Jalours?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Jalours?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 12:37

Gister was mijn vriendin met haar pony op stal. Mijn bijrijdster was Jamaica zonder zadel aan het uitstappen, toen ik met Floortje de bak in liep.
Jamaica gooide haar oren in haar nek, en mijn bijrijder moest haar echt tegen houden om niet naar floor te stieren.
Jamaica reageert altijd wel met haar oren als er een ander paard in de buurt komt, maar zo nooit. Niet zo heftig...
Later liep mijn vriendin met floor, en toen deed ze ook normaal.
Aan de ene kant heb ik zoiets van nee, zo denkt een paard niet, maar aan de andere kant heb ik zoiets van, was ze nou gewoon jalours? Dat is MIJN vrouwtje? Omdat ik met Floor liep?


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:45

dat kan best, heb ik ook meegemaakt op stage, mijn paard stond in een binnenstal naast de binnenbak, als ik een ander paard aan het rijden was en ik reed voor de stal langs dan stond mijn paard altijd te grijnzen in stal Verward

en floor is dat een schimmel of bonte ofzo?daar kunnen andere paarden ook wel eens fel op reageren , of hij was gewoon van die pony geschrokken ?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:47

Ik had ook altijd het idee dat paarden niet zo ver gingen met hun gedachten.

Maar Par is ook verschrikkelijk lelijk tegen mijn tijdelijke verzorg haf waar nu een hele boel tijd in gaat zitten.

Van de week liepen ze samen los en als het verzorgpaardje in mijn buurt kwam flipte Par practisch, oren in de nek, echt gemeen schoppen naar haar, aanvallen en gewoon niet stoppen.
Par is met andere paardjes een dominantje, maar zo extreem had ik het nog niet meegemaakt.

Dus begin nu idd ook te twijfelen of ze misschien toch niet iets van dit nare eigenschapje van ons mensen hebben Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 12:47

Floor is ook een haf (ook een merrie). geschrokken lijkt me niet want ik stond al een tijdje buiten de (buiten)bak

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:06

Kan best hoor. Heel wat jaartjes geleden heb ik met mijn pony hetvolgende meegemaakt: zij stond al op stal, en ik ging de shetlander van de wei halen. Toen ik met hem langs haar stal liep, ging ze opeens zowat over haar deur en beet keihard in zijn richting, alleen had ze niet hem, maar mij vast, mn schouder heeft toen nog een paar weken stevig blauw gezien.
Gezien het feit dat ze van in het begin weet dat ik bijten absoluut NIET tolereer en dat ze weet dat ik van dreigen ook niet onder de indruk ben, heeft ze dat na een testperiode ook nooit meer gedaan. Ik was dus vrij zeker dat ze het echt niet op mij gemunt had. Toen ik haar stal binnenging na die shet op stal gezet te hebben, stond ze in een hoekje met haar hoofd laag heel berouwvol te kijken, ze wist dus wel dat ze de verkeerde vastgehad had.

Op de wei gaf het soms ook problemen dat ze de anderen wegjoeg als ik ertussen stond, waardoor ik soms erg moest opletten om niet omvergelopen te worden (zij is alfa merrie)


Ondertussen heb ik haar al een hele tijd geleden kunnen duidelijk maken dat zij over de anderen baas mag spelen en er lelijk tegen mag doen zoveel ze wil, behalve als IK in de buurt ben, dan heeft ze zich te gedragen. Ik heb sindsdien zo'n voorvallen niet meer meegemaakt.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:13

Jaloezie is het volgens mij niet, meer een rangorde probleempje.
Komt daar de leider van de "kudde" opeeens met een nieuwe favoriet, die wel dicht bij de leider mag lopen, en daar sta je dan als paard... zomaar van je plek gezet.
Toen iemand anders met Floortje liep ging het toch wel goed? Toen had Jamaica z'n plek weer terug.
Blijkbaar ben je een OK dan! leider...

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:53

Kan best ja..
Toen er van de zomer een shetje nieuw kwam, reed ik die in het begin ook. Maar als ik hem dan opzadelde zat Hof vet irri tegen hem te doen, steeds happen enzo. En het shetje deed ook niet zo lief tegen Hof! En toen ik later Hof weer alleen reed was alles weer in orde, was het shetje geen probleem meer?

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:54

ik heb het heel vaak ik heb zelf 2 eigen paarden en present is onderste in rangorde op de wei swerdy is dan ook altijd "jaloers" zodra ik in de buurt kom met pres bijt hij naar dr ofzo terwijl als ik op pres rijdt pakt ze hem ook alsof ze wil zeggen van hej ze is van mij rotzak.
ze kunnen het allebei ook heel goed vinden met mn bijrijdsters maar ja ze willen schijnbaar ook allebei mijn aandacht
ik vind het wel iets hebben Tong uitsteken

groetjes fabske

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132001
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:33

Zou heel goed kunnen hoor !
Helion wordt ook ontzettend knarrig naar z'n maatje als ik die even aanhaal.
Meneer voelt zich heer en meester (is ie ook Knipoog ) en pikt het niet als ik te lang met het klootjesvolk aanpap.

Alja

Berichten: 25582
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:20

het lijkt idd erg veel op jaloezie......
JIJ bent natuurlijk wel het baasje van jamaica en niet van anderen Haha!

ONDERSCHRIFTLOOS

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:20

Mijn hafje was ook vaak erg jaloers op andere paarden als ik ze even aaide.
Vaak ging ik in de wei ff naar een veulentje toe om te knuffelen enzo, dan stond Sabientje er meteen met haar snuit bovenop om de aandacht op te eisen Haha!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:21

Het zou best jaloezie kunnen zijn... (en ook al is het vervelend, het is dan ook wel weer leuk voor jou als baasje ). Of het kan zijn dat je paard gewoon wat heftiger op dingen reageert als je bijrijder haar rijdt. Met mijn vorige bijrijder was dat ook het geval, mijn paard schrok opeens veel meer van dingen, sprong veel meer opzij enzo als zij erop zat.

Lachen

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:08

Ja hoor kan best. Ik heb het ook wel eens mee gemaakt.
Ook rare vormen van bescherming heb ik mee gemaakt. Een merrie die mij heel erg beschermde en over mij 'moederde' liet mij ook af en toe bepaalde paarden niet makelijk uit het land halen omdat mij iets zou kunnen gebeuren. Of als ik met 2 paarden lief lette zij op dat dat andere paard zich gedroeg en als hij dat niet deed zorde zij wel dat dat wel gebeurde.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:07

Zou wel eens heel goed kunnen. Tayga is stapelgek op Mozart, maar ik erbij ben dan kan ze alleen maar boos kijken en bijten naar hem Haha!

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:11

kan heel goed jaloezie zijn hoor....

ik heb 5 paarden en degene die ik het langste heb is altijd ongeloofelijk jaloers...
sta ik hem te aaien en een ander komt eraan dan is er niks aan de hand..
maar aai ik een ander en hem niet dan breekt de pleurus uit... ~~}>

!!de appies worden ondergewaardeerd!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anselma, Geralda1994, GrapeshotBot, Poldermenner en 134 bezoekers