[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:10

En mijn ervaring met „Weideland als het weer het toelaat” is niet zo goed en vindt ik vaag; staan ze dan in de herfst en winter bij iedere regenbui binnen? “Het land wordt kapotgelopen!”?
Ik zou de constructie van stal B niet vertrouwen.

Blijpaard0
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 01:06

Ik ga verhuizen en dus op zoek naar een nieuwe stal voor mijn paard, ik heb bij wat verschillende gekeken en twijfel nu heel erg tussen 2, ik hoop dat hier iemand misschien een beetje kan helpen?

Beide stallen:
24/7 buiten met schuilstallen, paddock, gras en onbeperkt hooi. Beide hele goede uitrijmogelijkheden.

Stal 1:
- 250 euro p/m
- 20 min met de auto vanaf huis, 40 min op de fiets
- staat samen met 4 andere paarden
- volpension, voeren en mesten wordt allemaal gedaan
- geen rijbak

Stal 2:
- 200 euro p/m excl voer, dus hooi en evt brok zelf betalen
- 8 min met de auto vanaf huis en 20 min op de fiets
- staat samen met 1 ander paard
- mesten en voeren doen we verdelen, dus geen volpension
- goede verlichte buitenrijbak

Bij stal 1 vind ik een groot voordeel dat ze met wat meer vriendjes samen staat en dat het volpension is. Bij stal 2 de kortere reistijd en dat er ook een bak aanwezig is.

Waar ik nu sta is een beetje alles in 1, rijbak, uitrijmogelijkheden, volpension, meerdere vriendjes, 24/7 buiten met hooi en gras. En 5 min vanaf mijn huis. We rijden vooral buitenritten maar soms is een bak ook heel fijn natuurlijk! Dus... lastig.

carineken

Berichten: 691
Geregistreerd: 21-12-07
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:24

Ik ben trouwens voor stal A gegaan, sta er nu een kleine maand, happy is er zo gelukkig, geen getrippel meer als ik opstap om te rijden, alleen koeien vind ze een beetje vreemd.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:39

Ik heb inmiddels de keuze gemaakt dat ik ga verhuizen, maar gezien mijn paard nog nooit echt op stal heeft gestaan knaagt het wel of ik de juiste keuze heb gemaakt. Wat zouden jullie gedaan hebben in mijn geval?

Stal 1:
- 470 p/m
- 24/7 buiten in groepsverband met inloopstal
- graszaadhooi
- 1x per week een mestbeurt van 2 uur, plus elke dag/avond controleren en bijvullen van de hooiruif
- Veel faciliteiten (inclusief binnenbakje)
- Veel moeten bijvoeren (+- 150 per maand)

Stal 2:
- 260 per maand (plus eventueel 26 euro extra aan stro)
- zomers 24/7 buiten op paddock en weide, in de winter minimaal 8 uur buiten in de paddock in groepsverband met ruwvoer en 's nachts op stal
- voordroog kuil
- 1x per week mestbeurt van ongeveer 30 minuten en in de winter dagelijks eigen stalletje en hooinetje doen
- Buitenbak als faciliteit
- Weinig bijvoeren (vorig jaar leek voordroog plus vitaminebrok al bijna voldoende)


Even voor het idee: Ik wil eigenlijk niet elke dag naar stal hoeven (als het plots niet uitkomt dan een keertje kunnen overslaan), maar dit kan nu op beide stallen niet. 24/7 buiten met vriendjes is voor mij eigenlijk heel belangrijk, gezien mijn paard dat al zijn hele leven gewend is. Verder is onbeperkt goed ruwvoer dat ook en als ik kijk naar beide types ruwvoer deed hij het beter op goed voordroog. Daarnaast liep stal 1 prijs technisch met het bijvoeren helaas een beetje uit de klauwen en vind ik het ergens ook wel zonde (en misschien ook ongezond?) om hem zo veel te moeten bijvoeren als dat op ander ruwvoer misschien niet hoeft.

Anyhow, benieuwd of jullie dezelfde keuze gemaakt zouden hebben. :)

Haley
Berichten: 41
Geregistreerd: 15-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:48

Stal twee.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:03

Celebi schreef:
Ik heb inmiddels de keuze gemaakt dat ik ga verhuizen, maar gezien mijn paard nog nooit echt op stal heeft gestaan knaagt het wel of ik de juiste keuze heb gemaakt. Wat zouden jullie gedaan hebben in mijn geval?

Stal 1:
- 470 p/m
- 24/7 buiten in groepsverband met inloopstal
- graszaadhooi
- 1x per week een mestbeurt van 2 uur, plus elke dag/avond controleren en bijvullen van de hooiruif
- Veel faciliteiten (inclusief binnenbakje)
- Veel moeten bijvoeren (+- 150 per maand)

Stal 2:
- 260 per maand (plus eventueel 26 euro extra aan stro)
- zomers 24/7 buiten op paddock en weide, in de winter minimaal 8 uur buiten in de paddock in groepsverband met ruwvoer en 's nachts op stal
- voordroog kuil
- 1x per week mestbeurt van ongeveer 30 minuten en in de winter dagelijks eigen stalletje en hooinetje doen
- Buitenbak als faciliteit
- Weinig bijvoeren (vorig jaar leek voordroog plus vitaminebrok al bijna voldoende)


Even voor het idee: Ik wil eigenlijk niet elke dag naar stal hoeven (als het plots niet uitkomt dan een keertje kunnen overslaan), maar dit kan nu op beide stallen niet. 24/7 buiten met vriendjes is voor mij eigenlijk heel belangrijk, gezien mijn paard dat al zijn hele leven gewend is. Verder is onbeperkt goed ruwvoer dat ook en als ik kijk naar beide types ruwvoer deed hij het beter op goed voordroog. Daarnaast liep stal 1 prijs technisch met het bijvoeren helaas een beetje uit de klauwen en vind ik het ergens ook wel zonde (en misschien ook ongezond?) om hem zo veel te moeten bijvoeren als dat op ander ruwvoer misschien niet hoeft.

Anyhow, benieuwd of jullie dezelfde keuze gemaakt zouden hebben. :)




Stal 2, vanwege:

1. Geld.
stal 1 is veel duurder. Het verschil is zo groot voor weinig meerwaarde, dat zou ik voor mezelf niet kunnen verantwoorden.

2. Tijd.
stal 2 is wekelijks 30 min. mesten, stal 1 is wekelijks 2 uur mesten (!). Ik vind 2 uur een hele grote hap uit mijn dag terwijl je 30 minuten nog even tussendoor kan doen.

Een goede buitenbak zou ik prima vinden, binnenbak heb ik nooit gemist. Skibroek aan en gaan. Ik ben zeker voor 24/7 buiten maar de winter 's nachts op stal vind ik een minimale belasting voor het paard. Dat er een stal beschikbaar is kan ook heel prettig zijn bij ziekte bijvoorbeeld of als je paard ouder wordt en slechter door de winter komt.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:13

Blijpaard0 schreef:
Ik ga verhuizen en dus op zoek naar een nieuwe stal voor mijn paard, ik heb bij wat verschillende gekeken en twijfel nu heel erg tussen 2, ik hoop dat hier iemand misschien een beetje kan helpen?

Beide stallen:
24/7 buiten met schuilstallen, paddock, gras en onbeperkt hooi. Beide hele goede uitrijmogelijkheden.

Stal 1:
- 250 euro p/m
- 20 min met de auto vanaf huis, 40 min op de fiets
- staat samen met 4 andere paarden
- volpension, voeren en mesten wordt allemaal gedaan
- geen rijbak

Stal 2:
- 200 euro p/m excl voer, dus hooi en evt brok zelf betalen
- 8 min met de auto vanaf huis en 20 min op de fiets
- staat samen met 1 ander paard
- mesten en voeren doen we verdelen, dus geen volpension
- goede verlichte buitenrijbak

Bij stal 1 vind ik een groot voordeel dat ze met wat meer vriendjes samen staat en dat het volpension is. Bij stal 2 de kortere reistijd en dat er ook een bak aanwezig is.

Waar ik nu sta is een beetje alles in 1, rijbak, uitrijmogelijkheden, volpension, meerdere vriendjes, 24/7 buiten met hooi en gras. En 5 min vanaf mijn huis. We rijden vooral buitenritten maar soms is een bak ook heel fijn natuurlijk! Dus... lastig.



In jouw geval maakt het voor het paard weinig verschil. 1 vriendje kan prima zijn als dat klikt.

Wat voor jou het fijnste is dat kunnen wij niet beoordelen. Als je full time werkt zal je liever volpension willen. Als je een oud autootje hebt dat benzine slurpt dan is 20 minuten rijden misschien een drempel. Ik zou zelf stal 1 kiezen, maar ik heb een leaseauto met benzine en ik heb geen tijd om zelf te moeten voeren.

Lachica

Berichten: 66
Geregistreerd: 02-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:35

ik was opzoek naar een huis met stal voor mijn paard, nu is er wel een stal maar die is best klein.
hoe groot moet zon stal minimaal zijn?

anders moeten we het stalletje maar verbouwen maar dat kost natuurlijk ook weer geld
Laatst bijgewerkt door Coby op 07-01-23 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Venti
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-01-23

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:27

Bij ons staan ze vaker binnen dan buiten, vooral met deze fratsen

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:43

Op dit moment huur ik particulier een wei voor mijn 3 shetlanders. Ze staan daar in principe prima, maar ben wel langzaam opzoek naar iets betere faciliteiten voor ze.
Nu heb ik laatst een aanbod gehad voor stalling in de buurt. Mijn eerste gedachte was positief, maar nou ga ik steeds meer twijfelen of dat ik niet gewoon verder moet zoeken. Heb nog geen ja gezegd, dus er is nog niks rond.

Huidige situatie:
- €250 per maand kale huur
- volledig eigen beheer
- rustig gelegen, geen toegang voor onbekenden
- weinig schuilmogelijkheid (1 overkapping)
- trailer stalling mogelijk
- ca. 5,5 km van mijn huis

Ik vind het zelf een heerlijke plek, rust en alles zelf kunnen indelen/regelen. Nadeel is wel dat we op klei zitten en in de winter dus een deel modder hebben. Dit icm beperkte schuilmogelijkheid zoek ik liever een nieuwe plek.

Aangeboden stalling:
- €150 per maand incl verzorging (maandag-vrijdag) en hooi
- op zorgboerderij, dus ma-vr overdag ben ik daar nooit alleen
- geen inspraak op manier van houden (hoeveel hooi, slowfeeders en weidebeheer etc)
- ruime schuilstal (ca. 40m2) met uitloop paddock
- alleen met goed weer paar uurtjes op de wei, minimaal 20 uur per dag op paddock (150m2)
- geen opslag spullen en trailer
- ca. 2,5 km van mijn huis

Ik vind dit ook een mooie plek, zeker gezien de mogelijkheid tot droog staan. Het scheelt mij veel tijd en geld in de verzorging wat ook fijn is. Wel ben ik bang dat ze hier echt te weinig beweging en uitdaging krijgen op de paddock.

Zelf nijg ik nu meer naar doorzoeken voor een andere plek, maar ben benieuwd wat andere er over denken.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:01

amy495 schreef:
Op dit moment huur ik particulier een wei voor mijn 3 shetlanders. Ze staan daar in principe prima, maar ben wel langzaam opzoek naar iets betere faciliteiten voor ze.
Nu heb ik laatst een aanbod gehad voor stalling in de buurt. Mijn eerste gedachte was positief, maar nou ga ik steeds meer twijfelen of dat ik niet gewoon verder moet zoeken. Heb nog geen ja gezegd, dus er is nog niks rond.

Huidige situatie:
- €250 per maand kale huur
- volledig eigen beheer
- rustig gelegen, geen toegang voor onbekenden
- weinig schuilmogelijkheid (1 overkapping)
- trailer stalling mogelijk
- ca. 5,5 km van mijn huis

Ik vind het zelf een heerlijke plek, rust en alles zelf kunnen indelen/regelen. Nadeel is wel dat we op klei zitten en in de winter dus een deel modder hebben. Dit icm beperkte schuilmogelijkheid zoek ik liever een nieuwe plek.

Aangeboden stalling:
- €150 per maand incl verzorging (maandag-vrijdag) en hooi
- op zorgboerderij, dus ma-vr overdag ben ik daar nooit alleen
- geen inspraak op manier van houden (hoeveel hooi, slowfeeders en weidebeheer etc)
- ruime schuilstal (ca. 40m2) met uitloop paddock
- alleen met goed weer paar uurtjes op de wei, minimaal 20 uur per dag op paddock (150m2)
- geen opslag spullen en trailer
- ca. 2,5 km van mijn huis

Ik vind dit ook een mooie plek, zeker gezien de mogelijkheid tot droog staan. Het scheelt mij veel tijd en geld in de verzorging wat ook fijn is. Wel ben ik bang dat ze hier echt te weinig beweging en uitdaging krijgen op de paddock.

Zelf nijg ik nu meer naar doorzoeken voor een andere plek, maar ben benieuwd wat andere er over denken.


Klinkt alsof je nog niet tevreden genoeg bent, ik zou persoonlijk doorzoeken. Momenteel is niet tevreden genoeg ook voor mij de reden om door te zoeken naar een andere plek.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:10

Duidelijk blijven staan :j
En dan eventueel verder kijken.

Mag er bij 1 geen uitbreiding van de overkapping gemaakt worden of een trailer als overkapping?

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:52

DuoPenotti schreef:
Duidelijk blijven staan :j
En dan eventueel verder kijken.

Mag er bij 1 geen uitbreiding van de overkapping gemaakt worden of een trailer als overkapping?


Helaas niet, staat ook specifiek in het contract niks zelf bouwen op omheining na.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 19:08

Ik val hier even binnen, vindt het oprecht lastig kiezen! Zou mijn paard het paddock paradise idee wel gunnen maar ben anderzijds ook wel graag serieuzer dressuurmatig bezig.

Beide stallen zijn qua omvang +- gelijk (aantal paarden/eigenaars) en bij beiden bij bezichtigen een heel fijn gevoel: open en gemoedelijke sfeer op stal, no-nonsense communicatie.

STAL 1
- Paddock paradise in grote kudde: 24/7 buiten op track met toffe verrijkingen en 2 schuilstallen. Overdag enkele uren op de wei
- verlichte buitenbak maar met een rare vorm (lange zijde heeft een sterke 'knik'), poetsplaatsen en wasplaats in open lucht
- 15-20min auto, +30min fiets
- langs de snelweg gelegen dus iets minder het 'rust' gevoel, wel mooie uitrijmogelijkheden in de buurt
- volpension €280 per maand

STAL 2
- heel de dag buiten in vaste kleine kudde (ook in de winter), 's nachts op stal
- mooie faciliteiten: binnenbak, buitenbak, binnenboxen met overdekte poetsplaatsen
- heel rustig en landelijk gelegen, veel uitrijmogelijkheden
- 10min auto, 20min fiets
- volpension €320 per maand

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 19:30

Stal 2.
Ik ben niet zo van de hele grote kuddes. En er is niks bij stal 2 wat ik als nadeel zou bestempelen van de opsomming die je nu maakt.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 19:59

Stal 2 zelfde reden als Gini, plus je geeft aan dat je graag serieus wil rijden dat lijkt mij bij 2 stukken fijner om te doen.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:36

Ik kom hier ook even binnenvallen.
Even wat algemene informatie: het gaat om een merrie van 18 en een merrie van 2. De oudste heeft 'lelijke' spat (geen kans op vastgroei) en is om die reden met pensioen.

Ik sta nu op een fijne, hele kleinschalige stalling op 10 minuten van mijn huis. 's Zomers 24/7 op de wei en 's winters in een paddockje met twee uitloopstallen. Ze staan samen met 1 ander gepensioneerd paard. Er is geen bak aanwezig. Verder is het volledig doe-het-zelf. In de zomer geen probleem, maar in de winter echt wel vervelend naast een fulltime baan. Daarnaast loop ik er tegenaan dat er geen bak in de buurt is (binnen 25 min. lopen) en als ik met de oudste wil wandelen, wordt de jongste gek. De prijs is in de zomermaanden 125 euro per paard en in de winter 225 euro.

Nu kan ik naar een stal waar alle faciliteiten aanwezig zijn. 's Zomers komen ze 24/7 buiten en in de winter iedere dag van 8:00 tot 15:00 in paddocks. Volpension (al wordt er in de zomer niet extra gevoerd aan krachtvoer). Ze komen in een kudde te staan. Het is wel op 20 minuten rijden met de auto en kost jaarrond 300 euro per paard.

Ik vind het ontzettend lastig en ben benieuwd naar jullie meningen.

Emmaollie2
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:42

Hi allemaal! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. :')

Op dit moment sta ik op een stal waar mijn paard gelukkig is, maar het kan beter, vind ik. Ze krijgt 4x per dag ruwvoer, maar dit is na een uur op. Vaak staan ze wel 4 uur zonder (dit vind ik te lang) en de eigenaren willen dit niet veranderen. Op dit moment heeft ze een grote stal van 3x5, maar ook willen de eigenaren niet dat ik teveel stro gebruik dus ze staat zo maar op het beton als ze een keer omdraaid. Daarnaast is het half-pension en worden de werkzaamheden steeds meer, maar we betalen wel de volle mep (met dreigen constant de kosten te verhogen). Daarnaast komen ze het hele jaar door van 09:00 tot ongeveer 17:00 naar buiten (ook in de zomer staan ze zo buiten). Echter is haar stal dan in een schuur waar het in de winter wel lekker aangenaam blijft. De paarden staan overdag in de buitenbak met hooi waardoor je overdag ook niet kan rijden tenzij je alles op stal zet (waardoor ze dus wel vaker langer op stal staat). Het is een kleinschalige stal met 6 paarden.

Nu is het zo dat we bij een stal zijn wezen kijken waar veel ruimte en rust is en waar ze onbeperkt hooi voeren (zonder folie, van goeie kwaliteit) en waar ze in de zomer van 08:00- 22:00 buiten komen en in de winter van 08:00 tot schemer. Ook op stal krijgt ze dan onbeperkt hooi en een dikke laag stro. Alles wordt voor ons gedaan (uitmesten, binnen buiten zetten etc.) volpension dus, voor maar 5,- meer in vergelijking met waar we nu staan. Terwijl ze op de nieuwe stal een mooie rijbak en longeercirkel hebben + veel ruimte en fantastische uitrijmogelijkheden (maar nog steeds kleinschalig, 8 stalpaarden). Het enige waar ik op inlever is dat alles buiten is op de “nieuwe” stal. Echter is er een grote maar waar ik niet uit kan komen. De stal waar ze in komt is een containerstal van 2,5 (?) x 3/3,5(?) zo ongeveer en dit vind ik gewoon echt te klein voor een paard van 1,67. Ze hebben wel stallen van 3x4 in een schuurtje, maar die zijn op dit moment allemaal bezet en ik gok er niet op dat er binnenkort wat vrij komt.

Wat zouden jullie doen? Ik hoor graag jullie mening!

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 22:30

@ual stal 2 klinkt prima voor je paarden. Is vooral iets wat je zelf moet beslissen denk ik, heb je het er voor over om verder te rijden en kun je de extra kosten missen elke maand?
Heb je al die faciliteiten wel nodig met een jonkie en een paard met pensioen?

@emmaollie lastige keuze… sowieso weggaan op stal 1. Maar is er geen derde optie? Als dat er echt niet is zou ik voor stal 2 gaan, mits je eerste optie krijgt op een normale stal. Als je nog 5 wachtenden voor je hebt wordt het wel een ander verhaal.. een containerstal staat meestal buiten met een beetje uitzicht. Ik zou daar mijn paard liever in hebben dan in een schuurtje met boxen. Maar mijn paard is 10cm kleiner…

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:31

Emmaollie2 schreef:
Hi allemaal! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. :')

Op dit moment sta ik op een stal waar mijn paard gelukkig is, maar het kan beter, vind ik. Ze krijgt 4x per dag ruwvoer, maar dit is na een uur op. Vaak staan ze wel 4 uur zonder (dit vind ik te lang) en de eigenaren willen dit niet veranderen. Op dit moment heeft ze een grote stal van 3x5, maar ook willen de eigenaren niet dat ik teveel stro gebruik dus ze staat zo maar op het beton als ze een keer omdraaid. Daarnaast is het half-pension en worden de werkzaamheden steeds meer, maar we betalen wel de volle mep (met dreigen constant de kosten te verhogen). Daarnaast komen ze het hele jaar door van 09:00 tot ongeveer 17:00 naar buiten (ook in de zomer staan ze zo buiten). Echter is haar stal dan in een schuur waar het in de winter wel lekker aangenaam blijft. De paarden staan overdag in de buitenbak met hooi waardoor je overdag ook niet kan rijden tenzij je alles op stal zet (waardoor ze dus wel vaker langer op stal staat). Het is een kleinschalige stal met 6 paarden.

Nu is het zo dat we bij een stal zijn wezen kijken waar veel ruimte en rust is en waar ze onbeperkt hooi voeren (zonder folie, van goeie kwaliteit) en waar ze in de zomer van 08:00- 22:00 buiten komen en in de winter van 08:00 tot schemer. Ook op stal krijgt ze dan onbeperkt hooi en een dikke laag stro. Alles wordt voor ons gedaan (uitmesten, binnen buiten zetten etc.) volpension dus, voor maar 5,- meer in vergelijking met waar we nu staan. Terwijl ze op de nieuwe stal een mooie rijbak en longeercirkel hebben + veel ruimte en fantastische uitrijmogelijkheden (maar nog steeds kleinschalig, 8 stalpaarden). Het enige waar ik op inlever is dat alles buiten is op de “nieuwe” stal. Echter is er een grote maar waar ik niet uit kan komen. De stal waar ze in komt is een containerstal van 2,5 (?) x 3/3,5(?) zo ongeveer en dit vind ik gewoon echt te klein voor een paard van 1,67. Ze hebben wel stallen van 3x4 in een schuurtje, maar die zijn op dit moment allemaal bezet en ik gok er niet op dat er binnenkort wat vrij komt.

Wat zouden jullie doen? Ik hoor graag jullie mening!


Het management lijkt op stal 2 beter te zijn. ik heb mijn haf van 1.52m een jaar in een containerstal gehad van zelfde formaat. Als ze compact zijn en niet lang, dan kan het wel. Zijn stalgenootje naast hem was ook een paard van 1.65. Maar…..de hitte in zo’n stal als het 25+ graden wordt, heeft mij slapeloze nachten gegeven. Paard stond enorm te zweten. Vorig jaar heb ik hem vlak voor de hittegolf weggehaald.
Daarnaast is de ventilatie in zo’n stal slecht. Ook al heb je een Luik naar buiten. Je moet ervoor zorgen dat er luchtcirculatie is. Zonder tocht te laten ontstaan. Anders stinkt het zeer ernstig naar ammoniak, zeker in de zomer, wat weer schadelijk is voor de luchtwegen van je paard. Wij hebben dat toen opgelost door een aantal flinke gaten te maken in wand en plafond. En de stalbaas had er een schuin dak op gemaakt.
Als het management op stal 2 later toch blijkt tegen te vallen omdat jou gouden bergen is beloofd, dan zit je paard wel in een heel kleine stal….
Even mijn ervaring vanuit een ander perspectief.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 16:39

Ik schop even dit topic omhoog met een dilemma.

Ik ben aan het zoeken naar een nieuwe stal voor mijn paard, omdat ik de conclusie heb getrokken dat ze gelukkiger zal zijn als ze met vriendjes de hele dag buiten zou kunnen staan en omdat ik het grondwerken weer op wil pakken. Beide zijn hier helaas niet mogelijk.

Nou ben ik bij 2 stallen gaan kijken waar ik heel enthousiast over was en heb ik me daar op de wachtlijsten laten zetten. Stal 1 zal hoogstwaarschijnlijk jaren duren, stal 2 gaf aan dat het mogelijk korter zou zijn, maar moeilijk te zeggen wanneer precies.

Afgelopen weekend ben ik vanuit Facebook terecht gekomen bij stal 3. Lekker dichtbij, lekker rustig en op loopafstand van een natuurgebied. En nog beter: ze hebben plek!

Maar toch twijfel ik. Mijn gevoel was bij stallen 1 en 2 beter en ik kan niet zeggen waarom. Ik twijfel dus of ik moet afwachten om naar stal 2 te kunnen, of gewoon naar stal 3 moet gaan. Voors en tegens zijn als volgt:


2:
+ grote weides en groepen ('s ochtends naar buiten, 's avonds naar binnen)
+ goede grote bak met springmateriaal
+ staan een aantal pensionklanten, dus mogelijk wat gezelligheid
- gezamenlijke zadelkamer (geen goede ervaringen met stalgenoten :'))
- geen echt goede uitrijmogelijkheden

3:
+ 24/7 buiten
+ dichtbij natuurgebied
+ Alle ruimte om het grondwerken e.d. op te pakken
- enige pensionklant. Lekker rustig daardoor, maar ook mogelijk een beetje eenzaam
- huidige tracksysteem is ingericht op sobere paarden, terwijl ik een warmbloed heb (vrij klein, beperkt toegang tot gras)

Voor de rest zijn ze redelijk vergelijkbaar.

Naar stal 3 gaan en wisselen als er plek is is geen optie. Staleigenaar gaf aan echt iemand voor de lange termijn te willen i.v.m. onrust in de kudde (wat ik ook terecht vind hoor!)

Wat zou de slimme keuze zijn hier? :(

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:23

Jouw huidige stal biedt totaal geen sociale buitengang, dus daar zou ik gewoon zo snel mogelijk weggaan. Als stal 3 nu de beste optie is, zou ik daar naartoe gaan. Staleigenaar kan wel aangeven liever voor lange termijn te willen, maar als je pensionklanten aanneemt kan je daar nu eenmaal nooit 100% van uitgaan. Dus ik zou me door die 'eis' absoluut niet laten tegenhouden. En wie weet bevalt de plek je inderdaad zo goed dat je niet meer weg wilt. Kan je over x aantal maanden/jaren nog bekijken of je toch nog naar stal 1 of 2 wilt wanneer daar een plek vrij komt.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:36

Ach, je kunt altijd gaan naar de 3e. Het is logisch dat ze iemand zoeken voor de lange termijn, maar het moet maar net klikken van beide kanten en passen bij je paard. En als dat niet zo is moet je toch weer verder zoeken dus de garantie heb je nooit.

Zou alleen even kritisch kijken naar het ruwvoer bij optie 3. Ruwvoer voor koudbloeden is vaak niet alleen arm aan suiker, maar ook belangrijke bouwstoffen. Mijn paard ging daar heel slecht op bijvoorbeeld en bijvoeren was gewoon geen doen meer omdat hij zoveel miste.

Amrod
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:17

Hoi

Na overleg met mijn ouders hebben we besloten dan mijn rijpaard en C-pony toch naar mij toe komen. Mijn zusje is van de pony afgegroeid en zowel mijn vader als zusje hebben geen tijd meer om ook mijn rijpaard bij te rijden.
Ze staan thuis eigenlijk wel perfect alleen het is voor mij bijna 2 uur fietsen, er is geen OV verbinding naar het dorp van mijn ouders.

Ik heb nu de volgende stallen

Stal 1
*volpension
*€520 per paard per maand (5x6 box)
*€490 voor een C-pony per maand(4x5 box)
*2 binnenbakken
*2 buitenbakken
*3 longeerkralen
* Aqua trainer
*10 hectare weiland
*vele paddocks
*dagelijks van 9.00 tot 18.00 buiten
*Onbeperkt Duits kruidenhooi
*Veearts op de hoek
* 2 trainingspaarden staan er ook
* heel klein stukje stappen van het bos vandaan
* zit er net niet helemaal op mijn plek
*slechts een paar minuten fietsen

Stal 2
*€300 voor paard
*250 voor pony
*kleine boxen (3x4 en 3x5)
*1 Buitenbak (20x40)
*1 longeerkraal
*1 "binnenbak" (15x30)
* staan 4 uur per dag buiten in de winter
* zomers verplicht 24/7 buiten
*ruime zadelkamer
*40 minuten fietsen

Stal 3
*€300 zowel paard als pony
* boxen van 3x5
* 8 uur per dag buiten in paddock of wei
* voorverpakt hooi
* Buitenbak (20 X 60)
* springtuin op gras
* Binnenbak (20 x 40)
*zeer krappe stalgangen poetsplaatsen
* lekker kleinschalig (25 paarden totaal)
*worm onderzoek en titeren zit bij de prijs in.
*eigen instructeur mag niet mee
* 20 minuten stappen van het bos
* 10 minuten fietsen

Zelf neig ik naar 3 maar baal enorm dat mijn eigen instructeurs daar niet mee naar toe mogen. Want dat is wel echt belangrijk omdat ik hen ken en vetrouw doordat ik al sinds mijn tiende en elfde les krijg van hun. Ze weten precies wat voor mij werkt, kennen mijn triggers en overprikkeling en weten hoe ze daar mee moeten dealen. Een nieuwe instructeur dat aanleren vind ik niet erg fijn

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:11

Wat is de reden dat je op stal 1 niet helemaal op je plek zit? Die klinkt wel heel fijn. Stuk duurder alleen.
Hoe is het ruwvoerbeleid verder op stal 3? Krijgen ze op paddock hooi? En zo ja, hoeveel?
Krijgen deze paarden al verpakt hooi? Zo niet, dan zou ik ze daar even op laten wennen, want voordroog kan bij sommige paarden echt serieuze darm klachten geven in de vorm van mestwater.