando´s te krijgen.
Van de winter komt hij weer stil te staan want ik heb geen bak maar alleen maar weiland en dat is s´winters te hard en te glad.
In het voorjaar wil ik er een paar keer op en dan gaat hij in mei weer een half jaar de kudde in.
Als hij dan terug komt is hij 3,5 en wordt hij gecastreerd, als hij daar weer van hersteld is ga ik hem echt serieus aan het werk zetten.
Voordeel hiervan is dat hij dan de "basis" erin heeft zitten en alles veel makkelijker oppakt en kan verwerken.

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:33

Ik heb mijn 2,5 jarige ca 2 maanden geleden laten castreren en ik mocht hem nergens mee ontzien.....Ik ben dus nu op advies van de dierenarts lekker aan het werken met hem.
Ik longeer hem 2 keer in de week een kwartiertje, stappen en draven, en 1 keer in de week gooi ik hem los in de bak, en dan vindt hj het helemaal geweldig om gewoon te showen, galoperen en draven.....
Ik merk aan die van mij dat hij er echt lol in heeft om te "werken" en te leren OK dan!
En voor de rest, van het voorjaar kijk ik gewoon weer eens verder! Ik wil nu zeker nog geen zadel opleggen en een bitje krijgt hij heel af en toe in om te wennen.

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:56

ik ga met mijn meisje..ze is nu 1.5 jaar ...als ze rond de 2,5 is ..iets ouder...RUSTIG aan beginnen met longeren..hooguit 1x in de week en dan alleen maar om haar een idee te geven hoe t werkt...ik laat me verder leiden door haar..ik wil er niet op gaan voordat ze in ieder geval 3jaar maar ja dat ligt natuurlijk niet vast ...kan net zo goed later worden...ik merk aan haar wel of ze er wel of niet klaar voor is...eerder wordt t zeker niet!!

ik heb dr al vanaf dr geboorte en heb dr vanaf jongs af aan al overal mee naar toe genomen...ze is eigenlijk alles al gewent...en reageert super op mn stem....
ik heb al veel met dr gedaan...ze gaat braaf mee naast de fiets ze kan zo een uur tot anderhalf mee.....maar dit heb ik heel rustig met dr op gebouwd......ik denk dat een heleboel mensen vergeten dat het opvoeden begint vanaf de grond!!!..als je geen geduld hebt om je paard te laten op groeien en niet forceren dan moet je een volwassen paard kopen...daar kun je een zadel op gooien en weg rijden!!!

mijn meisje is mij te veel waard om haar te haasten met volwassen worden!!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:05

ik vind een uur tot 1,5 uur naast de fiets ook een behoorlijke inspanning voor een 1.5 jarig paard, of ligt dat nu aan mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:08

Nee, ligt niet aan jou
Of het ligt aan ons beide Haha!

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:18

ik doe niets mijn paard wat ze niet aan kan....en je hebt ander half voor naast de fietsen draven en galoperen..en 1,5 uur rustig met dr stappen ..een keer een drafje en een keer een galopje en dan maakt t natuurlijk ook nog uit hoe vaak je dat doet en ik doe dit 1x in de 2 weken hooguit

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:28

iedereen heeft natuurlijk recht op zijn eigen mening! ik merk dat ze het heerlijk vindt...om lekker in het bos te zijn en lekker een beetje te kunnen rennen..en ze is ook nog eens helemaal aan het verkeer gewent..naast de fiets en aan de hand..en als ik merk dat ik iets doe wat te zwaar voor haar is dan ga ik daar natuurlijk niet mee door..daarmee zou ik dan meer schade mee aanrichten dan iets goed doen bij mn meisje en dan zou ik mezelf ook nog eens heel erg tegen spreken

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:59

runningkawa schreef:
Nee, ligt niet aan jou
Of het ligt aan ons beide Haha!


Dat zou ook nog kunnen Tong uitsteken Nee een 1,5 jarige laat ik lekker in het land lopen, hij zal zich daar prima vermaken, en als ik zo nodig wil wandelen of fietsen koop ik wel een hond..

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:21

ik heb nog nooit mijn pony's naast de fiets laten lopen...
met een shetlander lijkt me dit te doen, of een heel klein stukje.
maar als ik door het verkeer moet met een jonge pony... op die fiets?
dan moet ik op teveel dingen letten. maar da's mijn mening.
en het is niet dat mijn pony niets gewend is.
mijn jongste is 2,5 en heb ik ook vanaf haar geboorte.
Maar ze heeft zeker nog niet alle voertuigen gezien, en die laat ik haar liever zien als ik haar goed kan vasthouden.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:38

Ik heb de vreselijkste ongelukken gezien van het met paard aan de hand fietsen. Paard sprong opzij, begeleider eronder, paardenbeen vast in de spaken, paniek natuurlijk, ervandoor - helemaal niet mooi. Niet iets wat ik ooit van plan ben, nog niet met het braafste paard...

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:56

youngster"]
[quote="runningkawa schreef:
Nee, ligt niet aan jou
Of het ligt aan ons beide Haha!


Dat zou ook nog kunnen Tong uitsteken Nee een 1,5 jarige laat ik lekker in het land lopen, hij zal zich daar prima vermaken, en als ik zo nodig wil wandelen of fietsen koop ik wel een hond..
[/quote]

Ik heb niet eens meer de conditie om 1,5 te fietsen! Cool
En ik vind het dus ook wel erg lang voor een 1,5 jarige.

Vraag me af waar dat fietsen gebeurt trouwens.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:59

ik persoonlijk vind fietsen met een paard eng....... maar ik ken genoeg mensen die het doen.... ik waag het er niet op

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 08:12

ellenlouise"]
[quote="youngster"][quote="runningkawa schreef:
Nee, ligt niet aan jou
Of het ligt aan ons beide Haha!


Dat zou ook nog kunnen Tong uitsteken Nee een 1,5 jarige laat ik lekker in het land lopen, hij zal zich daar prima vermaken, en als ik zo nodig wil wandelen of fietsen koop ik wel een hond..
[/quote]

Ik heb niet eens meer de conditie om 1,5 te fietsen! Cool
En ik vind het dus ook wel erg lang voor een 1,5 jarige.

Vraag me af waar dat fietsen gebeurt trouwens.
[/quote]

Hi, ik zal maar even hierop reageren, het paardje van Pukkielover is de dochter van mijn merrie:

Het anderhalf uur fietsen zou jij in ons tempo ook wel volhouden hoor *LOL* , 't is alleen maar staptempo hoor!!!!

Het fietsen is een rondje door de polder (3 kwartier tot een uur) of door een klein bosje (1 1/2 uur)

Even ter vergelijking, als ik deze rondjes met mijn merrie rijd doe ik over rondje polder ong 1/2 uur en rondje bos een uur.

Daarnaast moet ik inderdaad zeggen dat dit een paardje is wat zich snel verveeld en als ze iets helemaal kent en gezien heeft gaat klieren. Jullie kunnen het werk veel vinden voor een 1 1/2 jarige, ik zie haar er zich lekker onder voelen, en zoals Pukkielover al zei, het gebeurt HOOGUIT eens per 2 weken. Verders loopt ze lekker op het alnd met paarden van alle leeftijden en word ze lekker gepoetst en af en toe met mams losgegooit. Ik zie het paard lekker in z'n vel zitten en dat is voor mij de maatstaf of iets kan ja of nee.

P.S. Ik heb mijn merrie pas op 4 1/2 jarige leeftijd ingereden. IS prima bevallen. Nu had ik haar toen ook nog niet zo lang, maar denk dat het wel goed was voor haar, ze was er in ieder gevela wel helemaal klaar voor...

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 10:11

Mijn paard is 3,5 jaar oud.. en loopt nog lekker op de wei Bloos! Van de zomer een paar keer eventjes gelongeerd, nooit langer dan 10 minuutjes ofzo, gewoon om haar vast te leren wat stap, draf en stilstaan is.. Had ze vrij snel door en toen zijn hebben we weer een aantal maanden niks gedaan. Paar weken geleden weer eens geprobeerd en ze doet het nog steeds perfect! Nu longeer ik haar ong eens per week ong 10 minuutjes. Het is de bedoeling dat ze van t voorjaar, als ze vier wordt, rustig wordt aangereden. Ik vind dat echt vroeg zat hoor!
Ik merk trouwens wel dat veel mensen het gek vinden dat ik nog niet op dat grote paard (ze is ruim 1.70 en ziet er al vanaf haar tweede als een volgroeide bonk uit Haha!) rijd en krijg er ook vaak genoeg opmerkingen over.. Ik heb er lekker maling aan, onze tijd komt nog wel Knipoog

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:23

[edit:BartVB]Spam verwijderd[/edit]

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 10:29

Hoi, Ik zou jou paard hooguit wat manieren bij brengen met bijvoorbeeld netjes naast je lopen, verkeers mak maken, stilstaan met poetsen etc. Maar ik zou hem nog niet longeren en laatstaan bijzetten...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 11:42

Gaat ook maar eens haar ervaring delen Tong uitsteken

Par kwam met 2 en een half van het land, eerste periode wennen aan elkaar, wandelen, poetsen, stilstaan, niet door me heen lopen en ga zo maar door.

Toen ze 2 jaar en 8 maanden was ging ze voor het eerst aan de longeerlijn, omdat ze dit vrij snel door had hebben we het een hele periode niet meer gedaan en zijn gaan wandelen en heeft ze lekker losgerend in de bak.

Ook los in de bak went ze aan stap, draf en galop hulpen.

Toen ze tegen de 3 aanliep zijn we het longeren weer 1 keer in de week een kwartier gaan oppakken.
Zo afentoe ging er een zadel op zodat ze daar aan kon wennen, geen probleem.

Met ruim 3 zat er iemand op en ik liep ernaast.
Toen dat goed ging ben ik er zelf eens opgestapt en terwijl ik erop zat heeft ze de hele bak doorgelopen, ik lifte mee Haha!

Instructrice gezocht en toen ze 3 jaar en 2 maanden was reedt ik 2 keer in de week, 1 keer een half uur met instructrice en 1 keer maximaal een half uur voor mezelf.
Dit was vooral stappen en afentoe draven.

Ondertussen is ze 3 jaar en 7 maanden.
Ik rij maximaal 4 keer per week, zo ongeveer een half uur.
En dan vooral stappen en draven, ze kent de galop hulpen maar we doen dit eigenlijk nog niet zo vaak.

Ze wordt dan ook nog eens uiterlijk 1 keer in de week gelongeert....en ook die ene keer wordt vaak vergeten.
Ze kent het toch al en heeft dan meer plezier als ze lekker los met een vriendje door de bak kan rennen.

Na dit verhaal is dnek wel duidelijk dat ik 3 keer in de week longeren voor een 2 en een half jarige teveel vindt
Je paard kent het nu toch al.....waarom door blijven douwen?

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:22

Toen Ciara (Tinker) klein was namen wij haar al mee het bos in, los naast haar moeder. Dit kan omdat de bossen hier absoluut auto vrij zijn. Op de plekken waar we eventueel een weg over moesten hielden we haar aan een halstertouw vast en dan mocht ze in het bos weer los. Op deze manier kreeg ze genoeg beweging (op de stal waar we toen stonden was de wei 10 bij 10 meter..) en leerde ze alles kennen. Ze bleef netjes in de buurt van haar moeder. Je krijgt dan dit soort plaatjes, met op de achtergrond Ciara:
Afbeelding

Je kan dan wel zeggen dan 1,5 uur lopen voor een 1,5 jarige veel is, maar wat denk je dat wilde veulens en jaarlingen doen? Ik denk dat veel beweging juist goed is voor de ontwikkeling van het paard. En dan niet rondjes longeren in de bak, maar juist rechte stukken in het bos. Want juist de bochten maken het longeren zo zwaar (en het is natuurlijk ook erg saai voor zo`n jong ding om maar rondjes te lopen).

Ze is nu ondertussen 3,5 en zowel voor de kar als onder het zadel. En nu nog gaat ze soms los mee. Ze vind het geweldig en als ze moet komen roep ik: "Ciara, snoepje!" en komt ze aangedraaft om vastgeklikt te worden en een snoepje te krijgen.

Dus kort gezegd, ik vind 2,5 te jong om al druk te longeren (met bijzet) maar niet te jong om al te bewegen (mits goed opgebouwd).
Succes ermee!!

eva'tje
Berichten: 83
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 17:03

ben van de wek naar een longeer cusrus geweest van Lammert Haanstra. Hij longeert zijn jonge 2 1/5 jarige hengst om de dag en ook lichtjes bij gezet, volgens hem kan dit absoluut geen kwaad.
ik longeer mijn paard 2 tot 3 x in de week, waarvan 1 keer heel lichtjes bijgzet. Dit vind ik zeker niet te veel. Ik doe dit wel op een speelse manier, het blijft naturlijk een jong paard. Ik ben van mening hoe meer hij aan het (lichte werk) went hoe minder praatjes later. L. Haanstra deelde deze mening en je kan toch niet zeggen dat die man er geen verstand van heeft!

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:43

Ik vind voor een 2,5 jarige longeren met bijzet en dan 3 a 4 in de week redelijk veel.

Van het zomer ga ik beginnen met de veulens van NathanLover die zijn 3 jaar.
Ze worden nu rustig een 15 a 30 minuten gelongeert en niet elke dag af en toe met zadeltje
Verder lopen ze lekker los en genieten ze

Van het zomer komen ze een maand of mischien 2 bij mij
En dan gaan we bezig om ze te laten wennen aan een ruiter
En dan uit bouwen dat ze zijn gewend om 3 a 4 keer in de week een 30 min. te lopen
Dit zullen ze best aam kunnen vooral omdat later ze worden gereden door een 9,5 jarige meisje wat bijna niks weegt